کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

درمان قطعی شوره سر

درخشندگی و تمیزی موها یکی از مهم‌ترین نکات زیبایی مو می باشد و در صورتی که موها دچار شوره شود از نظر نظافت و یا زیبایی برای افراد مشکل ایجاد می کند. یکی از مشکلات رایج موها که ممکن است در هر سنی ایجاد شود، شوره سر می باشد که معمولا این شوره ها، عارضه ای برای افراد ایجاد نخواهد کرد، اما به دلیل تاثیری که بر زیبایی دارند باعث نگرانی افراد شده و به دنبال یافتن راهکاری برای رفع شوره سر هستند،راه هایی که بتوان برای همیشه آنها را از بین برد.

درمان قطعی شوره سر
عوامل مختلفی باعث ایجاد شوره سر می شود و قبل از اینکه به درمان شوره سر بپردازید، ابتدا باید علت ایجاد شوره سر مشخص شود، در این زمینه می توان از پزشک متخصص کمک بگیرید، پزشک با بررسی مو و دلایل ایجاد شوره سر، راهکارهای لازم را به کار می برد.

شوره سر(Dandruff) چیست؟

با تجمع سلول‌های مرده پوست در موها ،شوره سر که به صورت پوسته پوسته های سفید رنگی می باشند، در موها ایجاد می شود و زمانی که این سلول های مرده ایجاد شده است، این وضعیت عارضه ای به همراه نداشته وبی ضرر می باشد در بعضی مواقع ممکن است با خارش همراه شود.
احتمال درگیری هر فرد با هر سنی به شوره سر وجود دارد، اما بیشتر این عارضه جوانان و افراد میان سال را درگیر می‌کند، شدت ایجاد شوره سر در افراد مختلف متفاوت می باشد و با توجه به میزان شدت شوره سر روش‌های مختلفی برای درمان آن استفاده می شود.

شوره سر(Dandruff) چیست؟
عوامل مختلف برای تشدید یا ایجاد شوره سر وجود دارد، با اینکه نمی توان گفت بهداشت ضعیف عاملی برای تشدید یا ایجاد شوره سر می باشد، اما چنانچه از موها به خوبی مراقبت نشود و به طور مرتب آنها را شستشو نداده و شانه نزنید، باعث می شود شوره سر بیشتر به چشم بیاید، از عوامل تاثیرگذار بر تشدید شوره سر می توان شرایط آب و هوایی سطح استرس افراد، شرایط سلامتی، شیوه مراقبت از موها و کیفیت محصولاتی که برای مراقبت از مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، را نام برد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

انواع شوره سر

۱- شوره سر چرب

چنان چه افراد پوست سر چربی داشته باشد و بر روی موهای آنها شوره ایجاد شود، این شوره سر چرب می باشد که به دلیل تولید سبوم اضافی در موها ایجاد می‌شود، در واقع سبوم به صورت طبیعی در موها تولید شده و تاثیر بسزایی در مرطوب سازی مو و جلوگیری از خشک شدن آنها دارد، بنابراین علائم پیری زودرس را به تاخیر می‌اندازد، اما افزایش بیش از اندازه روغن سبوم ممکن است باعث ایجاد شوره سر شود.

۲- شوره سر قارچی

نوعی قارچ به نام Malassezia globosa باعث ایجاد عفونت پوست سر می شود و در نهایت شوره سر قارچی ایجاد می‌شود، در واقع با بیش از حد چرب شدن عفونت قارچی و عدم تعادل آن، میزان گسترش آن افزایش پیدا کرده و باعث افزایش گردش سلول های پوست و ایجاد شوره سر می شود، این بیماری مسری بوده و در صورتی که افراد از شانه، حوله یا کلاه های فرد مبتلا استفاده کنند، باعث انتقال آن خواهد شد.

۳- شوره سر ناشی از درماتیت سبورئیک

یک بیماری مزمن پوستی که در نواحی مختلف بدن ایجاد می شود، بیماری درماتیت سبورئیک می باشد، که گاهی در نواحی صورت، پشت گوش و گردن نیز ایجاد می‌شود، در صورتی که واکنش التهابی در این بیماری بیش از حد باشد، باعث تغییرات هورمونی و استرس شده و در نهایت شوره هایی بر روی موها ایجاد خواهد کرد.

انواع شوره سر

۴- شوره سر ناشی از پسوریازیس

از بیماریهای پوستی که باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن شده و باعث می‌شود سیستم ایمنی به بافت های سالم پوست حمله کند، بیماری پسوریازیس می باشد که در نهایت باعث ایجاد پوسته پوسته های ضخیم بر روی پوست سر، گردن می شود.

۵- شوره سر ناشی از محصولات مراقبت مو

چنان چه از محصولات مراقبتی مو مانند سرم مو، سشوار یا اسپری مو بیش از اندازه استفاده شود، باعث تجمع آنها در پوست سر شده و در نهایت این مواد با آلودگی ها و سلول های مرده پوست ترکیب شده و باعث ایجاد شوره سر می شود، این عوامل تاثیر زیادی در افزایش ریزش مو خواهد داشت.

۶- شوره خشک

از رایج ترین شوره های سر، شوره خشک می باشد که معمولاً در فصل زمستان، میزان این شوره ها تشدید می شود، همچنین استفاده از آب داغ برای شستشوی موها تاثیر زیادی در ایجاد و تشدید شوره خشک دارد، این شوره ها به صورت سفید و ریز می باشند و گاهی همراه با خارش می باشد، در صورتی که این شوره ها دچار خارش شدید شود، ممکن است نشان دهنده یک بیماری پوستی جدی باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

هنوز دلیل دقیق بروز شوره سر مشخص نیست، اما دلایل مختلفی برای ایجاد آن بیان شده است که پزشکان با بررسی میزان هورمون های بدن و عوامل دیگر به دلایل بروز ایجاد شوره سر می پردازند، از دلایل ایجاد شوره سر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- اگزمای سبورئیک یا درماتیت سبورئیک

ابتلای افراد به درماتیت سبورئیک باعث ایجاد پوست چرب و تحریک آن می‌شود، بنابراین احتمال ابتلاء شوره سر در افرادی که پوست چرب دارند بیشتر می باشد، معمولا این افراد دارای پوستی پوشیده از پوست و پوسته های سفید و زرد می باشد و این شوره ها نه تنها موهای سر را درگیر می کنند، بلکه ممکن است در ناحیه ابرو، سینه و پشت گوش ها نیز شوره سر ایجاد شود.

۲- قارچ های پوستی

وجود قارچی به نام مالاسزیا بر روی پوست سر باعث ایجاد شوره سر می شود، در واقع این قارچ ها از چربی پوست سر تغدیه می کنند و در صورتی که پوست سر افراد از حساسیت بالایی برخوردار باشد، باعث تحریک پوست و ایجاد شوره سر خواهد شد.

۳- استفاده از محصولات مراقبتی بی کیفیت

در هنگام شستشوی موی سر باید محصولات مراقبتی سازگار با پوست استفاده شود و در صورتی که این محصولات با پوست سر شما ناسازگار باشد، باعث تحریک آن و در نهایت ایجاد شوره سر خواهد شد، بدین منظور برای شستشوی موها از مواد شوینده سبک و ملایم استفاده شود تا احتمال بروز شوره سر را کاهش دهد، همچنین عدم شستشوی مناسب موها، باعث تجمع سلول های مرده پوست و چربی بر روی موها و در نهایت ایجاد شوره سر خواهد شد، همان گونه که عدم شستشوی موها باعث ایجاد شوره سر خواهد شد، شستشوی زیاد نیز تاثیر زیادی در افزایش شوره سر دارد، زیرا شستشوی زیاد باعث از بین رفتن روغن های طبیعی پوست سر و افزایش خشکی آن شده و در نهایت موجب شوره سر خواهد شد، بنابراین با توجه به نوع موهای خود به دفعات مورد نیاز به شستشوی موها بپردازید.

۴- عدم شانه زدن موها به صورت مرتب

در صورتی که به صورت مرتب موها شانه زده شود،  باعث از بین بردن سلول های مرده پوست خواهد شد و در نهایت از ایجاد شوره سر و تجمع سلول های مرده بر روی آن جلوگیری خواهد کرد.

دلایل ایجاد شوره سر چیست؟

۵- مخمرها

از دلایل بروز شوره سر، افزایش مخمرهای پوست می باشد که مخمرها در فصل زمستان تشدید می شود و چنان چه میزان اشعه خورشید کاهش یابد، مخمرها رشد بیشتری خواهند داشت، در واقع در زمانی که نور خورشید بیشتر باشد، میزان مخمر ها کاهش پیدا کرده و باعث رفع شوره سر خواهد شد.

۶- خشک شدن پوست سر

گاهی خشکی پوست سر باعث ایجاد شوره سر می شود، شوره هایی که به این دلیل ایجاد می شود، معمولاً در اندازه های ریز و کاملا خشک می باشد، این افراد به منظور جلوگیری از ایجاد شوره سر باید از انجام کارهایی که باعث تشدید خشکی پوست سر می شود، دوری کنند، از عوامل خشکی پوست سر عدم تعادل دمای داخل منزل و بیرون در فصل زمستان می باشد، بنابراین بهتر است دمای محیط خانه بیش از اندازه افزایش داده نشود که با ورود آنها به فضای سرد به موها آسیب وارد شود.

۷- بیماری پوستی

بعضی بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس باعث تشدید شوره سر یا ایجاد آن خواهد شد، همچنین عفونت های قارچی نیز از عوامل ایجاد شوره سر می باشد.

۸- تغییرات هورمونی بدن

گاهی عدم تعادل هورمون های بدن باعث ایجاد شوره سر می شود، در واقع بیشتر، تغییرات هورمونی بدن در مردان باعث ایجاد شوره سر می شود با اینکه بیشتر مشکلات پوستی با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند، اما شوره سر بیشتر در سنین نوجوان سالی و میانسالی شایع می باشد و نوعی شوره سر که نوزادان را درگیر می کند، شوره سر گهواره می باشد.

۹- رژیم غذایی نامناسب

چنانچه در رژیم غذایی ویتامین های گروه Bو اسیدهای چرب امگا ۳ به میزان کافی نباشد، باعث ایجاد شوره سر خواهد شد، همچنین کمبود روی نیز از عوامل تاثیرگذار برایجاد شوره سر می باشد، بنابراین بهتر است رژیم غذایی به گونه ای تنظیم شود که تمامی ویتامین ها را شامل شود.

روش های درمان شوره سر چیست؟

چنان چه شوره سر به دلیل رژیم غذایی نامناسب باشد با اصلاح رژیم غذایی می توان شوره سر را درمان کرد و نیازی به استفاده از راهکارهای دیگر نیست، اما گاهی با اصلاحی که در سبک زندگی اتفاق می‌افتد، شوره سر درمان نمی‌شود و نیاز به استفاده از شامپوهای مخصوص و یا داروهای خاص می باشد، در واقع مراجعه به پزشکی متخصص باعث بررسی دلایل ایجاد شوره سر و انتخاب راهکار مناسب می شود، روش های مختلفی برای درمان شوره سر وجود دارد که از این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- دوری از استرس

با اینکه مدرکی مبنی بر اثبات تاثیر استرس بر ایجاد شوره سر وجود ندارد، اما با مطالعاتی که انجام گرفته است ،کنترل استرس تاثیر به سزایی در بهبود شوره سر دارد، بنابراین به منظور کاهش شوره سر با انجام فعالیت هایی میزان استرس را کنترل کنید.

۲- موها را به صورت مرتب شانه بزنید.

شانه زدن مرتب موها از تجمع سلول های مرده پوست بر روی آن جلوگیری کرده و باعث افزایش سلامت موها خواهد شد، اما نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید نوع شانه های مورد استفاده می باشد و شانه هایی که انتخاب می شود نباید دارای لبه تیز باشد و بهتر است از جنس چوب باشد.

۳- استفاده از محصولات با کیفیت

برای شستشوی موها از محصولات مراقبتی و شوینده مناسب استفاده شود، در این زمینه می‌توان از پزشک متخصص کمک گرفت. شامپوها دارای ترکیبات مختلفی می باشند که ممکن است وجود این ترکیبات باعث آسیب بیشتر به موها و در نتیجه تشدید شوره سر شود، بنابراین بهتر است از شامپوهایی استفاده شود که دارای ترکیبات ملایم بوده و ترکیبات شیمیایی آن باعث آسیب بیشتر به موها نشود، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر ایجاد شوره، استفاده از رنگ مو ها به صورت مداوم می باشد، زیرا این رنگ موها باعث تحریک پوست شده و شوره سر را افزایش می دهد.

۴- موها را به صورت منظم شستشو دهید.

با توجه به نوع موها، تعداد دفعات شستشوی مو را مشخص کنید و این کار را به صورت منظم انجام دهید، زمانی که در محیط‌های آلوده قرار می گیرید حتماً به شستشوی پوست سر بپردازید، زیرا تجمع آلودگی ها باعث تشدید شوره سر خواهد شد، نحوه شستشوی پوست سر نیز بسیار برایجاد شوره سر تاثیرگذار می‌باشد، بهتر است در هنگام شستشو پوست سر را به خوبی ماساژ دهید تا باعث رفع آلودگی ها و سلول های مرده پوست شود.

۵- استفاده از شامپوهای ضد شوره

استفاده از شامپوهای ضد شوره حاوی کلیمبا یا سلنیوم سولفاید، تاثیر زیادی در کاهش پوسته پوسته شدن سر و خارش آن دارد و در صورتی که میزان شوره سر شما خفیف باشد، استفاده از این شامپو ها تاثیر بسزایی خواهد داشت، برای استفاده از این شامپو ها بهتر است ابتدا پوسته های ایجاد شده را از بین ببرید تا باعث افزایش تاثیر شامپو بر روی پوست سر شود، بدین منظور ابتدا موها را به آرامی شانه بزنید و شانه زدن باید به گونه ای باشد که فشار زیادی به موها وارد نکند.
همچنین از بستن موها به صورت محکم خودداری کنید، زیرا باعث تحریک بیشتر شوره سر خواهد شد، در واقع استفاده از شامپوهای ضد شوره به دلیل ترکیباتی که دارند، باعث کاهش تولید روغن‌های طبیعی پوست سر شده و میزان رشد مخمرها را نیز کاهش می دهد، بنابراین برای افرادی که شوره سر آنها به دلیل چربی پوست سر می باشد، استفاده از این شامپو ها گزینه ی مناسب می باشد، در صورتی که شوره سر به دلیل وجود قارچ ها باشد استفاده از شامپوهای حاوی قطران زغال سنگ تأثیر بسزایی در کاهش شوره سر دارد، اما به یاد داشته باشید که استفاده از این شامپو های ضد شوره در طولانی مدت باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد به عنوان مثال در صورتی که از شامپوهای ضد شوره حاوی قطران زغال سنگ استفاده شود، باعث لکه دار شدن موهای رنگ شده و افزایش حساسیت موها نسبت به اشعه خورشید می شود، بنابراین بهتر است در این زمینه با مشورت پزشک شامپوی مناسب را انتخاب کنید و بعد از چند وقت استفاده به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم اقدام به تعویض شامپو کند.

روش های درمان شوره سر چیست؟
در صورتی که شوره سر به دلیل اگزمای سبورئیک باشد استفاده از شامپوهای حاوی سورفاکتانت تاثیر بسزایی بر درمان خواهد داشت، اما این شامپو ها نیز باید در دوره مشخصی مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به میزان شوره سرمیزان استفاده از آن ها توسط پزشک تعیین می شود.

۶- درمان شوره سر با روش طبیعی و خانگی

به منظور درمان شوره سر می توان از روشهای خانگی نیز استفاده کرد که چند مورد از این روش ها عبارتند از:

۱- استفاده از آسپرین

آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک می‌باشد و این ترکیب تاثیر بسزایی در رفع شوره سر دارد به همین دلیل در بسیاری از شامپوهای ضد شوره سر از آن استفاده می شود، بدین منظور دو عدد آسپرین را کاملاً پودر کرده و به شامپوی خود اضافه کنید و این شامپو را به مدت ۲ دقیقه بر روی سر خود ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید.

۲- استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین تاثیر بسزایی در رفع خارش سر و شوره و پوسته سر دارد و می توانید از آن برای شستشوی موهای تان استفاده کنید، بدین منظور ابتدا موها را خیس کرده و کمی جوش شیرین بر روی پوست سرتان بمالید و اجازه دهید مدتی بر روی پوست بماند و سپس موها را آبکشی کرده و از شامپو استفاده کنید، جوش شیرین تاثیر بسزائی در توقف فعالیت قارچی دارد،  بنابراین چنانچه شوره سر به دلیل عفونت قارچی باشد، استفاده از جوش شیرین باعث کاهش شوره سر خواهد شد، استفاده از جوش شیرین در ابتدا باعث خشکی موهای شما خواهد شد، اما بعد از چند هفته با تولید روغن های طبیعی موها نرم تر شده و موهایی بدون شوره خواهید داشت.

۳- استفاده از سرکه سیب

یکی از درمان هایی که امروزه برای کاهش شوره سر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، سرکه سیب می باشد که به دلیل اسیدیته که دارد، باعث تغییر PHپوست سر و کاهش رشد مخمرها خواهد شد، بدین منظور یک چهارم پیمانه سرکه سیب را با یک چهارم پیمانه آب مخلوط کرده و آن را در اسپری ریخته و بر روی موهایتان اسپری کنید و سپس به مدت ۱۵ دقیقه موها را با یک حوله بپوشانید و بعد با آب ولرم آنها را شستشو دهید، برای دریافت نتایج مثبت این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

۴- استفاده از نمک

در صورتی که از نمک بر روی موها استفاده شود با سایشی که بر روی سر دارد، باعث رفع سلول های مرده پوست و درمان شوره سر خواهد شد، بدین منظور کمی نمک را بر روی پوست سر بپاشید و پوست سر را با آن ماساژ دهید تا باعث جداسازی پوست های خشک سر شود، بعد موها را شامپو بزنید.

۵- استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون تاثیر بسزایی در افزایش سلامت مو و درخشندگی آنها دارد، همچنین از روغن زیتون به منظور کاهش شوره سر نیز می توان استفاده کرد، بدین منظور مقداری روغن زیتون را به مدت ۱۰ دقیقه بر روی پوست سر ماساژ دهید و سپس سر را با یک کلاه بپوشانید و اجازه دهید روغن زیتون به مدت یک شب تا صبح بر روی موهایتان بماند، سپس موها را با شامپوی ملایم و آب ولرم شستشو دهید، بهتر است از شامپوهایی که حاوی روغن زیتون می باشد استفاده کنید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

آیا شوره سر خطرناک است؟

شوره سر یکی از عارضه هاای پوستی بی ضرر می باشد و تنها ممکن است در بعضی مواقع با خارش همراه باشد، اما چنان چه علاوه بر خارش سر با عوامل دیگری نیز همراه باشد، ممکن است نشان دهنده مشکل پزشکی جدی‌تری باشد، بنابراین در صورتی که به همراه شوره سر موارد زیر را نیز مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید تا شامپوی شما را بررسی کرده و در صورت لزوم با تعویض شامپو به برطرف کردن این عوارض بپردازید، از این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- شوره سر همراه با خارش مداوم و شدید

۲- ایجاد تورم و قرمزی التهاب و یا حساسیت به لمس

آیا شوره سر خطرناک است؟

۳- نشانه هایی از بیماری پسوریازیس یا اگزما

ممکن است شوره سر در برخی نوزادان در دو ماه اول تولد مشاهده شود که این عارضه خطرناک نبوده و تا چند هفته یا چند ماه ممکن است بر روی پوست سر مشاهده شود و با شستشوی آرام و مداوم پوست سر و استفاده از روغن های کودک می توان این عارضه را درمان کرد، اما چنان چه با علائمی از قبیل عفونت، خارش، تورم، خونریزی، ترک خوردگی پوست و یا گسترش آن به نقاط دیگر بدن مواجه شد، به پزشک مراجعه نمایید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

آیا عدم رعایت بهداشت از دلایل ایجاد شوره سر است؟

با اینکه دلیل قطعی مبنی بر اثبات عدم رعایت بهداشت بر ایجاد شوره سر وجود ندارد، اما چنان چه شست و شوی مداوم موها انجام نگیرد و از شامپوهای مناسب برای شستشو استفاده نشود، باعث افزایش چربی سر و در نتیجه ایجاد شوره بر روی آن خواهد شد، بنابراین رعایت بهداشت تاثیر بسزایی در جلوگیری از ایجاد شوره سر خواهد داشت.

آیا عدم رعایت بهداشت از دلایل ایجاد شوره سر است؟

کلام آخر

شوره سر یک عارضه بی خطر می باشد که با انجام مراقبت هایی به راحتی می توان آن را از بین برد و در موارد شدید نیاز به استفاده از داروهای شیمیایی و شامپوهای مخصوص می باشد، بنابراین ابتدا عامل ایجاد شوره سر را مشخص کرده و سپس از راهکارهای درمانی استفاده کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x