کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

فرق زگیل و میخچه چیست؟

فرق زگیل و میخچه چیست؟

گاهی ضایعه هایی بر روی پوست به وجود می آید، ممکن است، این ضایعه ها از نظر ظاهری شبیه هم باشند، اما دلایل بروز آنها متفاوت باشد. زگیل و‌ میخچه از این ضایعه ها می باشند که تقریبا شبیه هم هستند، امکان انتقال زگیل از فردی به فرد دیگر وجود دارد اما میخچه مسری نیست.
برای تشخیص زگیل و میخچه راه های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید به ضایعه فشار وارد کنید و در صورتی که دردناک باشد، احتمالاً مشکل شما زگیل می باشد اما چنانچه اطراف آن دردناک نبوده ضایعه میخچه می باشد. عامل ایجاد میخچه، اکثرا ایجاد فشار و اصطکاک می باشد و بیشتر پا درگیر این ضایعه می شود، اما دلیل بروز زگیل ویروسی می باشد.

فرق زگیل و میخچه چیست؟
زگیل نیز بیشتر در ناحیه پا و دستان مشاهده می شود. به منظور درک بهتر تفاوت بین زگیل و میخچه بهتر است آنها را به بصورت جداگانه بررسی کنیم.

میخچه چیست؟

میخچه یک تکه پوست ضخیم می باشد که بیشتر بر روی پاها ایجاد می‌شود و دلیل اصلی آن فشار زیاد و اصطکاک می باشد، اکثرا با رنگ زرد و سفید دیده می شود و ممکن است به لایه های عمیق تر پوست وارد شده و باعث آسیب به آن شود، در مواردی ممکن است باعث ایجاد زخم بر روی ناحیه مورد نظر شود

میخچه به دو صورت میخچه سخت و میخچه نرم مشاهده می شود.

۱- میخچه سخت

اکثر میخچه ها به صورت میخچه سخت می باشند و رنگ آنها زرد بوده و اندازه آن کوچک می باشد که توسط لایه ضخیمی از پوست پوشانده شده است. این میخچه ها اکثراً در نواحی استخوانی پا به خصوص در قسمت های بیرونی و کنار پا ایجاد می شود و بیشتر، دلیل بروز آن اصطکاک پا با کفش می باشد.

میخچه چیست؟

۲- میخچه نرم

اندازه اینگونه میخچه ها کوچک بوده و رنگ آن ها سفید می باشد و اکثرا در ناحیه بین انگشتان بوجود می آیند و به دلیل اینکه بین انگشتان مرطوب می باشد، این میخچه ها به صورت نرم هستند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

زگیل چیست؟

زگیل نیز مانند میخچه یک ضایعه پوستی می‌باشد، اما منشا آن ویروسی به نام hpv می باشد که این ویروس مسری می باشد و از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند، در نواحی مختلف بدن بروز می کند. اما بیشترین ناحیه ای که درگیر می کند بین انگشتان دست و پا می باشد. گاهی افراد مبتلا به ویروس hpv هستند، اما زگیل بر روی بدن آن ها ظاهر نمی شود و سیستم ایمنی با آن مبارزه می کند. زگیل ها از نظر ظاهر، کوچک، گوشتی و برجسته هستند و ممکن است به صورت دانه دانه باشد و با گذشت زمان امکان دارد، تعداد آنها افزایش پیدا کند، در صورتی که میخچه به این صورت نیست‌.

زگیل ها از نظر شکل دارای انواع مختلفی هستند

۱- زگیل رشته‌ای 

همانگونه که از نام آن پیداست، این زگیل ها به صورت رشته ای می باشند و بیشتر ناحیه ای که درگیر می کنند، نواحی از بدن هستند که در آن مو رشد می کند.

۲- زگیل گنبدی

این زگیل ها به شکل دایره هستند و بیشتر انگشتان دست و پا را درگیر می‌کند و معمولی اینگونه زگیل ها به صورت دایره ای بوده و ممکن است در هر سنی بر روی دست ها نمایان شود.

زگیل چیست؟

۳- زگیل های مسطح

این زگیل ها در اندازه کوچک می باشند و ممکن است تعداد آنها زیاد باشد. زگیل های مسطح به اندازه ای هستند که با آکنه شبیه می باشد و بیشتر بر روی صورت ایجاد می شود.

شباهت و تفاوت زگیل و میخچه

زگیل و میخچه از نظر ظاهر ممکن است شبیه همدیگر باشد و به همین خاطر بسیاری از افراد نمی‌توانند، تفاوت بین این دو را تشخیص دهند.

 اما شباهت های این دو عبارتند از:

۱- هر دوی این ضایعه بر روی دست و پا ایجاد می شوند.

۲- هر دو به صورت برجسته کوچک و دارای پوست ضخیم می باشد.

۳- هر دو در زمانی که لمس می شوند دردناک هستند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

تفاوت زگیل و میخچه

۱- میخچه نوعی ضایعه پوستی می باشد که در اثر اصطکاک و فشار به وجود می آید، در حالی که زگیل یک بیماری ویروسی می باشد.

۲- میخچه بیماری مسری نمی باشد اما زگیل از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کرده و مسری می باشد.

شباهت و تفاوت زگیل و میخچه

۳- بر روی مخچه شیارها و خطوطی وجود دارد اما زگیل حاوی این شیارها نمی باشد.

۴- زمانی که میخچه بر روی پوست ایجاد می شود تنها یک نقطه را درگیر می‌کند، اما زگیل  ممکن است در صورتی که درمان نشود به رشد خود ادامه دهد و تعداد آن زیاد شود.

روش های درمان میخچه

روش های درمانی زیادی برای درمان میخچه وجود دارد که این روش ها به صورت پزشکی و خانگی می باشد از روش های درمانی پزشکی می توان موارد زیر را نام برد

۱- لیزر درمانی

 یکی از روش ها برای از بین بردن میخچه استفاده از لیزر درمانی می باشد. که یک راه قطعی برای درمان میخچه بوده و ریشه میخچه را می سوزاند.

۲- فریز میخچه کف پا

یکی دیگر از روش ها برای درمان میخچه سرما درمانی می باشد که با استفاده از نیتروژن مایع باعث از بین رفتن میخچه می شود.

۳- استفاده از اسکالپتو

برای از بین بردن میخچه در این روش متخصص با استفاده از اسکالپتو باعث حذف میخچه می شود. این کار باید توسط یک متخصص حرفه ای انجام بگیرد و فرد بعد از انجام این روش هیچ گونه دردی احساس نمی کند. ممکن است برای اثر بخشی بیشتر، این کار نیاز به تکرار داشته باشد.

۴- برداشتن پوست اضافی با استفاده از چاقوی مخصوص

اینکار باید حتما توسط پزشک متخصص انجام شود و در صورتی که به صورت خودسرانه اینکار را انجام دهید، پوست دچار عفونت می شود.

روش های درمان میخچه

۵- جراحی

گاهی پا دارای ناهنجاری می باشد که بروز میخچه را، بیشتر تحریک می‌کند بنابراین پزشک برای درمان میخچه ابتدا توصیه می کند، ناهنجاری استخوان، اصلاح شود تا درمان میخچه اثربخش باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا زگیل و میخچه هستند؟

۱-افرادی که انگشت پای آنها، استخوان آن دچار ناهنجاری می باشد و بر روی مفصل انگشت توده استخوانی وجود دارد، که به انحراف شست یا هالوکس معروف می باشد.

۲- افرادی که انگشتان آنها به صورت حالت خاصی مانند چکش و یا قلاب درآمده است.

۳- ایجاد بعضی از عارضه ها مانند خار های استخوانی، باعث اصطکاک بیشتر انگشتان شده و موجب می‌شود این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به محیط باشند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا زگیل و میخچه هستند؟

۴- افرادی که در هنگام استفاده از ابزار آلات از دستکش مناسب استفاده نمی کنند، به دلیل اصطکاک زیاد، دست های آن ها بیشتر در خطر ابتلا به میخچه می باشد.

۵- افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف می باشد و مبتلا به بیماری اچ آی وی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به زگیل می باشند.

۶- افرادی که بیماری های خاصی مانند پسوریازیس و RA دارند، به دلیل مصرف داروهای بیولوژیک بیشتر در معرض ابتلا به زگیل هستند.

۷- کودکان به دلیل اینکه سیستم ایمنی آنها نسبت به بزرگسالان ضعیف تر می باشد، بیشتر در معرض ابتلا به زگیل هستند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

انواع روش های درمان خانگی میخچه چیست؟

۱- همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم، دلیل ایجاد میخچه بیشتر فشار و اصطکاک می باشد به همین دلیل برای درمان میخچه، اولین کاری که باید انجام داد، باید میزان فشار و اصطکاک را کاهش داد.

۲- در صورتی که پای فرد دچار ناهنجاری و بدشکلی باشد، پزشک پدهای مخصوصی برای فرد تجویز می کند که با قرار دادن آن درون کفش از ایجاد مجدد میخچه، جلوگیری می شود.

۳- استفاده از داروهای مخصوص میخچه، که این داروها حاوی ۴۰ درصد سالیسیلیک اسید هستند و میت وان آن را به راحتی از داروخانه تهیه کرد، زیرا نیازی به نسخه نمی باشد. برای استفاده از این داروها ابتدا پوست میخچه توسط سوهان یا سنگ پا برداشته می شود سپس از دارو استفاده می کنند.

۴-می توان پاها را درون آب حاوی منیزیوم سولفات قرار دهید، سپس با استفاده از روغن نارگیل پاها را ماساژ دهید، این کار را چند بار در روز تکرار کنید، تا میخچه کامل نرم شود، سپس با استفاده از سوهان کم کم میخچه را از بین ببرید.

۵- پاها را کاملا با آب گرم شستشو دهید و سپس با روغن کرچک ان ها را مرطوب کرده و از پدهای مخصوص برای پا استفاده کنید، بعد از قرار دادن پد بر روی پا جوراب بپوشید.

انواع روش های درمان خانگی میخچه چیست؟

۶- از کفی های طبی استفاده کنید. هرچند این کفی ها تاثیری در درمان میخچه ندارند، اما چنانچه وجود میخچه باعث آزردگی فرد می شود، استفاده از کفی طبی باعث می شود میخچه دردناک نباشد.

۷- استفاده از کرم های آبرسان تاثیر زیادی در رطوبت رسانی پاها دارد و از خشکی و اصطکاک زیاد پا جلوگیری می کند.

۸- در صورتی که پوست اطراف میخچه زخم شده است، از آنتی بیوتیک استفاده کنید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

۹- استفاده از سنگ پا تاثیر زیادی در ازبین بردن سلول های مرده دارد، بنابراین بهتر است چند وقت یکبار پاها را سنگ پا بکشید تا از تجمع سلول های مرده و اصطکاک زیاد جلوگیری شود.

علل شایع میخچه روی پا

۱- استفاده از کفش نامناسب

اگر کفش های شما به گونه ای باشد که باعث ایجاد فشار بر روی پاها شود و اصطکاک پا با کفش زیاد باشد، باعث بروز میخچه بر روی پا می شود. همچنین اگر کفش های شما پاشنه بلند باشد یا جلوی آن باریک باشد، احتمال بروز میخچه زیاد می شود.

۲-شکل پا

چنانچه حالت انگشتان پا به گونه ای باشد که در زمان قرار گرفتن در کفش احساس بدی در فرد ایجاد کند و اصطکاک پا با کفش زیاد باشد، منجر به ایجاد میخچه می شود.

۳- زیاد روی پا ایستادن

اگر روزانه به مدت طولانی روی پاها می ایستید یا اینکه زیاد می دوید و پا برهنه راه می روید، احتمال بروز میخچه در پای شما زیاد است.

۴- افزایش سن

زمانی که سن بالا می رود چربی های زیر پوستی کاهش پیدا می کند و‌پوست حالت ضخیمی پیدا می کند، احتمال بروز میخچه در سنین پیری زیاد می باشد.

۵- جنسیت

احتمال بروز میخچه در خانم ها بیشتر از آقایان می باشد.

چگونه می توان از بروز میخچه جلوگیری کرد؟

در صورتی که از پاها به خوبی مراقبت شود احتمال بروز میخچه کاهش میابد بدین منظور می توانید مراقبت های زیر را انجام دهید.

۱- پاها را مرتب بشویید و‌اجازه ندهید آلودگی بر روی آن باقی بماند، بعد از شستشوی پا، باید کاملا پاها را خشک کنید.

۲- از مرطوب کننده برای پاها استفاده کنید، بهتر است روزانه کف پا وروی آنها را با مرطوب کننده ماساژ دهید اما برای بین انگشتان از مرطوب کننده استفاده نکنید.

۳- تز کفی های ژله ای برای کفش استفاده کنید، علاوه بر کفی، جوراب های مخصوص وجود دارد که باعث جلوگیری از فرم نامناسب پا می شود.

۴- از کفش های مناسب استفاده کنید. کفش هایی که پاشنه آن کوتاه باشد، همچنین نرم باشند گزینه مناسبی می باشند زیرا پا احساس راحتی در این کفش ها دارد و فشاری بر روی آن وارد نمی شود.

۵- افراد مسن و بیماران دیابتی بیشتر در معرض بروز میخچه هستند. بنابراین این افراد باید به صورت مرتب پاهای خود را بررسی کنند.

۶- همیشه جوراب تمیز بپوشید و اجازه ندهید پاهای شما زیاد عرق کند و در مواقع استراحت جوراب نپوشید.

چگونه زگیل توسط متخصص تشخیص داده می شود؟

تشخیص زگیل توسط متخصص به راحتی انجام می گیرد. اما چنانچه زائده به گونه ای باشد که به راحتی قابل تشخیص نباشد، پزشک متخصص ترجیح می دهد با استفاده از ابزار مخصوص زگیل را از روی پوست برداشته و با انجام نمونه برداری، نوع آن را تشخیص می دهد. به طور  معمول زگیل نیاز به درمان خاصی ندارد و بعد از مدتی از بین می رود، اما بعضی زگیل ها به گونه ای هستند که اگر درمان نشوند، تعداد آن افزایش می یابد. روش های درمانی مختلفی برای درمان زگیل وجود دارد که استفاده از این روش ها با توجه به نوع زگیل، سن بیمار و شرایط آن متفاوت می باشد.

روش های درمان زگیل

روش های مختلفی برای درمان زگیل وجود دارد از این روش ها می توان موارد زیر را نام برد.

۱- فریز کردن یا کرایوتراپی

یکی از روش های درمانی زگیل کرایوتراپی می باشد که برای از بین بردن زگیل های معمولی از این روش استفاده می شود. فریز کردن زگیل با استفاده از نیتروژن مایع انجام می شود و انجام این روش درمانی، عارضه ای برای فرد ندارد. همچنین در کرایوتراپی هیچ دردی متوجه فرد نمی شود و از این بابت نگرانی نداشته باشید. در موارد نادر ممکن است افرادی که رنگ پوست آنها تیره می باشد، بعد از درمان لکه های تیره بر روی پوستشان ایجاد شود و با توجه به میزان زگیل ممکن است، در چند جلسه درمان انجام بگیرد.

۲- استفاده از الکترو جراحی به همراه کورتاژ

در این روش که بیشتر برای زگیل های معمولی و زگیل های رشته ای پا بکار می رود، زگیل ها را می سوزانند. گاهی به همراه الکترو جراحی از کورتاژ نیز استفاده می شود. در کورتاژ زگیل توسط یک ابزار مخصوص که مانند قاشق می باشد از روی پوست برداشته می شود و برای اثربخشی بیشتر این روش به همراه الکترو جراحی استفاده می شود. برای کاهش درد از بی حس کننده های موضعی استفاده می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۳- بریدن زگیل

در این روش زگیل به وسیله ابزار مخصوص از روی پوست بریده می شود.

۴- لیزر درمانی

چنانچه زگیل نسبت به درمان مقاومت نشان دهد، از لیزر پوست و لیزر درمانی برای از بین بردن آن استفاده می شود. انجام لیزر درمانی ممکن است دردناک باشد بنابراین پزشک متخصص به منظور کاهش درد از بی حس کننده های موضعی استفاده می کند و تنها محلی که درگیر زگیل می باشد هدف لیزر قرار می گیرد و آسیبی به پوست اطراف آن وارد نمی شود.

۵- استفاده از لایه بردارهای شیمیایی

گفتیم که زگیل ها ممکن است در کوتاه مدت تعداد آنها افزایش یابد و درمان ان سخت تر باشد استفاده از لایه بردارهای شیمیایی گزینه مناسبی برای درمان اینگونه زگیل ها می باشد. این لایه بردارها مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و ترتینوئین می باشد و با لایه برداری که انجام می دهند تاثیر بسزایی در رفع زگیل دارند.

۶- استفاده از داروی بلئومایسین

داروی بلئومایسین داروی درمانی سرطان است اما گاهی پزشک متخصص از این دارو به صورت تزریقی برای درمان زگیل استفاده می کند. تزریق این دارو دردناک می باشد و ممکن است عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

۷- ایمونوتراپی

درصورتی که زگیل ها با انجام روش های درمانی مختلف درمان نشوند، از ایمونو تراپی استفاده می شود. در این روش سیستم ایمنی خود فرد درگیر می شود به این طریق که ماده ای به نام دیفن سیپرون را بروی زگیل می زنند، استفاده این دارو باعث واکنش در اطراف زگیل شده و این واکنش آلرژیک باعث از بین رفت زگیل خواهد شد. یا انکه ماده ای به نام اینترفرون به فرد تزریق می شود، این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و ویروس را از بین می برد.

جلوگیری از زگیل پا

۱- از تماس مستقیم با افرادی که درگیر این بیماری هستند خودداری شود.

۲- به دلیل اینکه این بیماری ویروسی می باشد امکان دارد در مکان های عمومی این ویروس وجود داشته باشد بنابراین در مکان های عمومی پا برهنه راه نروید.

۳- از جوراب یا کفش دیگران استفاده نکنید زیرا ممکن است به ویروس hpv آلوده باشد و شما نیز درگیر شوید.

کدام یک از روش های درمانی بهتر هستند؟

روش های مختلفی برای درمان وجود دارد اما انتخاب بهترین روش با توجه به بررسی موارد مختلف تعیین می شود و به قطعیت نمی توان گفت کدام روش بهتر می باشد اما لیزر درمانی تاثیر بیشتر در درمان زگیل و میخچه دارد به گونه ای که هیچ اثری از این ضایعه ها بر روی پوست باقی نمی ماند.

کدام یک از روش های درمانی بهتر هستند؟
میزان عوارض بعد از انجام این روش درمانی بسیار کم می باشد و گاهی هیچگونه عارضه ای ایجاد نمی شود. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید، که لیزر درمانی با اینکه امروزه برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می شود اما انجام غیر حرفه ای آن ممکن است مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد پس چنانچه قصد انجام لیزر درمانی برای درمان زگیل یا میخچه را دارید در انتخاب پزشک نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید تا بهترین نتیجه را با کمترین عارضه دریافت کنید.

هزینه درمان میخچه و زگیل

همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم روش های مختلفی برای درمان میخچه و زگیل وجود دارد و انجام هر کدام از این روش ها دارای هزینه ی متفاوتی می باشد.

از عوامل تاثیر گذار بر هزینه می توان‌ موارد زیر را نام برد.

۱- نوع روش درمانی

با توجه به روش درمانی هزینه آن متفاوت است اگر از روش های خانگی برای درمان استفاده شود میزان هزینه آن نسبت به سایر روش ها مانند لیز درمانی یا کرایوتراپی بسیار کمتر می باشد.

۲- میزان مهارت و سابقه ی پزشک

چنانچه از روش های درمانی پزشکی برای درمان استفاده شود میزان مهارت و سابقه پزشک بر نتایج درمانی بسیار تاثیرگذار می باشد هر چه میزان سابقه و مهارت پزشک بیشتر باشد امکان دارد هزینه دریافتی نیز بیشتر باشد.

۳- تعداد جلسات درمانی

هر چه تعداد جلسات درمانی بیشتر باشد، میزان داروهای مصرفی بیشتر بوده و در صورت انجام سایر روش ها وقت و انرژی بیشتری صرف می شود بنابراین میزان هزینه مصرفی نیز افزایش میابد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

کلام پایانی

چنانچه این ضایعه ها بر روی پوست شما بوجود آمده است، اما اطلاعاتی در این زمینه نداشته اید با بررسی علائم زگیل و میخچه براحتی می توانید این ضایعه ها را تشخیص دهید و مراقبت های لازم را انجام دهید تا عدم آگاهی شما منجر به تشدید این ضایعه ها نشود. زیرا زگیل یک بیماری واگیر داراست و چنانچه شما آگاهی نداشته باشید ممکن است افراد زیادی درگیرشوند.ممکن است این ضایعه دردناک نباشد اما بروز آن باعث ایجاد جلوهی نازیباشده وموجب نگرانی افراد میشود.

3 2 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x