ترمیم پوست

لیزر کیوسوییچ برای ماه گرفتگی

لیزر کیوسوییچ برای ماه گرفتگی

لیزر کیوسوییچ برای ماه گرفتگی

یکی از روش های جوان سازی پوست که حدود ۱۰ سال از آن استفاده می شود، لیزر کیوسوئیچ می باشد که این روش تاثیر زیادی در رفع لکه های پوستی مانند ماه گرفتگی دارد، بدون اینکه آسیبی به بافت های پوست برساند، پس چنان چه بر روی پوست شما لکه هایی مانند ماه گرفتگی وجود دارد، استفاده از این لیزر تاثیر بسزایی در رفع این لکه ها خواهد داشت.

لیزر کیوسوییچ برای ماه گرفتگی
اشعه‌های به کار برده در لیزر کیوسوییچ دارای طول موج ۱۰۶۴ نانومتر می باشد و توسط دستگاه های مخصوص بر روی پوست تابانده می شود، با توجه به اینکه امواج این لیزر توسط رنگدانه های پوست جذب می‌شود، این لیزر باعث تغییر رنگ پوست و از بین بردن لکه های پوستی می شود، بنابراین افراد می‌توانند از این شیوه برای یکدست کردن رنگ پوست استفاده کنند.

انواع لیزر کیوسوئیچ

دستگاه هایی که برای انجام لیزر استفاده می شود دارای تنوع زیادی می باشد و تنوع آن به دلیل وجود میله های کریستالی در بخش های داخلی دستگاه می باشد، که تنوع و تفاوت میله های کریستالی باعث تعیین طول موج های مختلف در دستگاه شده که طول موج های به کار برده باعث می‌شود، کاربرد دستگاه مشخص شود، از انواع لیزر کیوسوئیچ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- لیزر روبی

 ای نوع لیزر برای از بین بردن رنگ هایی مانند رنگ سبز لیمویی و آبی آسمانی استفاده می شود.

۲- لیزر ND.YAG

یکی از انواع لیزر کیوسوئیچ لیزر ND.YAGمی باشد که تاثیر زیادی در جوانسازی پوست دارد و بدون اینکه باعث لایه برداری پوست شود تاثیر زیادی در رفع اسکار های تیره و لکه های ماه گرفتگی دارد، اشعه های به کار برده در این لیزر دارای طول موج ۱۰۴۶ نانومتر می باشد اما با توجه به شرایط و انتظارات مراجعه کننده می توان سطح فرکانس آن را تنظیم کرد.

انواع لیزر کیوسوئیچ

۳- لیزر الکساندرایت

برای از بین بردن لکه های قهوه ای رنگ و لکه های ناشی از آفتاب سوختگی و همچنین از بین بردن رنگ های تاتو و هاشور، می توان از این لیزر استفاده کرد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

درمان ماه گرفتگی عروقی

گاهی مشکلات پوستی به صورت ضایعات عروقی بروز می کند، که این ضایعات شامل انواع ماه گرفتگی ها، خال های لکه شرابی و خال های عروقی می باشند و روش‌های مختلفی برای از بین بردن این ضایعات وجود دارد، که یکی از روش های درمانی برای از بین بردن این ماه گرفتگی های عروقی لیزر PDL می باشد، که به عنوان اولین دستگاه برای رفع این ضایعات مورد استفاده قرار گرفته است و تاثیر زیادی در رفع لکه های شرابی و ضایعات عروقی مانند ماه گرفتگی ها دارد.

درمان ماه گرفتگی عروقی
برای از بین بردن لکه های ماه گرفتگی با توجه با رنگ لکه طول موج مشخصی از لیزرها بر ناحیه مورد نظر تابانده می‌شود و تعداد جلسات درمانی متفاوتی نیاز می باشد، گاهی تا چندین جلسه نیز رنگ لکه باقی می ماند و این جلسات تا پاک شدن کامل رنگ ادامه پیدا می کند.

انواع لیزر رفع ماه گرفتگی

لیزر های مختلفی برای رفع ماه گرفتگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که از این لیزر ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- لیزر آرگون

بیشتر اشعه های به کار برده در این نوع لیزر دارای طول موج ۴۸۸ تا ۵۴۱ نانومتر می باشد و این اشعه هابه صورت نور آبی سبز مشاهده می‌شود، انرژی ساطع شده از لیزر توسط اکسی هموگلوبین جذب شده و باعث آسیب دیدن بافت اپیدرم و درم پوست می‌شود، در نتیجه تاثیر بسزایی در تغییرات رنگدانه‌ای پوست نواحی موردنظر خواهد داشت، اما این لیزر گزینه مناسبی برای افرادی با پوست تیره نیست.

APTDL -۲

امواج به کار برده در این لیزر دارای طول موج ۴۸۸ تا ۶۳۸ نانومتر می باشد و برروی اکسی هموگلوبین تاثیر گذاشته و باعث تغییرات رنگدانه ای پوست خواهد شد، اما تغییرات رنگدانه ای در این نوع لیزر نسبت به لیزر PDLکمتر می باشد.

۳- لیزر کریستالی

امواج به کار برده در این لیزر دارای طول موج ۵۳۲ نانومتر می باشد و از منبع اندیاگ خارج می شود، حداکثر جذب این اشعه ها توسط اکسی هموگلوبین بوده و تاثیر زیادی در از بین بردن لک های سطحی پوست دارد، این لیزر نسبت به لیزرAPTDL  درد کمتری را متوجه فرد می کند، اما اثرات درمانی آن بیشتر می باشد.

copper bromide lasers -۴

استفاده از لیزر برای افرادی با پوست روشن مناسب نمی باشد و این لیزر تاثیر بسزایی در تغییرات رنگدانه‌ای لایه اپیدرم و درم پوست دارد و ممکن است باعث ایجاد عوارض مانند دلمه و تاول بر روی پوست می شود که به صورت موقت بوده و بعد از دو هفته از بین می رود.

انواع لیزر رفع ماه گرفتگی

Krypton laser -۵

امواج به کار برده در این لیزر دارای طول موج ۵۳۰ تا ۵۲۰ می باشد که رنگ این اشعه ها به صورت سبز رنگ مشاهده می‌شود و در صورتیکه از اشعه هایی با طول موج ۵۶۸ نانومتر در این نوع لیزر استفاده شود، رنگ آن به صورت زرد دیده می شود، از عوارض این لیزر می توان تاول، دلمه، تورم، قرمزی خفیف را نام برد.

۶- لیزر PDL

امواج به کار برده در این اشعه های به کار برده در این لیزر دارای طول موج ۵۸۵ تا ۵۹۵ نانومتر می باشد و تاثیر بسزایی در رفع لکه های قرمز رنگ و ماه گرفتگی پوست دارد، اشعه های این لیزر توسط اکسی هموگلوبین ها جذب شده و با ایجاد حرارت در ناحیه درمانی باعث تخریب مویرگ های پوستی می‌شود، در نتیجه تخریب مویرگ ها باعث تخریب ضایعات پوستی خواهد شد، ممکن است استفاده از این لیزر باعث کبودی ناحیه درمان شود که این عارضه به صورت موقت بوده و نهایتاً تا یک ماه بعد از درمان پوست به حالت طبیعی باز می گردد و تعداد جلسات درمانی با توجه به وسعت ناحیه درمانی متفاوت می باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مزایای لیزر ماه گرفتگی

لیزر ماه گرفتگی دارای مزایای زیادی می باشد که از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- این شیوه درمانی بدون درد می باشد و در صورتی که افراد در این زمینه نگرانی داشته باشند، پزشک از بی حس کننده های موضعی استفاده می کند.

۲- نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.

۳- با انجام چند جلسه درمان می توان لکه های ماه گرفتگی را از بین برد.

۴- هزینه لیزر کیوسوئیچ  مناسب می باشد.

مزایای لیزر ماه گرفتگی

۵- اشعه های به کار برد در این لیزر تنها ناحیه درمانی را هدف قرار می‌دهد و باعث آسیب به بافت های مجاور نخواهد شد.

۶- دوره نقاهت کوتاهی دارد و نیاز به مراقبت های خاصی ندارد.

انواع لکه های ماه گرفتگی

لکه های ماه گرفتگی در دو دسته ماه گرفتگی مادرزادی و ماه گرفتگی رنگدانه‌ای رده بندی تقسیم می شوند.

 از لکه های مادرزادی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- ماه گرفتگی عروقی

این نوع ماه گرفتگی ها اغلب در ناحیه پشت گردن و پیشانی ایجاد می‌شوند و به صورت قرمز کم رنگ یا صورتی می باشد و اکثر این ماه گرفتگی ها خود به خود در سالهای اولیه از بین خواهند رفت، اما چنان چه تا بزرگسالی این لکه‌ها ماندگار باشند، نیازی به درمان نداشته و بی خطر می باشد و دلیل ایجاد این نوع ماه گرفتگی ها، رگ های نزدیک به پوست می باشند که تعداد این رگ ها زیاد بوده و یا خیلی پهن می باشند و ظاهر این ماه گرفتگی ها متفاوت می باشد.

۲- خال اوتا

این نوع ماه گرفتگی ها نیز در زمان تولد بر روی پوست مشاهده می‌شود و به رنگ های آبی و سیاه مشاهده می شود و امکان بروز آنها در دوران بلوغ نیز وجود دارد.

ماه گرفتگی رنگدانه‌ای

لکه های این نوع ماه گرفتگی در اثر تجمع ملانین های پوست ایجاد می شوند که از انواع این ماه گرفتگی می توان به موارد زیر اشاره کرد

۱- لکه های شرابی رنگ

این لکه ها در قسمتهای مختلف بدن مانند بازوها پاها، صورت و گردن ایجاد می شوند و اندازه آنها نیز متفاوت می باشد و گاهی با رشد بدن این ماه گرفتگی ها نیز رشد خواهند کرد و احتمال تیره تر و ضخیم تر شدن آنها با افزایش سن وجود دارد و به صورت خود به خود از بین نرفته و در صورتی که در ناحیه پیشانی و یا دو طرف صورت ایجاد شوند،  ممکن است باعث کوری تدریجی و تشنج مغزی شود.

۲- لکه های شیرقهوه ای

امکان مشاهده این لکه ها در قسمتهای مختلف بدن وجود دارد، که این لکه ها نیز با افزایش سن زیاد تر شده و در صورتی که تعداد آنها بیشتر از یک لکه باشد و اندازه آن از سکه معمولی بزرگتر باشد، ممکن است نشانه یک بیماری باشد.

۳- لکه های مغولی

این نوع لکه ها اغلب بر روی پوست های تیره مشاهده می شوند و رنگ آنها به صورت سیاه و آبی می باشد و به صورت معمول در سالهای اولیه عمر از بین خواهند رفت.

۴- خال های گوشتی

این نوع خال ها به صورت برجسته یا صاف که به رنگ های سیاه، قهوه ای و قهوه ای مایل به زرد بر روی پوست ظاهر می‌شوند و گاهی در میان آن ها مو نیز وجود دارد و در صورتی که اندازه آنها به صورت غیر معمول بزرگ باشد، زمینه تبدیل به تومور را دارد.

۵- لکه هایی که شباهت زیادی به ماهی قزل آلا سالمون دارند.

این لکه ها بیشتر بر روی پوست نوزادان یا پشت گردن افراد مشاهده می شود و به صورت صورتی کم رنگ و قرمز به صورت بسیار باریک بر روی پوست قابل مشاهده می باشد، این نوع آن نیز در اکثر مواقع به صورت خود به خود در سنین اولیه عمر از بین خواهد رفت.

۶- همانژیوم

این نوع لکه های ماه گرفتگی به دلیل تجمع رگ های خونی در کنار یکدیگر ایجاد می‌شوند، این لکه ها در طول ۹ ماه بسیار رشد می کنند، اما بعد از مدتی از بین خواهند رفت و می‌توانند برروی  اندام هایی مانند معده، کبد، روده و یا کلیه ایجاد می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

نحوه درمان با لیزر کیوسوئیچ

با اینکه  لیزر کیوسوئیچ درمان بدون دردی است اما  به دلیل اینکه ممکن است اشعه‌های تابانده شده باعث افزایش دمای ناحیه مورد نظر در نتیجه سوزش پوست شود، بنابراین قبل استفاده از لیزر، ناحیه درمانی با استفاده از بی حس کننده های موضعی بی حس می شود و سپس اشعه های لیزر به صورت کنترل شده بر روی ناحیه مورد نظر تابانده می شوند.
اشعه های تابانده شده بر روی پوست باعث شکسته شدن رنگدانه های پوستی می شود، رنگدانه های شکسته شده از طریق سیستم لنفاوی بدن خواهد شد، همچنین استفاده از این لیزرباعث پوسته پوسته شدن پوست می شود که این عامل خود نیز باعث از بین رفتن رنگدانه ها خواهد شد.

نحوه درمان با لیزر کیوسوئیچ
در واقع در این شیوه از طول موج های مخصوص برای رفع لکه‌های ماه گرفتگی استفاده می‌شود که این طول موج‌ها متناسب با رنگ لکه تنظیم می‌شود و ممکن است برای درمان لکه‌های ماه گرفتگی نیاز به چند جلسه باشد، استفاده از این شیوه باعث کم رنگ شدن لکه های ایجاد شده بر روی پوست شده، بدون اینکه اثری از جای زخم بر روی پوست باقی بماند.

سایر مقالات مرتبط با موضوع

اقدامات قبل از انجام لیزر عروقی

۱- قبل از انجام لیزر از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و به صورت روزانه از کرم های ضدآفتاب متناسب با پوست استفاده کنید.

۲- به مدت یک هفته قبل از انجام لیزر، تحت نظر پزشک متخصص از داروهای روشن کننده پوست استفاده کنید، این مورد بیشتر برای افرادی می باشد که پوست تیره دارند.

۳- در صورتی که پوست شما تیره می باشد، قبل استفاده از لیزر تست انجام دهید.

اقدامات قبل از انجام لیزر عروقی

۴- چنانچه سابقه تبخال دارید، زیر نظر پزشک قبل از لیزر و بعد از آن از داروهای ضد تبخال استفاده کنید.

اقدامات بعد از انجام لیزر عروقی

۱- ممکن است در ناحیه درمانی کمی تورم ایجاد شود که این عارضه به صورت موقت بوده و بعد از چند ساعت از بین خواهد رفت، اما می توانید از یک کمپرس یخ به منظور کاهش تورم استفاده کنید، همچنین استفاده از کرم های هیدروکورتیزون ۱ درصد، نیز تاثیر زیادی در رفع تورم دارد، استفاده از کمپرس یخ باعث از بین رفتن حالت های آفتاب سوختگی که ممکن است بعد از لیزر درمانی ایجاد شود، نیز می شود.

اقدامات بعد از انجام لیزر عروقی

۲- به مدت یک ماه بعد از انجام لیزر درمانی از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری شود، زیرا ممکن است باعث تغییرات رنگدانه شود و در صورت لزوم از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

موارد منع استفاده از لیزر عروقی

پزشک متخصص با توجه به شرایط خاصی که افراد دارند، استفاده از لیزر را برای آن ها منع می‌کند، زیرا نه تنها این شیوه درمانی برای آنها نتایجی به همراه نخواهد داشت، بلکه ممکن است باعث ایجاد عوارض بیشتری بر روی پوست شود، این افراد عبارتند از:

۱-  افرادی که پوست آنها دچار مشکل های خاص می باشد، نباید از این شیوه درمانی استفاده کنند.

۲- افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند یا اینکه داروهای خاصی مصرف می کنند تا زمانی که تحت درمان می باشند نباید از لیزر عروقی استفاده کنند.

۳- افرادی که سابقه زخم های کلوئیدی و بر جای ماندن اثر زخم بر روی پوست را دارند.

موارد منع استفاده از لیزر عروقی

۴- چنان چه در ناحیه درمانی پیچ های فلزی وجود داشته باشد، این افراد نمی توانند از لیزر درمانی استفاده کنند.

۵- خانم هایی که در زمان بارداری یا شیردهی هستند، بعد از اتمام این دوران می‌توانند از این شیوه درمانی استفاده کنند.

۶- افرادی که در ناحیه درمانی آنها زخم یا آسیبی وجود دارد.

تعداد جلسات لیزر عروقی

برای از بین بردن ضایعات ماه گرفتگی تعداد جلسات ثابتی نمی توان در نظر گرفت زیرا تعداد جلسات با توجه به نوع ماه گرفتگی و وسعت آن متفاوت می باشد، به عنوان مثال برای از بین بردن خطوط قرمز رنگ روی پوست نیاز به ۳ تا ۵ جلسه درمان می باشد و در صورتی که ضایعات به صورت مویرگ های زیر جلدی باشد، انجام یک تا سه جلسه درمان می تواند.

تعداد جلسات لیزر عروقی
تاثیر زیادی در حذف این ضایعات داشته باشد، تعداد جلسات درمانی توسط پزشک متخصص تشخیص داده می شود و باید جلسات درمانی به صورت منظم انجام گیرد تا نتایج رضایت‌بخشی کسب شود، فاصله بین هر جلسه درمانی نیز توسط پزشک تعیین می‌شود، اما به طور معمول بین ۳ تا ۶ هفته بین هر جلسه فاصله می باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

هزینه لیزر عروقی

برای انجام لیزر عروقی نمی توان هزینه ثابتی را تعیین کرد، زیرا میزان هزینه درمان با توجه به عوامل مختلفی متغیر است، از عوامل تاثیر گذار بر هزینه لیزر عروقی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- تعداد جلسات درمانی

همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم، تعداد جلسات درمانی با توجه به نوع و شدت ماه گرفتگی متفاوت می باشد و هر چه شدت ماه گرفتگی بیشتر باشد، تعداد جلسات درمانی نیز افزایش پیدا میکند، با افزایش تعداد جلسات درمانی، هزینه لیزر درمانی نیز افزایش پیدا می کند.

۲- میزان مهارت پزشک متخصص

همان گونه که متذکر شدیم لیزر های مختلفی برای از بین بردن ضایعات عروقی وجود دارد که از طول موج های مختلف در این لیزرها استفاده می‌شود و با توجه به نوع لکه و شرایط بیمار و انتظاراتی که از نتایج درمان دارد، از طول موج های مختلفی در لیزر استفاده می شود، بنابراین باید پزشک متخصص به اندازه کافی مهارت داشته باشد که با تنظیم این لیزرها باعث از بین رفتن لکه های ماه گرفتگی شود، هرچه پزشک متخصص از مهارت بیشتری در این زمینه برخوردار باشد، ممکن است هزینه درمان نیزافزایش پیدا کند.

هزینه لیزر عروقی

۳- استفاده از داروهای تکمیلی

گاهی پزشک متخصص به منظور کاهش عوارض و دریافت نتایج بهتر و همچنین بهبودی سریعتر بیمار، داروهایی تجویز می‌کند که هر کدام از این داروها دارای قیمت های متفاوتی می باشد و قیمت این داروها بر روی هزینه نهایی درمان تاثیر گذار می باشد.

۴- موقعیت جغرافیایی کلینیک

همانگونه که می دانید کلینیک‌های درمانی دارای موقعیت های متفاوتی می باشند که با توجه به موقعیت آنها هزینه های لیزر درمانی نیز متفاوت می باشد، هر چه یک کلینیک از موقعیت بهتری برخوردار باشد، هزینه لیزر درمانی نیز افزایش پیدا می‌کند؟ به گونه ای که کلینیک های واقع در مکان های مختلف دارای قیمت های متفاوتی می باشند و این موضوع در مورد کلینیک های واقع در شهر های مختلف نیز صدق می کند.

معایب و عوارض لیزر عروقی

یکی از بی خطر ترین روشهای جوانسازی پوست و رفع ضایعات عروقی لیزر می باشد، اما گاهی با توجه به شرایطی که افراد دارند ممکن است باعث ایجاد عوارضی بر روی پوست آن ها شود، همچنین میزان مهارت پزشک در ایجاد این عوارض تاثیر گذار می باشد و در صورتی که پزشک متخصص از مهارت کافی در این زمینه برخوردار نباشد.
میزان عوارض ایجاد شده افزایش پیدا میکند و نوع کلینیک انتخابی نیز تاثیر زیادی در ایجاد این عوارض دارد، زیرا کلینیک هایی وجود دارند که به که بدون مجوز اقدام به انجام این خدمات می کنند و به دلیل اینکه موارد بهداشتی در این کلینیک‌ها رعایت نمی شود و همچنین پرسنل آن از مهارت کافی برخوردار نیستند، ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای افراد ایجاد شود، اما از عوارضی که ممکن است در درمان با لیزر عروقی ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- لیزر عروقی ممکن است باعث درد مختصری در هنگام تابش اشعه های لیزر شود، که گاهی پزشک متخصص برای از بین بردن درد از بی حس کننده های موضعی استفاده می کند.

۲- کمی کبودی یا حالت پوسته پوسته شدن بر روی پوست ایجاد می‌شود که این عارضه به صورت موقت بوده و نشان دهنده اثرگذاری لیزر می باشد.

۳- با انجام لیزر عروقی پوست در برابر نور خورشید آسیب‌پذیرتر می باشد، بنابراین به منظور کاهش آسیب رسانی نور خورشید باید از کرم‌های ضد آفتاب با spf مناسب استفاده شود.

۴- چنانچه مراجعه کننده دارای پوست روشنی باشد  ممکن است انجام لیزر درمانی موجب لکه های سفید رنگ شود که به صورت نادر این لکه ها بر روی پوست باقی می ماند.

۵- نوع دستگاه مورد استفاده برای انجام لیزر نیز در ایجاد عوارض تاثیرگذار است و در صورتی که از دستگاه های قدیمی برای انجام لیزر درمانی استفاده شود، ممکن است باعث ایجاد زخم هایی بر روی پوست شود و همچنین تنظیم نبودن اشعه های لیزر در ایجاد این زخم ها تاثیرگذار است که این مسئله مربوط به مهارت تکنسین لیزر درمانی می باشد.

کلام آخر

برای انجام لیزر عروقی ابتدا پوست توسط پزشک بررسی می شود و در صورتی که انجام لیزر تاثیر زیادی در رفع ماه گرفتگی داشته باشد از آن استفاده می‌شود، اما باید پزشک از مهارت کافی در این زمینه برخوردار باشد، بنابراین در انتخاب کلینیک دقت زیادی به خرج دهید تا نتایج قابل قبولی از این درمان حاصل شود، همچنین انجام مراقبت های قبل و بعد از لیزر تاثیر زیادی در دریافت نتایج مطلوب و کاهش عوارض دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *