کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

آفتاب سوختگی یک نوع آسیب پوستی می باشد که با قرار گرفتن افراد در معرض اشعه مضر آفتاب، بر روی پوست ایجاد می شود، آفتاب سوختگی باتوجه به شدت آن به سه دسته تقسیم بندی می شود. با آفتاب سوختگی احتمال پیری زودرس و سرطان پوست وجود دارد، بنابراین می توانید با انجام راهکارهایی میزان آفتاب سوختگی را کاهش داده و یا اینکه از آفتاب‌سوختگی پیشگیری کنید.

درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست 
آفتاب سوختگی در تابستان با توجه به اینکه پرتوهای خورشید دارای قدرت بیشتری می باشند، بیشتر اتفاق می افتد و زمانی که اشعه خورشید به پوست نفوذ می کند،بدن در برابر اشعه خورشید واکنش نشان می دهد، اما چنانچه میزان قرارگیری در معرض خورشید بیش از اندازه باشد، باعث آسیب پوست و از بین رفتن سلول ها می شودو امکان جهش در DNAوجود دارد.

۱- آفتاب سوختگی درجه ۱

چنانچه آفتاب سوختگی تنها لایه بیرونی پوست را تحت نفوذ قرار دهد، به این آفتاب سوختگی آفتاب سوختگی درجه یک گفته می شود و به مدت یک هفته بعد، بدون اینکه نیازی به درمان خاصی باشد پوست به صورت خود به خود خوب ترمیم می شود.

۲- آفتاب سوختگی درجه ۲

در صورتی که اشعه خورشید باعث آسیب به لایه داخلی پوست شود، این آسیب ها باعث ایجاد تاول هایی بر روی پوست می شوند و برای بهبودی نیاز به هفته ها زمان می باشد، همچنین ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک باشد.

۳- آفتاب سوختگی درجه ۳

با اینکه این نوع آفتاب سوختگی بسیار کم اتفاق می‌افتد، اما در صورت اتفاق نیاز به درمان اورژانسی دارد، زیرا در این نوع آفتاب سوختگی تمام لایه های پوست آسیب می بیند و ممکن است باعث از بین رفتن پایه های عصبی شود؛ بیشتر سوختگی های درجه ۳، ناشی از آتش سوزی یا مواد شیمیایی هستند.
به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی خودداری شود، اما چنانچه آفتاب سوختگی باعث ایجاد زخم و التهاب بر روی پوست شد می توان از راهکارهایی که به صورت طبیعی و خانگی هستند استفاده کرد، اما چنانچه آفتاب سوختگی منجر به ایجاد لکه های پوستی و تیرگی پوست شد، می توان از روش های کلینیکی برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست استفاده کرد که در ادامه در مورد این راهکارها توضیحاتی خواهیم داد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

بهترین راه های درمان پوست آفتاب سوخته

گاهی آفتاب سوختگی باعث تغییر رنگ و ایجاد لکه های بزرگ و تیره رنگ بر روی پوست می شود و می توان از راه های مختلفی برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست استفاده کرد. از روشهای کلینیکی که برای درمان آفتاب سوختگی می‌توان استفاده کرد موارد زیر می باشد.

۱- لایه بردار های شیمیایی

در این شیوه درمانی، از مواد شیمیایی به منظور لایه برداری پوست استفاده می شود، که این لایه بردار ها به مدت چند هفته باعث از بین رفتن لایه های آسیب دیده پوست شده و لایه های جدید جایگزین این لایه ها خواهد شد و در نتیجه منجر به ترمیم آفتاب سوختگی و رفع تیرگی پوست می شود.

۲- آی پی ال

در این روش از سیستم های نوری شدید پالسی استفاده می شود که این نور باعث تحریک کلاژن سازی شده و تاثیر بسزایی در ترمیم پوست های آسیب دیده دارد، اما افرادی که از این شیوه درمانی استفاده می کنند، به مدت یک هفته قبل و بعد از آی پی ال،نباید در معرض آفتاب قرار گیرند.

۳- میکرودرم آبریژن

میکرودرم آبریژن باعث لایه برداری عمیق پوست شده و با نفوذ به لایه های عمیق پوست تاثیر بسزایی در رفع مشکلات پوستی، تیرگی و لک های ناشی از آفتاب سوختگی دارد، استفاده از این شیوه درمانی عارضه جانبی ندارد و هیچ گونه درد و سوزشی برای فرد ایجاد نخواهد کرد و در کوتاه‌ترین زمان، نتایج شگفت انگیزی دریافت خواهید کرد، برای دریافت نتایج نیاز به ۴ تا ۶ جلسه درمان می باشد، که نتایج درمان بعد از انجام یک جلسه درمانی مشخص می شود.

بهترین راه های درمان پوست آفتاب سوخته

۴- لیزر درمانی

درلیزر درمانی، اشعه های لیزر برروی ناحیه مورد نظر متمرکز شده و منجر به لایه برداری پوست می شوند، برای اینکه بیمار در حین لیزر درمانی هیچ گونه دردی احساس نکند، از بی حسی موضعی قبل از لیزر استفاده می‌شود، این شیوه درمانی دوره نقاهت کوتاهی دارد و نتایج قابل قبولی بعد از انجام لیزر دریافت خواهد شد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

نشانه های آفتاب سوختگی

همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم، میزان آفتاب سوختگی متغیر می باشد،هرچه میزان آفتاب سوختگی بیشتر باشد، احتمال ایجاد بیماری های پوستی افزایش پیدا کرده و ممکن است با درد شدیدی همراه باشد و علائمی که در اثر آفتاب سوختگی ایجاد می شود، در افراد مختلف متفاوت می باشد گاهی آفتاب سوختگی تنها باعث قرمزی بر روی پوست می شود، اما با شدت یافتن آفتاب سوختگی، تاول هایی بر روی پوست ایجاد می شود.

نشانه های آفتاب سوختگی
ممکن است سوختگی پوست در ابتدا مشخص نباشد اما بعد از چند ساعت متوجه قرمزی پوست شوید و حدود یک هفته بعد پوست آفتاب سوخته به صورت پوسته پوسته در می آید. از علائم آفتاب سوختگی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱-  کم آبی بدن

۲-  عفونت

۳- تب و لرز

۴- سرگیجه

۵- حالت تهوع و استفراغ

۶- زخم و تاول زدن پوست

چنانچه شدت پرتوهای آفتاب شدید باشد در کمتر از ۱۵ دقیقه آفتاب سوختگی ایجاد می‌شود و حدود دو روز بعد پوست شروع به خارش خواهد کرد و ممکن است بهبود پوست نیاز به چند هفته زمان داشته باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

چه موقعی جهت آفتاب سوختگی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که آفتاب سوختگی پوست خفیف باشد، تنها بر روی پوست قرمزی و خارش ایجاد می‌شود که این التهابات، به مرور زمان بهبود پیدا می کند و نیازی به خدمات پزشکی نیست، اما با شدت یافتن آفتاب سوختگی پوست شما دچار تاول هایی می شود و ایجاد این تاول‌ها ممکن است باعث عفونت و در نهایت تب و لرز، درد شدید، گیجی، سردرد و حالت تهوع شود که این علائم ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد.

چه موقعی جهت آفتاب سوختگی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورتی که پوست شما دچار عفونت شده و یا اینکه درد و حساسیت زیادی ایجاد شده، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است تاول های ایجاد شده دچار ترشحات چرکی شوند، در این موارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از داروهای خاص میزان علائم را کاهش داده و به درمان آفتاب سوختگی بپردازد.

درمان پوست آفتاب سوخته

به منظور درمان پوست آفتاب سوخته می توان از راهکارهای خانگی استفاده کرد، که تاثیر بسزایی در کاهش علائم و درمان آفتاب سوختگی دارد، از این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- دوش گرفتن صحیح

با توجه به اینکه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث تعریق می شود و افزایش تعریق باعث مخلوط شدن آب و کرم ضد آفتاب می شود، این مورد باعث تمایل شدید افراد به استحمام بعد از قرارگیری در زیر نور آفتاب می شود، اما این موضوع را به یاد داشته باشید، پوست هایی که دچار آفتاب سوختگی می شوند، در صورتی که از صابون برای شستشوی آنها استفاده شود، موجب خشک شدن و تحریک پوست می شود و بهتر است  با آب خنک بدون اینکه صابون استفاده شود، دوش بگیرید.
استفاده از آب و جوش شیرین موجب کاهش التهابات و خارش پوست می شود و از خشکی پوست جلوگیری می کند و همچنین می توان به منظور درمان آفتاب سوختگی، از ترکیب آب و سرکه سیب استفاده کنید، بدین منظور یک فنجان سرکه را با آب ترکیب کنید و بر روی پوست بمالید.

۲- استفاده از مرطوب کننده

به منظور جلوگیری از خشکی پوست، بعد استحمام از لوسیون و روغن های مرطوب کننده استفاده کنید تا از تحریک پوست جلوگیری شود، در صورتی که می خواهید تاثیر مرطوب کننده بر روی پوست بیشتر باشد، بهتر است قبل استفاده از مرطوب کننده، آن را داخل یخچال قرار دهید.

۳- پرهیز از جدا کردن پوسته های ایجاد شده بر روی پوست

ممکن است آفتاب سوختگی منجر به ایجاد تاول هایی بر روی پوست شود و ایجاد این تاول ها آزاردهنده باشد و گاهی افراد سعی می کنند با دست این تاول ها را از پوست جدا کنند، اما باید بدانید که جدا کردن تاول ها باعث ایجاد زخم و عفونت بر روی پوست می شود و در صورتی که پوسته های ایجاد شده بر روی آن در جای خود باقی بماند،آسیب کمتری به آن ناحیه وارد می شود، می توانید برای خارج کردن آب تاول از سوزن استریل استفاده کنید و در روز اول، سه بار با آب موجود در آن را تخلیه کنید، اما از دستکاری زخم های ایجاد شده، خودداری کنید.

درمان پوست آفتاب سوخته

۴- استفاده از داروهای بدون نسخه

داروهایی برای درمان و تسکین درد آفتاب سوختگی وجود دارد که می توانید بدون نسخه این داروها را از داروخانه تهیه کنید، از این داروها می توان هیدروکورتیزون را نام برد، که تاثیر بسزایی در کاهش التهابات پوست دارد.

۵- استفاده از کمپرس یخ

کمپرس سرد، تاثیر بسزایی در کاهش التهابات پوستی و خارش ایجاد شده در اثر آفتاب سوختگی دارد، بدین منظور به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و چند مرتبه در روز از کمپرس یخ استفاده کنید.

۶- استفاده از ضد آفتاب

چنانچه پوست دچار آفتاب سوختگی شود، نیاز به زمان می باشد تا پوست به حالت عادی بازگردد، اما با توجه به این که آفتاب سوختگی باعث از بین رفتن لایه سطحی پوست می شود، بنابراین حساسیت پوست افزایش پیدا می کند و در صورتی که به خوبی از پوست مراقبت نشود، مجدداً دچار آفتاب سوختگی شدیدتری خواهد شد و احتمال ابتلا به سرطان پوست افزایش پیدا می کند، بنابراین بعد از آفتاب سوختگی از کرم های ضدآفتاب با spf مناسب استفاده کنید.
همچنین استفاده از کرم هایی مانند زینک اکسید و تیتانیوم  تاثیر بسزائی در مراقبت از پوست دارد و بهتر است در هنگام خروج از منزل، از کلاه آفتابی عینک و لباس های آستین بلند استفاده کنید.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

۱- استفاده از کرم ضد آفتاب

یکی از بهترین راه های جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب می باشد، که این کرم ها تاثیر بسزایی در حفاظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید دارند و برای انتخاب ضدآفتاب باید میزان SPF آن با شرایط آب و هوایی محل زندگیتان سازگاری داشته باشد و در صورتی که محل زندگی شما دارای آفتاب سوزان می باشد از کرم های ضدآفتاب با spf بالای ۵۰ استفاده کنید و هر دو ساعت یک‌بار هم این کرم تمدید شود و مقدار استفاده از کرم ضدآفتاب حدود دو میلی گرم در هر سانتی متر از پوست می باشد، تا تاثیر بیشتری برای محافظت پوست داشته باشد، می توانید در نواحی سینه و کمر نیز از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

۲- در زمان هایی که شدت اشعه خورشید کمتر می‌باشد، از منزل خارج شوید.

اوج قدرت اشعه خورشید در ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر می باشد، بنابراین بهتر است در این ساعات از بیرون رفتن اجتناب کنید و در صورت لزوم از کرم ضدآفتاب استفاده کنید، احتمال آفتاب سوختگی در روزهای ابری و هوای خنک نیز وجود دارد، پس حتماً در روزهای ابری و زمستانی نیز از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید، به منظور کاهش اثرات اشعه فرابنفش، در سایه راه بروید و مصرف کرم ضدآفتاب فراموش نشود.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

۳- پوشش مناسبی داشته باشید.

در هنگام خروج از منزل، از کلاه لبه دار، عینک افتابی و لباس های آستین بلند استفاده کنید تا باعث کاهش جذب اشعه فرابنفش شود.

۴- به تشخیص نوع پوست خود بپردازید.

افرادی که پوست تیره دارند، به دلیل وجود ملانین بیشتر در پوست، پوست آنها در برابر اشعه خورشید مقاوم تر می باشد، اما افرادی با پوست روشن و کودکان در برابر اشعه خورشید حساس تر می باشند و احتمال آفتاب سوختگی برای این افراد بیشتر می باشد، بنابراین نیاز به مراقبت های بیشتری دارند. باید بدانید که کودکان دارای پوست نازک و حساسی هستند و در صورتی که در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار گیرند، احتمال آفتاب‌سوختگی افزایش پیدا می‌کند و همچنین در صورتی که از داروهای خاصی استفاده می کنید ممکن است مصرف این داروها باعث افزایش حساسیت پوست نسبت به آفتاب شود.
بنابراین به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی حتماً این موضوع را به پزشک اطلاع دهید و قبل خروج از منزل، از ماسک صورت، لایه بردار، اسکراب و داروهای ضد چین و چروک استفاده نکنید، زیرا مصرف این مواد باعث افزایش حساسیت پوست نسبت به آفتاب و در نتیجه افزایش احتمال آفتاب سوختگی می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

سایر روش های خانگی برای درمان آفتاب سوختگی

۱- شیر

با توجه به اینکه شیر یک لایه پروتئینی بر روی پوست شما ایجاد می کند، این لایه باعث کاهش حساسیت، گرما و درد می شود، بدین منظور می توانید پوست را در شیر غوطه ور سازید و یا اینکه با استفاده از یک حوله کوچک و تمیز از شیر استفاده کنید،حوله را کاملاً به شیر آغشته کرده و بر روی نواحی که دچار آفتاب سوختگی شده است قرار دهید.

۲- استفاده از وازلین سرد شده در یخچال

آفتاب سوختگی باعث کاهش سد حفاظتی پوست در برابر عوامل بیرونی شود و منجر به کاهش مقاومت پوست می شود، بنابراین باید با انجام کارهای مختلف، منجر به آبرسانی پوست و حفظ رطوبت آن شد، یکی از راهکارهای عالی برای درمان آفتاب سوختگی، استفاده از وازلین می باشد که برای تاثیرگذاری بیشتر بهتر است به مدت چند دقیقه وازلین را در یخچال قرار دهید، زیرا سرما باعث کاهش درد آفتاب سوختگی می‌شود و وازلین تاثیر بسزایی در بازسازی پوست و ترمیم آن دارد.

۳- استفاده از کرم موضعی دست ساز

برای درمان آفتاب سوختگی می توان از کرم های موضعی که خودتان می توانید بسازید، استفاده کنید. برای تهیه کرم موضعی نیاز به یک قرص آسپرین می باشد که این قرص را کاملا خرد کرده و چند قطره آب به آن اضافه کنیدتا به صورت خمیری شکل درآید، سپس این خمیر را بر روی نواحی آسیب‌دیده قرار دهید، به مدت زمان ۵ دقیقه این خمیر باید بر روی پوست قرار داده شود، سپس آن را با آب بشویید، حتی به منظور کاهش درد و التهاب می توانید این قرص ها را به صورت خوراکی مصرف کنید.

۴- ماست

ماست آبرسان قوی می باشد و تاثیر خنک کنندگی بر روی پوست دارد و می‌توانید برای تاثیر آن بر آفتاب سوختگی به صورت موضعی از ماست استفاده کنید، همچنین به دلیل اینکه خاصیت ضد باکتریایی دارد، از خارش و ایجاد عفونت در نواحی که دچار آفتاب سوختگی شده است، جلوگیری می کند.

۵- سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد قارچی دارد، بنابراین برای درمان آفتاب سوختگی می توان از آن استفاده کرد. برای استفاده از سرکه سیب یک قاشق چای خوری سرکه سیب را بر روی نواحی آسیب دیده بمالید و اجازه دهید چند دقیقه بر روی پوست باقی بماند، به مرور شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن خواهید شد.

۶- چای کیسه‌ای

به منظور کاهش التهابات ناشی از آفتاب سوختگی می توانید از چای کیسه ای استفاده کنید، تا پوست  آسیب دیده زودتر ترمیم شود، همچنین می توانید از چای بابونه برای رفع التهابات استفاده کنید، بدین منظور به مدت چند دقیقه بابونه را دم کرده و اجازه دهید خنک شود، سپس با استفاده از یک دستمال تمیز چای بابونه را بر روی نواحی مورد نظر قرار دهید.

۷- استفاده از کپسول ویتامین E

برای کاهش درد ناشی از آفتاب سوختگی می توان از ویتامین E استفاده کرد، زیرا در هنگام آفتاب سوختگی رادیکال‌های آزادی در بدن تولید می شود که این رادیکال های آزاد، باعث آسیب به مولکولهای سالم بدن می شود و ویتامین E از این فرآیند جلوگیری می کند، زیرا این ویتامین الکترون های مورد نیاز رادیکال‌های آزاد را فراهم کرده و باعث می شود، به مولکول های سالم بدن آسیب وارد نشود، می‌توانید ویتامین E را به صورت موضعی و خوراکی استفاده کنید، اما تاثیر استفاده موضعی آن بر درمان آفتاب سوختگی بیشتر می باشد، همچنین ویتامین D نیز تاثیر بسزایی در درمان پوست های آسیب دیده ناشی ازاشعه مضر آفتاب دارد و موجب افزایش شادابی و طراوت پوست می شود.

۸- بلغور جو دوسر

زمانی که پوست دچار آفتاب سوختگی می‌شود،  پوسته پوسته شده و دچارخارش می شود و برای کاهش این عوارض، می توان از حمام بلغور جو دوسر استفاده کرد تا باعث تسکین سوختگی پوست شود، بدین منظور چند فنجان بلغور جو دوسر آسیاب شده را در وان حمام بریزید و کاملاً با آب مخلوط کنید و ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید تا باعث تاثیرگذاری بیشتر بلغور جو دوسر بر روی پوست شود، زیرا بلغور جو دوسر باعث رطوبت رسانی پوست می‌شود و به دلیل وجود ترکیبات مختلف در بلغور جو دوسر، تاثیر بسزایی در کاهش خارش و سوزش پوست دارد.

۹- ژل آلوئه ورا

یکی از موثرترین راه ها برای درمان آفتاب سوختگی استفاده از آلوئه ورا می باشد، به دلیل خاصیت خنک کنندگی، آلوئه ورا تاثیر بسزایی در کاهش التهابات و درد ناشی از آفتاب سوختگی دارد، برای استفاده از ژل آلوئه ورا بهتر است برگ آلوورا را چند ساعت در یخچال قرار دهید و سپس ژل داخلی آن را خارج کرده و به مدت یک ساعت بر روی ناحیه موردنظر قرار دهید و سپس با آب سرد شستشو دهید.

۱۰- عسل

عسل به دلیل وجود خاصیت ضد التهابی، موجب کاهش درد و جلوگیری از ایجاد عفونت در ناحیه ای که دچار آفتاب سوختگی شده می شود و تاثیر بسزایی در بازسازی پوست دارد، برای استفاده از عسل کافیست کمی عسل را بر روی نواحی آسیب دیده قرار دهید و بعد، آن را با آب سرد شستشو دهید.

کلام آخر

با توجه به مطالب ذکر شده، متوجه شدید که آفتاب سوختگی زمانی که در حد خفیف باشد، جای نگرانی نیست اما با شدت یافتن میزان آفتاب‌سوختگی، ممکن است لکه هایی بر روی پوست ایجاد شود و در صورتی که به درمان آن نپردازید این لکه ها به صورت دائم بر روی پوست ماندگار شده و باعث کاهش زیبایی و جذابیت چهره شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x