کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

ایا بانک مو دوباره رشد میکند؟

یکی از مشکلاتی که بیشتر افراد با افزایش سن با آن روبرو هستند، مشکل ریزش مو می‌باشد که این موضوع ممکن است به صورت دائمی یا موقت باشد  چنانچه ریزش مو باعث کاهش تراکم موها و ایجاد طاسی شود، افراد از روش‌های مختلفی به منظور درمان ریزش مو استفاده می‌کنند و یکی از این روش‌ها کاشت مو می‌باشد، که نتایج آن در اغلب افراد به صورت دائمی می‌باشد، اما متقاضیان کاشت مو یکی از دغدغه‌هایی که دارند این است که آیا بعد از برداشت فولیکول‌ها از ناحیه بانک مو امکان رشد مجدد آنها وجود دارد، باید بگوییم که خیر این موها قابلیت رشد ندارند، در واقع برداشت این فولیکول‌ها باریشه انجام می‌گیرد، بنابراین ریشه مویی وجود ندارد که مجدداً شروع به رشد کند.

ایا بانک مو دوباره رشد میکند؟
موها معمولاً قابلیت رشد مجدد دارند، اما درصورتی که ریشه داشته باشند، این قابلیت به عنوان چرخه رشد مو شناخته می‌شود و دارای مراحل مختلفی است.

این مراحل عبارتند از

۱-  مرحله رشد (Anagen)

 در این مرحله، موها به فعالیت رشدی خود ادامه می‌دهند. این مرحله ممکن است از چند ماه تا چند سال طول بکشد.

۲- مرحله وقفه (Catagen)

در این مرحله، موها متوقف می‌شوند و از رشد کاسته می‌شوند. این مرحله معمولاً مدت کوتاهی از چند هفته به طول می‌انجامد.

۳- مرحله خواب (Telogen)

موها در این مرحله به وضعیت استراحتی و غیرفعالی وارد می‌شوند. پس از این مرحله، موها از ریشه‌های مو جدا می‌شوند وموهای جدید شروع به رشد می‌کنند.

این چرخه رشد مو برای هر مو تکرار می‌شود. بنابراین، موها پس از ریزش، معمولاً می‌توانند دوباره رشد کنند، مگر اینکه مشکلات مختلفی نظیر آلوپسیا (ریزش موی دائمی) یا بیماری‌های خاصی وجود داشته باشد. در مواردی مانند آلوپسیا، رشد موها ممکن است با مشکل مواجه شود و به کمک متخصصان پوست و مو باید درمانی انجام شود.

تعریف دقیق بانک مو

به منظور عمل کاشت مو گرافت ها و فولیکول‌ها از ناحیه ای از سر به طور معمول گرفته می‌شود، که این موها در برابر ریزش مقاومت بالایی دارند و سپس این گرافت ها در ناحیه‌ای از سر که دارای تراکم موی پایین‌تری می‌باشد و یا دچار طاسی شده است، پیوند زده می‌شود در واقع بانک مو به ناحیه‌ای از پوست سر گفته می‌شود، که محل دهنده فولیکول‌های مو می‌باشد و ناحیه‌ای که در آن گرافت های اهدا شده قرار می‌گیرند، محل گیرنده می‌باشد.
به طور کلی این عمل به این دلیل انجام می‌شود تا موهایی که به محل گیرنده پیوند زده می‌شود، باعث افزایش تراکم در ناحیه مد نظر شده و این موها شروع به رشد کنند تا باعث پوشش دادن ناحیه طاسی و درمان آن شود، به محلی که گرافت های مو از آنجا برداشت می‌شود، بانک مو گفته می‌شود.
در واقع فرایند برداشت، گرفتن مو و فولیکول از بانک مو می‌باشد که روش‌های مختلفی بسته به نوع عمل برای کاشت مو وجود دارد از جمله این روش‌ها روش برداشت نواری و برداشت فولیکولی می‌باشد، فرایند برداشت ،فرایند چند مرحله‌ای می‌باشد که باید به گونه ای گرافت ها و فولیکول‌های سالم برداشته شود، تا نتایج مطلوبی حاصل شود و نیاز به برنامه‌ریزی دقیقی دارد. در واقع چنانچه برای کل روش عمل کاشت مو برنامه‌ریزی وجود نداشته باشد، از محل اهدا کننده هیچ گرافتی برداشته نخواهد شد.

تعریف دقیق بانک مو
عاملی که تعیین می‌کند فرد کاندید مناسبی برای کاشت مو می‌باشد، ناحیه بانک مو است و در صورتی که فرد کاندید مناسبی برای انجام عمل کاشت مو باشد، تا پایان عمر نتایج آن باقی خواهند ماند، تنها فولیکول‌هایی برای پیوند مو انتخاب می‌شوند که برای زنده ماندن پس از انجام عمل کاشت مو شانس بیشتری داشته باشند. در واقع یک عامل مهم برای ماندگاری نتایج جراحی پیوند این موضوع می‌باشد و باید فولیکول‌هایی که در ناحیه بانک وجود دارد، به اندازه‌ای باشد که باعث برآورده کردن نیازهای ناحیه‌ای از پوست سر که طاس شده است باشد، به طور کلی نواحی پوشیده از پشت سر، گردن و بالای گوش‌ها بانک موها هستند که این موها تحت تاثیر طاسی‌های با الگو یا ریزش موی آندروژنیک قرار نمی‌گیرد، اما باید بدانید الگوی ریزش موها در افراد مختلف متفاوت می‌باشد و بستگی به ویژگی هایی از قبیل بافت، رنگ، نوع مو و تراکم آنها دارد. به منظور انتخاب یک بانک موی مناسب باید به ویژگی‌های آن توجه کرد، تا نتایج معقولی دریافت شود، همچنین میزان موی مورد نیاز نیز تعیین کننده بانک مو می‌باشد، در صورتی که تعداد موی مورد نیاز تعیین شود، بیش از حد از محل‌های اهدا کننده مو فولیکول برداشت نخواهد شد، توسط یک پزشک متخصص تمام این ویژگی‌ها تعیین می‌شود و از ابتدا تا انتهای عمل پیوند و کاشت مو در برنامه‌ریزی باید این ویژگی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به منظور برداشت فولیکول‌ها از بانک مو چندین روش وجود دارد

۱- برداشت به صورت نواری

رایج‌ترین روش برای برداشت مو و فولیکول‌ها از بانک مو برداشت نواری می‌باشد، که برای برش نوارهای پوشیده از مو، از تیغ جراحی تک، دو یا سه تیغه استفاده می‌شود که به منظور اطمینان از دست نخورده بودن فولیکول‌ها در هنگام انتقال، باید هر برش با دقت انجام گیرد. به کمک یک دستیار جراحی، پزشک متخصص ترمیم مو نوار را به شکلی که قرار است پیوند زده شود، فولیکول‌های موجود در آن را تشریح می‌کند. در واقع باید فولیکول‌ها به گونه‌ای آماده شوند که با موهای پیوندی ناحیه مورد نظر پوشانده شود، در این روش نواحی اهدا کننده با بخیه یا منگنه بسته می‌شوند و تنها ایراد آن بر جای ماندن جای بخیه می‌باشد، گاهی برداشت به شکل نواری به صورت بیضی می‌باشد که برای برش، شکل بیضی کشیده می‌شود.

۲- برداشت به صورت دایره‌ای

 یکی دیگر از روش‌هایی که برای برداشت فولیکول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش برداشت دایره‌ای می‌باشد که در گذشته از این روش به منظور کاشت مو استفاده می‌شد و بیشتر برای مکان‌هایی که نیازمند گرافت های کوچک‌تری بوده است، از این روش استفاده می‌شده است.

۳- برداشت به صورت واحد فولیکولی

ممکن است تار موها به صورت تک تک از ناحیه بانک مو برداشت شده و به ناحیه گیرنده پیوند زده شود.
به هنگام برداشت از بانک مو یکی از موارد بسیار مهم در برنامه‌ریزی احتمال پیشرفت ریزش مو در آینده می‌باشد و این موضوع برای مردان جوان از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد. در واقع چنانچه احتمال ریزش مو در آینده وجود داشته باشد، باید به منظور برداشت گرافت ها به نیزان فولیکول ها در ناحیه بانک مو، توجه ویژه داشته باشید زیرا در سال‌های بعد با ادامه‌دار شدن ریزش مو ممکن است، فرد نیاز به عمل پیوند موی جدید داشته باشد. بنابراین بر اساس سرعت از دست دادن مو و سابقه خانوادگی ریزش مو باید توسط پزشک متخصص تامین مو، احتمال ریزش مو در آینده مورد بررسی قرار گیرد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

 

چنانچه در کاشت مو قسمت قابل توجهی از پوست سر نقش داشته باشد ممکن است طی یک دوره زمانی در ۲، ۳ یا چند جلسه با فاصله چند هفته تا چند ماه برداشت از بانک مو و پیوند در محل گیرنده انجام شود، همچنین از نظر ژنتیکی موهایی که در برابر ریزش مو مقاوم هستند، معمولاً در یک منطقه در پشت سر رشد می‌کند.
هر فولیکول مویی که به منظور کاشت برداشته می‌شود مستعد ریزش می‌باشد و در صورتی که احتمال ریزش موی پیش رونده وجود داشته باشد، این احتمال افزایش پیدا می‌کند.
در واقع موهایی که از یک ناحیه کوچک برداشته می‌شوند، باید باعث پوشش ناحیه وسیعی از طاسی جلوی پوست سر شود، بنابراین ممکن است وسعت بانک مو افزایش پیدا کند، به طور کلی زمانی که فرد تقریباً نیمی از موهای سر خود را از دست داده باشد، متوجه ریزش موی خود می‌شود.

ایا بانک مو ترمیم میشود؟

در کاشت مو با ریشه جابجایی مو صورت می‌گیرد، بنابراین امکان رشد مجدد بانک مو وجود نخواهد داشت. روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که ممکن است در آینده به این روش‌ها نیز اضافه شود و در هر کدام از این روش‌ها نحوه برداشت از بانک مو متفاوت می‌باشد، ممکن است در آینده راهکارهایی به کار برده شود تا در بانک مو نیز موها رشد مجدد داشته باشد.

ایا بانک مو ترمیم میشود؟

ترمیم بانک مو بعد از کاشت به روش FUT

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های کاشت مو روش FUT می‌باشد که به صورت عمل جراحی انجام می‌گیرد و برداشت از بانک مو به صورت نواری می‌باشد و سپس فولیکول‌های مو در ناحیه‌ای از پوست سر که دارای که دچار کاهش تراکم و طاسی شده است پیوند زده می‌شود، بنابراین رشد مجدد بانک مودر روش FUTیا ترمیم بانک مو امکان‌پذیر نیست، زمانی که برداشت به صورت نواری از پوست سر صورت می‌گیرد، به وسیله بخیه لبه‌های پوست به هم دوخته می‌شود، اما امکان ایجاد زخم و جای بخیه در پشت سر وجود دارد و در موقع رشد، موهای اطراف باعث پوشش دادن این ناحیه خواهد شد و به اصطلاح ترمیم بانک مویی که به کار برده می‌شود به معنای بهبود جای بخیه می‌باشد نه رشد مجدد موهای برداشت شده.

ترمیم بانک مو بعد از کاشت به روش FUT

اما ممکن است برداشت فولیکول‌ها به روش FIT نیز صورت بگیرد که در این روش برای برداشت فولیکول‌ها نیازی به ایجاد زخم و برداشتن بخشی از پوست سر نیست و با استفاده از پانچ موهای فرد از پشت سر جدا می‌شود و سپس در نواحی مورد نظر کاشت داده می‌شود، به همین دلیل امروزه در ایران از این روش بیشتر استفاده می‌ شود، اما موضوعی که در اینجا حائز اهمیت می‌باشد این است که در روش FIT نیز از پوست سر فولیکول‌ها به همراه ریشه جدا می‌شود، بنابراین رشد مجددی نیز نخواهند داشت و رشد مجدد بانک مو موضوعی غیر منطقی می‌باشد، تنها باید برداشت به گونه‌ای صورت گیرد که آسیبی به فولیکول‌های مو وارد نشود، تا در ناحیه گیرنده این فولیکول‌ها به خوبی رشد داشته باشد.

رشد بانک مو بعد از کاشت به روش BHT

روش BHT یا Body Hair Transplantation به منظور کاشت مو از مناطق دیگری از بدن، مانند سینه، پشت، یا پایین‌ترین قسمت شکم به مناطق کم موی سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. موهای بدن اغلب نازک‌تر و کمتر رشد دارند تا موهای سر، بنابراین نتایج رشد پس از کاشت مو با استفاده از موهای بدن ممکن است متفاوت باشد. چنانچه برای انجام عمل کاشت، فرد بانک موی ضعیفی داشته باشد و بر روی پوست سر خود تعداد فولیکول کافی نداشته باشد، تا باعث به دست آوردن تراکم دلخواه شود، در این حالت روش جایگزینی استفاده می‌شود که در آن از موهای بدن برای کاشت استفاده می‌شود، به عنوان اولویت بعدی برای کاشت مو از موهای ریش می‌توان استفاده کرد زیرا این موها از ضخامت کافی برخوردار می‌باشند و تحت تاثیر آندروژن‌ها قرار نمی‌گیرد، همچنین پوشش خوبی در ناحیه تاج دارند اما نمی‌توان در ناحیه خط مو از این موها استفاده کرد.
علاوه بر این از قسمت‌های دیگر بدن مانند قفسه سینه و شکم می‌توان از موهای آن استفاده کرد، در واقع چنان چه میزان طاسی پیشرفته باشد از این نواحی استفاده می‌شود، اما میزان ضخامت موهای این نواحی نازک می‌باشد و باعث ایجاد تفاوت بین موهای ریش و سر خواهد شد، اما موضوعی که باید بدانید از این دو ناحیه به عنوان بانک مو تنها در آقایان می‌توان استفاده کرد و به عنوان بانک مو در زن‌ها، تنهای موی سر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رشد بانک مو بعد از کاشت به روش BHT
پس از کاشت مو به روش BHT، موهای کاشت شده به طور معمول در ایام و هفته‌های اول و دوم پس از عمل، شروع به ریشه‌زنی می‌کنند. اما برای دیدن نتایج نهایی و رشد کامل موهای کاشت شده، نیاز به صبر دارید. ممکن است تا چند ماه یا حتی بیشتر طول بکشد تا مشاهده نتایج نهایی را تجربه کنید.
برای انجام روش BHT باید یک تیم حرفه‌ای از ناحیه اهدا کننده استخراج مو را انجام دهند، زیرا در این محل‌ها پوست بسیار نرم‌تر می‌باشد و برداشتن پیوند سالم دشوارتر می‌باشد
نحوه رشد مو و نتایج آن پس از کاشت BHT می‌تواند از فرد به فرد متفاوت باشد و تأثیرات عوامل ژنتیکی و شرایط محیطی را نیز تجربه می‌کند.
برای اطلاعات دقیقتر در مورد پیش‌بینی رشد موهای کاشت شده بهتر است با پزشک یا متخصص کاشت مو خود مشورت کنید.

از معایب روش BHT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

۱- تعداد گرافت های استخراج شده در روش BHT نسبت به موی سر کمتر می‌باشد، بنابراین تراکم قابل توجهی دریافت نخواهد شد.

۲- مدت زمان استخراج فولیکول‌ها در روش BHT طولانی‌تر می‌باشد، به گونه‌ای که چنان چه استخراج فولیکول‌ها از پوست سر اتفاق افتاد، در هر ساعت ۳۰۰ واحد فولیکول استخراج می‌شود، اما در روشBHT در ساعت حدود ۱۰۰ واحد فولیکول قابل استخراج می‌باشد.

۳- ضخامت موهای برداشته شده در روش BHT کمتر می‌باشد، بنابراین نمی‌توانند باعث ایجاد پوشانندگی بالایی شود.

2 نکته طلایی رشد دوباره بانک مو

رشد دوباره موهای کاشته شده بعد از عمل کاشت مو یک فرآیند زمان‌بر و تدریجی است، که نیازمند صبر و مراقبت می‌باشد.
اما رشد مجدد بانک مو امکان‌پذیر نمی‌باشد و از لحاظ علمی غیرمنطقی به نظر می‌رسد اما ممکن است برای برداشت فولیکول‌ها زخم‌هایی در ناحیه پشت سر و یا بانک مو ایجاد شود، که برای ترمیم آنها نیاز به زمان می‌باشد،

پس دو نکته طلایی که باید برای رشد دوباره بانک مد نظر داشته باشید به شرح زیر می‌باشد

۱- مدت زمان ترمیم بانک مو

بهبود جای زخم و آثار برداشت مو از بانک مو به معنای ترمیم بانک مو می‌باشد، که مدت زمان این ترمیم در افراد مختلف متفاوت می‌باشد، اما جهت کاشت مجدد مو در حدود یک سال، زمان نیاز برای ترمیم بانک مو می‌باشد، زمانی که بانک مو به صورت کامل بهبود یافت، می‌توان به منظور برداشت مجدد مو تصمیم گیری کرد.

2 نکته طلایی رشد دوباره بانک مو

۲- در صورتی که از بانک مو برداشت زیاد شود، نتیجه عکس می‌دهد.

افراد به منظور پوشش ناحیه طاسی از بانک مو فولیکول برداشت می‌کنند، اما چنانچه میزان برداشت فولیکول‌ها از بانک مو زیاد باشد، باعث خالی شدن این ناحیه خواهد شد، در واقع این موضوع باعث می‌شود موها در ناحیه جلو زیبا به نظر برسد، اما ناحیه بانک مو خالی از مو باشد، بنابراین حتماً به این موضوع دقت داشته باشید. در واقع چنانچه به این موضوع دقت نکنید باعث بدتر شدن وضعیت خواهد شد.

در اینجا نکته‌های طلایی برای بهبود و تسریع رشد موهای کاشته شده بعد از عمل آورده شده است

۱- مراعات دستورات پزشک

 به دقت دستورات پزشک را پیروی کنید. این شامل مراعات از توصیه‌های مربوط به مراقبت از محل کاشت، شامپوی مورد استفاده، و داروهای تجویز شده توسط پزشک می‌ باشد.

۲- تغذیه مناسب

مواد غذایی حیاتی برای رشد مو، شامل پروتئین، ویتامین‌ها (مانند ویتامین A، C، و D)، مواد معدنی (مانند آهن و روی)، اسیدهای چرب می‌باشند. تغذیه مناسب به رشد و سلامت موها کمک می‌کند.

۳- اجتناب از ضربه و فشار

 در ایام ابتدایی پس از عمل کاشت مو، اجتناب از ضربه، فشار، یا کشیدگی موهای کاشته شده بسیار مهم است تا ریشه‌ها در محل خود بمانند.

۴- جلوگیری از آفتاب‌سوختگی

پوشیدن کلاه و محافظت از محل کاشت باعث می شود از تأثیرات مستقیم آفتاب بپرهیزید، تا موهای کاشته شده محافظت شوند.

۵- مدیریت استرس

 استرس می‌تواند بر رشد مو تأثیر منفی بگذارد. تلاش کنید استرس را کاهش دهید و به تمرینات آرامشی و مدیریت استرس مشغول شوید.

۶- صبر و توقع واقعی

 رشد مو پس از کاشت یک فرآیند طولانی است. تا حدود 6 تا 12 ماه یا حتی بیشتر ممکن است طول بکشد تا نتایج نهایی مشاهده شوند. صبر و توقع واقعی داشته باشید.

در هر صورت، بهتر است با پزشکتان یا متخصص کاشت مو مشورت کنید تا به شما راهنمایی دقیق‌تری برای مراقبت از موهای کاشته شده و تسریع در رشد آنها ارائه دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x