کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

شناخت انواع خال های پوستی

خال ها در واقع از تجمع ملانوسیت ها در سلول های پوستی به وجود می‌آید که اغلب خال های ایجاد شده بر روی پوست از نوع خوش خیم می باشند و هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کنند و تنها در صورتی که از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، می توان به درمان آنها پرداخت، اکثریت این خال ها به صورت اکتسابی بوده و ۸۰ درصد مردم دچار خال های پوستی هستند، که این خال ها اغلب در دوران بلوغ و کودکی ایجاد می‌شوند و احتمال ایجاد خال ها در سنین بعد از ۳۵ سالگی بسیار کمتر می باشد از انواع خال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- خال گوشتی

از شایع ترین خال ها می توان خال گوشتی را نام برد که در بیشتر افراد در سنین بالای ۱۲ سال احتمال وجود یک یا چند خال گوشتی بر روی پوست وجود دارد، که محل قرارگیری این خال ها متفاوت می باشد، این نوع خال ها معمولا در سنین پایین بر روی پوست ایجاد شده و کم کم بزرگتر می‌شوند و امکان از بین رفتن آنها در سن بلوغ وجود دارد، حاشیه های خال گوشتی به صورت صاف و مدور می باشد و اندازه آنها بین یک میلی متر تا یک سانتی متر متغیر است، رنگ خال های گوشتی به صورت قهوه ای روشن تا سیاه متغیر بوده و بیشتر در ناحیه کف دست، پاها و نواحی تناسلی ایجاد می شود.

۲- خال های مرکب

خال هایی که باعث درگیر شدن درم و اپی درم پوست می‌شوند و دارای حاشیه نامنظم بوده و به صورت مدور،بیضی و برجسته بر روی پوست ایجاد می‌شود که رنگ آنها از قهوه ای روشن تا تیره متغیر است، خال مرکب گفته می‌شود، که این خال ها با افزایش سن بزرگ تر و پررنگ تر می شوند، این خال ها، دارای موهای زبر می باشند و در نواحی مختلف بدن ایجاد می شوند.

۳- خال ملانوسیتی مادرزادی

به این گونه خال ها به دلیل اینکه در بدو تولد بر روی پوست وجود دارند، خال های ملانوسیتی مادرزادی گفته می شود، که اکثرا در هنگام تولد رنگ آنها کم می باشد، اغلب این خال‌ها با گذشت زمان کوچک می شوند، اما چنان چه خال های ملانوسیتی مادرزادی ناحیه گسترده‌ای از پوست را درگیر کنند، باعث نگرانی افراد می‌شوند، این خال ها بیشتر در ناحیه ران ها و قسمت تحتانی پشت ایجاد می شوند و ممکن است به اندازه ای بزرگ شوند که قسمت زیادی از بدن را تحت تاثیر قرار دهند و اندازه آنها بین یک و نیم سانتیمتر تا بیشتر از ۲۰ سانتی متر نیز می باشد.
احتمال بدخیم بودن این خال‌ها بسیار کم می‌باشد، اما چنانچه دارای رشد غیر طبیعی باشند، باید در در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی برای برداشتن آنها اقدام کرد و از نظر زیبایی نیز برای افراد باعث ایجاد مشکل می شوند.

شناخت انواع خال های پوستی

۴- خال دیسپلاستیک

این گونه خال ها حدود ۲تا۵ درصد از افرادجوان را درگیر می‌کنند و بیشتر در افرادی که دچار ملانوما  بدخیم می باشند، این ضایعات به وجود می آید و اندازه آنها بیش از ۵ میلیمتر بوده و دارای حاشیه نامنظم می باشند و در بعضی موارد باعث ایجاد التهاب و پیگمانتاسیون می شوند.

۵- خال های هاله دار

ضایعات تیره رنگی که دارای حاشیه با پوست روشن می باشند، خال های هاله دار گفته می شود که این خال‌ها اکثراً در دوره بلوغ بر روی پوست ایجاد می‌شود و بیشتر در ناحیه پشت بدن دیده می شوند و به منظور تشخیص بی خطر بودن این نوع خال ها، باید توسط پزشک این خال‌ها بررسی شود، زیرا در ملانوم نیز در برخی موارد، نیز هاله روشن در اطراف خال وجود دارد که به صورت نامنظم بوده و در صورتی که شک بالینی وجود داشته باشد، باید برای برداشتن خال اقدام کرد.

۶- خال درمال

این خال ها به صورت گنبدی شکل بوده که به رنگ پوست می باشند و یا رنگ آنها قهوه ای کم رنگ می باشد که به مرور زمان به قرمز گوشتی تبدیل می شود و گاهی نیز در داخل آنها چند عدد مو وجود دارد.

۷- خال های آبی

خال هایی که به صورت صاف و اندکی برجسته بر روی پوست ایجاد می شود و به رنگ آبی می باشند، خال های آبی می گویند که معمولا اندازه آنها کمتر از یک سانتی متر می باشد و بیشتر قسمت سر و صورت را درگیر می کنند، احتمال بدخیم شدن این خال‌ها بسیار کم می‌باشد و در صورتی که از نظر زیبایی مشکل ساز باشد، باید برای برداشت آنها اقدام شود و برداشت باید به صورت عمقی صورت گیرد تا دچار عود نشود.

۸- خال اسپیلوس

ضایعاتی که در کنار هم و در اندازه چند میلی مترتا چند سانتیمتر متغیر بر روی پوست ایجاد می شود، خال اسپیلوس گفته می شود که رنگ آنها به رنگ پوست یا کمی تیره تر از آن می باشد و در صورتی که این خال ها بر روی پوست ایجاد شود، باید برای برداشت آنها اقدام شود.

۹- خال بکر

خال هایی که بیشتر در دوران بلوغ به وجود آمده و در آقایان بیشتر مشاهده می شود، خال بکر گفته می‌شود که ظاهر آنها به اندازه یک کف دست و به شکل قهوه ای رنگ می باشد، که بیشتر ناحیه قفسه سینه، شانه و بازو را درگیر می‌کند و موهای زبر بعد از یکی دو سال بر روی خال رشد می کند.

۱۰- خال عروقی

خال های عروقی در اثر افزایش لایه داخل رگ ها و تکثیر آنها به وجود می آید، به همین دلیل به آن ها خال های عروقی گفته می‌شود، که رنگ آنها به صورت لکه های قرمز رنگی می باشد که در نواحی مختلف بدن وجود دارد و اغلب به عنوان ماه گرفتگی با این نوع خال آشنا هستند.

۱۱-خال غدد سبابه

چنان چه میزان غدد چربی ساز، افزایش پیدا کند باعث ایجاد خال های غدد سبابه می شود که عواملی مانند مصرف داروها به خصوص داروهای شیمی درمانی، سوختگی بر ایجاد این خال ها تاثیر گذار می باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

خال چیست؟

به ضایعات پوستی که دارای انواع مختلفی می باشند، خال گفته می‌شود که این خال ها در یک زمانی به‌عنوان زیبایی، بر روی پوست ایجاد می شد، اما به تدریج تاثیر آن بر زیبایی کاهش یافت و امروزه با استفاده از پیرسینگ و تاتو روی صورت خال های مصنوعی در قسمتهای مختلف صورت ایجاد می کند که بیشتر ناحیه گوشه لب می باشد.
اما وجود بعضی از خال ها بر روی پوست نازیبا بوده و باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می‌ شود و گاهی قرار گرفتن آنها در مکان های نامناسب باعث ایجاد دردسر می شود، به عنوان مثال چنان چه خال های گوشتی در لابه لای ریش یا پوست سر ایجاد شود برای افراد آزار دهنده می باشد، خال ها به صورت مادرزادی یا اکتسابی می باشند که اندام‌های مختلف بدن را درگیر میکند و رنگ آنها اغلب به صورت قهوه ای تیره یا قهوه ای روشن می باشد، که اغلب به صورت  خوش خیم می باشند و در صورتی که از نظر زیبایی برای افراد مشکل ایجاد نکنند، نیازی به درمان ندارد، خال ها را می توان با استفاده از روش هایی مانند لیزر، جراحی، رادیوفرکانسی، کرایو و کوتر از بین برد، انتخاب نوع برداشت با توجه به اندازه خال و تجربه پزشک متفاوت می باشد.

خال چیست؟
چنان چه خال های ایجاد شده بر روی پوست از نوع بدخیم باشد، بر اثر ضرورت طبی باید برای برداشت اقدام کرد و افراد گاهی به خاطر زیبایی اقدام به برداشتن خال می کنند. خال هایی که دارای حاشیه نامنظم می باشند و در مدت زمان کوتاهی رشد سریع دارند، امکان بدخیم بودن آنها وجود دارد و برای برداشت آنها باید سریع اقدام شود، اما چنان چه خال این ویژگی‌ها را نداشته باشد، نیازی به برداشتن نیست.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

چرا خال می زنیم؟

همانگونه که در بالا ذکر کردیم خال ها به دو صورت مادرزادی و اکتسابی می باشند که عوامل مختلفی بر روی ایجاد خال ها تاثیر گذار می باشد، خال های مادرزادی ژنتیکی هستند و خال های اکتسابی بر اثر عوامل محیطی ایجاد می شوند. از دلایل ایجاد خال های اکتسابی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- قرار گرفتن در معرض نور خورشید

چنان چه به مدت طولانی در زیر مستقیم خورشید قرار گیرید باعث ایجاد خال هایی بر روی پوست می شود، این مشکل بیشتر برای افرادی با پوست سفید و روشن ایجاد می‌شود، زیرا اشعه مضر خورشید بر رنگدانه های پوست تاثیر گذار بوده و باعث ایجاد لکه هایی بر روی آن می شود، در صورتی که این لکه‌ها درمان نشود، باعث ایجاد خال های دائمی بر روی پوست می شود.

۲- عوارض مصرف داروها

گاهی مصرف برخی داروها باعث ایجاد خال بر روی پوست می شود، به عنوان مثال مصرف داروهای هورمونی غدد فوق کلیه تاثیر بسزایی در افزایش اندازه خال ها و ایجاد خال های جدید دارد.

۳- سن

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار بر ایجاد خال های پوستی سن افراد می باشد، بیشتر خال های ایجاد شده بر روی پوست در سن بلوغ به حداکثر رسیده و کمتر این ضایعات پوستی در سن ۳۰ سالگی بر روی پوست ایجاد می شود.

چرا خال می زنیم؟

۴- جهش های ژنتیکی

گاه خال ها بر اثر جهش های ژنتیکی و وراثت بر روی پوست ایجاد می شوند، که دلیل مشخصی برای وجود این نوع از خال ها وجود ندارد.

۵- چگونگی مراقبت از پوست

چنان چه از پوست به خوبی مراقبت نشود، باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای بر روی آن می شود، یکی از این مشکلات وجود خال ها می باشد، بنابراین بعد از آرایش کردن و قبل از خواب باید پوست کاملا پاکسازی شود، تا از تجمع آلودگی ها بر پوست و به وجود آمدن لکه های پوستی جلوگیری شود، زیرا تجمع این آلودگی ها و لکه ها باعث ایجاد خال بر روی صورت می شود.
خال هایی که به صورت اکتسابی می باشند در ابتدا به صورت مسطح و مدور می باشد، اما به مرور زمان ظاهری گنبدی شکل پیدا کرده و رنگشان کمی تغییر می‌کند، اما ممکن است بعضی از این خال ها دارای حاشیه نامنظم بوده و رنگ آن ها تیره باشد، که تشخیص بدخیم بودن آنها بر عهده پزشک می باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

ملانوما چیست؟

یکی از بدترین انواع سرطان پوست، ملانوما می باشد که به سرعت رشد کرده و امکان انتشار آن به هر اندام وجود دارد، وظیفه تولید رنگدانه ها بر عهده سلول های پوستی به نام ملانوسیت می باشد و سرطان ملانوما گاهی از خال های پوستی نشأت می‌گیرند، چنان چه خال هایی که بر روی پوست ایجاد شده، به مرور زمان دچار تغییرات رنگی و اندازه شوند باید این خال ها مورد بررسی قرار گیرند، همچنین ممکن است افزایش تعداد خال های بدن، نشان دهنده ملانوم باشد، سرعت رشد ملانوم  زیاد می باشد و ممکن است عوارض بسیار جدی داشته باشد، چنانچه در ابتدای ایجاد، ملانوما تشخیص داده شود، قابل درمان می باشد.

ملانوما چیست؟
ملانوما بیشتر جوانان زیر ۳۰ سال به ویژه خانم ها را درگیر می کند، که اکثر فوت های ناشی از سرطان پوست، به دلیل سرطان ملانوما می باشد، یکی از دلایل اصلی افزایش سریع تعداد موارد ملانوم قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید می باشد.

علائم سرطانی شدن خال ها

به منظور تشخیص خالهای معمولی از خال های سرطانی باید با نشانه های سرطانی بودن خال آشنا باشید، که از این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- نامتقارن بودن خال

تقارن نداشتن خال از نشانه های سرطانی بودن آن می باشد، به گونه ای که یک بخش از آن با بخش دیگر آن تطابق ندارد، اما اندازه خال های معمولی متقارن می باشد، بنابراین چنان چه خال های ایجاد شده بر روی پوست، دارای تقارن نبوده و دو طرف آن از نظر رنگ، ضخامت و طرح متفاوت باشند، باید توسط پزشک بررسی شوند.

۲- ناهموار بودن حاشیه

خال های معمولی، اغلب حاشیه هموار و مدوری دارند، اما خال های سرطانی دارای حاشیه ناهموار و نامنظم می باشند، که مرز آن به خوبی قابل تشخیص نمی باشد، بنابراین با ایجاد این گونه خال ها، باید بررسی‌های لازم توسط پزشک انجام گیرد.

۳- رنگ خال

رنگ خال های معمولی به صورت قهوه ای روشن و تیره می باشد و ممکن است این خال ها به مرور زمان روشن تر شود، اما چنان چه خال هایی بر روی پوست به رنگ تیره ایجاد شوند که رنگ آنها بیشتر به سیاهی نزدیک باشد و طیف رنگی مشخصی نداشته باشند، نشان دهنده تبدیل به خال سرطانی می باشد، که باید در این مورد نیز خال توسط پزشک بررسی شود.

علائم سرطانی شدن خال ها

۴- اندازه خال

اندازه خال های معمولی بسیار کوچک بوده و در حدود ۶ میلی متر می‌باشد، اما خال های سرطانی دارای اندازه بیشتری می باشد.

۵- تغییر شکل خال

ممکن است خال هایی بر روی پوست ایجاد شود که دچار خونریزی شده و یا اینکه احساس خارش بر روی پوست ایجاد کند، که احتمال سرطانی بودن این گونه خال ها وجود دارد، همچنین سطح این خال‌ها هموار نبوده و یک قسمت از آن نسبت به قسمت های دیگر دارای سطح بالاتری می باشد.

عوامل موثر بر سرطانی شدن خال

از عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به خال سرطانی می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- پوست روشن

افرادی که پوست روشن دارند، نسبت به سایر افراد دارای ملانین کمتری در پوست می باشند، که باعث آسیب پذیر بودن آنها در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید می شود، بنابراین احتمال سرطانی شدن خال در افرادی با پوست روشن نسبت به افرادی که پوست تیره تری دارند، بیشتر می باشد.

۲- قرار گرفتن در معرض نور خورشید

یکی از دلایل ایجاد خال های سرطانی نور خورشید و اشعه های مضر می باشد، همچنین استفاده از دستگاه‌های سولاریوم نیز امکان ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

عوامل موثر بر سرطانی شدن خال

۳- جهش های ژنتیکی

جهش های ژنتیکی که افراد از دوران جنینی از پدر و مادر دریافت می کنند، نیز امکان ابتلا به خال های سرطانی را افزایش می دهد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

درمان خال های سرطانی

بیشتر برای درمان خال های سرطانی از روش جراحی استفاده می‌شود، زیرا درمان آن نسبت به سایر موارد سریع تر انجام می گیرد و در این روش خال سرطانی به همراه مقداری از بافت های اطراف آن برداشت می شود و چنانچه خال سرطانی به موقع تشخیص داده شود، نیاز به مصرف دارو و یا انجام سایر تکنیک ها بعد از جراحی نیست، اما چنان چه خال سرطانی عود کننده باشد، بعد جراحی، باید درمان های قوی تری برای فرد در نظر گرفته شود که از این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- شیمی درمانی

به منظور از بین بردن سلول های سرطانی از داروهای شیمی درمانی استفاده می شود، تا باعث توقف رشد سلولهای سرطانی شود.

۲- پرتو درمانی

به منظور تخریب کامل و کوچک کردن سلول های غیرطبیعی موجود در خال سرطانی، از پرتودرمانی استفاده می‌شود که در این روش از اشعه ایکس برای تخریب استفاده می شود.

درمان خال های سرطانی

۳- درمان هدفمند

این درمان به گونه ای می باشد که تنها سلول‌های ملانوما، مورد هدف قرار می گیرد که با استفاده از داروها انجام گرفته، اما همانند داروهای شیمی درمانی نیستند و تنها باعث از بین بردن سلول های پوستی که سرعت غیرطبیعی در رشد دارند، را مورد هدف قرار می دهند.

۴- ایمونوتراپی

به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن از داروهای استفاده می شود که به این روش ایمونوتراپی گفته می شود، که با تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث مقابله با سلول‌های سرطانی و از بین بردن آنها می‌شود، معمولاً برای درمان خال های سرطانی از روش ایمونوتراپی استفاده می شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x