کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

فواید مدیتیشن برای پوست صورت

برای ایجاد تمرکز و آرام کردن ذهن از تمرینی ساده به نام مدیتیشن استفاده می‌شود، که این راهکار با استفاده از تکنیک های متفاوت به منظور شفاف سازی وضعیت ذهنی انجام می گیرد و مدیتیشن یکی از سنت های هندو و بودایی می باشد و باعث می شود فرد تنها به لحظه حال توجه کرده و هیچ گونه تفکر منفی نداشته باشد.
مدیتیشن باعث می شود استرس هایی که فرد دارد آرام شده و آرامش از طریق تنفس عمیق به دست می آید. مدیتیشن در واقع باعث دور نگه داشتن افکار منفی می شود و همچنین تمرین معنوی می باشد که بیشتر افراد به منظور برقراری ارتباط واقعی با خود و کل جهان انجام می‌دهند.
اما از فواید مدیتیشن برای سلامت پوست می‌توان کاهش روند پیری پوست را عنوان کرد، زیرا مدیتیشن باعث خواب بهتر شده و خواب کافی تاثیر بسزایی در افزایش صافی و لطافت پوست دارد و همچنین با توجه به اینکه با انجام تکنیک های نفس کشیدن عمیق، مدیتیشن انجام می گیرد، این نفس کشیدن باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به سلولهای بدن شده در نتیجه سموم بیشتری از بدن دفع می شود و موجب شفاف‌سازی چهره و حجیم شدن پوست می شود.
هدف از انجام مدیتیشن، آرامش افراد، حفظ سلامتی و بهبودی بیماری می باشد و در صورتی که به صورت منظم انجام گیرد، فرد کمتر دچار استرس و اضطراب افسردگی می شود و رضایت بیشتری از زندگی خواهد داشت.
در واقع مدیتیشن باعث می شود فرد خونسردی بیشتری در برخورد با مشکلات داشته باشد و همچنین روابط اجتماعی بهتری با دیگران برقرار خواهد کرد.

فواید مدیتیشن برای پوست صورت

مدیتیشن به طور کلی به دو نوع دسته بندی می شود.

۱- مدیتیشن از طریق تمرکز

در این نوع از مدیتیشن فرد، تمرکز خود را متوجه تصویر واقعی یا خیالی و یا عبارت و صدایی که به صورت بلند تکرار می شود، می کند و با انجام این تکنیک نگرانی و اضطراب محو شده و جای آن را احساس آرامش می گیرد و تأثیر مفیدی بر روی بدن خواهد داشت.

۲- مدیتیشن از طریق تفکر

در این نوع از مدیتیشن، از توجه فرد به منظور افزایش آگاهی و شناخت خویشتن استفاده می شود و فرد بعد از انجام این نوع مدیتیشن از قوه ادراک، احساس و آگاهی بیشتری برخوردار می باشد و می تواند تسلط بیشتری بر عملکرد خود داشته باشد.
با اینکه مدیتیشن به روش های مختلفی انجام می گیرد، اما اساس این روش ها دو روش ذکر شده می باشد، به عنوان مثال در یکی از انواع مدیتیشن ۵ دقیقه ای که به صورت ساده انجام می گیرد، نیاز به مکانی آرام و بدون مزاحمت است و باید نحوه نشستن در این مکان به گونه‌ای باشد که پشت شما هیچگونه خمیدگی نداشته باشد و دستان خود را به گونه ای راحت در کنار هم قرار دهید، چشم ها به طرف پایین نگاه کند و بسیار آرام و عمیق نفس بکشید و همراه با انجام این کارها از آفریدگار و قدرت بی انتهایش شکرگذاری کنید و در صورتی که این تمرین دو بار در روز و درکوتاه مدت تکرار شود، نتایج موثری دریافت خواهید کرد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

تاثیر استرس بر بدن

استرس باعث انقباض رگ های خونی می شود، همچنین با افزایش استرس میزان هورمون های بدن دچار تغییرات می‌شود و این عملکرد باعث تعویق خونرسانی به پوست می شود و خونرسانی به سمت عضلات و دیگر اعضای بدن هدایت می‌شود و با کاهش خونرسانی اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز پوست به آن نرسیده و باعث ایجاد چین و چروک و تیرگی پوست می شود.

تاثیر استرس بر بدن
همچنین ممکن است در بعضی مواقع باعث ایجاد اگزما و آکنه بر روی پوست شود، از طرفی استرس باعث انقباض رگ های خونی که وظیفه خونرسانی به پوست سر را دارد می شود واز خون رسانی کافی ورساندن مواد معدنی، ویتامین ها و اکسیژن برای رشد موهای سالم جلوگیری می کند و منجر به ریزش مو می شود.
با توجه به نظر یک پزشک آمریکایی زمانی که استرس افراد زیاد باشد، باعث خواب کمتر، نوشیدن آب کمتر، مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین می‌شود که این موارد تاثیرات منفی بر روی پوست خواهد داشت، همچنین استرس باعث می شود فرد از انجام تمرینات ورزشی دوری کند و مراقبت های بهداشتی لازم بر روی پوست انجام نگیرد و منجر به کاهش رطوبت پوست و زیبایی آن شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

فواید مدیتیشن

۱- باعث کاهش استرس می شود.

مدیتیشن تاثیر بسزایی در کاهش استرس و آرام کردن افراد دارد. با افزایش استرس سطح هورمونی به نام کورتیزول در بدن افزایش پیدا می‌کند و این هورمون تاثیرات منفی برترشح مواد شیمیایی به نام سیتوکین ها دارد و این تأثیرات باعث ایجاد اضطراب، افسردگی، اختلال در خواب و افزایش فشار خون می شود، اما با انجام مدیتیشن می توان عوارض ناشی از استرس را به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

۲- کنترل اضطراب

همانگونه که ذکر کردیم، استرس باعث افزایش اضطراب نیز می شود و زمانی که میزان استرس کاهش پیدا کند، موجب کنترل اضطراب می شود و با توجه به تغییراتی که اخیرا انجام گرفته است، با انجام مدیتیشن می‌توان به صورت قابل ملاحظه‌ای  اضطراب و استرس را مدیریت کرد و مطالعاتی که بر روی ۴۷ نفر مبتلا به اضطراب انجام گرفته است، نشانگر این است که انجام مدیتیشن به مدت ۸ هفته باعث تغییرات چشمگیری در میزان افسردگی و اضطراب شده است.

۳- بهبود سلامتی

مدتیشن باعث می‌شود، فرد دیدگاه مثبتی در مورد زندگی داشته باشد و هم تاثیر بسزائی در بهبود سلامتی فرد خواهد داشت، زیرا دیدگاه های منفی کمتری نسبت به زندگی ایجاد می‌شود و همچنین بر روی هورمون ها و ترشح مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین ها تاثیرگذار می‌باشد، که این مواد شیمیایی منجر به ایجاد استرس می شود و در صورتی که فرد با انجام مدیتیشن میزان استرس را کاهش دهد، موجب بهبود سلامتی نیز خواهد شد.

۴- افزایش خودآگاهی

مدیتیشن باعث می شود فرد شناخت بیشتری نسبت به خود پیدا کرده و به بهترین ورژن خودش تبدیل شود، در واقع انجام مدیتیشن باعث می شود  تفکراتی که مضر هستند را از خود دور کرده ودرک   بهتری نسبت به خودتان و دیگران داشته باشید و میزان آگاهی شما را نسبت به عادت های فکری تان افزایش می دهد و باعث می شود فرد احساس بهتری نسبت به خویشتن داشته باشد و همچنین موجب افزایش مهارت حل مسئله و خلاقیت افراد می شود.

۵- از کاهش حافظه در اثر افزایش سن جلوگیری می کند.

با افزایش توجه، ذهن شما جوان نگه داشته می‌شود و با توجه به مطالعاتی که بر روی افراد مبتلا به عارضه فراموشی انجام گرفت، به این نتیجه دست یافتند که افراد با انجام مدیتیشن نسبت به تست های عصب شناختی، عملکرد بهتری داشته باشند، همچنین شواهد یک بررسی نشانگر این است که انجام تکنیک های مدیتیشن باعث افزایش حافظه و بهبود توجه می شود، مدیتیشن علاوه بر اینکه از زوال عقل جلوگیری می‌کند، تاثیر بسزایی در بهبود افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، نیز دارد، زیرا مدتیشن باعث کنترل استرس و مدیریت آن شده و موجب بهبود مبتلایان به زوال عقل می شود.

۶- افزایش حس مهربانی

مدیتیشن بر روی اعمال و احساسات افراد نسبت به دیگران تاثیر گذار می باشد، زیرا بر تفکرات آنها اثر گذاشته و باعث می شود حس مثبتی نسبت به دیگران پیدا کند و با توجه به مطالعاتی که بر روی چند نفر انجام گرفته است، انجام مدیتیشن به مدت سه بار در هفته باعث افزایش احساسات مثبت و بهبود روابط فردی با دیگران شده است.

۷- بهبود خواب

مطالعاتی که بر روی افراد با مشکل بی خوابی  انجام گرفته است، نشانگر این است، افرادی که به این عارضه مبتلا بودند با انجام مدیتیشن خواب آنها بهبود پیدا کرده و با کنترل افکار، مشکلات بی خوابی تا حد زیادی رفع شده است.

فواید مدیتیشن

۸- باعث کنترل درد می شود.

حالات ذهنی با میزان دردی که متوجه افراد می شود، ارتباط مستقیم دارد و با توجه به تحقیقاتی که انجام گرفته است، انجام مدیتیشن تاثیر بسزایی در کنترل درد دارد، زیرا انجام تمرینات ذهن آگاهی باعث بهبود کیفیت زندگی، کاهش استرس و در نتیجه کاهش درد مزمن در بیماران مبتلا شده است. در واقع این تحقیقات بر روی افرادی که علل درد آنها یکسان بود، انجام گرفت و نتایج نشانگر آن بود که افراد با انجام مدیتیشن، توانایی بیشتری در مدیریت درد و کاهش آن داشتند.

۹- باعث کاهش فشار خون می شود.

فشار خون بالا باعث می شود پمپاژ خون در قلب سخت تر انجام گرفته و منجر به عملکرد ضعیف قلب می شود، اما با انجام مدیتیشن می‌توان با کاهش فشار وارد شده به قلب، موجود سلامت جسم شد، همچنین فشار خون بالا بر رگ های خونی فشار وارد کرده و منجر به باریک شدن سرخ رگ ها می شود و در نهایت موجب سکته قلبی خواهد شد، اما می‌توان با انجام مدیتیشن پیام رسان های عصبی و فشار خون را تحت کنترل درآورد.

۱۰- تصمیم گیری بهتر

مدیتیشن باعث می شود پردازش اطلاعات بهتر صورت گرفته و در نتیجه موجب افزایش قدرت تصمیم‌گیری می‌شود و با توجه به تحقیقات انجام گرفته، افرادی که به صورت منظم مدیتیشن انجام می‌دادند، نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دادند، سریعتر به پردازش اطلاعات می پردازند و قدرت تصمیم‌گیری بالاتری دارند.

۱۱- پیشگیری از اعتیاد

مدیتیشن با افزایش آگاهی و خود کنترلی باعث نظم ذهنی شده و آگاهی افراد را نسبت به درک آنها از پشت پرده اعتیاد افزایش می دهد و باعث می شود، توجه آنها نسبت به اعتیاد تغییر کند و با توجه به آزمایشاتی که بر روی تعدادی افراد معتاد به مصرف الکل انجام گرفته است، نتایج حاکی از آن است که انجام مدیتیشن باعث کاهش میل و ناراحتی روانی آنها نسبت به مصرف الکل شده است، همچنین با انجام مدیتیشن می توان هوس غذایی را نیز مهار کرد و افرادی که دچار پرخوری احساسی هستند با انجام مدیتیشن می توانند این اختلال را کاهش دهند.

۱۲- در هر مکان و زمان قابل دسترس است.

انواع و اقسام مدیتیشن وجود دارد که انجام آنها نیاز به تجهیزات و فضای خاصی ندارد و می توان در هر شرایط زمانی و مکانی این تکنیک را انجام داد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مدیتیشن و راهکارهایی برای مبتدی ها

مهمترین اصل در مدیتیشن در لحظه حال بودن است و تکنیک مدیتیشن باعث می شود از افکار دور و دراز دست بکشیم و در لحظه حال باشیم و با انجام این تمرینات می توان به روشن سازی ذهن پرداخت. از مدیتیشن هایی که افراد مبتدی می‌توانند انجام دهند، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- مدیتیشن تنفسی

اساسی ترین و رایج ترین روش های مدیتیشن مدیتیشن تنفسی می باشد، که در این روش در یک مکان آرام بنشینید و بر روی نفس هایتان تمرکز کنید، نحوه نشستن شما باید به گونه‌ای باشد که پشت شما هیچ گونه خمیدگی نداشته باشید و به جای اینکه بر روی افکارتان تمرکز کنید به چگونگی تنفس تمرکز کنید و مسیر تنفس را بررسی کنید و چنانچه دچار حواس پرتی شدید، مجددا بر روی نفس هایتان تمرکز کنید، این کار باید بین ۵ تا ۱۵ دقیقه انجام شود و در آخر چشم هایشان را به آرامی باز کنید.

۲-مدیتیشن آگاهانه

یکی از راحت ترین روش ها برای مدیتیشن،که بر روی کاری که انجام می دهید، تمرکز می‌کنید به عنوان مثال چنانچه در حال ظرف شستن هستید، تنها به ظرف شستن فکر کنید و تمرکزتان را از بقیه مسائل دور کنید یا چنانچه در حین رانندگی می باشید، بهتر است به نحوه رانندگی کردن، احساسی که از نشستن روی صندلی دارید، فکر کنید.

۳- مدیتیشن اسکن بدن

در این نوع مدیتیشن به جای اینکه به افکار دیگری بپردازید، تمرکز خودتان را به بدن خود می دهید و برای انجام این مدیتیشن کافیست بر روی یک صندلی راحت بنشینید، چشمتان را ببندید و شروع به تجسم بدن خود کنید و از نوک انگشتان پا شروع کرده و به آرامی تمام قسمت های بدن را در ذهن تجسم کنید، انجام این تمرین ممکن است باعث ایجاد احساسی مانند سوزنی شدن بدن شود که این امر کاملاً عادی می باشد و بعد از اینکه بدن را به صورت کامل اسکن کردید، به آرامش چشم تان را باز کنید یا اینکه مدیتیشن تنفسی انجام دهید.

مدیتیشن و راهکارهایی برای مبتدی ها

۴- مدیتیشن تمرکز

این نوع مدیتیشن بسیار ساده انجام می گیرد و برای انجام آن تنها کافیست بر روی یک جسم تمرکز کند و به اطراف آن توجهی نداشته باشید، به عنوان مثال می توان شمعی را مقابل خود روشن کرده و به ویژگی های شمع دقت کنید.

۵- مدیتیشن پیاده روی

یکی دیگر از مدیتیشن هایی که می‌توانید انجام دهید، مدیتیشن پیاده روی می باشد، که انجام این مدیتیشن در زمانی که حالتان خوب نیست و نیاز به پیاده روی دارید، تاثیر بسزایی بر احوال شما خواهد داشت، برای انجام این مدیتیشن نیاز به مکانی دارید که افراد کمی در آنجا باشد و در پیاده روی بهتر است تمرکز خودتان را به دنیای اطراف بدهید و به ویژگی های مانند دمای هوا، رنگ درختان و فشاری که به پاهای شما وارد می شود، توجه کنید.

مدیتیشن چطور به سلامتی و زیبایی پوست کمک می کند؟

۱- کاهش هورمون کورتیزول

با انجام مدیتیشن می توان تاثیر بسزایی در کاهش هورمون کورتیزول داشت که این هورمون باعث کنترل استرس و اضطراب می شود، در صورتی که میزان این هورمون در بدن کاهش پیدا کند باعث هضم بهتر غذا و خواب کافی می شود و این موارد بر روی پوست بسیار تاثیر گذار می باشد و منجر به سلامت و شادابی آن می شود.

۲- اکسیژن رسانی بهتر به پوست

مدیتیشن با تکنیک نفس های عمیق انجام می گیرد و این نفس های عمیق باعث افزایش اکسیژن رسانی و مواد مغذی به پوست می شود، همچنین باعث دفع سموم و هورمون های استرس زا از بدن خواهد شد و منجر به شادابی و طراوت پوست می شود.

۳- کاهش چین و چروک

مطالعاتی بر روی افرادی که به طور مداوم مدیتیشن انجام داده اند انجام گرفته است، نتایج  نشانگر آن است که این افراد میزان چین و چروک های پوست شان با انجام مدیتیشن به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است و این تکنیک باعث بسته شدن منافذ باز پوست و چین و چروک های سطحی می شود، زیرا با انجام مدیتیشن پوست آنها شرایط بهتری خواهد داشت و باعث ایجاد حس شادابی و سرزندگی در این افراد خواهد شد.

۴- بهبود ترمیم بافت های بدن

انجام مدیتیشن باعث افزایش انرژی مثبت افراد شده و با افزایش انرژی مثبت، ترمیم سلول ها و بافت های بدن نیز به سرعت انجام می گیرد و افرادی که به صورت مداوم مدیتیشن انجام می دهند، پوست سالم و جوان تری دارند.

مدیتیشن چطور به سلامتی و زیبایی پوست کمک می کند؟

۵- درمان بیماری های پوستی با کمک مدیتیشن

انجام مدیتیشن بر روی بیماری های پوستی نیز تاثیر گذار می باشد و افرادی که به بیماری های خود ایمنی مانند پسوریازیس مبتلا هستند، می توانند با انجام مدیتیشن به صورت شگفت انگیزی بر کنترل بیماری تاثیرگذار باشند، زیرا انجام مدیتیشن باعث کاهش استرس می شود و مشکلات ناشی از بیماری پوستی را کاهش می دهد.

۶-  دور کردن احساسات منفی

هرچه افکار منفی از افراد دورتر شود، باعث افزایش حس شادابی در فرد و افزایش لطافت و شادابی پوست می شود.

۷- تنظیم خواب

خواب تاثیر بسزایی در کیفیت پوست، افزایش درخشندگی و طراوت آن دارد و مدیتیشن به صورت مستقیم بر میزان خواب افراد تاثیر گذار می باشد، افرادی که از بی خوابی رنج می برند، می توانند با انجام مدیتیشن خواب کافی داشته باشند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

قواعد انجام مدیتیشن به طرز صحیح

انجام تمرینات مدیتیشن باید برای یک دوره زمانی به صورت منظم انجام گیرد، تا نتایج قابل قبولی دریافت کنید و انجام تمرینات مدیتیشن در زمان های طولانی و به یکباره باعث دلزدگی افراد خواهد شد، از نکاتی که باید در هنگام مدیتیشن به آن توجه کنید می توان به به موارد زیر اشاره کرد.

۱- مکان و زمان تمرینات مدیتیشن

برای انجام تمرینات مدیتیشن، به دنبال مکانی باشید که آرام و دل پذیر باشد و هیچگونه مزاحمتی در آن ایجاد نشود و بهترین زمان انجام مدیتیشن نیز به وقت صبح می باشد، زیرا در این زمان در مشغله های روزمره کمتر می باشد و افراد با انجام مدیتیشن صبحگاهی می توانند روز خود را با آرامش و تعادل فکری بهتری آغاز کنند، در واقع انتخاب زمان تمرینات مدیتیشن بر عهده افراد و باتوجه به شرایط کاری آنها می باشد، برای انجام مدیتیشن در ابتدای کار ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز کافی می باشد، به مرور می توانید این زمان را افزایش دهید.

۲- وضعیت بدنی

برای انجام مدیتیشن، وضعیت بدنی نیز باید در حالت مناسبی قرار گیرد و در هنگام نشستن باید بدن آسوده بوده و ستون فقرات حالت صاف داشته باشد و دستها را بر روی پا قرار دهید، اگر ترجیح می دهید به صورت ایستاده مدیتیشن انجام گیرد، دست هد را در دو سوی بدن به صورت آزادانه نگه دارید و در هنگام دراز کشیدن نیز باید به گونه‌ای دراز بکشید که بدن در وضعیت متقارن و راحت قرار گیرد و به منظور حمایت زانوها و گردن از بالشتک استفاده کنید.

قواعد انجام مدیتیشن به طرز صحیح

۳- روش انجام مدیتیشن

مدیتیشن باید به گونه ای انجام گیرد که نقطه تمرکز شما بر روی چیزهایی باشد که بیشترین جذابیت را برایتان دارد، در صورتی که عبارات آرام بخش برای شما جذابیت دارد، در هنگام انجام این مدیتیشن این عبارات را با خود تکرار کنید و گاهی افراد با شنیدن صوت ها و مناجات های آهنگین حس آرامش به آنها تلقین می‌شود، بنابراین انجام مدیتیشن بستگی به شرایط افراد دارد، همچنین می توان در هنگام مدیتیشن به جسمی که در مقابل تان وجود دارد، چشم بدوزید یا اینکه بر روی تنفس خود تمرکز کنید و دم و بازدم شما با شمارش انجام گیرد، انجام این تکنیک به سادگی باعث آرامش و تمرکز ذهن می شود.
باید به یاد داشته باشید هر روش و وضعیت بدنی که برای انجام مدیتیشن انتخاب می کنید، در طول مدیتیشن نباید تغییر کند و همان حالت را در طول مدیتیشن حفظ کنید و در صورتی که تمرکز ذهنی تان را به یکباره از دست دادید، ناراحت نشوید و ذهن منحرف شده را به نقطه تمرکز بازگردانید.

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مدیتیشن و مراقبه ضرورت اساسی عصر حاضر از تمام ابعاد است

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x