کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

علت ریزش مو و کچلی در کودکان

یکی از مشکلاتی که ممکن است کودکان نیز با آنها درگیر شوند، ریزش مو و کچلی می باشد که بیشتر با وضعیت جسمی کودکان ارتباط دارد و در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، می توان به درمان آن پرداخت. کودکانی که به این عارضه دچار می شوند، باید تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند، شیوع این بیماری در کودکان بسیار نادر می باشد.

علت ریزش مو و کچلی در کودکان
اما بهتر است دلیل ریزش مو مشخص شود تا منجر به طاسی در بزرگسالی نشود، با اینکه ریزش مو یک مسئله طبیعی می باشد، اما در صورتی که به طور ناگهانی موهای کودک دچار ریزش این مسئله عادی نیست و باید به پزشک مراجعه کنید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

علت بروز ریزش مو در کودکان

1- بیماری آلوپسی آره آتا

بیماری آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای، یکی از دلایل ریزش موها می باشد که در این نوع بیماری، ریزش موها به صورت دایره ای و بیضی شکل می باشد و هیچ گونه التهاب و قرمزی بر روی سر ایجاد نمی شود، در واقع تنها علامت آن، ریزش موها می باشد. دلیل اصلی بیماری آلوپسی آره آتا اختلال در عملکرد سیستم ایمنی می باشد و سلول های دفاعی بدن، فولیکول های مو را مورد تهاجم قرار می‌دهند و منجر به ریزش مو می‌شوند، این بیماری واگیردار نیست، اما روش درمان آن با توجه به شدت ضایعه متفاوت می باشد و برای درمان از داروهای موضعی و مکمل ویتامین B استفاده می شود.

2- اختلال در عملکرد غده تیروئید

یکی از مهمترین دلایل ریزش مو در کودکان، اختلال در عملکرد غده تیروئید است، زیرا یکی از مهم ترین ارگان های بدن غده تیروئید می باشد که باعث تنظیم میزان هورمون های بدن می شود و در صورتی که غده تیروئید عملکرد مناسب نداشته باشد، فرد به کم کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا می‌شود و منجر به ریزش موها خواهد شد، از دیگر علائم کم کاری تیروئید می توان افسردگی، کاهش رشد، افزایش وزن، اختلال در خواب، تغییر رنگ پوست و اختلال در یادگیری را نام برد و چنانچه اختلالات در غده تیروئید باعث ریزش مو شود با مصرف ید و داشتن رژیم غذایی مناسب می توان از ریزش موها جلوگیری کرد، زیرا دلیل تیروئید کم کار کمبود ید می باشد و در صورتی که این بیماری پیشرفت کرده باشد، پزشک از قرص های هورمونی برای درمان استفاده می کند.

3- استرس

یکی از دلایل ریزش مو در کودکان، استرس زیاد می باشد و عواملی مانند مصرف داروهای بیهوشی، فشار عصبی ناگهانی و فوت یکی از اعضای خانواده باعث استرس شدید در کودکان شده و منجر به ریزش موها می شود، چنانچه ریزش موها به این دلیل باشد، درمان قطعی ندارد و به احتمال زیاد بعد از گذراندن شرایط بحرانی، رشد موها به حالت عادی باز می گردد.

4- سوء تغذیه

تغذیه نقش مهمی در سلامت مو دارد و در صورتی که بدن با کمبود مواد غذایی ضروری مواجه شود،  منجر به ریزش موها خواهد شد، یکی از دلایل اصلی ریزش مو، کمبود ویتامین های گروه B و روی می باشد، زیرا ویتامین های گروه B باعث انجام متابولیسم در بدن و تبدیل کربوهیدرات به گلوکز می شود و وجود روی در بدن، در ساخت فولیکول‌های مو نقش اساسی دارد و در صورتی که بدن با کمبود بیوتین و روی مواجه شود، منجر به ریزش مو در کودکان خواهد شد، بنابراین برای درمان ریزش مو باید از مکمل های مناسب استفاده شود، اما در صورتی که این ویتامین ها به اندازه زیاد مصرف شود، نیز دارای عوارضی خواهند بود به عنوان مثال چنانچه بیش از مقدار مجاز ویتامین Aمصرف شود، منجر به ریزش مو خواهد شد.

علت بروز ریزش مو در کودکان

5- مصرف داروهای شیمیایی

گاهی کودکان نسبت به مصرف داروها و مواد شیمیایی حساسیت نشان می دهند و منجر به ریزش مو در آنها می شود و با توقف مصرف این داروها، ریزش مو نیز درمان می شود، بنابراین چنانچه کودک نسبت به مصرف داروی حساسیت نشان داد، حتما این موضوع را با پزشک متخصص مطرح کنید تا تست حساسیت انجام گیرد.

6- کم خونی

وظیفه اکسیژن رسانی به تمام بافت ها و اندام های بدن بر عهده گلبول های قرمز خون می باشد و در صورتی که میزان گلبول ها کم باشد، باعث نرسیدن مواد مغذی و اکسیژن به سلول های مو و در نتیجه تضعیف این فولیکول ها باعث ریزش مو خواهد شد، از علائم کم خونی می توان رنگ پریدگی، خستگی زودرس و نفس تنگی را نام برد و در صورت بروز این علائم حتماً به پزشک مراجعه کنید، تا درمان لازم انجام گیرد و ریزش مو متوقف شود.

7- تلوژن افلوویوم

از دیگر بیماری هایی که بر سلامت موها تاثیرگذار است و منجر به شکنندگی و نازک شدن موها می شود، تلوژن افلوویوم می باشد که در این بیماری موها به تدریج شروع به ریزش می کند، در بیماری تلوژن افلوویوم مرحله استراحت موها نسبت به مرحله رشد طولانی تر می باشد و ممکن است یکی از دلایل ریزش مو در کودکان این بیماری باشد.

8- ریزش مو ناشی از شپش

یکی از دلایل ریزش موی کودکان مبتلا شدن به شپش سر می باشد و با توجه به اینکه شپش از رگ های خون تغذیه می‌کند وخون وظیفه انتقال مواد مغذی مورد نیاز به فولیکول های مو و همچنین اکسیژن رسانی را برعهده دارد، در صورتی که شپش از رگ های خونی تغذیه کند، باعث می‌شود مواد مغذی کمتری به فولیکول ها برسد و در نتیجه موجب تضعیف فولیکول های مو و ریزش موها خواهد شد و در صورتی که کودک بیماری کم خونی نیز داشته باشد، باعث تشدید ریزش موها خواهد شد، همچنین وجود شپش باعث خارش شدید پوست سر می‌شود که خارش سر باعث ریزش بیشتر موها می شود و برای درمان باید از شامپوهای ضد شپش استفاده کرد.

9- سندروم آناژن

یکی از مهمترین دلایل ریزش مو در کودکان بیماری سندروم آناژن می باشد که اکثراً در سنین ۶ ماهگی تا ۶ سالگی این بیماری بروز می کند، در این نوع سندروم موها به صورت دسته ای و به راحتی دچار ریزش می شود و منجر به طاسی کودک می شود، گاهی این بیماری با ریزش سکه ای اشتباه گرفته می شود. برای درمان سندروم آناژن باید به پزشک متخصص مراجعه شود و پزشک با توجه به میزان درگیری فولیکول‌های و میزان پیشرفت بیماری از داروهای مخصوص برای درمان استفاده می کند.

10- بیماری های خود ایمنی

علاوه بر بیماری آلوپسی آره آتا، بیماریهای خود ایمنی دیگری وجود دارند که باعث ریزش مو در کودکان می شود، همان گونه که در بالا ذکر کردیم در بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن سلول های خودی را مورد حمله قرار می دهد و منجر به ریزش مو خواهد شد.
دلیل بیماری خود ایمنی در کودکان مشخص نیست، اما از علائم آن می توان به خارش پوست، درد مفاصل، خشکی دهان، کاهش وزن، سرگیجه، تب خفیف، خستگی و ریزش مو اشاره کرد، بنابراین در صورت مشاهده این علائم حتماً به پزشک مراجعه کنید، تا با تجویز آزمایشات خون دلیل بروز این علائم مشخص شود، در آزمایشاتی که انجام می گیرد، میزان گلبول های سفید بررسی می‌شود و در صورتی که میزان گلبول ها بیش از حد طبیعی باشد، نشان دهنده بیماری خود ایمنی می باشد، در صورتی که ریزش موها به دلیل بیماری خود ایمنی باشد، درمان قطعی ندارد اما می‌توان با انجام راهکارهایی، شدت علائم را کاهش داد.

11- اختلال موکنی

یک نوع ناهنجاری که در آن کودکان به کندن موهای خود اقدام می کنند، اختلال موکنی نام دارد که بیشتر، کودکانی که دچار اختلال وسواس فکری عملی هستند، این کار را انجام می دهند و این بیماری باعث می شود قسمت هایی از پوست سر، بدون مو و یا با موهای شکسته باشد و چنانچه کودک از این کار منع شود، موها دوباره رشد خواهد کرد.

12- عفونت قارچی

از دیگر دلایل ریزش مو در کودکان عفونت های قارچی می باشد که این عفونت ها اغلب به دلیل استفاده از وسایل مشترک آلوده ایجاد می‌شود و کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند، موهای سرشان به صورت لکه ای شروع به ریزش می کند و می توان با مصرف داروهای ضد قارچی به درمان عفونت قارچی پرداخت، همچنین به منظور کاهش قرمزی و التهاب پوست سر از شامپوی ضد قارچ استفاده می شود، این بیماری مسری می باشد وبیشتر، کودکان در سنین ۳ تا ۱۰ سالگی در معرض عفونت های قارچی هستند که در پسران نسبت به دختران شایع ترمی باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

علت های غیر بالینی ریزش مو در کودک

۱- اصطکاک زیاد

گاهی کودکان عادت دارند، مدام سرشان را به تشک، فرش، مبل یا زمین بسایند که این سایش سر، موجب ریزش موها در نواحی پشت سر خواهد شد و این ریزش کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد و با ترک این عادت، ریزش موها نیز متوقف می‌شود  و موهای جدید در این نواحی رشد خواهد کرد.

۲- استفاده از حالت دهنده ها

گاهی کودکان برای حالت دادن موها از حالت دهنده هایی که دارای مواد شیمیایی می باشند، استفاده می کنند از این حالت دهنده ها می‌توان واکس مو، چسب مو، ژل و تافت را نام برد، که این مواد باعث تضعیف فولیکول های مو و در نهایت ریزش موها می شود، بنابراین بهتر است برای موهای کودکان از این حالت دهنده ها استفاده نشود.

۳- استفاده از ابزار های حرارتی

چنانچه برای حالت دادن موهای کودک از ابزارهای حرارتی استفاده شود، به دلیل ایجاد حرارت بالایی بر روی مو، منجر به ریزش مو در کودکان می شود، از این ابزار های حرارتی می‌توان سشوار،اتو مو یا فر کننده مو را نام برد و در صورت استفاده، دما را در حداقل درجه حرارت تنظیم کنید.

علت های غیر بالینی ریزش مو در کودک

۴- کشیده شدن موها

گاهی جنس موی کودکان به گونه‌ای می باشد که به هم گره می خورند و شانه زدن آنها باعث کشیده شدن موها و در نتیجه ریزش آنها می‌شود، بنابراین در صورتی که که کودک موهای پرپشتی دارد و جنس موها از نوع خشک می باشد، باید موها به آرامی شانه شود و همچنین نحوه بستن موها بسیار بر ریزش آنها تاثیرگذار می‌باشد، یکی از مدل هایی که باعث کشیده شدن موها بیش از اندازه می شود مدل دم اسبی می باشد و بهتر است، کمتر از این مدل برای بستن موها استفاده شود.

۵- ریزش موی نوزادان

اغلب نوزادان در سنین ۶ ماهگی موهای آنها شروع به ریزش می کنند و موهای جدید و بالغ، در این نواحی رشد خواهد کرد و این مسئله جای نگرانی نداشته و کاملا طبیعی می باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مراقبت از ریزش مو کودکان

۱- همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم، عوامل مختلفی باعث ریزش مو کودکان می شود و کودکانی که دچار ریزش موی ناحیه ای می شوند، به منظور بهبود احساسات و سلامت نیاز به حمایت روانی و عاطفی دارند و بهتر است به روانشناس کودک مراجعه شود.

۲- به منظور مراقبت از موی کودکان در اولین قدم نحوه شستن موها بدون اینکه آسیبی به آن مبارزه شود، به کودکان آموزش داده شود مراحل شستشوی مو به شرح زیر می باشد.

  •  ابتدا موها با آب گرم کاملاً خیس شود، تا شامپو بهترین اثر را بر روی موها داشته باشد.
  • ریختن شامپو در دست باعث می شود، استفاده از آن آسان تر باشد.
  •  برای شستشوی موها، بیشتر تمرکز باید بر پوست سر باشد، زیرا ماساژ دادن موها منجر به شکستگی و آسیب هایی بر روی مو می شود و ماساژ دادن باید به آرامی صورت گیرد.
  •  شست و شوی موها باید به صورت کامل انجام گیرد تا هیچ شوینده ای لابلای موها باقی نماند و آلودگی ها به خوبی از پوست سر پاکسازی شود.
  •  برای خشک کردن موها از حوله استفاده کنید و استفاده از ابزار های حرارتی باعث آسیب به موها خواهد شد.
  •  برای شانه زدن موها از شانه نرم و انعطاف پذیر استفاده کنید و موها را به آرامی شانه بزنید.
  •  از نرم کننده ها برای موهای خشک و مجعد استفاده شود.

۳- نحوه بافت و بستن موها به گونه ای باشد که فشار زیادی به موها وارد نشود و از کشیده شدن موها جلوگیری شود.

۴- برای جمع کردن موها از کش هایی استفاده کنید که دارای روکش پارچه می باشند.

۵- برای حالت دهی موها، مدل هایی را انتخاب کنید که نیازی به استفاده از حالت دهنده مو و اتو مو نباشد.

۶- در صورتی که از ابزارهای حرارتی استفاده می کنید، درجه حرارت آن را در حداقل تنظیم کنید.

مراقبت از ریزش مو کودکان

۷- آب استخر دارای مواد شیمیایی، کلر و آلودگی ها می باشد، بنابراین به کودک آموزش دهید، به منظور پاکسازی پوست سر از این مواد، بعد از شنا دوش بگیرد.

۸- هر نوع مویی دارای شامپوی مخصوص می باشد و بهتر است از شامپو های مخصوص برای موها استفاده شود.

۹-در هنگام خروج از منزل به منظور مراقبت از پوست سر، از کلاه لبه داراستفاده کنید.

روش های خانگی رفع ریزش موی کودکان

با اینکه ریزش مو در کودکان زیاد رایج نیست، اما کودکانی که دچار ریزش مو می‌شوند، نیز کم نیستند و در هنگامی که کودکان دچار ریزش مو می شوند بهتر است به پزشک مراجعه شودتا دلیل ریزش مو مشخص شود و اغلب مواقع ریزش مو نگرانی ندارد،اما برای درمان آن باید علت ریزش مو  مشخص شود و پزشک متخصص با انجام آزمایشاتی علت ریزش مو را مشخص می‌کند، اما بهتر است در کنار درمان‌های پزشکی از روش های خانگی نیز استفاده شود،

از درمان های خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- تغذیه مناسب

 استفاده از ماسک های خانگی ممکن است باعث ایجاد مشکلات بیشتری شود، بنابراین در اولین قدم برای درمان ریزش موی کودکان به تغذیه آنها توجه کنید و از مواد غذایی در رژیم روزانه آنها استفاده شود که دارای ویتامین ها و عناصر مورد نیاز بدن باشد، زیرا در اکثر مواقع کمبود ویتامین ها و سوء تغذیه منجر به ریزش مو در کودکان می شود.

۲- ایجاد شرایط روحی مناسب برای کودک

گاهی دلیل ریزش موها، استرس و اضطراب می باشد، بنابراین یکی از مهمترین کارهایی که برای توقف ریزش مو باید انجام داد، ایجاد شرایط روحی مناسب برای کودکان می باشد و برای درمان ریزش مو باید به پزشک مراجعه شود تا مشکل به صورت ریشه‌ای درمان شود.
در صورتی که ریزش موها به دلیل استرس زیاد باشد، پزشک متخصص ممکن است داروهای آرام بخش برای کودک تجویز کند یا کودک را به روان پزشک یا روان شناس ارجاع دهد و تا زمانی که موها دوباره رشد کند و باید با پوست سر به آرامی برخورد نمایید، زیرا موهای این کودکانه شکننده و نازک می باشند و برای شانه زدن موها از شانه های نرم و انعطاف پذیر استفاده شود، گاهی این موضوع برای کودک بسیار ناراحت کننده می باشد، به منظور کاهش ناراحتی دلیل ریزش موها را برای او توضیح دهید و کودک را متوجه کنید که برای ریزش مو، درمان وجود دارد و می‌توانید مشکل را حل نمایید، اما در صورتی که این موضوع بر اعتماد به نفس کودک تاثیر گذاشته است، می توانید برای پنهان کردن مشکل کودک از کلاه، روسری و کلاه گیس استفاده کنید و برای کوتاهی موها، آرایشگری را انتخاب کنید که برای این کار آموزش دیده باشد.

۳- استفاده از درمان های گیاهی

از درمان های گیاهی برای ریزش موی کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- زغال اخته

یکی از درمان های خانگی موثر در درمان ریزش مو ها، زغال اخته می باشد، زیرا زغال اخته حاوی اسید نیکوتینیک و پروتئین می باشد که تاثیر بسزایی در تحریک رشد مو در کودکان دارد و هورمون های موجود در دانه های این گیاه، باعث بازسازی فولیکول های مو و افزایش رشد مو می شود.

۲- روغن خردل

روغن خردل دارای خواص زیادی می باشد که به دلیل وجود ترکیبات مختلف موجب استحکام مو و ترمیم موهای شکننده و آسیب دیده می شود.

۳- روغن زیتون

در صورتی که روغن زیتون بر روی ساقه مو و ریشه مو ماساژ داده شود، باعث تقویت موها و جلوگیری از ریزش موی بیشتر می شود، برای دریافت نتایج بهتر، روغن زیتون را با آب لیمو و آب مخلوط کنید.

روش های خانگی رفع ریزش موی کودکان

۴- روغن نارگیل

روغن نارگیل تاثیر بسزایی در تقویت فولیکول های مو، افزایش رشد مو و استحکام آنها دارد، همچنین تأثیر به سزایی در افزایش حجم موها و سلامت موهای کودک دارد.

۵- آب پیاز

با توجه به مطالعات انجام شده، برای درمان ریزش مو در کودکان می توان از عصاره پیاز استفاده کرد و این عصاره باعث رشد قابل توجه مو می شود، زیرا عصاره پیاز حاوی ترکیبات گوگردی می باشد که ترکیبات گوگردی باعث افزایش گردش خون و رسیدن مواد مغذی بیشتری به فولیکول های مو و تحریک رشد مجدد موها می‌شود، همچنین آب پیاز باعث کاهش التهابات پوست سر می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

ریزش مو در کودکان تا چه اندازه عادی می باشد؟

با اینکه ریزش مو در هر سنی ممکن است، اتفاق بیفتد، اما در کودکان بیشتر در زمان نوزادی ریزش مو اتفاق می افتد، زیرا در این زمان مو های اولیه دچار ریزش مو می شود و موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می‌شود و این مورد کاملاً طبیعی می باشد که این نوع ریزش مو آلوپسی نامیده می شود و ممکن است تغییرات هورمونی و میزان خواب بر این موضوع تاثیر گذار باشد.

ریزش مو در کودکان تا چه اندازه عادی می باشد؟
ریزش موها در سه ماهگی به اوج خود می رسد و ممکن است به کچلی نیز ختم شود، اما در صورتی که ریزش موها به صورت غیر طبیعی باشد، بهتر است برای اطمینان خاطر، به پزشک متخصص مراجعه کنید،زیرا گاهی ریزش موها به دلیل وجود بیماری های خاص می باشد.

کلام آخر

با اینکه ریزش مو در کودکان طبیعی می باشد و به مرور زمان موهای جدید جایگزین آن می شود، چنان چه موهای کودک به صورت ناگهانی دچار ریزش و کاهش حجم شود، برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید تا دلیل ریزش موها مشخص شود، به دلیل اینکه استرس باعث تشدید ریزش مو می شود، بنابراین استرس را از خود و کودک دور کنید و به درمان ریزش مو بپردازید. اغلب مواقع ریزش موی کودکان به دلیل کمبود مواد مغذی و خواب ناکافی می باشد و در صورتی که رژیم غذایی مناسبی برای کودک در نظر گرفته شود، باعث توقف ریزش موها و رشد موهای جدید خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x