کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

جلوگیری از پیری پوست

یکی از مسائلی که برای همه افراد واضح می باشد، تغییر چهره در سال های مختلف می باشد، زیرا با افزایش سن میزان چربی های موجود در زیر پوست  و همچنین کلاژن سازی پوست کاهش پیدا می کند و باعث پیری پوست و ایجاد چین و چروک هایی در نواحی مختلف صورت می شود، که عمدتاً ابتدا این چین و چروک ها در اطراف چشم و پیشانی به وجود می آید.

جلوگیری از پیری پوست
پیری پوست یک روند طبیعی می باشد اما بعضی افراد نمی توانند با پیری پوست خود کنار بیایند و با استفاده از راهکارهای مختلف به جوان سازی چهره می‌پردازند و این جوانسازی از طریق عمل های جراحی و یا چند راهکار دیگر انجام می گیرد.
عمل های جراحی دارای عوارض خطرناکی می باشند و همچنین هزینه بالایی را در بر می گیرد، اما در اینجا چند راهکار برای جلوگیری از پیری پوست عنوان خواهیم کرد.

 

پیری پوست چیست؟

شاید بر این تصور باشید، که پیری پوست با افزایش سن به وجود می‌آید، اما ممکن است حتی در سنین پایین و جوانی نیز ایجاد شود و پوست یک روند غیر طبیعی داشته و منجر به پیری زودرس شود و عوامل مختلفی باعث ایجاد این عارضه می شود.

پیری پوست چیست؟
در واقع پیری پوست باعث می شود، سن شما نسبت به سن واقعی بیشتر به نظر برسد و چین و چروک های پوستی زودتر بر روی آن ایجاد شود، به همین دلیل موجب کاهش اعتماد به نفس افراد خواهد شد، عوامل مختلفی بر پیری زودرس پوست تاثیر گذار می باشد که با رعایت مواردی می توان از این مشکل جلوگیری کرد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

بهترین راه پیشگیری از پیری پوست

یکی از اصلی‌ترین ارگان های بدن، پوست می باشد که به عنوان سیستم دفاعی بدن عمل کرده و از ورود باکتری ها، ویروس ها و آلودگی ها بر روی پوست جلوگیری می‌کند، به همین دلیل باید تعادل پوست در شرایط مختلف تنظیم شود تا سپر دفاعی مناسبی در برابر عوامل مختلف باشد، یکی از مهمترین دلایل پیری پوست، قرار گیری در برابر اشعه های مضر خورشید می باشد و همچنین از دیگر عوامل تاثیرگذار می توان ژنتیک، سن بیماری‌های زمینه‌ای و هورمون ها را نام برد.

بهترین راه پیشگیری از پیری پوست
گاهی افراد سعی دارند با استفاده از روش های کلینیکی و داروهای مختلف به جوانسازی پوست کمک کنند، اما باید بدانید که این روش های جوانسازی در صورتی که به نکات و جزئیات دیگر توجه نشود، کمک به جوانسازی پوست شما نخواهد کرد.

راه های جوان سازی چهره و جلوگیری از پیری پوست

۱- محافظت از پوست در برابر نور خورشید

یکی از بهترین راه‌ها برای جوان نگه داشتن پوست صورت محافظت از آن در برابر اشعه های مضر خورشید می باشد، بنابراین بهتر است حتی الامکان در معرض نور خورشید قرار نگیرید و در صورت لزوم از کرم های ضدآفتاب با spf مناسب استفاده کنید، همچنین استفاده از کلاه و عینک آفتابی نیز تاثیر بسزایی در کاهش اثر اشعه خورشید دارد.

۲- رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب تاثیر بسزایی در جوانسازی پوست و جلوگیری از آسیب های پوستی دارد و افرادی که به دلیل رژیم های غذایی غیر استاندارد،  وزن آنها در حال تغییر می باشد، موجب کاهش الاستیسیته پوست و ایجاد چین و چروک هایی بر روی آن می شود. رژیم غذایی باید به گونه‌ای باشد که انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه در آن استفاده شود و همچنین مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، ماکارونی؛ برنج و مصرف بیش از حد نمک، سیب زمینی سرخ کرده و شیرینی جات موجب افزایش روند پیری پوست خواهد شد.

از مواد غذایی مفید به منظور جلوگیری از پیری پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- حبوبات

مصرف حبوبات در رژیم غذایی مدیترانه ای بسیار زیاد دیده می‌شود و ساکنین این مناطق پوست زیبا و جوان دارند، زیرا مصرف حبوبات باعث کاهش روند پیری پوست و جلوگیری از عوامل ایجاد کننده پیری پوست می شود.

۲- هویج

هویج دارای کارتنوئید می باشد که تاثیر بسزایی در حفاظت از پوست در برابر عوامل آسیب زا دارد و باعث جذاب تر به نظر رسیدن چهره می شود.

۳- شکلات تلخ

یکی از مواردی که باعث کاهش روند پیری پوست و افزایش طول عمر می شود، شکلات تلخ است.

۴- انگور

وجود ویتامین c و منگنز در انگور و آب انگور باعث حفاظت پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید و جوان سازی پوست می شود.

۵- انواع توت

توت ها حاوی ویتامین c و کلاژن می‌باشند و وجود این مواد باعث کاهش روند پیری پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک بر روی آن می شود.

۶- موز

موز حاوی منگنز و آنتی اکسیدان زیادی می باشد و وجود این ترکیبات باعث افزایش انعطاف‌پذیری و استحکام پوست می‌شود، در نتیجه باعث جوانسازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک بر روی آن می شود.

۷- آوو کادو

از ویتامین هایی که تاثیر بسزایی در جوانسازی پوست دارند، ویتامین E و ویتامین B می باشد، آووکادو نیز حاوی این ویتامین ها بوده و همچنین وجود پتاسیم در آووکادو منجر به آبرسانی پوست و حفظ آب در آن می‌شود و همچنین این میوه حاوی گلوتاتیون می باشد که از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می‌کند.

۸- هندوانه

از ویتامین های موجود در هندوانه می توان ویتامین B، E، Cرا نام برد که تاثیر بسزایی در افزایش استحکام و مقاومت پوست دارند، همچنین هندوانه دارای آب زیادی می باشد که باعث آبرسانی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک های پوستی می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۹- انار

انار دارای مواد معدنی مانند فسفر و ریبوفلاوین و ویتامین های مختلفی می باشد که باعث کلاژن سازی پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست می‌شود و همچنین مصرف این میوه باعث تغذیه سلول های پوست می شود.

۳- عدم استعمال دخانیات

مصرف دخانیات باعث انقباض رگ های خونی می شود و با توجه به اینکه رگ های خونی وظیفه خونرسانی به پوست را دارند و این خونرسانی باعث رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به پوست می شود و تاثیر بسزایی در سلامت و جوانسازی پوست دارد، انقباض رگ ها موجب پیری زودرس می شود.
با توجه به تحقیقاتی که بر روی دوقلوها انجام شده‌  است، نتایج نشان دهنده این است که مصرف سیگار در یکی از این دو قلو ها باعث ایجاد چین و چروک ها و تورم پلک ها شده است و مصرف سیگار باعث پیری زودرس پوست و کوتاهی عمر می شود، بنابراین به منظور کاهش روند پیری پوست، از مصرف دخانیات اجتناب کنید.

راه های جوان سازی چهره و جلوگیری از پیری پوست

۴- استراحت کافی

خواب تاثیر بسزایی در افزایش سلامت پوست و کاهش چین و چروک دارد، بنابراین در شبانه روز حداقل ۸ ساعت خواب کافی داشته باشید، تا فرصت برای بازسازی پوست فراهم شود.
همان گونه که مشاهده می کنید در هنگام صبح پوست شما نسبت به پایان روز درخشان تر و شفاف تر می باشد و در صورتی که خواب کافی نداشته باشید، حلقه های سیاه در اطراف چشم ظاهر می‌شود، همچنین نحوه خوابیدن بر پوست صورت تاثیر گذار می باشد و در صورتی که بر روی شکم بخوابید باعث فشار زیادی به پوست صورت شده و بافت کلاژن در صورت ضعیف تر می شود، بنابراین خوابیدن شما باید به صورتی باشد که کمترین فشار به صورت وارد شود، با توجه به اینکه یک سوم از عمر افراد در خواب سپری می شود، بنابراین چنانچه فشار زیادی به عضلات صورت وارد شود، باعث دائمی شدن چین و چروک و خطوط آن خواهد شد.

۵- استفاده از کرم مرطوب کننده

با توجه به اینکه خشکی پوست باعث ایجاد آسیب های بیشتری بر روی آن می شود، بنابراین روزانه از کرم مرطوب کننده مناسب بر روی پوست خود استفاده کنید، تا باعث حفظ رطوبت پوست شود، زیرا اکثر کرم های مرطوب کننده حاوی اسید هیالورونیک می باشند، که این ترکیب باعث حفظ رطوبت پوست می شود و بعد از ۳۰ سالگی یکی از مواردی که تاثیر بسزایی در جلوگیری از آسیب های پوستی و افزایش شادابی و جوانی آن دارد، استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب می باشد.

۶- استفاده از کرم های دور چشم

یکی از حساس ترین مناطق پوست صورت، پوست اطراف چشم می باشد که نسبت به سایر قسمت ها علائم پیری زودتر بر روی آن ایجاد می شود و استفاده از کرم های دور چشم تاثیر بسزایی در پیشگیری از روند پیری پوست اطراف چشم دارد، در صورتی که از کرم دور چشم مناسبی استفاده شود، باعث آبرسانی قوی و محافظت از پوست ظریف این ناحیه می‌شود، همچنین استفاده از این کرم ها تاثیر بسزایی در کاهش چروک های پنجه کلاغی و خطوط اطراف چشم دارد و موجب صاف و یکدست شدن پوست و جوانسازی آن خواهد شد، استفاده از کرم های دورچشم باعث رفع پوست های جمع شده، اطراف آن و درشت تر به نظر رسیدن چشم می شود.

۷- استفاده از سرم های پوستی

در صورتی که ویتامین های مورد نیاز پوست تامین شود، تاثیر بسزایی در افزایش شادابی و جوانی آن دارد و مصرف سرم های حاوی ویتامین های مفید، زیر نظر پزشک متخصص، تاثیرات شگفت انگیزی بر روی پوست شما خواهد داشت.بهتر است بعد از سن ۳۰ سالگی از این سرم ها در مراقبت های پوستی روزانه استفاده شود، از ویتامین های مفید برای پوست ویتامین C،A، Bمی باشد، چنانچه از سرم های حاوی این ویتامین ها استفاده کنید، باعث حفاظت پوست در برابر رادیکال های آزاد مضر و آلاینده های هوا می شود، در نتیجه باعث افزایش شفافیت و روشن سازی پوست می شود.

۸- دو بار در روز صورت خود را بشویید.

شستشوی روزانه پوست باعث رفع آلودگی ها و چربی های اضافه پوست می شود، اما بعد از سن ۳۰ سالگی با توجه به اینکه میزان مقاومت پوست در برابر عوامل محیطی کاهش پیدا می کند، این عادت  بیشتر از گذشته اهمیت دارد، برای شستشوی صورت از شوینده های مناسب و با ترکیبات ملایم استفاده کنید، تا باعث افزایش خشکی پوست و آسیب پذیری آن نشود و بهتر است قبل از رفتن به رختخواب هرگونه مواد آرایشی و آلودگی‌ها از سطح پوست کاملا پاکسازی شود و برای پاک کردن این آلودگی ها از یک پاک کننده سبک استفاده کنید.

۹- دوری از استرس

استرس باعث تغییرات هورمون های بدن می شود و در صورتی که هورمون کورتیزول در بدن افزایش پیدا کند، منجر به پیری زودرس پوست خواهد شد، همچنین در زمان استرس ممکن است خطوطی بر روی پیشانی ایجاد شود، که با افزایش استرس این خطوط به صورت دائمی ماندگار می شود، شاید خطوط ایجاد شده در سن جوانی به زودی از بین برود، اما با افزایش سن و کاهش انعطاف پذیری پوست، چروک ها دیرتر رفع شده و دائمی می شوند.

۱۰- عدم استفاده از محصولاتی که باعث سوزش پوست می شوند.

 یکی از علائم پیری زودرس پوست، افزایش التهاب و تحریک پوست می باشد و در صورتی که از محصولات مراقبتی که باعث تحریک پوست شما می‌شود، استفاده کنید، منجر به افزایش روند پیری پوست می شود، برخی از این محصولات دارای ترکیباتی می باشند که باعث لایه برداری قوی پوست و افزایش التهابات آن می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۱۱- انجام فعالیت های ورزشی

انجام فعالیت های ورزشی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش گردش خون می شود و با افزایش گردش خون، مواد مغذی بیشتری به پوست می رسد و منجر به جوانسازی و افزایش شادابی آن می شود، بنابراین بیشتر روزهای هفته، به انجام فعالیت های ورزشی بپردازید تا نسبت به همسالان خود پوست زیباتر و شادتری داشته باشید.

۱۲- زیاد اخم نکنید.

انقباضات بیش از حد ماهیچه های صورت، باعث ایجاد خطوطی در نواحی مختلف صورت می شود و در صورتی که این حرکات به صورت مداوم تکرار شود، موجب عمیق شدن خطوط و ماندگار شدن آنها می شود.

۱۳- عدم آفتاب گیری به منظور برنزه شدن

بابرنزه سازی پوست با نور آفتاب احتمال پیری زودرس و سرطان پوست افزایش پیدا می کند و در صورتی که با آفتاب گرفتن ،اقدام به برنزه سازی شود، اشعه فرابنفش روند پیری پوست، افزایش پیدا می کند، به منظور در امان ماندن از اشعه های نور خورشید برای برنزه سازی بهتر است از کرم، روغن، اسپری و یا محصولات برنزه کننده استفاده شود.

چرا پوست پیر می شود؟

پیری پوست فرآیندی اجتناب ناپذیر است اما می‌توان با انجام راهکارهایی باعث کاهش روند پیری پوست شد، از عواملی که باعث پیری پوست می شود می توان سیگار کشیدن، مصرف الکل،قرار گرفتن در معرض نور خورشید و کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن و حرکات تکراری صورت را نام برد.

علائم پیری پوست

از نشانه های پیری پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- ایجاد چین و چروک

از رایج ترین نشانه‌های پیری پوست ایجاد چین و چروک بر روی آن می باشد و این چین و چروک ها در ناحیه دور چشم، پیشانی و در برخی مواقع در اطراف لب ایجاد می شود و عواملی مانند استعمال دخانیات، اخم کردن زیاد و نحوه خوابیدن افراد، بر ایجاد این چین و چروک ها تاثیر گذار می باشد، و درصورتی که پوست به اندازه کافی، کلاژن سازی نداشته باشد و از انعطاف پذیری آن کاسته شده باشد، باعث ایجاد چروک و کاهش مقاومت پوست در برابر این چروک ها می شود.

۲- ایجاد لکه های پوستی

در صورتی که بر روی دستها و صورت لکه های پوستی ایجاد شود، وجود اینکه لکه ها نشان از نبودن مواد مغذی لازم برای پوست و عدم سلامت پوست می باشد، یکی از دلایل ایجاد این لکه ها، پرتو فرابنفش خورشید می باشد، زیرا این اشعه باعث دو رنگ شدن پوست شده و به لایه های عمقی پوست آسیب می زند و در نتیجه منجر به ایجاد لکه های قهوه ای بر روی آن می شود، از کاربردی ترین روش ها به منظور جلوگیری از ایجاد لکه های پوستی، استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب می باشد، که این کرم ضد آفتاب باعث حفاظت از پوست در برابر پرتوهای مضر می شود، اما با اینکه استفاده از ضدآفتاب تاثیر بسزایی در محافظت از پوست دارد، اما حتی الامکان باید از قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید، اجتناب کرد و از عینک آفتابی و کلاه استفاده شود، چنانچه لکه هایی از قبل بر روی پوست ایجاد شده باشد، با استفاده از کرم لایه بردار می توانید این لکه ها را از بین ببرید، زیرا این لایه بردار حاوی ویتامین های C و کینین های طبیعی می باشند، که موجب پاکسازی پوست از لکه های تیره می شود، البته میزان تاثیرگذاری این لایه بردار ها، بستگی به نوع لکه های ایجاد شده نیز دارد.

۳- خشکی پوست

از دیگر نشانه های پیری زودرس پوست، خشکی ظاهر آن می باشد، زیرا این خشکی باعث افزایش خارش خواهد شد و در صورتی که محیط زندگی آب و هوای نامساعد داشته باشد، منجر به پوسته شدن پوست شدن پوست و ایجاد ترک هایی بر روی آن می شود، زیرا پوست به صورت طبیعی چربی به نام سبوم تولید می کند، که باعث افزایش مقاومت آن در برابر عوامل آسیب زا می شود، اما چنانچه در اثر عوامل مختلف، میزان چربی و رطوبت پوست کاهش پیدا کند، باعث خشکی آن و افزایش آسیب پذیری می شود، بنابراین بهتر است با مرطوب کردن پوست و آبرسانی آن از خشکی پوست جلوگیری شود.

۴- التهاب پوست و حساس شدن آن

در صورتی که پوست در معرض اشعه مضر خورشید و رادیکال‌های آزاد قرار گیرد، باعث افزایش التهابات و حساسیت پوستی می‌شود و پوست صورت نسبت به سایر قسمت های بدن بیشتر در معرض نور خورشید می باشد و احتمال التهابات آن بیشتر است و در صورتی که از پوست در برابر این اشعه محافظت نشود، احتمال از بین رفتن رنگ طبیعی آن و چند رنگ شدن پوست صورت وجود دارد. التهاب پوست و حساسیت آن از نشانه‌های پیری زودرس می باشد، که ممکن است این نشانه ها در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی نیز ایجاد شود به منظور کاهش التهاب پوست بهتر است از سبزیجات و میوه های حاوی ویتامین c استفاده شود، از این میوه ها می توان مرکبات و انواع توت را نام برد و  عصاره چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی بر روی پوست عمل می کند، همچنین مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه ب، نیز تاثیر بسزایی در محافظت از پوست و جوان سازی آن دارد.

علائم پیری پوست

۵- افتادگی پوست

با افزایش سن میزان کلاژن سازی پوست کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه باعث ایجاد چین و چروک و کاهش استحکام لایه زیرین پوست می‌شود، که این نشانه ها معمولاً بعد از سن ۴۵ سالگی ایجاد می‌شود، اما چنانچه از پوست به خوبی مراقبت نشود، ممکن است این نشانه ها در سنین پایین نیز ایجاد شوند، به دلیل اینکه پوست از استحکام و کشسانی اولیه برخوردار نیست و منجر به ایجاد نشانه های پیری زودرس می شود، بنابراین بهتر است با تغییراتی در سبک زندگی از ایجاد این نشانه ها جلوگیری کنید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

علت کم آب شدن پوست هنگام پیری چیست؟

با افزایش سن، توانایی اتصال به آب در لایه زیرین پوست و لایه خارجی پوست کاهش پیدا کرده و باعث می شود آب بیشتری از طریق این لایه ها از دست برود، همچنین میزان تولید پروتئین های که باعث حفظ رطوبت طبیعی پوست می شوند، کاهش پیدا کرده و منجر به کاهش آب میان بافتی می شود و عملکرد سدهای طبیعی که مانع از دست دادن آب می شوند، نیز از دست می رود و تمامی این موارد باعث کم آبی بدن با افزایش سن می شود.

علت کم آب شدن پوست هنگام پیری چیست؟
بنابراین پزشکان متخصص توصیه می کنند، با انجام لایه برداری پوست باعث افزایش عملکرد لایه پوست و حفظ رطوبت آن شوید، همچنین استفاده از محصولات مراقبتی پوست تاثیر بسزایی در آبرسانی آن دارد، زیرا این محصولات حاوی هیالورونات ها و عصاره های گیاهی می باشند که باعث حفظ رطوبت در پوست می‌شود، استفاده از کرم های مرطوب کننده مناسب نیز تأثیر بسزایی در جلوگیری از کم آبی پوست دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x