کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

تغذیه در جلوگیری از سفیدی مو

از نشانه‌های پیری، سفیدی موها می باشد و با افزایش سن تغییر رنگ مو افزایش پیدا می‌کند، اما همیشه موهای سفید در اثر افزایش سن به وجود نمی آید و ممکن است در سنین جوانی و حتی نوجوانی نیز تار موهای سفید در بین موها مشاهده شود.
فولیکول های مو حاوی ملانین می باشند که وجود ملانین ها باعث ایجاد رنگ مو می شود اما با افزایش سن، میزان رنگدانه‌های فولیکول مو کاهش پیدا کرده و رنگ موها به سفید تغییر پیدا می کند.

تغذیه در جلوگیری از سفیدی مو
عوامل مختلفی باعث سفید شدن موها می شود که یکی از این عوامل کمبود ویتامین می باشد و در صورتی که فرد رژیم غذایی مناسبی داشته باشد، می تواند به طور چشمگیری از سفیدی موها در سنین پایین جلوگیری کند.

سفیدی مو زودرس

رنگدانه های مو با افزایش سن کاهش پیدا کرده و موجب سفید شدن موها می شود، بنابراین در سنین پیری، سفیدی موها کاملا طبیعی می باشد و همه افراد با افزایش سن موهای آن ها سفید خواهد شد و گاهی سفیدی مو برای بعضی افراد خوشایند می باشد، اما بعضی دیگر دوست دارند رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کرده و سفیدی آن را به تاخیر بیندازند و به همین دلیل از راهکارهای مختلفی به منظور جلوگیری از سفیدی موها استفاده می‌کنند، اما قطعاً سفیدی زودرس موها خوشایند نبوده و چنان چه این سفیدی در سنین کودکی و نوجوانی ایجاد شود.

سفیدی مو زودرس
موضوعی نگران کننده برای افراد خواهد بود، یکی از دلایل سفیدی زودرس موها ژنتیک می باشد، اما دلایل مختلف دیگری نیز برای سفیدی موها وجود دارد، که در ادامه در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

دلایل سفیدی مو

از دست رفتن رنگدانه های مو یا ملانوسیت یکی از دلایل اصلی سفیدی موها می باشد و هر فردی آن را در سنین پیری تجربه خواهد کرد، اما ممکن است افراد در سنین میان سالی و جوانی موهای آن ها سفید شود که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد، از دلایل سفیدی مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ژنتیک

چنانچه یکی از بزرگترهای خانواده، زودتر سفیدی مو را تجربه کند، احتمال اینکه دیگر اعضای خانواده نیز با سفیدی زودرس مواجه شوند، زیاد می باشد، البته این موضوع در تمامی اعضای خانواده یکسان نخواهد بود و ممکن است بعضی افراد، سفیدی موهای آنها روند طبیعی داشته باشد. موضوعی که مهم می باشد،جلوگیری از سفید شدن موها در اثر ژنتیک، تقریباً غیر ممکن می باشد.

دلایل سفیدی مو

۲- اختلال در عملکرد غده تیروئید

غده تیروئید نقش بسیار مهمی را در بدن انسان ایفا می کند و در صورتی که عملکرد آن دچار اختلال شود، باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد. در صورتی که غده تیروئید دچار کم کاری یا پرکاری شود، یکی از مشکلاتی که ایجاد می شود سفید شدن زودرس موها و کم پشت شدن مو می باشد، زیرا در این حالت ملانین کمتری تولید شده و در نهایت باعث سفید شدن موها خواهد شد، بنابراین چنان چه موها دچار سفیدی زودرس شده است، ابتدا با انجام آزمایشات از سلامت غده تیروئید مطمئن شوید.

۳- استعمال دخانیات

همه افراد از مضرات استعمال دخانیات و تاثیر آن بر سلامت قلب و ریه آگاهی دارند، اما باید بدانید یکی از دلایل زود سفید شدن موها، سیگار کشیدن می باشد، زیرا دود سیگار باعث مسدود شدن رگ های خونی شده و با کاهش گردش خون رسانی به فولیکول ها، مو زودتر سفید می شود.
با توجه به تحقیقات انجام شده افرادی که به استعمال دخانیات اعتیاد دارند دو و نیم برابر بیشتر از سایرین با سفیدی مو درسنین جوانی روبرو می باشند، دود سیگار نه تنها برای افرادی که سیگار می کشند، مضر می باشد، بلکه افرادی که در معرض دود سیگار هستند، نیز ممکن است دچار سفیدی زودرس موها شوند، بنابراین از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز اجتناب کنید.

۴- قرار گرفتن در محیط های آلوده

وجود آلاینده ها و سموم در محیط زندگی افراد باعث ایجاد خطراتی برای سلامت و زیبایی آن ها خواهد شد و یکی از دلایل سفید شدن زودرس موها وجود آلاینده ها در محیط زندگی افراد می باشد، زیرا وجود این آلاینده ها باعث تولید رادیکال‌های آزاد فراوان شده که این رادیکال‌ها بر ملانین های موجود در فولیکول مو تاثیر گذاشته و باعث کاهش ملانین و در نهایت سفید شدن موها می شود.

۵- مصرف برخی داروها

گاهی پزشک متخصص برای درمان بیماری ها، داروهایی تجویز می‌کند و این داروها به درمان آن بیماری می پردازد، اما مصرف بعضی از داروها باعث ایجاد عوارض جانبی نیز می شود، از داروهایی که ممکن است باعث سفیدی زودرس موها شود، داروهای کلروکین، هیدروکسی کلروکین، والپروات، وراپامیل، تلئو مایسین را می توان نام برد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۶- رژیم غذایی سخت

گاهی افراد برای لاغر شدن، اقدام به انجام رژیم‌های غذایی سخت و طولانی مدت می کنند که انجام این رژیم‌ها باعث سفیدی زودرس موها می شود، زیرا ممکن است رژیم غذایی آنها با کمبود مواد مغذی مواجه شده و بر سلامت موها تاثیر گذار باشد، یک رژیم غذایی مناسب باید به میزان کافی حاوی روی، آهن، سلنیوم، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ب و D باشد و در صورتی که رژیم غذایی حاوی این ویتامین ها نباشد، سرعت سفید شدن موها افزایش پیدا می کند.

۷- استرس

یکی دیگر از عوامل سفیدی زودرس موها، استرس های طولانی مدت وفشارهای عصبی می باشد، زیرا این عوامل بر میزان رنگدانه های مو تاثیر گذاشته و باعث کاهش رنگدانه های مو می‌شود و همچنین با توجه به تاثیر استرس در خون رسانی به ریشه موها، کاهش خون رسانی در نهایت موجب سفید شدن موها خواهد شد.

۸- وجود برخی بیماری ها

گاهی سفید شدن موها، نشانه یک بیماری خاص می باشد و باعث می‌شود افراد زودتر از زمان طبیعی موهای آنها شروع به سفید شدن کند و در صورتی که در خانواده شما چنین مشکلی وجود ندارد، باید این مسئله را بررسی نمایید، از بیماری هایی که بر سفیدی موها تاثیر گذار می باشد، کم خونی و بیماری های خود ایمنی را می توان نام برد.

۹- استفاده از مواد شیمیایی

در صورتی که زیاد از رنگ مو استفاده کنید، آسیب‌های زیادی به موها وارد شده و بر رنگدانه های آن تاثیر می گذارد و موجب ضعیف کردن رنگدانه ها و سفیدی زودرس موها می‌شود، همچنین کیفیت رنگ مو بر سفیدی موها تاثیر گذار می باشد و در صورتی که موهای رنگ شده به خوبی تقویت نشود، در سنین جوانی موها سفید خواهد شد، رنگ موهایی که حاوی پراکسید می باشند، باعث افزایش احتمال سفید شدن موها خواهد شد.

۱۰- مصرف الکل و کافئین

مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار از قبیل قهوه، چای و کاکائو تاثیر زیادی بر سلامت پوست و مو خواهد داشت و باعث ایجاد اختلال در تولید ملانین و رنگدانه های مو خواهد شد و در نهایت موجب سفید شدن موها در سنین جوانی می شود.

۱۱- افزایش وزن

تجمع چربی در زیر پوست، باعث ایجاد آسیب در سلول های تولیدکننده ملانین شده، بنابراین افرادی که دچار افزایش وزن و چاقی می باشند، بیشتر در معرض سفیدی موها می باشند، البته با قطعیت نمی توان گفت که همه افراد چاق زودتر موهایشان سفید می شود و علاوه بر این موضوع ژنتیک نیز در نظر گرفته می شود.

۱۲- کمبود ملانین

چنانچه در سنین کودکی رنگ موها سفید شود، این موضوع می‌تواند به دلیل ضعیف بودن سلول های تولید کننده ملانین باشد، زیرا این سلول ها، ملانوسیت کافی به منظور ایجاد رنگ مو تولید نمی کنند و باعث پیدا شدن موهای سفید در بین موها می شود، علاوه بر کمبود ملانین که باعث سفیدی موها می شود، تجمع ملانین در زیر پوست، رنگدانه های مو را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب سفید شدن موها خواهد شد.

درمان های خانگی سفیدی مو

۱- ورزش منظم

یکی از عوامل تاثیر گذار بر حفظ رنگ طبیعی موها ورزش منظم می باشد، زیرا انجام فعالیت های ورزشی، باعث تنظیم فرایند خون رسانی به بخش های مختلف بدن می شود و تاثیر زیادی در تقویت ریشه موها خواهد داشت و در صورتی که مواد مغذی به اندازه کافی به فولیکول‌های مو برسد، سفیدی موها به تاخیر می‌افتد.

۲- خواب کافی

چنانچه استرس کنترل شود، فرد خواب کافی و راحتی خواهد داشت و یکی از عوامل اصلی سفیدی موها از بین می رود، همچنین خواب کافی باعث خون رسانی کافی به قسمت های مختلف بدن می شود.

۳- استفاده از روش های گیاهی برطرف کننده سفیدی موها

می توان برای رفع سفیدی مو ها از روش های خانگی که به صورت گیاهی هستند، استفاده کرد از این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگ درخت کاری

یکی از روش های برطرف کردن سفیدی موها استفاده از برگ درخت کاری می باشد که باعث افزایش رنگدانه های تیره مو می‌شوند و تاثیر چشمگیری در رفع سفیدی موها دارد، برای استفاده از برگ درخت کاری یک مشت از برگ های درخت کاری را همراه با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل جوشانده تا رنگ روغن سرخ شود، سپس روغن را صاف کرده و به مدت ۱۵ دقیقه آن را بر روی سر خود قرار دهید و با انگشتان آن را ماساژ دهید، بعد از ماساژ دادن ۳۰ دقیقه دیگر صبر کنید و سپس موها را شستشو دهید، در صورتی که این روش دو بار در روز تکرار شود، تاثیرات آن را مشاهده خواهید کرد.

درمان های خانگی سفیدی مو

  • هلیله سیاه

هلیله سیاه دارای خواص متعددی می باشد که یکی از خواص آن رفع سفیدی مو می باشد و برای برطرف کردن سفیدی موها، ابتدا هلیله سیاه را به صورت پودر در آورده و آن را با کمی عسل ترکیب کنید و سه قاشق چای خوری در روز از این ترکیب استفاده کنید، برای دریافت نتایج مثبت از این ترکیب نیاز به یک سال زمان می باشد، اما باید این مطلب را در نظر داشته باشید، که زیاده روی در مصرف این ترکیب ممکن است عوارض نامطلوبی بر جای بگذارد، همچنین خانم های باردار و خانم هایی که در زمان شیردهی می باشند، نباید از این ترکیب استفاده کنند.

  •  حنا

حنا باعث تقویت موها و افزایش درخشندگی آنها می شود، همچنین با رنگ کردن موها باعث رفع سفیدی مو خواهد شد، برای استفاده از حنا به شیوه زیر عمل کنید.برگ حنا را له کرده سپس یک قاشق چایخوری پودر قهوه، سه قاشق چای خوری پودر انگور فرنگی هندی و کمی ماست به آن اضافه کنید و کاملا مخلوط نمایید، تمام موهای خود را با این ترکیب پوشش دهید و اجازه دهید این ترکیب بر روی موها خشک شود، سپس با شامپوی مناسب موهای را شستشو دهید، برای دریافت نتایج مثبت چهارمرتبه در هفته این کار را تکرار کنید.
همچنین می توان برگ های حنا را در روغن نارگیل بجوشانید و سپس مورد استفاده قرار دهید. روش دیگر استفاده از حنا، مخلوط کردن آن با قهوه سیاه داغ می باشد و زمانی که این ترکیب آماده شد، اجازه دهید سرد شود و به مدت سه ساعت آن را بر روی موهای خود قرار دهید و سپس موها را شستشو دهید.

  • استفاده از آب پیاز

گاهی دلیل سفیدی موها افزایش هیدروژن پراکسید در فولیکول مو و کاهش آنتی اکسیدان طبیعی به نام کاتالاز است و استفاده از آب پیاز تاثیر زیادی در رفع سفیدی مو خواهد داشت، برای استفاده از آب پیاز، مقداری آب پیاز را بر روی موهای خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بر روی موهای شما باقی بماند، برای دریافت نتایج مثبت چند مرتبه در هفته این کار را تکرار کنید.

  • چای سیاه

همانگونه که در بالا ذکر کردیم رادیکال های آزاد، باعث آسیب به موها و سفیدی زودرس آن ها می شود و چای سیاه به دلیل اینکه حاوی آنتی اکسیدان های زیادی می باشد، باعث خنثی کردن اثر رادیکال های آزاد می شود و موها را تیره تر و نرم تر می کند، برای استفاده از چای سیاه، ۲ قاشق غذاخوری چای سیاه را در آب جوش ریخته و یک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا دم بکشد، بعد از این که ترکیب سرد شد آن را بر روی موهای خود بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید، سپس موها را با آب سرد شستشو دهید، برای دریافت نتایج مثبت دو بار در هفته این کار را انجام دهید.

  • استفاده از رزماری و مریم‌گلی

یکی از گیاهانی که تاثیر زیادی در حفظ رنگدانه های مو و جلوگیری از سفیدی موها دارد، گیاه مریم‌گلی می باشد، همچنین رزماری نیز باعث رفع سفیدی موها می شود، برای استفاده از این گیاه به شیوه زیر عمل کنید.
دو فنجان آب جوش را به یک و نیم فنجان رزماری و برگ مریم گلی خشک اضافه کرده و چند ساعت صبر کنید، سپس این ترکیب را به مدت بیست دقیقه بر روی موها قرار دهید و بعد موها را با آب ولرم شستشو دهید، برای دریافت نتایج مثبت هر هفته این کار را تکرار کنید.

تغذیه در جلوگیری از سفیدی موی زودرس

تغذیه مناسب تاثیر زیادی در جلوگیری از سفیدی زودرس مو ها دارد و رژیم غذایی شما باید حاوی موارد زیر باشد.

۱- کلسیم

کلسیم علاوه بر تاثیری که در تقویت استخوان دارد، بر سلامت اعصاب، قلب، ماهیچه ها نیز تاثیر گذار می باشد و می توان با مصرف مواد غذایی مانند شیر، ماست، سبزیجات با رنگ تیره، غلات غنی شده و ماهی کلسیم مورد نیاز بدن را فراهم کرد.

۲- مس

در صورتی که بدن با کمبود مس مواجه شود، باعث ایجاد اختلال در تولید انرژی بدن و سلول های خونی خواهد شد، همچنین این ماده غذایی به متابولیسم آهن کمک می کند و تاثیر زیادی در تولید ملانین دارد، برای دریافت مس می توان از مواد غذایی مانند عدس، جگر، بادام زمینی، قارچ سفید و بادام استفاده کرد.

۳- پروتئین

موها از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده اند و در صورتی که بدن به میزان کافی پروتئین دریافت نکند، منجر به شکستگی پروتئین های کراتین در فولیکول های مو می شود و در نهایت در رنگدانه های مو تغییرات ایجاد می شود، برای دریافت پروتئین کافی از گوشت ماهی و تخم مرغ استفاده کنید.

تغذیه در جلوگیری از سفیدی موی زودرس

۴- ویتامین ب۵

از دیگر ویتامین هایی که باعث تولید انرژی بدن و سلول های قرمز خون می شود، ویتامین ب ۵ است، در صورتی که بدن با کمبود این ویتامین مواجه شود، یکی از علائم کمبود آن سفید شدن موها می باشد، از غذاهای حاوی ویتامین ب۵، گوشت گاو، ماست، جگر و ماهی می باشد.

۵- ویتامین ب۹

یکی از ویتامین هایی که باعث بهبود توانایی رشد بافت ها، DNA،ساخت پروتئین های جدید در بدن و متابولیسم بهتر می‌شود، ویتامین ب۹ است و در صورتی که این ویتامین به میزان کافی دریافت نشود، موجب تغییراتی در رنگدانه مو خواهد شد، از غذاهای حاوی ویتامین ب۹ می توان لوبیا، مارچوبه، سبوس برنج، حبوبات، غلات و مرکبات را نام برد.

۶- روی

روی نقش بسزایی در سلامت مو دارد و به ساخت پروتئین در بدن کمک می کند، همچنین باعث حفاظت از سلول ها و DNA می شود و در صورتی که بدن با کمبود این ویتامین مواجه شود، موها دچار ریزش و سفیدی خواهند شد، از مواد غذایی حاوی روی می توان غلات کامل، گوشت قرمز و لوبیا را نام برد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۷- ویتامین c

ویتامین c خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث حفاظت موها در برابر رادیکال های آزاد می شود و از سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری می کند، از مواد غذایی حاوی ویتامین c می‌توان مرکبات را نام برد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مواد غذایی مناسب برای کاهش سفیدی مو

برای پیشگیری و درمان سفیدی زودرس مو ها می توان از مواد غذایی زیر استفاده کرد.

۱- اسفناج

یکی از مغذی‌ترین سبزیجات، برگ‌های اسفناج می باشد که باعث تجمع رنگدانه ها در بافت های بدن می شود و تاثیر شگفت انگیزی در درمان سفیدی زودرس موها دارد، پس مصرف اسفناج را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۲- حبوبات

مصرف حبوبات از قبیل لوبیا و باقلا به دلیل این که سرشار از پروتئین می باشند، تاثیر زیادی در پیشگیری از سفید شدن زودرس موها دارد.

۳- تخم مرغ

همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم، یکی از عواملی که باعث سفید شدن زودرس موها می شود، کمبود ویتامین ب ۱۲ می باشد و در صورتی که در رژیم غذایی روزانه یک عدد تخم مرغ مصرف شود، باعث تامین نیاز بدن به این ویتامین خواهد شد و از سفید شدن موها در سنین جوانی جلوگیری می کند.

مواد غذایی مناسب برای کاهش سفیدی مو

۴- زردچوبه

در صورتی که در وعده های غذایی به میزان کافی از زردچوبه استفاده شود، به دلیل اینکه این ماده حاوی پروتئین و ویتامین های ضروری برای سلامتی بدن می باشد، تاثیر بسزایی در پیشگیری از سفید شدن موها دارد، به همین دلیل اهالی سرزمین هندوستان، موهای مشکی و خوش حالتی دارند.

۵- جگر و گوشت قرمز

از دلایل اصلی سفید شدن موها، کمبود آهن می باشد و از مواد غذایی حاوی آهن می توان جگر و گوشت قرمز را نام برد، بنابراین به منظور جلوگیری از سفید شدن زودهنگام موها، مصرف جگر و گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید.

۶- موز

موز حاوی ویتامین ب ۱، ب ۲ و آهن می باشد و باعث تقویت فولیکول های مو، پرپشتی و ضخامت موها می شود و در صورتی که در رژیم غذایی از این میوه استفاده شود، از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می کند.

۷- هویج

هویج منبع غنی از آهن و ویتامین A می باشد که ویتامینA نقش اساسی در حفظ سلامت بدن و درمان سفیدی زودرس مو ها دارد و در صورتی که در رژیم غذایی خود از هویج استفاده کنید، از خطر سفید شدن زودهنگام موها در امان خواهید بود، زیرا وجود ویتامین A در هویج باعث افزایش سطح ملانین موجود در خون می شود و آهن تاثیر زیادی در سلامت و رشد موها دارد.

۸- قارچ

قارچ سرشار از انواع ویتامین ها و پروتئین می باشد و تاثیر زیادی در درمان سفیدی زودرس موها و پیشگیری از سفید شدن موها دارد.

۹- انواع توت

توت ها حاوی ویتامین c می باشند که این ویتامین باعث تنظیم جریان خون خون می شود و در صورتی که با انجام خون رسانی منظم، مواد مغذی لازم به فولیکول‌های مو برسد، از سفید شدن زودهنگام موها پیشگیری خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x