کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

علت ترک پاشنه پا

یکی از مشکلاتی که ممکن است هرکسی در زندگی با آن مواجه شود، ترک پاشنه پا می باشد و این بیماری ممکن است در تمام رده های سنی ایجاد شود، خانم ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض  ترک پاشنه پا هستند و با توجه به اینکه وجود ترک پاشنه پا ظاهر زیبایی ندارد، باعث آزار افراد شده و به دنبال انجام راهکارهایی برای درمان آن می باشند.
از علل ترک پا می توان افزایش وزن، کمبود آب بدن، بیماری های قارچی را نام برد با اینکه، ترک پاشنه پا برای بعضی افراد جدی نیست، اما در صورتی که ترک ها درمان نشوند باعث درد در هنگام راه رفتن خواهد شد، بنابراین باید با انجام راهکارهایی به درمان آن را پرداخت.

عموما ترک پا به دلیل خشکی پاها ایجاد می شود واز دلایل خشکی پا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- عفونت قارچی

از علائم عفونت های قارچی، پوسته پوسته شدن پاشنه پا می باشد، بدون اینکه فرد احساس خارش داشته باشد.
بنابراین افرادی که به مشکل عفونت قارچی مبتلا می شوند،  ممکن است در ابتدا متوجه این مشکل نشوند، در صورتی که به صورت ناگهانی پوست خشک شده، حتماً برای درمان اقدام کنید، زیرا در صورتی که عفونت قارچی شدید شود ناخن های پا را نیز درگیر می کند و درمان آن سخت تر می شود.

۲- انجام فعالیت های ورزشی سنگین

با توجه به اینکه انجام فعالیت های ورزشی باعث تعریق و رطوبت زیاد در پاها می شود،  بنابراین احتمال ایجاد عفونت افزایش پیدا می کند، به خصوص افرادی که از وسایل شخصی دیگران برای انجام فعالیت های ورزشی استفاده می کنند، بیشتر در معرض این عفونت ها هستند و وجود عفونت ها باعث خشکی و ترک کف پا می شود.

۲- اگزما

اگزما به دلیل اینکه باعث خشک شدن سطح پوست می شود، تاثیر بسزایی در ایجاد ترک های پوستی دارد، اما این مشکل پوستی قابل درمان می باشد و می توان با استفاده از داروهای موضعی مشکل را رفع کرد.

۳- ژنتیک

گاهی افراد به صورت ژنتیکی پوست خشکی دارند و این خشکی پوست باعث ضخیم شدن پاشنه پا و ایجاد پینه هایی در آن و در نهایت ترک پاشنه پا می شود.

۴- عدم استفاده از کرم مناسب

به منظور جلوگیری از ترک پاشنه پا، باید از کرم های مرطوب کننده مناسب در پاشنه پا استفاده شود، زیرا پاشنه پا غدد تعرق کمی دارد و خاصیت ارتجاعی ندارد، بنابراین بیشتر در معرض خشکی و ایجاد ترک می باشد.

علت ترک پاشنه پا

۵- استحمام با آب بسیار داغ

آب داغ باعث از بین بردن چربی های طبیعی پوست و در نتیجه خشکی آن می شود، همچنین اگر  طولانی مدت در مکان مرطوب قرار بگیرید نیز باعث خشکی و ترک پاشنه پا می شود.

۶- استفاده از شوینده های ناملایم

پاها باید همیشه تمیز نگه داشته شود، اما برای شستشوی آن ها نباید از صابون های خشن استفاده کرد، زیرا این صابون ها دارای ترکیباتی می باشند که منجر به خشکی پا و در نتیجه ترک پاشنه پا می شود.

۷- افزایش وزن

چاقی و افزایش وزن فشار زیادی به پاشنه پا وارد می‌کند و این فشار زیاد باعث تغییر حالت پاشنه وانعطاف آن به اطراف می شود، در صورتی که پوست از انعطاف پذیری بالایی برخوردار نباشد ایجاد این فشار باعث ترک پاشنه پا می شود.

۸- کمبود ویتامین ها و مواد مغذی

از دیگر دلایل خشکی پوست، کمبود ویتامین ها و مواد مغذی مانند آهن و روی می باشد که باعث تاثیرات منفی بر پاشنه پا می شود.

۹- ایستادن طولانی مدت

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد ترک پاشنه پا می شود، ایستادن طولانی مدت در هنگام کار می باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

علت ترک های ناشی از فشار در پاها

عوامل مختلفی مانند راه رفتن بر روی سنگ فرش ها و کفش های پاشنه بلند ممکن است باعث فشار مداوم بر پاها شده و در صورتی که این فشار بیش از حد وارد شود، باعث ایجاد ترک هایی بر روی پا می شود که به آن ترک های ناشی از فشار می گویند، این ترک ها بیشتر در قسمت هایی از استخوان های پا که وزن بدن را تحمل می کنند ایجاد می شود و از دلایل وقوع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد

۱- کفش نامناسب

در صورتی که کفش های شما کفی مناسبی نداشته باشد و یا کفی آن بسیار خشک باشد، باعث مشکلات شکستگی در ناحیه پا خواهد شد، زیرا استفاده از کفش های پاشنه بلند فشار زیادی به پنجه پا وارد می‌کند و باعث شکستگی استخوان  در پاشنه پا خواهد شد و با توجه به نظر متخصصان بهتر است در رفت و آمد های روزانه هر روز از یک جفت کفش متفاوت استفاده شود و به منظور پیاده‌روی نیز از کفشهای با کفی نرم استفاده شود، زیرا راه رفتن بر روی سطوح سخت باعث فشار زیادی به کف پا می شود.

۲- ایجاد تغییر در الگوی راه رفتن

چنان چه آسیب در پا وجود داشته باشد، ممکن است باعث تغییر الگوی راه رفتن شود به عنوان مثال چنانچه فرد در ناحیه مچ پا احساس درد داشته باشد به منظور جلوگیری از فشار زیاد به این ناحیه، تغییراتی در الگوی راه رفتن ایجاد می کند که این تغییرات ممکن است باعث شکستگی استخوان های پا شود.

علت ترک های ناشی از فشار در پاها

۳- ضعف استخوان ها

با افزایش سن، میزان تراکم استخوان کاهش پیدا می کند و افرادی که میزان تراکم استخوان آن ها کاهش پیدا می کند، بیشتر در معرض شکستگی استخوان پا می باشند، به همین دلیل باید آزمایش تراکم استخوان انجام شود و هرچه زودتر به درمان این مشکل بپردازید تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

ترک دست و پا چیست؟

وجود ترک بر روی دست و پا، برای افراد احساس ناخوشایندی به همراه دارد و ایجاد این ترک ها به دلیل خشکی و زبری بیش از اندازه پوست دست وپا می باشد، خشکی پاشنه پا باعث ایجاد پینه های قهوه ای یا زرد رنگ در اطراف لبه های پاشنه پا می شود، در صورتی که این ترک ها عمیق شود و درمان نشود، امکان بروز عفونت و دردناک شدن آنها وجود دارد.
تا جایی که امکان خونریزی ترک های عمیق وجود دارد، همچنین ممکن است با افزایش سن پوست دست ها نیز خشک شده و منجر به ایجاد ترک هایی بر روی دست شود و ایجاد این ترک ها باعث دشواری کارهایی که با دست انجام می گیرد، می شود.

ترک دست و پا چیست؟
دلیل اصلی ترک دست و پا،خشکی پوست می باشد که در فصل های سرد سال، میزان خشکی و تحریک پذیری پوست افزایش پیدا می کند به همین دلیل در فصل زمستان باید با استفاده از دستگاه بخور، رطوبت مورد نیاز بدن را فراهم کرد، همچنین با افزایش سن میزان چربی های طبیعی پوست کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه پوست خشک شده و احتمال ابتلا به ترک دست و پا بیشتر است.

ریسک فاکتورها در ایجاد ترک کف پا

۱- تغییرات هورمونی

در سنین مختلف تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود که این تغییرات هورمونی موجب کاهش بازدهی سلول های پوست شده که در نتیجه آن لایه بیرونی پوست ضخیم می‌شود، در نتیجه ترک هایی در پاشنه پا ایجاد می شود.

۲- سردی آب و هوا

با توجه به اینکه در آب و هوای سرد، میزان رطوبت بدن کاهش پیدا می‌کند، بنابراین پوست خشک شده و بیشتر در معرض ایجاد ترک ها می باشد، به منظور جلوگیری از ایجاد این ترک ها باید روزانه به میزان کافی آب بخورید و از دستگاههای بخور در منزل استفاده شود، همچنین از استحمام با آب بسیار داغ و اسکراب پاهای خشک نیز جلوگیری شود.

ریسک فاکتورها در ایجاد ترک کف پا

۳- مشکلات پزشکی

از مشکلاتی که باعث خشکی پوست می شود سوء تغذیه، کم کاری تیروئید و دیابت می باشد، در صورتی که بدن با کمبود ویتامین آ و اسیدهای چرب ضروری مواجه شود، منجر به ایجاد ترک پاشنه پا می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

علت ترک دست چیست؟

از عوامل مختلفی که باعث ایجاد ترک دست میشود، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- در زمستان و بهار به دلیل شرایط آب و هوایی پوست خشک شده و رطوبت خود را از دست می دهد و پوست های خشک در برابر عوامل بیرونی آسیب پذیرتر می باشند، به همین دلیل امکان ایجاد ترک دست در فصل سرما افزایش پیدا می کند.

۲- شستشوی دستها با آب داغ، منجر به ایجاد ترک هایی در انگشتان می شود.

۳- شوینده های خانگی دارای ترکیبات مختلفی می باشد که امکان آسیب و خشکی پوست را افزایش می دهند و یکی از دلایل ترک دست استفاده از شوینده ها می باشد.

علت ترک دست چیست؟

۴- گاهی مصرف بعضی از داروها، دارای عوارض جانبی مانند خشکی پوست می باشد و در نتیجه منجر به ایجاد ترک های پوستی می شود.

۵- وجود بیماری های زمینه ای و بیماری های پوستی مانند دیابت و تیروئید موجب خشکی پوست و در نهایت ایجاد ترک بر روی دست می شود.

علائم ترک دست چیست؟

زمانی که پوست دست دچارخشکی می شود، علائمی مانند زبری پوست و پوسته پوسته شدن بر روی آن ایجاد می شود، همچنین رنگ آن به صورت قرمز رنگ نشان داده می‌شود، در صورتی که فرد پوست تیره ای داشته باشد.

علائم ترک دست چیست؟
خشکی دست منجر به ایجاد رنگ خاکستری خواهد شد و چنان چه خشکی پوست دست افزایش پیدا کند، منجر به ترک های پوستی همراه با خونریزی و درد بسیار زیاد می شود، ایجاد ترک ها در اطراف ناخن های دست بسیار دردناک می باشد، در صورتی که این ترک ها درمان نشود، باکتری ها از این طریق وارد بدن شده و منجر به ایجاد عفونت خواهد شد.

درمان های خانگی برای ترک پاشنه پا

۱- تغذیه مناسب

یکی از تاثیرگذارترین موارد برای درمان ترک پا، داشتن تغذیه مناسب می باشد که در آن ویتامین ها، آهن، پروتئین مورد نیاز بدن تامین شود، همچنین وجود اسیدهای چرب امگا۳ یکی از موارد ضروری برای جلوگیری و درمان ترک پا می باشد و به همین منظور غذاهای مانند گوشت، مرغ،ماهی، ماست ،شیر، پنیر را در رژیم روزانه مصرف کنید.

۲- روغن زیتون

به منظور رفع خشکی پا می توان از روغن زیتون استفاده کرد، بدین منظور قبل از خواب کمی روغن زیتون به ترک ها بمالید و با استفاده از جوراب یا پلاستیک پاها را بپوشانید.

۳- قرار دادن پاها در تشت آب گرم

همانگونه که در بالا ذکر کردیم، یکی از دلایل ایجاد ترک های پوستی، خشکی پاشنه و ایجاد فشار بر روی آن می باشد و با قرار دادن پاها در تشتی با آب گرم می توان به رفع خشکی پوست پا کمک کرد، می توانید در این تشک کمی صابون نیز بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه پاها را درون آن قرار دهید، بعد از خشک کردن پاها از کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید و بهتر است بعد از آن، جوراب های نخی استفاده کنید.

درمان های خانگی برای ترک پاشنه پا

۴- شیر

شیر حاوی اسید لاکتیک و آلفا هیدروکسی اسید می باشد که تاثیر بسزایی در لایه برداری پوست و طراوت و درخشندگی آن دارد، به منظور رفع خشکی پوست پا نیز می توان از شیر استفاده کنید، بدین منظور یک فنجان شیر را در آب بریزید و پاها را به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار دهید.

۵- وازلین

وازلین تاثیر بسزایی در رفع خشکی پا و ترمیم پوست دارد و در صورتی که کمی آبلیمو به آن اضافه شود، تاثیر بسزایی بر روی لطافت و رفع خشکی آن دارد.

۶- استفاده از کرم مرطوب کننده

یکی از موارد تاثیر گذار بر ترک های پاشنه پا استفاده از کرم های مرطوب کننده می باشد، بدین منظور بعد از استحمام از کرم مرطوب کننده استفاده کنید، تا باعث جلوگیری از خشکی و ایجاد ترک‌های پوستی شود و در صورتی که هر شب از کرم مرطوب کننده استفاده کنید، دیگر ترکی بر روی پاها ایجاد نخواهد شد، بعد استفاده از کرم مرطوب کننده بهتر است از جوراب استفاده کنید.

۷- ماسک های لایه بردار کف پا

به منظور لایه برداری پوست پا می توان از سنگ پا و دستگاه های مخصوصی که امروزه در بازار وجود دارند استفاده کنید،همچنین استفاده از اسکراب ها و ماسک های لایه بردار، تاثیر بسزایی در جداسازی سلول های مرده پوست دارد و باعث از بین رفتن قسمت های زخمی و ترک شده پوست پاشنه پا دارد.

۸- استفاده از عسل

از بهترین روش های طبیعی درمان ترک پا استفاده از عسل می باشد، زیرا عسل خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد و منجر به آبرسانی پوست و درمان زخم های ایجاد شده بر روی آن می شود، برای استفاده از عسل کافیست، پای خود را کاملا بشویید و سپس کمی عسل را بر روی ترک های پوستی قراردهید و به مدت چند روز خواهید دید که زخم های ایجاد شده از بین خواهد رفت و باعث رطوبت رسانی پوست و رفع ترک های پوستی خواهد شد.

۹- روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی دارد و تاثیر بسزایی در درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و خشکی پوست دارد، بنابراین می توان برای رفع ترک های پا از روغن نارگیل استفاده کرد، حتی اگر ترک های پای شما عمیق باشد و احتمال عفونت و خونریزی در آن وجود داشته باشد، روغن نارگیل تاثیر بسیار زیادی در درمان این گونه ترک ها نیز دارد.

۱۰- استفاده از خمیر دندان

خمیر دندان نیز تاثیر بسزایی در رفع ترک های پوستی دارد، در صورتی که از گوجه به همراه آن استفاده شود، تاثیر آن بر ترک های پوست افزایش پیدا می کند، بدین منظور گوجه را در مخلوط کن بریزید و کمی خمیر دندان به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط نمایید و آن را بر روی ترک های پوست قرار دهید و پس از چند دقیقه آن را بشویید با توجه به وجود ویتامین c و خاصیت آنتی اکسیدانی در گوجه، نتایج شگفت انگیزی از این ترکیب بر روی ترک های پا مشاهده خواهید کرد.

۱۱- استفاده از کرم ترک پا

کرم ترک پا حاوی موادی می باشد که تاثیر بسزایی در افزایش نرمی و رطوبت پوست پا دارد و موجب لایه برداری پوست می شود. از ترکیبات کرم پا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  اوره

وجود ترکیبات اوره در کرم ترک پا باعث حفظ رطوبت و آبرسانی عمیق لایه های پوستی می شود بنابراین تاثیر بسزایی در رفع ترک های پوستی دارد.

  •  اسید سالیسیلیک

وجود اسید سالیسیلیک در کرم های ترک پا به عنوان لایه بردار لایه های عمیق پوست، باعث از بین رفتن سلول ها مرده پوست و لایه های سخت آن می شود.

  •  آلفا هیدروکسی اسید ها

آلفا هیدروکسی اسید ها، نیز خاصیت لایه برداری دارند و با نفوذ به لایه های عمیق پوست باعث افزایش خون رسانی، تحریک کلاژن سازی و جوانسازی پوست می شود.

  •  پنتاویتین

وجود این ترکیبات در کرم ترک پا به عنوان مرطوب کننده عمل کرده و تأثیر بسزایی در رطوبت‌رسانی سلول های پوست و حفظ رطوبت آن دارد.

۱۲- ترکیب گلیسیرین گلاب و نمک

گلاب خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و تاثیر بسزایی در کاهش خشکی پوست و تحریک آن دارد و گلیسیرین باعث حفظ رطوبت طبیعی پوست می شود و موجب رطوبت رسانی به پاشنه های پا می شود، بدین منظور یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را با یک قاشق چای خوری گلاب و کمی نمک به تشت پر از آب گرم اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه پاهای خود را در این تشت قرار دهید، همچنین می توانید به صورت مستقیم ترکیب گلیسیرین و گلاب را بر روی پاشنه های ترک خورده خود بمالید و به دلیل اینکه این ترکیب ممکن است چسبناک باشد، بعد از استفاده ،جوراب پوشیده و به مدت یک شب تا صبح اجازه دهید، روی پایتان باقی بماند و سپس با آب ولرم پاها را شستشو دهید.

۱۳- استفاده از روغن نباتی

روغن های نباتی ها دارای خاصیت ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشند و تاثیر بسزایی در ترمیم زخم های ایجاد شده بر روی پوست دارد و این ویژگی باعث می‌شود از این روغن ها برای درمان ترک پاشنه پا استفاده شود، برای استفاده از این روغن ها کافیست پاهای خود را کاملا شستشو دهید و سپس خشک کنید و روغن گیاهی را به صورت یک لایه نازک بر روی نواحی که دچار ترک شده است بمالید، سپس یک جوراب ضخیم بپوشید و اجازه دهید به مدت یک شب بر روی پاها باقی بماند، بعد پاها را با آب ولرم شستشو دهید.

۱۴- موم پارافین

پارافین باعث نرمی پوست می شود و تاثیر بسزایی در درمان ترک های ایجاد شده بر روی پاشنه پا دارد و برای استفاده از پارافین کافیست، مقداری موم پارافین را با روغن خردل یا روغن نارگیل ترکیب کنید و کمی آن را گرم کنید، تا کاملا ذوب شود و سپس این ترکیب را بر روی ترک های پا قرار دهید و بر روی آن جوراب بپوشید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

درمان های پزشکی برای درمان ترک پاشنه پا

ترک پا به صورت خانگی قابل درمان می باشد اما چنان چه این ترک‌ها عمیق شود و دچار خونریزی و درد شدید باشد، بهتر است برای درمان به پزشک متخصص پوست مراجعه شود و پزشک با بررسی علائم، درمان های مناسب برای ترک پا در نظر می گیرد از این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- باندپیچی

گاهی پزشک متخصص به منظور کاهش فشار پاشنه پا و جلوگیری از انبساط بیشتر پاشنه پا با استفاده از باندهای استریل و مخصوص قسمت های آسیب دیده و ترک خورده پا را باندپیچی می کند.

درمان های پزشکی برای درمان ترک پاشنه پا

۲- برداشتن پوست پاشنه پا

شاید تصورایجاد برش برپوست پاشنه پا برای شما کمی ترسناک باشد، اما جای هیچگونه نگرانی نیست و پزشک با بررسی پاشنه پا لایه های ضخیمی که از سلول های مرده پوست می باشند را با استفاده از ابزار مخصوص از بین می‌برد و تاثیر بسزایی در درمان ترک خوردگی آن دارد.

۳- تجویز دارو

با تشدید ترکهای پا، برای درمان آن از داروهای قوی تری استفاده می شود، که این داروها دارای دوز بالایی از مواد فعال مانند اوره یا سالیسیلیک اسید می باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x