کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

کراتین چیست و چه عوارضی دارد؟

کراتین اجزای اساسی و مهم مو می باشد که در واقع نوعی پروتئین رشته ای بوده که باعث رشد و استحکام موها شده و تاثیر بسزایی در تقویت عضله و پوست دارد، این پروتئین به عنوان اسکلرو پروتئین نیز شناخته می‌شود که یکی از مواد اصلی سازنده در مهره داران و حشرات در نواحی فلس،مو، ناخن، شاخ،لایه های خارجی پوست این پروتئین می باشد و از رسیدن آسیب به سلول های اپیتلیال محافظت می کند، کراتین به صورت نامحلول در آب و حلال های آلی می باشد و مونومرهای تشکیل دهنده آن به صورت دسته جمعی ایجاد شده و باعث ایجاد پروتئین های رشته می شود.

کراتین چیست و چه عوارضی دارد؟
این ماده تاثیر بسزایی در محکم شدن و سفت شدن لایه خارجی پوست مانند ناخن دارد و فعالیت های حیاتی سلول را تنظیم کرده و باعث تولید پروتئین در بدن می شود، در خزندگان، پرندگان، دوزیستان و پستانداران کراتین باعث ایجاد ضایعات اپیدرمی غیر معدنی می شود و در انسان ها تاثیر بسزایی در سالم نگه داشتن و درخشان شدن پوست، ناخن ها و مو هادارد.
در صورتی که به میزان کافی کراتین در مو وجود نداشته باشد، باعث افزایش زبری، وزی و فر شدن مو می شود و این موضوع گاهی برای افراد آزار دهنده می باشد، به همین دلیل امروزه از روش کراتینه کردن برای درخشان کردن، نرمی و لطافت موها استفاده می‌شود و همچنین در عضله سازی و تقویت بافت هایی مانند ناخن‌ها، مصرف کراتین نقش دارد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

انواع کراتین

کراتین به صورت نرم و سخت دسته بندی می شوند و به صورت بتا کراتین و آلفا کراتین در بدن موجودات زنده وجود دارد، که از این کراتین ها می توان کراتین هایی که در پوست، پشم، فلس و موی مهره داران است را نام برد و بتا کراتین در فلس و پنجه خزندگان و پرندگان وجود دارد که در آن اسید آمینه ای وجود دارد که دارای ترکیبات گوگردی می باشد، از این ترکیبات می‌توان سیستئین را نام برد که در بدن حدود ۱۴ درصد سیستئین وجود دارد که گفته می شود این کراتین در ایجاد پوسته حشرات، میگو و لابستر نقش دارد.
کراتین که در پوست غضروف و استخوان به وفور یافت می‌شود،  یک مارپیچ سه گانه کلاژن پروتیینی  می باشد. از ترکیبات تشکیل دهنده این پروتئین بافت همبند می توان گلیسین وآلانین را نام برد همچنین علاوه بر پیوند های هیدروژنی که در درون کراتین ها وجود دارد، کراتین ها سرشار از اسید آمینه سیستئین می باشد که دارای گوگرد بوده و برای پل های دی سولفید از این ماده استفاده می شود و باعث ایجاد مقاومت و سختی بیشتری از طریق اتصال متقابل ثابت و حرارتی می شود.
به دلیل وجود ترکیبات فرار در کراتین مو، در هنگام سوزاندن مو و پوست، بوی تندی به مشام می رسد. کراتین بکاربرده در ساختار مو یک ترکیب تک رشته ای مارپیچی دارد که به صورت انعطاف پذیر و کشسان می باشد و پل های دی سولفید کمی دارد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

اهمیت پزشکی کراتین چیست؟

مصرف کراتین در بعضی بیماری ها باعث بدتر شدن اوضاع می شود که از این بیماری ها می توان بیماری های پوستی مانند درماتوفیتوز و قارچ ها را نام برد.

اهمیت پزشکی کراتین چیست؟
اما گاهی علت بعضی بیماری ها جهش ها و مشکلات ژنتیکی و نقص تولید کراتین می باشد و مصرف کراتین باعث بهبود روند بیماری می‌شود و به وسیله بررسی میزان کراتین بدن، می توان عامل انتشار و متاستاز سرطانی را مشخص کرد، همچنین در تشخیص تومورهایی مانند سارکوم ها و کارسینوماها، ارزیابی کراتین مفید می باشد.

اهمیت کراتین در ساختار و ترکیب مو

حدود ۹۵ درصد از مو را کراتین و اسیدهای آمینه دیگری مانند آرژنین و پرولین، ترئونین تشکیل داده است. کراتین باعث نفوذ ناپذیری و حفاظت از مو می شود که این کار را به کمک سنتز کراتینواسید ها انجام می دهد، کراتین تاثیر بسزایی در افزایش استحکام موها دارد، در طول مو ماکرو فیبریل هایی وجود دارد که حاوی پروتوفیبریل می باشند،  وجود ملانین در مو باعث ایجاد رنگ آن می شود، ساختار مو از سه قسمت غشا، کوتیکول و مدولا تشکیل شده است

۱-  داخلی ترین لایه ی مو مدولا بوده و ماده تشکیل دهنده آن روغنی، بی شکل و نرم است.

۲- لایه نازک و خارجی موکه نقش تغذیه آن را بر عهده دارد کوتیکول می باشد.

اهمیت کراتین در ساختار و ترکیب مو

۳-  قسمت قشر مو نیز دارای زنجیره های طولانی کراتین است که باعث افزایش خاصیت ارتجاعی مو انعطاف‌پذیری و درخشان شدن موها می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مزیت های مصرف مکمل کراتین

۱- یکی از مقرون به صرفه ترین مکمل های کراتین که بدنسازان بیشتر از آن استفاده می کنند، مکمل کراتین مونوهیدرات از بهترین و ایمن ترین آن ها می باشد و دوز مصرفی این مکمل توسط متخصصان بر اساس شرایط افراد تعیین می شود، بهتر است برای جذب بهتر کراتین آن را به همراه وعده های پروتئینی و کربوهیدراتی مصرف کنید و همچنین در طول روز به میزان کافی آب بنوشید.
بهترین زمان مصرف مکمل کراتین در هنگام ورزش کردن و یا قبل از آن می باشد، عضلات به صورت معمولی دارای کراتین پایین می باشند و مصرف آن باعث کاهش روند تجزیه پروتئین عضلانی و حجم گیری عضلات می شود، اما برای دریافت نتایج مثبت نیاز به یک ماه مصرف این مکمل می باشد.

۲- در درمان بعضی بیماری ها مصرف کراتین تاثیر گذار است.

می توان با مصرف مکمل کراتین تاثیر بسزایی در کاهش آسیب دیدگی ها و التهابات داشت، علاوه بر این باعث عضله سازی شده و در کنترل بیماری های زمینه ای و عملکرد مغز تاثیر دارد.

۳- می توان از کراتین مکملی با افزایش گلیکوژنی که در عضلات دارد، باعث کاهش خستگی بعد از ورزش و بالا بردن ظرفیت بدن شد.

مزیت های مصرف مکمل کراتین

۴- با افزایش سن عضلات بدن تحلیل رفته و در صورتی که با انجام تمرینات ورزشی مکمل کراتین نیز مصرف شود، باعث افزایش توده عضلانی و قدرت در افراد مسن خواهد شد، بدین منظور باید دو هفته مکمل کراتین مصرف شود.

۵- افراد بالای ۱۸ سال به منظور افزایش عملکرد بدن انرژی و قدرت می توانند کراتین مصرف کنند، که دوز مصرفی آن باید طبق نظر پزشک باشد.

۶- افرادی که تمرینات ورزشی سنگین انجام دهند، حتماً باید مکمل کراتین مصرف کنند، زیرا باعث تامین ATPبدن و بالا بردن ظرفیت آن می شود.

۷- عملکرد مطلوب ATP باعث تاثیر بر روی مغز می شود و کراتین تاثیر بسزایی در عملکرد ATP دارد و فسفات به سلول های مغزی می رساند و همچنین در درمان برخی بیماری ها مانند بیماری نورون حرکتی، سکته مغزی، ایسکمیک، آسیب های مغزی و نخاعی، عملکرد حافظه و مغز،آلزایمر ،پارکینسون می توانند کراتین مصرف کنند.

۸- با توجه به اینکه مکمل کراتین باعث تحریک سلولی بهتر می شود، تاثیر بسزایی در پیام رسانی سلولی و رشد و ترمیم عضله ها دارد.

۹- مصرف کراتین باعث حفظ آب در سلولها و رشد عضله می شود.

مصرف مکمل کراتین و تاثیر آن در ریزش مو

کراتین در مواد غذایی مانند پروتئین های حیوانی از قبیل گوشت قرمز، ماهی و گوشت های بدون چربی یافت می‌شود، همچنین در لوبیا سفید و جلبک های دریایی، کنجد، تخم مرغ، شاهی، شیر، پنیر، بادام و گردوکراتین وجود دارد. بنابراین چنان چه از این مواد غذایی در رژیم غذایی استفاده شود تاثیر بسزایی در تقویت ناخن، پوست و مو دارد و از ریزش مو جلوگیری می‌کند با مصرف کراتین نیز می‌توان باعث کاهش ریزش مو، تقویت ناخن و پوست و مو شد، اما به یاد داشته باشید که با مصرف بیش از اندازه کراتین بعد از مدتی موها دچار ریزش می شود.
زیرا مصرف کراتین بر روی هورمون های داخلی بدن تاثیر گذاشته و در صورتی که میزان تعادل هورمون ها دچار اختلال شود، باعث افزایش ریزش مو می شود، در واقع این مشکل بیشتر برای افراد ایجاد می شود که سابقه ریزش مو به دلیل اختلالات هورمونی دارند.

مصرف مکمل کراتین و تاثیر آن در ریزش مو
یکی از هورمون هایی که در بدن خانم ها نیز به مقدار کم وجود دارد، هورمون تستوسترون می باشد که مهمترین هورمون مردانه می باشد و زمانی که با مصرف کراتین میزان این هورمون در بدن افزایش یابد به دی هیدروتستوسترون تبدیل شده و باعث ایجاد ریزش موها و کاهش تراکم آنها خواهد شد.

 

عوارض مصرف بیش از حد کراتین

۱- باعث کاهش سطح قند خون می شود.

کراتین تأثیر بسزایی در کاهش قند دارد، بنابراین افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند یا دچار هیپوگلیسمی می باشند و همچنین افرادی که داروهای گیاهی و مکمل های دیگری مصرف می کنند، در رابطه با مصرف کراتین باید جانب احتیاط را رعایت کنند، بنابراین افرادی که قصد استفاده از مکمل کراتین را دارند، باید سطح گلوکز خون را مدام بررسی کنندو درصورت لزوم تنظیم دارویی را ارائه دهند، در بعضی مواقع مصرف کراتین باعث افزایش گلوکز خون می شود که بیشتر در افرادی که با داروهای گیاهی فشار خون را زیاد می کنند، این اتفاق روی می دهد، از دیگر افرادی که در هنگام مصرف کراتین باید جانب احتیاط را رعایت کنند افراد مبتلا به ترومبوز عمیق ورید، ضربان قلب نامنظم، سنگ کلیه، بیماری های کبدی، ناهنجاری استخوانی و ماهیچه، عملکرد نادرست سیستم عصبی، ناهنجاری عصبی عضلانی، کم فشاری خون،  افرادی که فعالیت های سنگین مانند دویدن، شنا و ژیمناستیک انجام می‌دهند، افرادی که ناهنجاری های پوستی دارند، ورزشکارانی که دارای رژیم غذایی هستند که باعث از بین رفتن مایعات بدن می شود، می باشند.

۲- مصرف کراتین بر روی کلیه ها دارای عوارض می باشد.

افرادی که به ناهنجاری کلیه مبتلا هستند با توجه به اینکه آب بدن را از دست می‌دهند، نباید کراتین مصرف کنند همچنین مصرف همزمان با گیاه افدرا باعث تداخل خواهد شد و گاهی افراد نسبت به مصرف کراتین آلرژی دارد.

۳- افزایش وزن

چنانچه کراتین بیش از حد مصرف شود، باعث افزایش وزن می شود و افرادی که از مکمل های ورزشی استفاده می کنند بایدمیزان مناسبی از آن را مصرف کنند، زیرا مصرف بیش از حد آن باعث ایجاد عوارض زیادی می شودو در صورتی که در مصرف آن زیاده روی شود افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت.

۴- خستگی بیش از حد

مصرف کراتین تاثیر بسزایی در افزایش انرژی بدن دارد، اما چنانچه بیش از اندازه مصرف شود برای بدن مضر بوده و باعث ایجاد خستگی بیش از حد می شود، اگربعد مصرف این مکمل دچار خستگی شدید، دیگر اقدام به مصرف آن نکنید.

عوارض مصرف بیش از حد کراتین

۵- سردردهای خفیف و شدید

چنانچه کراتین بیش از اندازه مصرف شود،باعث فشار بر روی مغز شده و منجر به سردرد های شدید و خفیف می شود، بنابراین در صورت مشاهده این عارضه، مصرف مکمل را کاهش دهید.

۶- حالت تهوع و استفراغ

گاهی ممکن است مصرف مکمل های کراتین بر سیستم گوارشی فشار وارد کند و باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ شود، بنابراین افرادی که سیستم گوارشی حساسی دارند، باید در مصرف کراتین جانب احتیاط را رعایت کنند و در حد نیاز بدن اقدام به مصرف کنند.

۷- ناراحتی معده

گاهی افراد با مصرف کراتین دچار رفلاکس می شوند، بنابراین باید از کراتین بیش از مقدار توصیه شده استفاده نکنند و بعد از غذا کراتین مصرف کنند، تا باعث کنترل این عارضه شود.
برای دوز مصرفی مکمل کراتین با پزشک متخصص مشورت کنید، کارشناسان مختلفی وجود دارد که با ارائه برنامه های غذایی برای ورزشکاران میزان دوز مصرفی کراتین را نیز تعیین می کنند و در صوتی که کراتین به صورت روزانه مصرف شود، نیاز بدن را تامین می کند، اما افرادی که دارای بیماری های زمینه ای و بیماری های خاص دیگری می باشند، قبل از مصرف کراتین باید با پزشک مشورت کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

نکات کلیدی مصرف کراتین

برا اینکه افراد بتوانند از کراتین و فواید آن بهره مند شوند،به نکاتی در مورد مصرف کراتین توجه شود و در صورتی که در این بخش در چارچوب عمل نشود، ممکن است باعث آسیب به بدن شود، بنابراین اگر قصد مصرف کراتین را دارید به نکات زیر توجه کنید.

۱- با توجه به میزان تحرک، کراتین مصرف شود.

چنان چه بدون اینکه تحرکی داشته باشید، کراتین مصرف کنید،باعث رسوب در کبد، پانکراس یا کلیه می‌شود، بنابراین چنانچه قصد دارید کراتین مصرف کنید،انجام تمرینات ورزشی را جدی بگیرید، کراتین بیشتر مناسب ورزشکاران حرفه‌ای می‌باشد که با افزایش مصرف کراتین میزان تحرک و حجم جلسات ورزشی خود را نیز افزایش می دهند.

۲- مکمل درستی برای مصرف انتخاب کنید.

مکمل های ورزشی مختلفی در بازار موجود می باشد که برای انتخاب آنها نمی توانید به صورت خودسرانه عمل کنید و با توجه به ترکیبات مکمل و نیاز بدن و همچنین مشورت متخصصان و مشاوران در این زمینه مکمل مورد نظر را انتخاب کنید، توجه داشته باشید که نوع کپسولی کراتین ممکن است باعث آسیب به کلیه شود و بهتر است از آن استفاده نشود.

۳- چربی سوزی قبل از شروع مصرف کراتین

قبل از شروع مصرف کراتین چنان چه ورزش را به تازگی آغاز کرده اید، ابتدا اقدام به چربی سوزی کنید تا باعث کم شدن ذخیره های پیشین در بدن شود، زیرا مصرف کراتین باعث افزایش اشتها و افزایش وزن خواهد شد، بنابراین چربی سوزی قبل از مصرف کراتین ضروری می باشد.

نکات کلیدی مصرف کراتین

۴- به میزان کافی آب بنوشید.

به منظور جلوگیری از انباشته شدن کراتین در بدن در هنگام شروع به مصرف کراتین بیشتر آب بنوشید تا باعث کاهش عوارض احتمالی شود و همچنین ماهیچه ها برای متابولیسم نیاز به آب کافی دارد.

۵- از مصرف خودسرانه کراتین اجتناب کنید. افزایش و کاهش مصرف کراتین در آغاز و پایان هر دوره ورزشی باید با مشورت یک مشاور تغذیه یا پزشک مجرب صورت بگیرد و به صورت خودسرانه دوز مصرفی آن را بالا نبرید.

۶- مصرف نوع خاص مکمل ورزشی برای افرادی که منع مصرف کافئین دارند.

گاهی افراد به دلیل شرایطی که دارند از مصرف کافئین منع می شوند، بنابراین برای مصرف مکمل های ورزشی باتوجه به این که اکثرمکمل های ورزشی دارای کافئین می باشند، برای مصرف مکمل های ورزشی بدون کافئین آن را انتخاب کنید.

۷- از سایر مواد پروتئینی نیز به همراه کراتین استفاده شود.

به منظور تامین پروتئین مورد نیاز ماهیچه ها تنها مصرف کراتین کافی نیست به همراه کراتین باید و مواد غذایی دیگر مانند تخم مرغ، سیب زمینی، گوشت قرمزبدون چربی و سایر غذاهای پروتئینی نیز مصرف شود.

۸- در دوران بارداری و شیردهی از مصرف کراتین خودداری نمایید.

با اینکه مدرکی مبنی بر وجود عوارض مصرف کراتین در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، اما بهتر است با جانب احتیاط مصرف شود و از مصرف هرگونه مکمل کراتین در دوران بارداری و شیردهی خودداری شود.
با اینکه مصرف کراتین برای ورزشکاران و بدنسازان دارای مزیت های فراوانی می باشد و باعث تقویت ماهیچه، افزایش انرژی و رشد عضلات آنها می‌شود همچنین مزایای دیگری نیز دارد، اما چنان چه در مصرف آن جانب احتیاط رعایت نشود، باعث ایجاد عوارضی برای افراد خواهد شد و نمی توان نسخه یکسانی برای همه افراد در میزان مصرف کراتین پیچید و بهتر است در این زمینه از مشاوران و متخصصان امر کمک گرفته شود و به برنامه ورزشی و غذایی خود در هنگام مصرف کراتین نیز توجه کنید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

آیا کراتین عامل ریزش مو است؟

به طور قطع نمی توان گفت مصرف کراتین باعث ریزش مو می شود اما مصرف کراتین در افراد مختلف با توجه به شرایطی که دارند، تاثیرات متفاوتی دارد، که با مشورت پزشک می توان از مزیت های آن بهره مند شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x