ترمیم مو

آیا کاشت مو برای بیماران لوپوس امکان‌پذیر است؟

آیا کاشت مو برای بیماران لوپوس امکان‌پذیر است؟

آیا کاشت مو برای بیماران لوپوس امکان‌پذیر است؟

کاشت مو، یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین روش‌های ترمیم تراکم مو و از بین بردن طاسی سر می باشد. امروزه، با توجه به شایع شدن عوامل ریزش مو در میان بسیاری از افراد، احتمال ابتلا به طاسی و ریزش شدید موها، بسیار بیشتر از پیش شده است. به همین دلیل، کاشت مو به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های بهبود طاسی و افزایش تراکم مو، به شمار می‌رود. اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده، این است که آیا کاشت مو برای همه افراد امکان‌پذیر است؟
در پاسخ با به این سوال باید بگوییم، بله، کاشت مو برای تمامی افراد با تمامی محدودیت‌ها امکان‌پذیر می‌باشد اما ممکن است نحوه کاشت و همینطور، مراقبت‌ها و اقدامات پیش و پس از کاشت، با یکدیگر تفاوت شایانی داشته باشند.
همانطور که می‌دانید، افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند، ممکن است ریزش موی شدید را تجربه کنند و به سبب آن بسیاری از تارهای موی خود را از دست بدهند.
توصیه ها و نحوه انجام عمل کاشت در این افراد، کاملا متفاوت سایرین افراد انجام می‌شود. در واقع، برای انجام عمل کاشت، حتماً باید به نوع بیماری و نحوه درمان صحیح آن توجه شود. چرا که در غیر این صورت اینگونه افراد ممکن است، دوباره به ریزش مو مبتلا شوند و تمامی موهای کاشت شده آنها پس از انجام کاشت، دچار ریزش شوند.

آیا کاشت مو برای بیماران لوپوس امکان‌پذیر است؟
لوپوس، یکی از انواع بیماری‌های خود ایمنی در بدن است که فرد را دچار ابتلا به عوارض و نشانه‌هایی آزاردهنده و خاص می‌کند. افراد در بیماری لوپوس معمولاً ریزش شدید موهای خود را تجربه می کنند و همینطور، ممکن است در مدت زمانی اندک پس از ابتلا به لوپوس، دچار کم پشتی شدید مو یا در صورت وجود بیماری‌های زمینه دیگر و ژنتیک، دچار طاسی شوند. البته بهتر است بدانید که راهکارهای بسیاری از سوی پزشکان، برای درمان نشانه‌ها و علائم بیماری لوپوس، به بیماران پیشنهاد می‌شوند، اما هیچ یک درمان قطعی نبوده و ممکن است، علائم به حالت قبل بازگردند.
با توجه به اینکه بیماری خودایمنی لوپوس، یک بیماری پوست و مو به شمار می رود، کاشت مو برای بیمارانی که به لوپوس مبتلا شده‌اند و تحت درمان اصولی قرار ندارند، اغلب یک ریسک پزشکی بزرگ به شمار می‌رود. در نتیجه اگر قصد کاشت مو در صورت ابتلا به بیماری لوپوس را دارید بهتر است ابتدا توسط پزشک متخصص پوست و مو تحت درمان قرار گیرید و پس از اطمینان از سلامت، به انجام کاشت مو بپردازید. همینطور، اگر بیماری لوپوس در بدن شما در وضعیت کنترل شده ای قرار گرفته باشد، می‌توانید پس از دریافت تایید رسمی‌ پزشک، این عمل زیبایی را انجام دهید.

سایر مقالات مرتبط با موضوع

لوپوس چیست؟

لوپوس، یکی از انواع بیماری‌های خود ایمنی بوده که بشر به آن مبتلا شده است. در بیماری لوپوس، سلول‌های سالم، سایر سلول‌های عادی را بیگانه تشخیص می‌دهند و آنها را به طور کامل تخریب می‌کنند. توجه داشته باشید که بیماری لوپوس می‌تواند بر تمامی سیستم‌های رایج در بدن تاثیر مخربی بگذارد و آن ها را به کنترل درآورده و به تمامی بافت‌ها و اجزای سالم بدن، هجوم بیاورد.
لوپوس معمولاً اجزا و بافت‌هایی همچون پوست، مو، استخوان‌ها و مفاصل، شش‌ها و دستگاه تنفسی انسان، قلب و سایر اجزا را به صورت کامل تحت کنترل گرفته و بر آنها تاثیر می‌گذارد. افرادی که به بیماری لوپوس مبتلا شده‌اند، معمولاً علائم و نشانه‌هایی بارز از خود نشان می‌دهند که از جمله آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- دردهای شدید تا خفیف استخوانی و مفصلی

۲- تب مداوم

۳- التهابات و ورم مفاصل بدن

۴- تورم انواع غدد به خصوص غدد لنفاوی

۵- به وجود آمدن زخم‌های متعدد در دهان و روی زبان

۶- به وجود آمدن ضایعات پوستی که معمولاً پروانه‌ای شکل هستند و اکثراً در نواحی صورت و بینی، قرار گرفته اند.

۷- حساسیت‌های پوستی و افزایش آن ها در صورت قرارگیری در زیر نور آفتاب

۸- درد و احساس فشار روی قفسه سینه

۹- خشکی چشم و پوست که با خارش همراه است

۱۰- ریزش شدید مو و کم شدن شدید تراکم موها

لوپوس چیست؟

لازم به ذکر است که بدانید، علائم گفته شده بسته به نوع و شدت بیماری تعیین شده و ممکن است خفیف یا شدید باشند. توصیه می کنیم، حتماً باید پس از مشاهده علامت‌های گفته شده، به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.
بهتر است بدانید بدانید که ریزش مو، نتیجه ای طبیعی از علائم ابتلا به بیماری لوپوس می باشد. این بیماری، معمولا ابتدا سبب کاهش میزان حجم موها و ریزش شدید آن ها شده و سپس در اثر مصرف داروهای درمانی، به فاز دوم ورود پیدا کرده و ریزش مو ها را افزایش می دهد.
همچنین، اگر به بیماری لوپوس مبتلا شده و قصد انجام کاشت مو را دارید، بهتر است بدانید که فرایند درمان و کاشت مو باید تحت نظارت و درمان اصولی پزشک متخصص صورت گیرد.
در نتیجه مراجعه به پزشک متخصص پس از ابتلا به بیماری لوپوس، امری ضروری و حیاتی محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که بازگشت موهایی که در اثر بیماری لوپوس از دست رفته‌اند، تقریباً غیر ممکن بوده ولی بازگشت موهایی که در اثر مصرف داروهای درمانی لوپوس، دچار ریزش شده‌اند، شدنی است.

تفاوت بیماری لوپوس و آلوپسی

بیماری‌های لوپوس و آلوپسی، دو نوع از انواع بیماری‌های خود ایمنی، به شمار می‌روند. در هر دو از این بیماری معمولاً سلول‌های سالم به سلول‌های سالم دیگر حمله کرده و هجوم این سلول‌ها به دلیل تشخیص غلط و نادرست آنها می‌باشد. از جمله تفاوت‌های اصلی میان بیماری‌های لوپوس و آلوپسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- علائم و نشانه‌های بیماری

علائم و نشانه‌های بیماری‌های لوپوس و آلوپسی متفاوت بوده و این موضوع، از تفاوت‌های اصلی این دو بیماری به شمار می‌رود. لوپوس معمولاً یک بیماری خود ایمنی نامحدود بوده که اثرات آن، علاوه بر موها، بر تمامی سیستم‌ها و بافت‌های بدن قابل رویت می‌باشد. در واقع این بیماری، به اجزایی مختلف از بدن حمله کرده و آنها را مورد تخریب قرار می‌دهد. برخلاف لوپوس، آلوپسی، تنها بر نواحی پوستی اثر گذاشته و سبب ریزش شدید موها و همچنین حساسیت‌های شدید پوستی می‌شود.

۲- احتمال ریزش موی بازگشتی

از دیگر تفاوت‌های بیماری‌های لوپوس و آلوپسی، می‌توان به احتمال ریزش موی بازگشتی یا عدم آن، اشاره نمود. ریزش مویی که در اثر ابتلا به بیماری لوپوس اتفاق می‌افتد، معمولا دائمی بوده و امکان بازگشت آن، بسیار کم است. اما برخلاف لوپوس، در بیماری آلوپسی، ریزش موها به صورت دوره‌ای اتفاق افتاده و تمامی نشانه‌های پوستی آن پس از گذشت مدت زمان حدودی ۱۸ ماه از زمان درمان، بهبود پیدا می کنند. همچنین، امکان بازگشت موها و رشد دوباره موهای از دست رفته در بیماری آلوپسی، وجود دارد.

تفاوت بیماری لوپوس و آلوپسی

۳- درمان بیماری

از دیگر تفاوت‌های عمده بیماری‌های لوپوس و آلوپسی، می‌توان به امکان درمان این بیماری‌ها اشاره کرد. بهتر است بدانید که تا به امروز هیچ درمان قطعی برای بیماری لوپوس، کشف نشده است و درمان‌های رایج برای این بیماری، صرفاً جهت کنترل نشانه‌ها و علائم آن است. اما امکان درمان بیماری آلوپسی وجود داشته و بیماران می‌توانند با گذراندن دوران درمان تعیین شده توسط پزشک متخصص و همینطور انجام قرابت های لازم، به صورت کامل درمان شوند. ( توجه داشته باشید که پس از درمان بیماری آلوپسی، امکان بازگشت موهایی که دچار ریزش شده بودند، وجود دارد.)

۴- علل بیماری‌ها

تفاوت دیگر دو بیماری لوپوس و آلوپسی، به علل ابتلا به این بیماری‌ها بستگی دارد. عوامل ابتلا به بیماری لوپوس معمولاً شامل مواردی همچون ژنتیک، قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید، عوامل هورمونی، ابتلا به برخی از عفونت‌ها (این عفونت‌ها ممکن است سیستم ایمنی را دچار اختلال کنند.)، جنسیت فرد، بستگی دارد. اما برخلاف آن و در بیماری آلوپسی، عواملی همچون سبک زندگی ناسالم، تغذیه فرد، واکسیناسیون غیر استاندارد، استرس مزمن و سایر عوامل اکتسابی، دخالت دارند.
علاوه بر تفاوت ها، امکان درمان و کنترل بیماری‌های لوپوس و آلوپسی وجود دارد. این دو بیماری، هر دو در اثر اختلال در سیستم ایمنی بدن و تهاجم سلول های سالم، به وجود آمده و نحوه درمان آنها با استفاده از داروها و قرص‌های مکمل امکان‌پذیر می‌باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

درمان ریزش مو در بیماران لوپوس

همانطور که می‌دانید، درمان ریزش مو در بیمارانی که به بیماری لوپوس مبتلا شده‌اند، از حساسیت‌های قابل توجهی برخوردار است و باید توسط پزشک متخصص، انجام آزمایشات و مصرف داروها انجام گیرد. توجه داشته باشید که اگر قصد انجام کاشت مو پس از ابتلا به بیماری لوپوس را دارید، حتماً باید این بیماری را کنترل کرده یا درمان کنید. از جمله اقدامات و درمان‌های ریزش مو در افرادی که به بیماری لوپوس مبتلا شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تغییر سبک زندگی

یکی از عوامل ابتلا به بیماری لوپوس، سبک زندگی ناسالم و عدم توجه به حساسیت‌ها و استانداردهای بدن می‌باشد. با تغییر در سبک زندگی و برخورداری از سبکی سالم، می‌توان به درمان بیماری لوپوس پرداخت. همینطور اگر به بیماری لوپوس مبتلا شده‌اید، بهتر است بدانید که تغییر در سبک زندگی، اولین گام در پروسه بهبود لوپوس می‌باشد و این عمل با داشتن تغذیه سالم، نوشیدن آب کافی، استراحت و… امکان‌پذیر است. (می توانید در این خصوص با پزشک متخصص خود مشورت های لازم را انجام دهید.)

۲- کنترل بیماری لوپوس

برای درمان بیماری لوپوس، لازم است این بیماری را کنترل کنید. کنترل بیماری لوپوس معمولاً با استفاده از برخی داروهای ضد التهابی، درمانی و داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند، ممکن می‌شود. توجه داشته باشید که باید این داروها را به صورت منظم و در زمان‌های مقرر مصرف کنید تا به نتایج دلخواه دست پیدا کنید.

۳- استفاده از روش‌های درمان پوستی

همانطور که گفته شد، لوپوس، یک بیماری خود ایمنی است که معمولاً سلول های هدف و پوست را هدف قرار می‌گیرد. در صورتی که این بیماری آسیب‌هایی را به پوست وارد کرده باشد، می‌توانید با استفاده از درمان‌های رایج پوستی، آن را به طور کامل درمان کنید. (برای شروع پروسه درمان پوستی، حتماً راهنمایی‌های لازم را از پزشک متخصص دریافت نمایید.)

درمان ریزش مو در بیماران لوپوس

۴- استفاده از روش‌های درمان ریزش مو

از علائم ابتلا به بیماری لوپوس، ریزش موی شدید است. در نتیجه اگر در اثر ابتلا به لوپوس به ریزش موی شدید مبتلا شده‌اید، لازم است از روش‌های درمان ریزش مو استفاده کنید. روش‌های درمان ریزش مو با مصرف برخی داروهای خاص و ثمربخش، امکان‌پذیر می‌باشد. (توجه داشته باشید که درمان ریزش مو، پیش از عمل کاشت مو پس از بیماری لوپوس، ضروری است.)

۵- کاشت مو

گرچه کاشت مو، برای بیمارانی که به لوپوس مبتلا شده‌اند یک ریسک بزرگ پزشکی به شمار می‌رود، اما با پیشرفت علم و فناوری امکان کاشت مو برای این بیماران، در صورت برخورداری از برخی شرایط، وجود خواهد داشت. توجه داشته باشید که این بیماران در صورت درمان و کنترل علائم لوپوس، ممکن است پس از کاشت دوباره به ریزش مو مبتلا شوند، در نتیجه باید از روشی مناسب و امتحان شده برای کاشت مو بیماران لوپوس، استفاده کرد. بهترین روش کاشت مو برای افرادی که به لوپوس مبتلا شده‌اند، استفاده از فرایند شبیه سازی پروتزی و بهبود تراکم مو با استفاده از الیاف و موهای مصنوعی، می‌باشد.
درمان‌های گفته شده به کاهش علائم لوپوس و کنترل کامل این بیماری کمک ویژه‌ای می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که حتماً پیش از اقدام به هر یک از روش‌های درمانی با پزشک متخصص این بیماری و همینطور پزشک متخصص پوست و مو، مشورت کنید.

نتیجه پیوند مو در بیماران لوپوس

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، در بیماری لوپوس که یک بیماری خود ایمنی به حساب می‌آید، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و سلول‌ها به بافت‌ها و دستگاه‌های مهم بدن حمله می‌کنند‌. پوست، یکی از مهمترین بافت های بدن است که به طور معمول، تحت تهاجم این بیماری قرار می‌گیرد. ریزش موی شدید در بیماران لوپوس سبب شده که این بیماران اقدام به استفاده از روش کاشت مو برای درمان علائم بیماری خود کنند.
کاشت مو در بیماران لوپوس، معمولاً با استفاده از موهای طبیعی خود به فرد یا با استفاده از الیاف و موهای مصنوعی (پروتز مو) انجام می‌شود، که نتیجه کاشت مو در هر یک از این دو روش با توجه به میزان شدت بیماری، متغیر است.
توجه داشته باشید که بیماری لوپوس، ممکن است در صورت کنترل و درمان نیز روی اندام‌ها و دستگاه های بدن، تاثیر بگذارد. در نتیجه هنگامی که کاشت مو به صورت طبیعی و با استفاده از موهای طبیعی فرد در نواحی پرتراکم انجام می‌شود، احتمال اینکه فرد دچار ریزش موهای کاشت شده و عمل ناموفق شود، بسیار زیاد است.

نتیجه پیوند مو در بیماران لوپوس
به همین دلیل است که روش پیشنهادی اکثر پزشکان متخصص و افراد حرفه‌ای در این حوزه، انجام روش کاشت مو با استفاده از موهای مصنوعی یا همان پروتز مو، می‌باشد. پروتز مو نوعی از انواع روش‌های کاشت مو است که با استفاده از پیوند مو به موهای مصنوعی انجام می‌شود. پروتز مو یک عمل کاشت مو موفق در بیمارانی است که به لوپوس مبتلا شده‌اند.
علاوه بر نوع عمل کاشت مو، موفقیت پیوند مو و دستیابی به نتایج رضایت بخش از آن، با توجه به عواملی همچون سلامت و تندرستی کلی بدن، بیمار میزان دقت و مهارت پزشک، پذیرش پیوند مو توسط بدن و سیستم ایمنی تعیین می‌شود.

ماندگاری پروتز مو

پروتز مو، یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های کاشت مو برای افرادی است که دچار بیماری لوپوس شده‌اند. این روش کاشت مو معمولاً پس از انجام آزمایشات و معاینات پزشک و همچنین، درمان و کنترل کامل بیماری لوپوس، انجام می‌شود. میزان ماندگاری پروتز مو در افراد مختلف، متغیر بوده و به عواملی همچون موارد زیر بستگی دارد.

۱- میزان سلامت پوست و موی فرد

میزان سلامت پوست و موی فرد، از جمله عوامل تعیین کننده ماندگاری بالای پروتز مو به شمار می‌رود. افرادی که از پوست و موی سالمی برخوردار هستند و بیماری لوپوس را در مراحل ابتدایی تشخیص داده و کنترل کرده‌اند، کاندید مناسبی برای انجام عمل پروتز مو، هستند.

۲- نوع تکنیک‌های استفاده شده در فرآیند پروتز مو

تکنیک‌های کاشت مو، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر میزان ماندگاری پروتز مو به شمار می‌روند. طبیعی است که تکنیک‌هایی که به صورت پیشرفته و با استفاده از تجهیزات و ابزارآلات به روز و مدرن انجام می‌شوند، ماندگاری بیشتری نیز داشته باشند.

۳- مراقبت‌های پس از عمل

پس از انجام عمل پروتز مو، لازم است تا مراقبت‌هایی که توسط پزشک تجویز شده‌اند را به صورت کامل و دقیق اجرایی کنید. در واقع، کوتاهی در اجرای کامل مراقبت‌های پس از عمل پروتز مو، ممکن است ماندگاری پروتز را کاهش دهد. این مراقبت‌ها معمولا شامل مواردی همچون، عدم اعمال فشار در ناحیه سر، مصرف به موقع داروهای تجویزی، عدم شستشوی مو تا چند روز، استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی مناسب با پوست و… می باشند.

ماندگاری پروتز مو

۴- شدت بیماری

شدت بیماری، یکی دیگر از عوامل تعیین کننده میزان ماندگاری پروتز مو می‌باشد. در واقع، بیمارانی که شدت بیماری آن ها به درجات بالا نرسیده است، از پروتز موی ماندگارتری برخوردار می‌شوند. توجه داشته باشید که تشخیص بیماری لوپوس در مراحل ابتدایی پس از بروز، بسیار حائز اهمیت است.

۵- کیفیت پروتز مو

کیفیت پروتز، از دیگر عواملی است که ممکن است بر میزان ماندگاری موها تاثیر بسزایی داشته باشد. پروتز‌هایی با کیفیت بالا، ماندگاری بیشتر و پروتز‌هایی با کیفیت‌های پایین، از ماندگاری کمتری دارند.
علاوه بر موارد گفته شده، لازم است بدانید که پروتز مو یک روش همیشگی نمی‌باشد. ماندگاری پروتز مو برای مدت زمان حدودی ۱۸ ماه تا ۲۴ ماه بوده و پس از گذشت این مدت، فرد نیاز به انجام ترمیم جهت دستیابی به حالت اولیه پیدا می‌کند. همینطور توجه داشته باشید که احیای موها در بازه‌های زمانی مشخص، بسیار حائز اهمیت بوده و توسط پزشک تعیین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *