جوانسازی پوست

در تابستان بخور سرد بهتر است یا گرم؟

در تابستان بخور سرد بهتر است یا گرم؟

در تابستان بخور سرد بهتر است یا گرم؟

پوست در تمام فصول در معرض آسیب‌های زیادی که از طریق انواع آلودگی ها و عوامل مخرب ایجاد می شود، قرار دارد.
بنابراین در صورتی که از پوست مراقبت کافی نداشته باشیم، منجر به ایجاد لکه، جوش، بیماری پوستی و پیری زودرس می شود.
مراقبت از پوست دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد و به همین دلیل افراد از روش های مختلفی به منظور حفظ سلامت و مراقبت آن استفاده می‌کنند یکی از این روش ها استفاده از بخور برای پوست صورت شما می باشد، که تاثیر بسزایی در تازه سازی پوست و جلوگیری از ایجاد جوش، پیری زودرس و ابتلا به بیماری های پوستی دارد.
در واقع به ذرات تبخیرشده مایعات بخور گفته می شود که در گذشته برای درمان برخی از بیماری ها استفاده می شده است.

در تابستان بخور سرد بهتر است یا گرم؟
بخور صورت تأثیر زیادی د حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از آلودگی های محیطی دارد، بنابراین باعث افزایش شادابی و سلامت پوست می شود. بخور دارای انواع مختلفی می باشد که در آن به تنهایی می توان برای بخور دادن از آب استفاده کرد یا اینکه روغن های مخصوص، داروهای گیاهی و مواد معطر را به آن اضافه کرده تا باعث چندین برابر تاثیر بخور شود.
با توجه به اینکه در فصل تابستان منافذ صورت به دلیل تعریق بالای پوست بسته می باشد، بنابراین بخور صورت تاثیر بسزایی در افزایش سلامت پوست دارد، اما اینکه در تابستان بخور گرم بهتر است یا سرد و استفاده از بخور سرد و گرم برای چه فصل هایی مناسب می باشد، بهتر است با بخور سرد و بخور گرم آشنا شوید تا به پاسخ این سوال دست یابید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

بخور سرد چیست؟

یکی از روش های بخور دادن به پوست بخور سرد می‌باشد که در این روش از آب داغ برای بخور استفاده نمی شود، ذرات آب سرد در بخور سرد مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع از بخور سرد می توان به منظور تکمیل بخور گرم استفاده کرد.
حتی اگر از بخور سرد به تنهایی نیز استفاده شود تاثیرات مثبتی بر روی پوست خواهد داشت به منظور افزایش رطوبت و مرطوب نگه داشتن فضای محیط از بخور سرد استفاده می شود، به همین دلیل روش انجام آن با بخور گرم متفاوت می باشد.
به روش های مختلفی از بخور سرد استفاده می‌شود که این روش‌ها عبارتند از:

۱- استفاده از دستگاه بخور سرد

نسل جدید از بخور ها، دستگاههای بخور سرد می باشند که به منظور مرطوب نگهداشتن محیط بهترین روش به حساب می‌آید، این دستگاه ها دارای قابلیت های زیادی می باشد که در نهایت باعث ورود بخار بیشتری به مجاری تنفسی می شود به علت اشعه اولتراسوند، ذرات آب در بخور سرد نسبت به بخور گرم بسیار ریز تر می باشند، همچنین بدون افزایش دما باعث افزایش رطوبت خواهد شد.
این دستگاه ها قابلیت تنظیم دارند و با توجه به ترجیح شما مقدار رطوبت را افزایش پیدا می‌کند‌  به منظور استفاده از این دستگاه ها بهتر است، محفظه آنها به صورت مداوم با صابون و آب تمیز شود و در صورتی که مخزن آنها از آب مقطر پرشود کارایی بهتری خواهد داشت، اما برای استفاده از این دستگاه های بخور بهتر است طبق دستورالعمل آن اقدام نمایید.

بخور سرد چیست؟

۲- رخت آویز لباس را در داخل خانه قرار دهید.

به منظور تهیه یک بخور سرد خانگی می توان از رخت آویزی که لباس های شسته را بر روی آن پهن کرده اید، استفاده کنید در واقع هنگامی که لباس ها خشک می شوند، رطوبت آنها به فضا باز می گردد، می توانید از یک حوله خیس نیز کمک بگیرید، حوله را روی رادیاتور قرار دهید تا باعث افزایش رطوبت هوای درون خانه به سطح مطلوب شود.

۳- استفاده از ظرف آب

استفاده از ظرف پر از آب در قسمتهای مختلف منزل باعث افزایش رطوبت در فضای منزل خواهد شد و در صورتی که ظرف آب را بر روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید، با تبخیر آب، هوای محیط نیز مرطوب می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

بخور گرم برای چیست؟

برای استفاده از بخور گرم چندین روش وجود دارند که عبارتند از:

۱- استفاده از ظرف حاوی آب داغ

یکی از رایج ترین روش ها برای استفاده از بخور گرم استفاده از ظرف حاوی آب داغ می باشد و بدین منظور ظرفی را پراز آب داغ کرده و در  فاصله معینی در مقابل این ظرف صورت خود را قرار دهید و یک پارچه ضخیم یا حوله بر روی سر خود بگذارید تا باعث جذب بخار و گرما به پوست شما شود، می توانید به آن اسانس یا روغن گیاهی اضافه کنید و اجازه دهید دم بکشد، سپس بخور دهید تا تاثیر آن بیشتر شود، بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز می باشد تا بخور تاثیر لازم را بر روی پوست داشته باشد.

بخور گرم برای چیست؟

۲- استفاده از دستگاه بخور گرم

به جای روش های خانگی و قدیمی می توان از دستگاه بخور گرم استفاده کرد، که این دستگاه ها به طور موثرتر و آسان تری باعث بخور دادن صورت می شود، برای استفاده از این دستگاه طبق دستورالعمل دستگاه عمل کرده و مقداری آب معمولی یا آب مقطر درون محفظه آن بریزید و در صورت تمایل به میزان کمی روغن گیاهی و طبیعی و یا اسانس به آن اضافه کنید و با اتصال دستگاه ورق بخار گرم تولید می شود برای استفاده از آن کافی صورت خود را در فاصله ۱۲ تا ۲۵ سال طی متری دستگاه بخور قرار دهید تا تاثیر لازم را داشته باشد، اما برای استفاده از دستگاه های بخور مراقب باشید، زیرا احتمال سوختگی وجود دارد.

۳- استفاده از حوله گرم

برای انجام این روش کافیست حوله تمیز را درون ظرف پر از آب گرم به مدت چند دقیقه قرار دهید تا کاملا خشک شود،
سپس با گرفتن آب اضافی آن حوله را بر روی قسمت‌های صورت به جز بینی قرار دهید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس آن را از روی صورت بردارید.

مزایا بخور سرد برای پوست

بخور سرد تاثیر بسزایی در افزایش و متعادل نگه داشتن رطوبت فضای منزل و محیط های کاری دارد، بنابراین از دستگاه بخور در مکان های مختلفی استفاده می شود.
از فواید بخور سرد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- افزایش روند بهبودی سرماخوردگی

افزایش رطوبت خانه تاثیر بسزایی در نرم شدن مجاری بینی و گلو دارد، بنابراین گزینه مناسبی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد.
بخور سرد تاثیر بسزایی در کاهش پخش ویروس ها دارد با توجه به اینکه با وجود بخور سرد بسیار راحت تر از تنفس بخور گرم می باشد، بنابراین به منظور درمان سرفه های خشک می توان از بخور سرد استفاده کرد.

۲- کاهش بیماری آسم و علائم آلرژی

با توجه به اینکه بخور سرد باعث مرطوب نگه داشتن هوا و افزایش رطوبت محیط می‌شود، بنابراین تاثیر بسزایی در کاهش پراکندگی گرد و غبار و ذرات آلرژی‌زا دارد، پس باعث کاهش علائم آلرژی و بیماری آسم می‌شود، بنابراین افرادی که به بیماری های تنگی نفس و آسم مبتلا هستند می توانند با استفاده از بخور سرد راحت تر تنفس کنند.

۳- تاثیر در کاهش خروپف

خشکی هوای داخل اتاق تاثیر بسزایی در افزایش خشکی راه های تنفسی دارد، بنابراین باعث ایجاد عارضه ای به نام  خروپف می شود، اما در صورتی که از بخور سرد استفاده شود با افزایش رطوبت محیط باعث مرطوب نگه داشتن هوای اتاق و در نتیجه جلوگیری از خشک شدن راه های تنفسی می‌شود، بنابراین به سلامت جسمانی شما کمک کرده و باعث کاهش خروپف می شود.

۴- جلوگیری از ایجاد چین و چروک و خشکی پوست و التهابات پوستی

یکی از مواردی که باعث ایجاد چین و چروک های زیادی بر سطح پوست می شود، خشک شدن آن می باشد که در نتیجه آن خارش و سایر مشکلات پوستی نیز ایجاد می‌شود، اما در صورتی که رطوبت محیط افزایش پیدا کند باعث افزایش شادابی و سلامت پوست صورت می‌شود. استفاده از بخور سرد تاثیر بسزایی در کاهش چین و چروک، خستگی پوست و استحکام سلول ها دارد، بنابراین از التهابات پوستی نظیر خارش پوست، قرمزی آن که ناشی ناشی از جوش و اگزما می باشد جلوگیری می کند.

۵- تعادل رطوبت محیط

بخور سرد با تاثیری که بر کاهش دمای محیط در فصول گرم سال دارد، باعث ایجاد هوای مطبوع و دلپذیر در فضای منزل می شود، که این موضوع نه تنها بر شرایط جسمانی افراد تاثیر گذار می باشد، بلکه باعث ایجاد شرایط بهتر، برای رشد و طراوت گیاهان، پرندگان و سایر حیوانات خانگی نیز می‌شود، همچنین خشکی هوا باعث ایجاد ترک خوردگی ها، کاهش کیفیت وسایل چوبی منزل می‌شود، اما در صورتی که از دستگاه های بخور سرد استفاده شود، با افزایش رطوبت منزل باعث جلوگیری از ایجاد این مشکلات خواهد شد.
تاثیر این دستگاه‌ها به گونه ای می باشد که در گلخانه های کوچک و بزرگ، سالن های تولید قارچ ها و سالن های زیبایی از آن استفاده می شود.

مزایا بخور سرد برای پوست
باید توجه داشته باشید با اینکه استفاده از بخور سرد در تاثیر دارای فواید زیادی می باشد، اما ممکن است معایبی نیز داشته باشد که از این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- افزایش بیش از حد رطوبت در محیط

یکی از مشکلات بخور سرد افزایش بیش از حد مجاز رطوبت فضای محیط، این افزایش رطوبت باعث ایجاد زمینه برای رشد و تکثیر باکتری ها قارچ ها و کپک می شود، بنابراین در صورتی که فضای خانه به مدت زمان طولانی مرطوب بماند باعث می شود در نقاط مختلف خانه رشد انواع قارچ ها رخ داده و باعث ایجاد مشکلات زیاد و شروع بیماری های مختلف می شود با اینکه این مشکل به ندرت پیش می‌آید اما در صورتی که از دستگاه های بخوری که قابلیت کنترل اتوماتیک رطوبت را دارد، استفاده شود این مشکل به وجود نمی آید، زیرا این دستگاه ها با افزایش رطوبت محیط باعث خاموشی دستگاه می شود.

۲- پخش املاح آب در هوا

 از دیگر معایب بخور سرد پخش املاح آب در هوا می باشد و در صورتی که از آب تصفیه شده آب، مقطر و یا آب شهری که دارای سختی پایین میباشد استفاده شود این مشکل به وجود نخواهد آمد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مزایا بخور گرم برای پوست

۱- جلوگیری از ایجاد جوش‌های سرسیاه و کاهش آنها

استفاده از بخور گرم تاثیر بسزایی در پاکسازی پوست و رفع انسداد منافذ دارد و بنابراین از ایجاد جوش ها بر روی آن جلوگیری می کند، در واقع دلیل ایجاد جوش های پوستی، تجمع چربی و آلودگی ها می باشد و در صورتی که پوست تمیز شود، این جوش ها نیز ایجاد نخواهد شد.

۲- پاکسازی پوست

پوست صورت در معرض آلودگی های محیط و چربی های فراوان قرار دارد، بنابراین امکان بسته شدن منافذ پوست با تجمع این آلودگی‌ها وجود دارد، استفاده از بخور گرم موجب پاکسازی پوست و باز شدن منافذ مسدود شده می شود.

۳- جذب مواد مغذی و محصولات مراقبت از پوست را افزایش می دهد.

در صورتی که پوست عاری از هرگونه آلودگی و چربی های اضافه باشد، باعث می‌شود مواد مغذی و اثر آن ها و کرم های مراقبتی از پوست بهتر جذب پوست شود، بنابراین به منظور تاثیر بیشتر لایه برداری پوست و محصولات مراقبتی قبل از آنها از بخور گرم استفاده کنید.

۴- افزایش درخشندگی پوست

بخور گرم تاثیر بسزایی در افزایش گردش خون و تعریق رگهای پوستی دارد، که این افزایش گردش خون باعث بهبود تغذیه و اکسیژن رسانی به پوست می شود، بنابراین به منظور افزایش درخشندگی پوست و افزایش شفافیت و سلامت پوست می توان از بخور گرم استفاده کرد.

مزایا بخور گرم برای پوست

۵- درمان سردرد و رفع احتقان سینوس ها

در صورتی که به سردرد های ناشی از سینوزیت و گرفتگی بینی مبتلا هستید، استفاده از بخور گرم تاثیر بسزایی بر رفع گرفتگی سینوس ها دارد، همچنین استفاده از این بخور باعث کاهش خشکی گلو و سوزش بینی که در ماه‌های سرد سال به هنگام سرماخوردگی به ایجاد می شود، دارد.
می توانید به منظور تاثیرگذاری بیشتر از اسانس های روغنی اضافه کنید تا باعث تاثیر بیشتر در رفع احتقان سینوس ها شود.
با توجه به اینکه بخور گرم دارای مزایای زیادی می باشد اما استفاده از بخور گرم دارای معایبی نیز می باشد، که از این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- احتمال ایجاد آسیب های پوستی و سوختگی

یکی از شیوع ترین معایب بخور گرم سوختگی با بخار شدید و آب داغ می باشد، همچنین افزایش رطوبت گرم در فضای محیط باعث سخت شدن تنفس خواهد شد، بنابراین افرادی که دارای مشکلات التهاب های تنفسی و درگیری نای می باشند، مصرف بخور گرم مناسب نمی باشد و به منظور جلوگیری از سوختگی باید در هنگام استفاده از بخور گرم فاصله صورت از دستگاه مناسب مناسب باشد.

۲- امکان افزایش التهاب و قرمزی مزمن پوست

افرادی دچار التهاب و قرمزی مزمن روی پوست هستند، بهتر است از بخور گرم استفاده نکنند زیرا یکی از تاثیرات بخور گرم گشاد شدن رگ های خونی و افزایش گردش خون باشد که باعث وخیم تر شدن التهابات پوستی مزمن و جوش های قرمز می‌شود و همچنین امکان ایجاد جوش های پوستی دردناک و ملتهب وجود دارد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

تفاوت بخور سرد و گرم

بخور سرد و گرم دارای تفاوت هایی می باشند که از این تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- طریقه استفاده

همانگونه که در بالا ذکر کردیم بخور سرد و گرم دارای تفاوت‌های عمده‌ای در روش استفاده می باشد زیرا این بخور ها به روش های مختلفی استفاده می شوند که این روش ها با یکدیگر متفاوت می باشد.

۲- زمان مورد استفاده

با توجه به اینکه بخور گرم باعث گرم شدن دمای محیط  می‌شود و بخور سرد تاثیر بسزایی در افزایش رطوبت و کاهش دمای هوا دارد، بنابراین زمان استفاده از این بخور ها متفاوت می باشد، به گونه ای که در فصول گرم مانند بهار و تابستان با توجه به افزایش دما، از بخور سرد به دلیل قابلیت کاهش دما استفاده می شود و بخور سرد با افزایش رطوبت محیط در فصل پاییز که هوا خشک می باشد نیز موثر می باشد.

۳- مدت زمان استفاده از انواع بخور

استفاده از بخور گرم با توجه به شرایط پوست افراد متفاوت می باشد، اما به طور معمول بیشتر از ۱۵ دقیقه نباید از بخور گرم استفاده شود، زیرا امکان آسیب پوست وجود دارد و افرادی که دچار خشکی و حساسیت پوست هستند، باید استفاده از بخور گرم را به دو دقیقه محدود کنند و در صورتی که از بخور گرم در محیط استفاده می شود، هر چند ساعت یکبار به مدت یک ساعت مورد استفاده قرار گیرد، زیرا بخور گرم باعث افزایش دمای محیط و سخت شدن تنفس خواهد شد، همچنین افزایش رطوبت حاصل از بخور گرم بر کیفیت اشیا نیز تاثیر گذار می باشد، اما برای استفاده از بخور سرد محدودیت زمانی وجود ندارد و با توجه به رطوبت موجود در منزل می توان از بخور سرد استفاده کرد و استاندارد رطوبت بین ۳۰ تا ۵۰ درصد می باشد و در صورتی که میزان رطوبت به این میزان رسیده بهتر است از بخور سرد استفاده نشود، زیرا باعث ایجاد فضایی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها خواهد شد، اما با توجه به اینکه اکثر دستگاه های بخور میزان رطوبت هوا را تحت کنترل دارند، بنابراین استفاده مداوم از بخور سرد نیز امکان پذیر است.

تفاوت بخور سرد و گرم

۴- امکان استفاده از اسانس های گیاهی و روغن ها

با توجه به اینکه بخور گرم در اثر آب در حال جوش ایجاد می شود، بنابراین اضافه کردن گیاهان و روغن های طبیعی به آن باعث افزایش تاثیر آن خواهد شد و تاثیر به سزایی در بهبود مشکلات پوستی دارد، اما در صورتی که در بخور سرد از روغن های طبیعی و اسانس گیاهان معطر و دارویی استفاده شود، هیچ توجیح و فایده ای نخواهد داشت.

۵- ایمن بودن

از نظر ایمن بودن بخور سرد نسبت به بخور گرم ایمنی بیشتری دارد و و در مورد تمام روش ها استفاده از دستگاه های بخور این موضوع صدق می کند با توجه به اینکه در بخور گرم از آب داغ استفاده می شود، بنابراین برای کودکان و حیوانات خانگی روش ایمنی نمی باشد و احتمال آسیب و آنها وجود دارد، زیرا مخزن دستگاه بخور گرم حاوی آب داغ می باشد، بنابراین دستگاه بخور گرم باید از دسترس کودکان  به دور قرار بگیرد، اما استفاده از دستگاه بخور سرد در اتاق کودکان مشکلی ندارد.

مدت زمان استفاده بخور سرد و گرم

استفاده از بخور سرد و گرم با توجه به شرایط محیط و موارد دیگر دارای مدت زمان متفاوت می باشد به طوری که برای استفاده از بخور گرم در صورتی که افراد دچار مشکلات پوستی از قبیل  اگزما و التهابات پوستی باشند بهتر است استفاده از بخور گرم را به دو دقیقه محدود کنند، اما به طور معمول برای استفاده از بخور گرم در فضای خانه بعد از ۱۵ دقیقه دستگاه بخور گرم را خاموش کنید اما استفاده از بخور سرد دارای محدودیت زمانی نمی باشد و با توجه به میزان رطوبت منزل باید مدت زمان استفاده از بخور سرد را تنظیم کرد، در واقع با توجه به اینکه دستگاه های بخور دارای سنسورهای کنترل کننده رطوبت می باشند، استفاده مداوم از این دستگاه ها مشکلی ایجاد نخواهد کرد، در صورتی که رطوبت منزل بیش از اندازه افزایش پیدا کند، سنسورهای این دستگاه باعث خاموش شدن آن می شوند.

مدت زمان استفاده بخور سرد و گرم

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

انتخاب میان بخور گرم و بخور سرد برای تابستان

‌ یکی از دغدغه های افراد است نوع بخور مورد استفاده در فصل تابستان می‌باشد باید بگویم با توجه به افزایش دما در فصل تابستان استفاده از بخور گرم گزینه مناسبی نمی باشد زیرا بخور گرم باعث افزایش دما و سخت شدن تنفس می شود، اما استفاده از بخور سرد با توجه به تاثیری که در کاهش دما و افزایش رطوبت دارد، تاثیر بسزایی در کاهش خشکی هوا خواهد داشت، بنابراین استفاده از بخور سرد در فصل تابستان گزینه مناسبی می باشد، اما در فصل های پاییز و زمستان به دلیل خشکی و گرفتگی بینی، سرفه های خشک و عفونت های دستگاه تنفسی استفاده از دستگاه های بخور گرم گزینه مناسبی می باشد، هرچند استفاده از بخور سرد نیز به دلیل تاثیر بسزایی که در ایجاد رطوبت کافی در هوا دارد، باعث بهبود سرماخوردگی، کاهش سرفه، کاهش خشکی سینوس ها و جلوگیری از انتقال بیماری های مسری می شود.

انتخاب میان بخور گرم و بخور سرد برای تابستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *