ترمیم مو

موی سر تا چه سنی رشد می‌کند؟

موی سر تا چه سنی رشد می‌کند؟

موی سر تا چه سنی رشد می‌کند؟

موها یکی از اصلی‌ترین اجزای چهره محسوب می‌شوند و تاثیر بسزایی بر زیبایی چهره افراد ایفا می‌کنند. و به همین دلیل است که بسیاری افراد به دنبال داشتن موهای پرپشت و پرتراکم هستند. سوال عمومی که معمولاً برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که موهای سر تا چه سنی رشد می‌کنند؟

در پاسخ به این سوال نمی‌توان جواب دقیقی داد اما بر اساس تجربه و تحقیقات انجام شده در این حوزه، باید گفت که میزان رشد موهای سر در سنین مختلف، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- سلامت کلی بدن

سلامت کلی بدن، یکی از عوامل موثر بر میزان رشد موهای افراد می‌باشد. در واقع، افرادی که از بدن سالم‌تری برخوردارند، می‌توانند شاهد رشد موها تا سنین بالا باشند و در مقابل افرادی که برای مدت طولانی بیماری‌های مختلف را تجربه کرده‌اند، ممکن است موهای ناسالم و کم تراکمی داشته باشند و رشد موی استانداردی را تجربه نکنند.

۲- تغذیه

تغذیه، یکی دیگر از عوامل متاثر بر رشد موهای افراد در سنین گوناگون است. افرادی که از رژیم غذایی مناسب و استانداردی پیروی می کنند، از موهایی با رشد بهتر و بیشتری برخوردار هستند. داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم، یکی از راه های داشتن موهایی با کیفیت و رشد مناسب است.

موی سر تا چه سنی رشد می‌کند

۳- عوامل ژنتیکی

یکی دیگر از عواملی که حدود رشد موها را تحت تأثیر قرار می دهد، عوامل ژنتیکی است. عوامل ژنتیکی، یکی از اثرگذارترین عوامل تعیین رشد موها می باشد. بسیاری افراد از سال های اولین زندگی از موهای پرپشت و پرتراکمی برخوردار هستند و رشد مو هایشان تا سنین بالا نیز ادامه می یابد، که این‌ موارد، اثرات عوامل ژنتیکی بسیار خوب آن ها است.

۴- هورمون ها

یکی دیگر از عواملی که رشد موها را تحت تاثیر قرار می دهد، میزان تعادلات هورمونی است.‌ تعادل هورمون‌ها در بدن افراد، مانع از اختلال در رشد موها می شود و رشد موی مناسبی را رقم می زند. به همین دلیل است که افرادی که در دوران های بارداری، شیردهی و زایمان قرار دارند و دچار اختلالات هورمونی شده اند، ریزش مو یا توقف رشد موها را تجربه می‌کنند.

۵- میزان آرامش و دوری از استرس

میزان آرامش فرد و دوری از استرس در طول زندگی، یکی دیگر از عوامل رشد موها است. توجه داشته باشید که قرارگیری مداوم در شرایط استرس زا و اضطراب آور، می تواند رشد موها را با مشکل مواجه سازد و فرآیند رشد مو را مختل کنند.

۶- وضعیت پوستی

وضعیت پوستی فرد، از عواملی است که در میزان رشد موهای سر، تاثیرگذار است. افرادی که موهای خشک و شکسته شده دارند و یا از فولیکول های ضعیف برخوردار هستند، ممکن است نتوانند رشد مناسب مویی را تجربه کنند. در مقابل اما افرادی که از وضعیت پوستی مناسبی برخوردار هستند، می‌توانند شاهد رشد موی خود تا سنین بالا باشند.

علاوه بر موارد گفته شده بهتر است بدانید که طبق مطالعات انجام شده در حوزه پوست و مو، موی سر افراد تا حدود سن ۷۵ تا ۸۰ سالگی می‌تواند رشد مناسبی داشته باشد. البته توجه داشته باشید که میزان سرعت رشد مو با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و همینطور ممکن است ریزش مو نیز بیش از پیش شود.

سایر مقالات مرتبط با موضوع

انواع مو در بدن انسان

خوب است بدانید که در بدن انسان تعداد حدودی ۵ میلیون پیاز مو قرار گرفته است و این تعداد از آغاز تولد تا آخر عمر یکسان بوده و به طور طبیعی، هیچ پیاز مویی اضافه نخواهد شد. بهتر است بدانید که از این تعداد حدود یک میلیون پیاز مو در قسمت سر و نواحی مختلف از صورت قرار گرفته‌اند.

توجه داشته باشید که میزان و تعداد قرارگیری این موها در قسمت های سانتی متر مکعبی از پیشانی و گونه، حدود ۸۰۰ عدد برآورد شده است و این در حالی است که پیاز مو در قسمت‌هایی از پا، حدود ۶۰ تا ۱۲۰ عدد است.

همینطور، بهتر است بدانید که تعداد پیازهای مو و تارهای آن با گذشت زمان و افزایش سن، به صورت مداوم و منظم، از دست خواهد رفت و به همین علت است که افرادی که به دوران کهنسالی یا پیری وارد می‌شوند، ریزش شدید مو، تراکم کم و یا طاسی را تجربه می‌کنند. اما انواع مو در بدن انسان، در نواحی گوناگونی وجود دارند و به صورت متغیری رشد می کنند. در ادامه به انواع مو در بدن انسان و نحوه رشد آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع مو در بدن انسان

۱- موهای موجود در سر

رشد موهایی که در ناحیه سر قرار دارند، به طور طبیعی و معمول، بیشتر از سایر قسمت‌های بدن است و این موها اغلب از راس سر شروع به رویش می‌کنند. حفظ موهای موجود در ناحیه سر برای افراد بسیار حائز اهمیت است.

۲- موهای موجود روی صورت

موهایی که اغلب روی ناحیه صورت رشد می‌کنند شامل موهای ابرو، موهای بالای لب، موهای پیشانی و گونه‌ها و موهای ریش هستند. این موها اغلب کرکی و بسیار نازک هستند و برخی از آنها با گذشت سن و رسیدن به دوران بلوغ، ضخیم‌تر و بیشتر می‌شوند. (موهای ریش، موهای زیر بینی و ابروها)

۳- موهای نواحی تناسلی

موهای نواحی تناسلی، یکی دیگر از انواع موهای بدن هستند که در نواحی اطراف منطقه تناسلی، رشد می‌کنند. این موها به تعداد متوسط می‌رویند و رویش آنها جهت مراقبت و محافظت از ناحیه تناسلی و مناطق حساس آن است.

۴- موهای سایر نواحی بدن

در سایر نواحی بدن نیز می‌توان تعداد بی شماری از موها را مشاهده کرد، که بسته به ژنتیک فرد و منطقه رویش، ممکن است بسیار نازک یا کمی ضخیم باشند. این موها اغلب در نواحی همچون دست‌ها، پاها، کمر و موهای زیربغل و…می رویند و در طول عمر یک انسان به صورت یکسان و بسیار‌ کم رشد می کنند.

لازم به ذکر است تا بدانید، انواع مو در بدن انسان بسته به شرایط و ویژگی‌های ناحیه مورد نظر و ژنتیک فرد، رشد می کنند و به طور طبیعی با افزایش سن، دچار تغییر و تحولاتی می‌شوند، به طوری که در برخی محدوده‌های سنی به مقدار بیش از اندازه رشد می کنند و در برخی محدوده‌های سنی، دچار توقف رشد می‌شوند.

فاز رشد و ریزش مو

بهتر است بدانید که موها پس از رویش، در چرخه رشد به خصوص و منحصر به فردی به نام چرخه رشد یا فاز رشد قرار می‌گیرند. چرخه رشد مو یا فاز رشد مو، شامل مراحل متعدد و مختلفی است که معمولاً به صورت متوالی و پشت سر هم، رخ می دهند. در ادامه به معرفی هر چه بهتر مراحل رشد، خواهيم پرداخت.

۱- مرحله نخست رشد مو

مرحله نخست رشد مو یا همان مرحله آناژن، با رشد فعال و مداوم مو از ریشه، آغاز می‌شود. توجه داشته باشید که در این مرحله از رشد مو، مو در حالت فعال قرار دارد. این مرحله، به طور میانگین ممکن است مدت زمان حدودی یک و نیم تا شش سال به طول بینجامد.

البته این مدت زمانی در افراد گوناگون مختلف است و بسته به ویژگی‌های مختلفی همچون ژنتیک و عوامل متاثر دیگر، متغیر است. همچنین، جالب است بدانید که اغلب موهایی که در مرحله آلرژی به سر می‌برند، حدود ۷۵ تا ۸۵ درصد از موهای سر هر فرد را شامل می.شوند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

 

۲- مرحله انتقال مو

مرحله دوم فرآیند رشد مو، شامل توقف و خروج مو از سطح پوست می‌باشد. در واقع در این حالت مو به طور کامل از پوست جدا شده و به صورت کاملاً طبیعی، شروع به رشد می‌کند. توجه داشته باشید که مرحله دوم از فرایند رشد مو که همان مرحله کاتاژن یا انتقال به شمار می‌رود، مدت زمان حدودی ۱ تا ۴ هفته را شامل می‌شود و قابل مشاهده است.

بهتر است بدانید که اغلب موهایی که در مرحله انتقال یا کاتاژن به سر می‌برند، شامل مقدار حدودی ۱۰ الی ۲۰ درصد از موهای ناحیه سر می شوند. در مرحله دوم، مو پس از گذاشتن از دوران فعال، تقریبا غیر فعال شده و به مرحله بعد یعنی مرحله تلوژن وارد می‌شود.

۳- مرحله استراحت مو

در این مرحله از فاز رشد، رشد مو به صورت کامل متوقف شده و در حالت استراحت یا استیبل قرار می‌گیرد. مرحله استراحت مو یا همان تلوژن، با خارج شدن موی رشد کرده از سطح پوست و ارتقا سطح کیفی آن آغاز می‌شود. توجه داشته باشید که اغلب موهایی که در مرحله استراحت قرار دارند، شامل ۳ الی ۵ درصد از موهای ناحیه سر می شوند و مرحله استراحت مو، مدت زمان حدودی ۲ الی ۴ ماه زمان می‌برد. یه مدت زمانی، ممکن است بسته به سن، موقعیت فرد در زندگی، کیفیت سبک زندگی و ژنتیک، متغیر باشد.

۴- مرحله ریزش مو

پس از گذشت از مراحل مختلف فاز رشد مو، ریزش مو آغاز می‌شود. در این مرحله پس از گذشت از مرحله استراحت یا تلوژن، موی رویش یافته جدید، به محل ریشه خود که در مرحله آناژن قرار دارد، وارد شده و رشد می‌کند و سبب ریزش موهای قدیمی می‌شود. خوب است بدانید که در چرخه رشد مو، موهای قدیمی‌تر که اغلب دچار فرسودگی یا شکنندگی شده‌اند، دچار ریزش شده و موهای جدید و با کیفیت‌تر، جایگزین آنها می‌شوند.

همانطور که گفته شد، چرخه یا فاز رشد مو شامل مراحل مختلفی هستند و تعداد متغیری از موها، همواره در هر یک از این مراحل وجود دارند و به صورت مداوم و پشت سر هم جایگزین می‌شوند. در نتیجه بهتر است بدانید که ریزش تعداد حدودی ۴۰ تا ۹۰ تار مو در روز امری طبیعی است و به هیچ عنوان نباید نگران ریزش این تعداد مو از ناحیه سر خود باشید. اما اگر هرگونه ریزش موی غیر طبیعی را مشاهده کردید، حتماً به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرده و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید تا درمان مناسب و اصولی برای شما انجام شود.

عوامل موثر بر رشد مو

میزان رشد انواع مو در نواحی مختلف بدن و برای افراد مختلف یکسان نیست و با تاثیر عوامل گوناگونی تعیین می‌شود. در واقع می‌توان گفت، عواملی هستند که به صورت طبیعی می‌توانند بر میزان رشد موها اثر بگذارند و آنها را دچار ریزش، رشد کم یا زیاد یا رویش کنند. در ادامه به برخی از عوامل متاثر بر رشد مو، اشاره خواهیم کرد.

۱- ژنتیک

بی شک ژنتیک، یکی از عواملی است که می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان رشد مو داشته باشد. در واقع ژنتیک هر فرد، یکی از موارد مهم تعیین کننده میزان رشد موهای افراد می باشد. اما بهتر است بدانید که تاثیر بسزای ژنتیک، نباید سبب شود که افراد تصور کنند، عوامل دیگر متاثر نیستند.

۲- سبک زندگی

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان رشد موهای هر شخص داشته باشد، سبک زندگی آن شخص است. افرادی که دارای سبک زندگی سالم و کنترل شده‌ای هستند، اغلب از موهای پرتراکم و با رشد بهتری نسبت به افرادی که اصولی و مناسبی ندارند، برخوردار هستند.

۳- تغییر یا تعادل های هورمونی

تعادل در ترشح هورمون‌ها یا تغییر، اختلال و کمبود هورمون، هر یک می‌تواند تاثیر مستقیمی در میزان رشد موها داشته باشد. در طول زندگی هر شخص ممکن است هورمون‌ها دچار تغییر و اختلال شوند و این اختلال هورمونی، می‌تواند رشد موها را متوقف کند. همچنین، اگر تعادل هورمونی در بدن برقرار باشد، فرد رشد موی استاندارد و مناسبی را تجربه خواهد کرد.

۴- آب و هوا

از دیگر عوامل متاثر بر میزان رشد موها، می‌توان به آب و هوای محل زندگی فرد اشاره کرد. افرادی که در محل آب و هوای مناسب و معتدلی زندگی می‌کند، اغلب رشد بهتر و پایدارتری را نسبت به افرادی که به طور مداوم در معرض آلودگی هوا و گرد و غبار هستند، تجربه می‌کنند.

۵- سن

سن، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر میزان رشد مو است. در واقع با افزایش سن، تعداد زیادی از موهای فرد دچار ریزش می شوند و به احتمال زیاد، انعطاف پذیری و حالت اولیه خود را از دست می دهند. توجه داشته باشید که پیاز مو در سنین بالا ممکن است استحکام نخست خود را از دست بدهد.

عوامل موثر بر رشد مو

۶- میزان مراقبت از مو

از دیگر عوامل موثر بر رشد مو، می‌توان به میزان مراقبت از مو در طول زندگی اشاره کرد. افرادی که به طور مداوم فشارهای موضعی را بر پوست سر اعمال و تجربه می‌کنند یا موهای خود را بیش از مقدار توان پوست سر می‌کشند، میزان رشد موهای سر خود را با اختلال مواجه می‌سازند. اما در مقابل، افرادی که به میزان رشد موهای سر اهمیت می‌دهند و از مراقبت‌های پوست و مو، جهت بهبود رشد موهای خود استفاده می‌کنند، اغلب موهایی با تراکم بالا و به رشد بسیار عالی برخوردار هستند. از جمله مراقبت‌های پوست و مو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- روغن تراپی مو

۲- استفاده از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی معتبر

۳- مراجعه به پزشک پوست و مو در بازه‌های زمانی معین

۴- شستشوی مو به صورت آرام و بدون اعمال فشار یا ماساژ‌های سنگین

۵- شانه کردن موها با حوصله و صبر

۶- خشک کردن مو به صورت مناسب (عدم استفاده از سشوارها یا حرارت شدید)

۷- مصرف مکمل های مواد مغذی که به رشد بیشتر موها کمک شایانی می‌کنند.

۸- اجتناب از مصرف زیاد موادی با میزان شکر و قند بالا (نوشابه، شیرینی ها و…) و همینطور غذاهای فست فودی

۹- کوتاه کردن مو در بازه‌های زمانی مشخص و به میزان لازم

۱۰- اکسیژن رسانی به مو و عدم قراردادن مواد شیمیایی همچون رنگ‌های مو روی سر در فواصل زمانی کوتاه.

با توجه به عوامل موثر بر رشد مو و در نظر گرفتن مراقبت‌های لازم، می‌توانید رشد موهای سر خود را بهبود ببخشید و در سنین بالا نیز از موهای پرتراکم و با کیفیت برخوردار شوید.

حداکثر سن ریزش مو چقدر است؟

همونطور که پیش تر به آن اشاره شد، ریزش مو یک رخداد طبیعی است و ممکن است برای تمامی انسان‌ها، در تمامی مقاطع سنی و به علل مختلف رخ دهد. همچنین ریزش روزانه مو در طول روز به تعداد ۴۰ تا ۹۰ تار مو، یک پدیده طبیعی است و اغلب برای تمامی انسان‌ها اتفاق می‌افتد.

ریزش مو برای کسانی که در سنین بلوغ یا نوجوانی هستند، به دلیل تغییرات هورمونی و عوامل متاثر دیگر اتفاق می‌افتد و این افراد ممکن است، روزانه حجم بالایی از موهای خود را از دست بدهند. همچنین، ریزش مو برای کسانی که در دوران میانسالی یا جوانی قرار دارند نیز رخ می‌دهد و ممکن است به دلیل قرارگیری طولانی مدت و مزمن در شرایط استرس و اضطراب، قرارگیری در دوران بارداری یا زایمان، شوک ریزش مو و… رخ دهد.

حداکثر سن ریزش مو چقدر است

از دیگر دوره‌های زمانی که ممکن است افراد را در معرض ریزش مو قرار دهد، دوران پیری یا کهنسالی است. در این دوران موها توان اولیه و کیفیت خود را از دست می‌دهند و بسیار شکننده و ضعیف می‌شوند. توجه داشته باشید که احتمال ریزش مو در این دوران بسیار بالاست و این افراد ممکن است ریزش مو را در تمامی نقاط بدن، تجربه کنند.

البته جالب است بدانید، در مواردی بسیار، افراد ممکن است پس از ورود به هر یک از دوره‌های عمر خود، شاهد رشد مو باشند و از کیفیت موی خوبی برخوردار باشند.

پیشنهاد ما به شما این است که برای معاینه دقیق و اطلاع از وضعیت رشد موهای خود، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک با بررسی موهای شما، نحوه مراقبت و نگهداری از مو را به صورت اصولی و بر اساس جنس و نوع موی شما، به شما عزیزان ارائه می‌دهد. همچنین، توجه داشته باشید که برای دستیابی به نتایج دلخواه باید مراجعه به پزشک را در بازه‌های زمانی مشخص تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *