کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

معجزه ای برای تیرگی دور چشم

یکی از شایع ترین مشکلاتی که ممکن است برای افراد زیادی ایجاد شود، تیرگی دور چشم می باشد که باعث ایجاد حلقه های سیاه دور چشم شده و از زیبایی چهره می کاهد وگاهی این موضوع برای کودکان به وجود می آید، به همین دلیل افراد به دنبال راهکارهای درمانی برای حذف تیرگی های دور چشم می باشند، که این راهکارها به صورت درمان های خانگی و درمان های کلینیکی می باشد، در اینجا شما را با چند مورد آشنا خواهیم کرد.

معجزه ای برای تیرگی دور چشم

علل و راه های درمان سیاهی دور چشم

دلایل مختلفی برای تیرگی های دور چشم وجود دارد، از این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- ژنتیک

چنانچه رگ های خونی و نازک اطراف چشم زیاد باشد، موجب تیرگی دور چشم می‌شود که این عامل به دلیل وراثت بوده و گاهی حتی تجمع ملانین در اطراف چشم، باعث تیرگی آن خواهد شد، بنابراین چنانچه یکی از افراد خانواده شما با این مشکل مواجه می باشد، احتمال به وجود آمدن آن برای شما نیز زیاد است.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۲- افزایش سن

با افزایش سن، میزان کلاژن و چربی های زیر پوست کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث می شود، رگ های خونی بیشتر بر روی پوست قابل مشاهده باشد و باعث سیاهی دور چشم شود.

۳- مشکلات کبدی

کبد باعث سم زدایی بدن می شود و این موضوع تاثیر زیادی در شفافیت پوست و رفع تیرگی های دور چشم دارد و چنانچه فرد دچار مشکلات کبدی باشد، ممکن است باعث تیرگی هایی در اطراف چشم می شود.

۴- نور خورشید

با توجه به اینکه اطراف چشم دارای پوست بسیار حساس می باشد و نور خورشید ملانین های پوست را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین ممکن است قرار گرفتن افراد در نور مستقیم خورشید باعث تغییر رنگ ملانین ها و در نتیجه تیرگی دور چشم شود.

۵- کم خونی

با کاهش اکسیژن و هموگلوبین بدن، تیرگی هایی در اطراف چشم نمایان می شود که این موضوع گاهی ممکن است باعث گودی زیر چشم نیز شود، حتی گاهی خانم ها در دوران قاعدگی نیز به دلیل خونریزی و کمبود آهن، تیرگی های در اطراف چشم آن ها مشاهده می شود.

۶- استفاده زیاد از گوشی و تلویزیون

در صورتی که زیاد به صفحه گوشی و تلویزیون خیره شوید، این موضوع باعث افزایش حجم رگ های خونی زیر چشم شده و باعث ایجاد تیرگی هایی در اطراف چشم خواهد شد.

علل و راه های درمان سیاهی دور چشم

۷- نارسایی کلیه

نارسایی کلیه باعث می شود سموم بدن به خوبی دفع نشده و باعث ایجاد تیرگی هایی در اطراف چشم خواهد شد.

۸- عدم رژیم غذایی سالم

در صورتی که رژیم غذایی فرد، سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها نباشد، باعث ایجاد سیاهی اطراف چشم خواهد شد.

۹- استعمال دخانیات

یکی از مضرات دخانیات، کاهش گردش خون و تنگ شدن رگ ها می باشد، که این موضوع تاثیر مستقیم بر افزایش سیاهی دور چشم دارد.

اما برای درمان سیاهی دور چشم راهکارهایی وجود دارد که از راه کارهای خانگی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- سیب زمینی

یکی از مواردی که تاثیر زیادی در افزایش سفیدی پوست دارد، سیب زمینی می باشد که باعث رفع تیرگی دور چشم نیز می شود، برای استفاده از سیب زمینی کافیست سیب زمینی را رنده کرده و پنبه را با آب آن آغشته کرده و به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید پنبه زیر چشم قرار داده شود و سپس آن را بشویید، همچنین می توان سیب زمینی ها را به صورت حلقه ای روی چشمتان قرار دهید.

۲- گوجه فرنگی و آب لیمو

ترکیب گوجه فرنگی و آب لیمو باعث رفع سیاهی اطراف چشم خواهد شد. برای تهیه ماسک گوجه فرنگی و آب لیمو، آب گوجه را با آب لیمو تازه ترکیب کرده و آن را در اطراف چشم بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست باقی بماند، سپس آن را شستشو داده و به منظور پیشگیری از خشکی پوست، کرم مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

۳- چای کیسه‌ای

برای رفع تیرگی های دور چشم می توان از چای کیسه ای سیاه و چای سبز استفاده کرد، زیرا این چای ها حاوی پلی فنول، کافئین و مواد معدنی می باشند و تاثیر زیادی در انقباض رگ های خونی زیر چشم و در نتیجه رفع سیاهی آن دارد، برای استفاده از چای کیسه ای ابتدا آن را در آب جوش قرار داده و اجازه دهید تا آب اضافی آن خارج شده و به مدت ۱۵ دقیقه آن را در یخچال قرار دهید، تا خنک شود سپس آن را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی چشمتان قرار دهید.

۴- گل همیشه بهار

برای استفاده از گل همیشه بهار، مقداری گل برگ های آن را درون آب جوش بریزید و اجازه دهید ۵ دقیقه بماند، بعد خنک شدن با استفاده از پنبه آن را به مدت ۵ دقیقه اطراف چشم قرار دهید، برای دریافت نتایج مثبت چند بار در روز این کار را انجام دهید.

۵- گلاب

با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی گلاب می توان از آن برای رفع تیرگی های دور چشم استفاده کرد و تاثیر آن را در کوتاه مدت خواهید دید، برای استفاده کافیست، مقداری گلاب را بر روی پنبه بریزید و آن را بر روی چشمتان قرار دهید.

۶- شیر سرد

شیر حاوی ویتامین A می باشد و به دلیل وجود رتینوئید ها در ویتامین A، شیر تاثیر زیادی در روشن سازی پوست دارد، برای استفاده کافیست یک پنبه را به شیر آغشته کرده و به مدت ۱۰ دقیقه بر روی چشمتان قرار دهید، سپس صورت را با آب گرم شستشو دهید.

۷- روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس باعث حفظ رطوبت دور چشم می‌شود، همچنین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، موجب بهبود گردش خون شده و تاثیر زیادی در رفع سیاهی دور چشم دارد، برای استفاده از روغن اسطوخودوس کافیست مقداری روغن اسطوخودوس را با دو قطره روغن میخک ترکیب کرده و آن را به آرامی به اطراف چشم بزنید و ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود و بعد از چند ساعت صورت خود را بشویید.
علاوه بر انجام راهکارهای درمانی، بهتر است برای رفع دائمی تیرگی دور چشم، ابتدا دلیل آن مشخص شود، گاهی کمبود آب بدن و کم خوابی باعث تیرگی دور چشم می‌شود، که با رفع این مشکل ها سیاهی دور چشم نیز از بین می‌رود، همچنین وجود محصولات آرایشی بر روی پوست نیز تاثیر زیادی افزایش تیرگی دور چشم ها دارد، بنابراین قبل از خواب، صورت را کاملا پاکسازی کنید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

درمان های کلینیکی سیاهی دور چشم

۱- رفع تیرگی دور چشم با لیزر

یکی از موثرترین روش ها برای رفع سیاهی دور چشم، لیزر درمانی می باشد. لیزر های مختلفی برای رفع تیرگی دور چشم استفاده می شود، که با توجه به شدت تیرگی ها نوع لیزر مشخص می شود، در این روش اشعه های لیزر با طول موج مشخصی بر ناحیه مورد نظر متمرکز شده و باعث افزایش الاستین پوست و بهبود رنگ ملانین های پوستی شده و در نتیجه تاثیر زیادی در رفع تیرگی های دور چشم دارد، از لیزر های مورد استفاده می توان لیزر فرکشنال، لیزر کربن دی اکسید، لیزر کیوسوئیچ را نام برد.

۲- پی آر پی

یکی از درمان های کلینیکی که به صورت غیر تهاجمی انجام می گیرد، پی آر پی می باشد که تاثیر زیادی در رفع تیرگی دور چشم دارد برای تهیه این ماده، از خون خود فرد استفاده می شود و با انجام فرایند هایی، پلاسمایی که غنی از کلاژن و فاکتورهای رشد می باشد، را جداسازی کرده و با تزریق آن در اطراف چشم، باعث رفع تیرگی های آن می شوند.

۳- لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی پوست باید توسط متخصصین پوست انجام گیرد، زیرا ممکن است در صورتی که فرد از مهارت کافی برخوردار نباشد، آسیب‌های زیادی بر روی پوست ایجاد شود. لایه برداری شیمیایی به دلیل وجود موادی مانند گلیکولیک اسید، تری کلرواستیک اسید، سالیسیلیک اسید و لاکتیک اسید باعث افزایش شفافیت و صافی پوست خواهد شد، گاهی تاثیر این روش درمانی به گونه ای می باشد که افراد برای رفع لکه های تیره پوستی، کک و مک و جای جوش و آکنه نیز از این روش استفاده می کنند.

درمان های کلینیکی سیاهی دور چشم

۴- تزریق ژل

در صورتی که نازکی پوست زیر چشم باعث تیرگی شده باشد، تزریق ژل می تواند تاثیر زیادی در رفع این تیرگی داشته باشد، زیرا ژل حاوی هیالورونیک اسید بوده که تزریق آن باعث افزایش کلاژن های زیر پوست ورفع سیاهی آن خواهد شد، این شیوه درمانی برای افرادی که زیر چشم آنها دچار گودرفتگی می باشد، گزینه مناسبی بوده زیرا باعث افزایش حجم در این نواحی شده و با یک دست کردن فاصله زیر چشم با بالای گونه ها و لیفت طبیعی آن، تاثیر زیادی در رفع تیرگی و گودی زیر چشم خواهد داشت.

۵- میکرونیدلینگ

کاهش کلاژن و الاستین پوست باعث تیرگی دور چشم می شود و در این شرایط رگ های زیر چشم سریعتر بر روی پوست قابل مشاهده می باشد، یکی از روش‌های تاثیر گذار در رفع این تیرگی ها میکرونیدلینگ می باشد که در این روش با استفاده از دستگاهی کوچک که دارای سوزن های بسیار ظریفی می باشد، باعث ایجاد سوراخ های ظریفی بر روی پوست شده، که موجب تحریک کلاژن سازی و الاستین خواهد شد، انجام این شیوه درمانی باعث جذب بهتر محصولات مراقبتی پوست شده، در نتیجه در کنار آن گاهی از سرم های حاوی ویتامین A یا ویتامین c نیز استفاده می شود.

۶- مزوتراپی

در مزوتراپی ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره های گیاهی توسط سوزن های ظریفی به لایه میانی پوست تزریق شده و باعث رفع التهاب و افزایش جریان خون در این نواحی می شود، بنابراین می توان از این شیوه درمانی برای رفع تیرگی های دور چشم استفاده کرد.

۷- هایفوتراپی

هایفوتراپی با استفاده از امواج التراسوند باعث ترمیم بافت پوست و افزایش صافی ویک دستی بافت پوست خواهد شد، در این شیوه درمانی امواج اولتراسوند باعث ایجاد آسیب های کوچکی در پوست شده و بهبودی این آسیب ها، موجب لیفت و افزایش لطافت پوست می شود، انجام این شیوه درمان ، نیاز به زمان زیادی ندارد اما نتایج آن ماندگاری زیادی داشته و تاثیر زیادی بر رفع سیاهی دور چشم دارد و بعد از انجام آن نیازی به استراحت نیست، تنها ممکن است کمی قرمزی در ناحیه درمان ایجاد شود، که این عارضه نیز به صورت موقت بوده و بعد از مدتی کاملا از بین خواهد رفت.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۸- کربوکسی تراپی

از دیگر روش های کلینیکی، می توان کربوکسی تراپی را نام برد که تاثیر زیادی در رفع تیرگی های دور چشم دارد و پس از مدت کوتاهی تمامی عوارض آن از بین خواهد رفت، در این شیوه درمانی کربن دی اکسید توسط سوزن های ظریفی به ناحیه درمان تزریق شده و موجب می شود خون رسانی در ناحیه درمان افزایش پیدا کرده و موجب تولید کلاژن بیشتر در اطراف چشم خواهد شد، بنابراین تاثیر زیادی در رفع چروک های اطراف چشم نیز دارد.
میزان تزریق کربن دی اکسید به گونه ای می باشد، که خطری برای سلامت فرد نداشته باشد، افزایش گاز کربن دی اکسید در اطراف چشم، باعث اکسیژن رسانی بیشتری در آن ناحیه شده و سموم سریعتر تخلیه می‌شوند، بنابراین باعث افزایش سلامت پوست می شود، برای دریافت نتایج مثبت از این شیوه درمان، تعداد جلسات مختلفی تعیین می شود که سیاهی دور چشم تعیین کننده، تعداد جلسات می باشد هر چه میزان تیرگی دور چشم بیشتر باشد، تعداد جلسات درمانی افزایش پیدا می کند.

۹- عمل جراحی بلفاروپلاستی

گاهی دلیل تیرگی دور چشم، پوست اضافی و رسوب چربی در این ناحیه می باشد که با انجام عمل بلفاروپلاستی باعث برداشت پوست اضافه خواهند شد، در نتیجه با رفع پوست اضافه، چهره جوان و شاداب به نظر می‌رسد و تیرگی های دور چشم از بین می رود، انجام عمل جراحی بلفاروپلاستی نیاز به بیهوشی عمومی دارد و ممکن است تا حدود سه ساعت طول بکشد، از عوارضی که در این شیوه درمانی به وجود می آید، می‌توان خونریزی، درد، کبودی را نام برد که این عوارض تا دو هفته ادامه خواهد داشت، بنابراین با توجه به این که، این روش بسیار حساس می باشد، پزشک متخصص باید از تجربه کافی در این زمینه برخوردار بوده و احتیاط های لازم انجام گیرد.

رفع سیاهی و پف زیر چشم با تزریق ژل و فیلر

یکی از بهترین راه های رفع تیرگی زیر چشم تزریق فیلر می باشد، فیلر ها دارای انواع مختلفی می باشند که عبارتند از:

۱- اسید هیالورونیک

یکی از بهترین فیلرها، اسید هیالورونیک می باشد که این ماده به صورت طبیعی نیز در بدن تولید شده و تاثیر زیادی در تحریک کلاژن‌سازی دارد، زیرا یکی از دلایل تیرگی های دور چشم کاهش تولید کلاژن می باشد و با تزریق اسید هیالورونیک می توان این کمبود را جبران کرد.

۲- اسید پلی ال لاکتیک

یکی دیگر از فیلرها، اسید پلی ال لاکتیک می باشد که باعث تولید کلاژن به میزان قابل توجه خواهد شد و تاثیر زیادی در رفع تیرگی زیر چشم دارد.

رفع سیاهی و پف زیر چشم با تزریق ژل و فیلر

۳- هیدروکسیل آپاتیت کلسیم

این نوع فیلر از فسفات و کلسیم ساخته شده و باعث تولید کلاژن و حفظ بافت های همبند می‌شود، اما ضخامت آن نسبت به اسید هیالورونیک بیشتر بوده و برای استفاده بهتر است با یک ماده بی حس کننده رقیق شود، اما گاهی استفاده از این فیلر باعث سفید رنگ شدن پوست، بیش از اندازه خواهد شد، به همین دلیل بسیاری پزشکان، از این فیلر استفاده نمی کنند.
دلیل ایجاد پف زیر چشم حساسیت بالای پوست زیر چشم می باشد که عوامل مختلفی بر روی آن  تاثیرگذار می باشد، که یکی از عامل ها تجمع چربی و مایعات در این ناحیه می باشد، زیرا گاهی ضعیف شدن بافت های اطراف چشم باعث حرکت چربی های حمایت کننده به سمت های پایینی پلک می شود و باعث پف کردن زیر چشم می‌شود و با تزریق فیلر می تواند تاثیر زیادی در رفع پف زیر چشم داشت.

برای تزریق فیلر در ابتدا، جلسه ای برای شما تعیین می‌شود که در آن روند درمان و عوارض این شیوه درمانی بیان می شود و تزریق فیلر در مراحل زیر انجام می گیرد.

۱- ابتدا نواحی تزریق مشخص می شود و سپس با استفاده از ضد عفونی کننده، ناحیه درمان کاملا استریل می شود.

۲- به منظور کاهش درد با استفاده از بی حس کننده های موضعی، ناحیه تزریق بی حس می شود.

۳- فیلر با استفاده از سوزن های ظریفی به نواحی مورد نظر تزریق می شود. مدت زمان تزریق فیلر، حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه می باشد.

علت سیاهی دور چشم و راهکار درمان آن چیست؟

همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم، عوامل مختلفی باعث سیاهی دور چشم می شود، علاوه بر آن ها می‌توان به عوامل زیر نیز اشاره کرد.

۱- آلرژی

یکی از دلایل تیرگی دور چشم آلرژی می باشد، زیرا  در واکنش های آلرژیک، هیستامین به میزان بیشتری ترشح می شود، که این عامل منجر به قرمزی، خارش و گشاد شدن عروق خونی زیر پوست می شود و اقداماتی مانند مالش چشم ها و خاراندن آن ها باعث افزایش تیرگی دور چشم خواهد شد.

۲- کم آبی بدن

یکی از دلایل تیرگی های دور چشم، نرسیدن آب کافی به بدن می باشد، که منجر به گود افتادگی زیر چشم و در نهایت تیرگی آن خواهد شد.

از دیگر راهکارهای درمانی می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد.

۱- استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد، باعث انقباض عروق گشاد و کاهش تورم چشم خواهد شد و با استفاده از آن می توان تیرگی دور چشم را به میزان قابل توجهی کاهش داد، برای استفاده از کمپرس سرد کافیست، چند تکه یخ را در پارچه تمیز قرار داده و به مدت ۲۰ دقیقه زیر چشم قرار دهید.

۲- خواب کافی

یکی از دلایل تیرگی دور چشم، کم خوابی می باشد بنابراین برای رفع تیرگی ناشی از کم خوابی، خواب خود را تنظیم کرده و حدود ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید.

علت سیاهی دور چشم و راهکار درمان آن چیست؟

۳- نحوه خوابیدن

گاهی تجمع مایعات زیر چشم، باعث تیرگی و پف در آن می شود، بنابراین در هنگام خواب سر را به گونه ای قرار دهید، که بالاتر از سایر قسمت های بدن باشد.

۴- تغییر در عادات تغذیه ای

مصرف زیاد نمک و مصرف الکل موجب افزایش پف زیر چشم و تیرگی های آن خواهد شد، بنابراین برای کاهش تیرگی و پف زیر چشم، مصرف نمک را کم کرده و از مصرف نوشیدنی های الکلی نیز خودداری شود.

۵- مصرف غذاهای حاوی امگا ۳

از مواردی که موجب بهبود گردش خون می شود امگا ۳ است، که در غذاهایی مانند ماهی سالمون و گردو یافت می‌شود، بنابراین چنانچه جمع شدن خون در زیر چشمان، منجر به تیرگی آن شده است، می توان با مصرف این مواد غذایی تاثیر بسزایی در کاهش تیرگی پوست و شفافیت بیشتر آن داشت.

۶- درمان های پزشکی

گاهی استفاده از راهکارهای خانگی تاثیری در رفع تیرگی دور چشم ندارد و بهتر است از روش های پزشکی برای تیرگی چشم استفاده کرد.

در واقع روش های کلینیکی برای رفع تیرگی چشم مورد استفاده قرار می گیرند در دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱- روش هایی که موجب جوانسازی پوست اطراف چشم می شود که در نهایت این جوانسازی باعث رفع تیرگی ها نیز می شود، که از این روش ها می توان کربوکسی تراپی، prp و لیزر درمانی را نام برد.

۲- دسته دیگری که با افزایش حجم در اطراف چشم، باعث رفع تیرگی آن می‌شود، این روش ها تزریق چربی، تزریق فیلر و نانوفت می باشد که در روش نانوفت از چربی فرآوری شده استفاده می شود، که ممکن است بعد از تزریق چربی، التهاباتی در ناحیه پلک ایجاد شود که این التهابات بعد از دوهفته از بین خواهد رفت.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

آیا درمانی برای افرادی که به صورت ارثی سیاهی دور چشم دارند، وجود دارد؟

تیرگی دور چشم ارثی به دو دلیل ایجاد می شود که عبارتند از:

۱- در صورتی که افراد پوست سبزه یا تیره داشته باشند، ممکن است عواملی مانند آرایش مکرر، آلرژی فصلی و یا ماساژ دادن چشم ها باعث تیرگی اطراف چشم شود و استفاده از شیوه های درمانی مانند لیزر کیوسوئیچ، پی آر پی، کربوکسی تراپی همچنین کرم های روشن کننده، می تواند به رفع این تیرگی ها کمک کند.

آیا درمانی برای افرادی که به صورت ارثی سیاهی دور چشم دارند، وجود دارد؟

۲- افرادی که به دلیل نازکی پوست اطراف چشم، دور چشم آن ها به صورت ارثی دچار تیرگی می باشد و نازکی چشم باعث می شود عروق خونی بیشتر بر روی پوست نمایان باشد، برای رفع این گونه تیرگی ها اغلب از تزریق فیلر، تزریق چربی استفاده می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x