کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

علت خواب زیاد در بهار چیست و چه باید کرد؟

با اینکه در فصل بهار درختان از خواب زمستانی بیدار می شوند و این فصل تاثیر زیادی در نشاط و سرزندگی دارد، اما بیشتر افراد در فصل بهار دچار خستگی، بی حالی و خواب آلودگی می‌شوند و این کسالت و خستگی در حدی می باشد که کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی اگر در طبیعت پیاده روی کنند، احساس می‌کنند که نیاز به خواب و استراحت زیادی دارند، خواب آلودگی در فصل بهار به مزاج افراد وابسته است وچنان چه تغییراتی در برنامه غذایی ایجاد شود، باعث کاهش و کنترل خواب آلودگی خواهد شد.

علت خواب زیاد در بهار چیست؟
تغییرات چرخه خواب در فصل بهار، همراه با تغییرات سطح هورمون ها می باشد، زیرا در این فصل سطح هورمون ها بالا می‌ باشد، به همین دلیل باعث خواب آلودگی می شود و این هورمون ها در صبح کاهش پیدا می‌کند، به همین جهت ممکن است افراد شب ها سریعتر بخوابند و صبح ها نسبت به قبل، زودتر از خواب بیدار شوند، با توجه به حساسیت مرکز کنترل خواب در مغز نسبت به گرما، با افزایش دمای هوا افراد احساس خواب آلودگی دارند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

در واقع عوامل زیر باعث خواب آلودگی در فصل بهار می شود.

۱- در زمستان با توجه به این که حرارت بدن کمتر می باشد، متابولیسم بدن کاهش پیدا کرده و میزان ترشح هورمون ملاتونین باعث احساس خواب آلودگی می شود، در فصل بهار درجه حرارت بدن افزایش پیدا می کند و مویرگ های خونی گشاد شده و باعث فشار خون پایین می شود، همچنین در فصل بهار، نور خورشید باعث افزایش ترشح هورمون سروتونین می شود و با توجه به اینکه میزان هورمون ملاتونین نیز در حد بالایی می باشد، تا افراد با این شرایط تطبیق پیدا کنند، نیاز به زمان می باشد، به همین دلیل در فصل بهار نیاز به دو تا سه هفته زمان می باشد، تا بدن با شرایط جدید تطبیق پیدا کند.

۲- در فصل بهار روزها نسبت به زمستان بلندتر می باشند و با توجه به اینکه در زمستان شب ها، طولانی تر می باشد، ساعت بیولوژیک بدن به گونه ای تنظیم شده است، که احساس خواب آلودگی پیدا می کنند، بنابراین تا تطبیق شرایط بدن با فصل بهار، ممکن است فرد احساس خواب‌آلودگی داشته باشد و به نوعی به پرخوابی مبتلا شود.

۳- در فصل بهار مویرگ های خونی گشاد می‌شوند و باعث می شود جریان خون در سطح بدن افزایش پیدا کند و خون کمتری به مغز برسد، با کاهش خونرسانی به مغز، مواد مغذی و اکسیژن کمتری به مغز می رسد و فرد احساس خواب‌آلودگی خواهد داشت، اما در فصل زمستان جریان خون بیشتر به سمت مغز می باشد.

علت زیاد شدن خواب در بهار

خون رسانی در سطح بدن در فصل زمستان کمتر می‌باشد اما در فصل بهار با گشاد شدن مویرگ ها جریان خون در مغز کمتر می باشد و بیشتر در سطح بدن جریان دارد، به همین دلیل اکسیژن و مواد مغذی کمتری به مغز می‌رسد و افراد احساس خواب آلودگی دارند و با توجه به اینکه در فصل بهار سوخت و ساز بدن نسبت به زمستان بیشتر می باشد و بدن اکسیژن بیشتری نیاز دارد، ذخیره اکسیژن در مغز کاهش پیدا می کند.

علت زیاد شدن خواب در بهار
همچنین ساعت بیولوژیک بدن با افزایش طول روز تنظیم می باشد و این مورد نیز موجب خواب آلودگی می شود، زیرا در فصل زمستان ساعت بیولوژیک بدن با شب های طولانی تنظیم شده است و در فصل بهار با طولانی شدن روز ساعت بیولوژیک با آن هماهنگ نبوده و منجر به اختلال خواب و بی خوابی خواهد شد، زیرا بدن نیاز به زمان دارد تا با شرایط جدید تطبیق پیدا کند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

2 دلیل بی خوابی در زنان

۱- هورمون های بدن

یکی از دلایل بی خوابی در زنان اختلالات در هورمون های بدن می باشد و با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، میزان بی خوابی در زنان نسبت به مردان بیشتر می باشد، زیرا هورمون های بدن خانم ها در روزهای قاعدگی و یائسگی دچار تغییرات می‌شود و به دلیل همین نوسانات ممکن است خانم ها در زمان قاعدگی به نسبت زمان های دیگر بیشتر بخوابند و این موضوع باعث می‌شود که آنها در زمان های دیگر دچار اختلال خواب شوند.

2 دلیل بی خوابی در زنان

۲- اضطراب و استرس

اختلالات خلق وخو، تاثیر زیادی بر خواب افراد دارد و به دلیل اینکه زنان نسبت به مردان دارای اضطراب و افسردگی بیشتری هستند، بنابراین زمانی که در محیط استرس زا قرار می گیرند، بیشتر در معرض بی خوابی می باشند، زیرا استرس و اضطراب باعث اختلال در مواد شیمیایی موجود در مغز می‌شود که این مواد در تنظیم خواب نیز تاثیر گذار می باشند.

علائم خستگی در فصل بهار

با توجه به وجود خواب آلودگی در فصل بهار این موضوع باعث تحریک پذیری، گیجی و عدم تمرکز ذهنی می شود، به همین دلیل میزان عملکرد اغلب افراد در فصل بهار کمتر می شود، از علائم خستگی در فصل بهار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- افزایش تحریک پذیری

۲- آهسته سخن گفتن

۳- عدم تمرکز ذهن

۴- مشکلات یادآوری

علائم خستگی در فصل بهار

۵- بی اشتهایی

۶- خستگی مداوم

۷- خواب آلودگی

۸-  انرژی پایین

۹- سردرد و سرگیجه

۱۰- اضطراب و بیقراری وکاهش عملکرد فرد

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

چه کسانی بیشتر در معرض خواب‌آلودگی فصلی قرار می گیرند؟

۱- افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیف دارند.

۲- افرادی که فشار خون آنها تنظیم نمی باشد.

۳- افرادی که در زمستان عملکرد پایینی داشته اند.

چه کسانی بیشتر در معرض خواب‌آلودگی فصلی قرار می گیرند؟

۴- افرادی که به بیماری های مغزی، عروقی و قلبی دچار هستند.

۵- افرادی که زیاد از مغز خود استفاده می کنند.

۶- افرادی که میزان تحرک بدنی آنها کافی نیست و به دلیل کاهش اکسیژن رسانی و خونرسانی دچار خواب آلودگی می شوند

۷- افرادی که به هوای تازه دسترسی ندارند.

رفع خواب آلودگی در بهار

۱- آب زیادی بنوشید.

زمانی که بدن با کمبود آب مواجه شود، موجب خستگی بیشتر خواهد شدو یکی از موثر ترین و ساده ترین راه ها برای رفع خستگی و خواب‌آلودگی نوشیدن آب می باشد، زیرا آب باعث پاکسازی بدن از سموم می‌شود و متابولیسم آن را افزایش می‌دهد و در صورتی که بدن با کم آبی مواجه شود، منجر به سردرد نیز می شود.

۲- قرار گرفتن در معرض نور خورشید

یکی از عواملی که باعث بهبود خلق و خوی افراد می‌شود، هورمون سروتونین می باشد و زمانی که افراد در معرض نور خورشید قرار می گیرند، میزان هورمون سروتونین مغز افزایش پیدا می‌کند، نهایتاً خلق و خوی افراد بهبود پیدا می کند و بدین منظور به مدت ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، همچنین قرارگیری در برابر آفتاب باعث تامین نیاز بدن شما به ویتامین D می شود.

۳- رژیم غذایی مناسب

غذاهایی که مصرف می‌کنید، باید سرشار از ویتامین و مواد مغذی باشد، تا بتواند انرژی بدن شما را تامین کند، یکی از موادی که برای سیستم عصبی و گردش خون ضروری می باشد، ویتامین ب ۱ می باشد و این ویتامین در غذاهایی مانند لوبیا، آجیل، اسفناج، ماهی، مارچوبه و غلات یافت می شود.

رفع خواب آلودگی در بهار

۴- اکسیژن کافی به بدن برسانید

یکی از دلایل اصلی خستگی بدن، کمبود اکسیژن در خون می باشد، بنابراین بهتر است برای رفع خواب آلودگی و خستگی در طول روز، اکسیژن بیشتری دریافت کنید و چندین بار نفس عمیق بکشید تا اکسیژن بیشتری به بدن شما وارد شود، همچنین انجام تمرینات ورزشی هوازی تاثیر بسزایی در تامین اکسیژن بدن دارد.

۵- استحمام با آب سرد

یکی از عواملی که باعث رفع خواب آلودگی و خستگی می شود، دوش آب سرد می باشد زیرا باعث احساس آرامش شده و حس طراوت و زندگی به افراد می بخشد، بنابراین برای دریافت انرژی و کاهش خستگی و خواب آلودگی بعد از انجام تمرینات ورزشی و صرف صبحانه، دوش با آب سرد بگیرید تا باعث تقویت رگ های خونی و تحریک گردش خون رسانی شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۶- خواب کافی

در صورتی که خواب به میزان کافی نباشد، موجب خستگی و خواب آلودگی در طول روز می شود، بنابراین یک برنامه خواب منظم داشته باشید و هر شب در ساعت مشخصی بخوابید و محیط خواب خود رابه گونه‌ای آرام بخش کنید تاخواب مناسبی داشته باشید، همچنین ازنگاه کردن به تلفن همراه، تماشای تلویزیون، کتاب خواندن در هنگام خواب خودداری کنید.

۷- صبحانه کامل

صرف صبحانه باعث تامین انرژی در طول روز می شود، زیرا باعث می شود مواد قندی به بدن برسد وباعث افزایش سطح کربوهیدرات و انرژی بدن می شود و در صورتی که صبحانه مصرف نشود، مواد قندی به بدن نمی رسد و منجر به افت فشار خون و حس خواب آلودگی در طول روز می شود.
بنابراین روز خود را با یک صبحانه کامل شروع کنید و بهتر است در وعده صبحانه از بلغور جو دوسر، عسل، ماست یونانی و تخم مرغ استفاد کنید تا باعث رساندن مواد معدنی، ویتامین هاو قند لازم به بدن شود.

۸- از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.

با اینکه مصرف نوشیدنی های الکلی باعث می‌شود  شما به خواب بروید، اما خوابیدن در طول روز باعث می شود خواب راحتی در شب نداشته باشید، همچنین مصرف این نوشیدنی ها باعث دفع آب از بدن می شود و شما مجبور هستید زیاد به دستشویی بروید، همچنین علاوه بر این موارد، الکل بر روی سیستم عصبی افراد تاثیر منفی دارد و موجب انقباض رگ های خونی خواهد شد.

۹- میوه های تازه مصرف کنید.

میوه ها سرشار از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها می باشند و تاثیر بسزایی در تقویت بدن دارند و باعث افزایش انرژی و طراوت شما خواهند شد، زیرا بیش از ۹۰ درصد میوه را آب تشکیل داده است، که باعث دفع سموم بدن می شود و پوست شما را مرطوب نگه می دارد، اما بعضی میوه‌ها نیز دارای سطح قند بالایی می باشند، و در مصرف آنها نباید زیاده‌روی کرد.

۱۰- مصرف غلات

اکثر افراد از مواد غذایی مانند نان سفید، برنج سفید و پاستا استفاده می کنند، اما بهتر است به جای مصرف این مواد از دانه های فرآوری شده استفاده کنید تا باعث تنظیم قند خون شود و تاثیر بسزایی در سلامت نگه داشتن بدن شما داشته باشد، زیرا این دانه ها دارای مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر بالایی می باشند و از میان این دانه ها می توان غلات کامل را نام برد.

۱۱- مصرف سبزیجات

سبزیجات سرشار از پتاسیم، ویتامین A،E هستند و احتمال ابتلای افراد به بیماری های مزمن را تا حد زیادی کاهش می دهند، بنابراین در رژیم غذایی خود از سبزیجات تازه استفاده کنید تا مواد مغذی مورد نیاز بدن انسان فراهم شود، مصرف نیمی  بشقاب ازسبزیجات در روز کافی می باشد.

۱۲- مصرف آجیل

آجیل سرشار از اسیدهای چرب اشباع و فیبر می باشد و همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که از بدن در برابر رادیکال های آزاد موجود در هوا حفاظت می کند و به دلیل چربی بالایی که دارد، باعث تامین کالری بدن می‌شود، اما مصرف این آجیل ها نیز باید در حد معقول باشد، تا باعث سلامت فرد شده و انرژی روزانه را تامین کند.

۱۳- مصرف پروتئین

یکی دیگر از مواردی که باعث تامین انرژی بدن و تناسب اندام می شود،پروتئین می باشد و مصرف پروتئین باعث عضله سازی افراد خواهد شد و بهتر است در وعده صبحانه پروتئین مصرف کنید تا انرژی روز شما فراهم شود، از مواد غذایی که حاوی پروتئین می باشند، می توان ماست یونانی، تخم مرغ، شیر، سویا را نام برد، که گزینه های مناسبی نیز برای صبحانه می باشند.

۱۴- از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.

مصرف غذاهای چرب باعث می شود این مواد غذایی جذب دستگاه گوارش خون شود و در روند خون رسانی به مغز اختلال ایجاد کند و باعث تشدید خستگی و بیحالی شما در طول روز شود، همچنین مصرف این غذاها منجر به افزایش وزن و کم تحرکی افراد خواهد شد.

۱۵- خودداری از مصرف خوراکی های حاوی مواد شیرین کننده

در صورتی که میزان ترشحات انسولین در بدن افزایش پیدا کند، می تواند عامل خواب آلودگی شود، بنابراین از مصرف غذاهایی که باعث افزایش ترشح انسولین می شود، خودداری کنید، خوراکی هایی که حاوی مقدار زیاد شیرین‌کننده می باشند، باعث افزایش ترشحات انسولین می شوند.

۱۶- مصرف غذاهای آبکی

بهترین غذاها برای فصل تابستان، غذاهای آبکی و سبک می باشند، که این غذاها به دلیل این که دارای میزان کافی آب هستند، تاثیر بسزایی در رفع خستگی و بی حالی افراد دارند.

درمان روانشناسی رفع خواب آلودگی در بهار

۱- ذهنیت خود را تغییر دهید.

چنان چه بر روی خستگی خود تمرکز کنید، باعث افزایش احساس خستگی خواهد شد، بنابراین سعی کنید ذهن خود را از این موضوع منحرف کرده و مثبت فکر کنید و چنانچه احساس خستگی داشتید  با خوردن یک فنجان قهوه و یا صحبت با کسانی که به شما انرژی می دهند، این حالت را تغییر دهید.

۲- به زبان بدن خود گوش دهید.

گاهی بدن به چیزهایی نیاز دارد که شما باید، نیاز بدن را برآورده کنید و چنانچه احساس خواب آلودگی داشته باشید، بهتر است بیشتر بخوابید تا نیاز بدن شما فراهم شود، گاهی کم خوابی چند روز باعث احساس خواب آلودگی در زمان خاصی می شود و بهتر است خواب شما در مکان هایی آرام بخش باشد، تا باعث سبک شدن ذهن شود، همچنین انجام ورزش‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن نیز باعث ثبات عاطفی شما خواهد شد و باعث می‌شود خواب راحت تری در طول شب داشته باشید.

۳- از افکار منفی که باعث احساس خستگی و بی حالی در شما می شود، دوری کنید و افکار مثبت را جایگزین آن کنید.

درمان روانشناسی رفع خواب آلودگی در بهار

۴- به منظور رفع خواب آلودگی صورت خود را با آب سرد شستشو دهید.

۵- زمانی که به رختخواب می روید از نگاه کردن به تلفن همراه، تماشای تلویزیون و کتاب خواندن در رختخواب خودداری کنید.

۶- برای خواب خود، برنامه منظم داشته باشید و هر روز در ساعت معین بخوابید و در ساعت معین از خواب بیدار شوید، بهتر است در طول روز به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنید.

۷- اتاق خواب شما باید دارای نور کم باشد تا بتوانید خواب آرامی در آن داشته باشید، همچنین دمای اتاق باید در حد معتدل باشد.

۸- گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب تاثیر بسزایی در داشتن خواب راحت دارد، بنابراین قبل از اینکه به رختخواب روید، دوش آب گرم بگیرید.

۹- گاهی دغدغه کاری باعث می شود، خواب راحتی در طول شب نداشته باشید، بنابراین قبل از اینکه به رختخواب بروید، بهتر است کارهایی که باید در روز بعد انجام دهید را بنویسید تا با انجام این برنامه‌ریزی دغدغه شما کمتر شود.

۱۰- در صورتی که دچار فشار خون بالا و اضافه وزن هستید به درمان آن بپردازید.

۱۱- به فکر درمان مشکلات حافظه و یادگیری خود باشید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

درس خواندن و خواب آلودگی

۱- همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم، در فصل بهار میزان خون رسانی به مغز کمتر می باشد، بنابراین باید با انجام فعالیت‌هایی مانند تمرینات ورزشی، میزان خونرسانی به مغز را افزایش دهید، حرکات کششی مانند یوگا تاثیر بسزایی در این زمینه دارد.

۲- به منظور تامین قند مورد نیاز مغز، برای شروع کار بهتر است در ابتدای روز از مواد غذایی حاوی قندهای طبیعی مانند شیر و خرما استفاده کنید.

۳- بهترین شیوه برای مطالعه استفاده از میز و صندلی می باشد و در صورتی که در حالت خوابیده قصد مطالعه داشته باشید، این وضعیت باعث خواب آلودگی بیشتر شما خواهد شد.

درس خواندن و خواب آلودگی

۴- به منظور رساندن خون کافی به سلول های مغزی بعد از دو ساعت مطالعه به مدت ۱۰ دقیقه با انجام تمرینات ورزشی با افزایش تپش قلب، خونرسانی را تقویت کنید، همچنین می‌توان فعالیت‌های مانند طناب زدن و یا در جا دویدن نیز انجام داد.

۵- به منظور افزایش تمرکز و جلوگیری از خواب آلودگی،بهتر است روش مطالعه به صورت تصویر سازی در ذهن باشد، به گونه ای که در هنگام مطالعه، مطلبی را که میخوانیم را تصور کرده و مانند یک نمایش تصویری پیش رویم، تصویرسازی باعث تثبیت بهتر مطالب و تمرکز حواس ما خواهد شد و تاثیر بسزایی در جلوگیری از خواب آلودگی دارد.

۶- در زمان مطالعه باید نور به اندازه کافی باشد و از تابیدن نور زیاد به مکانی که در حال مطالعه هستید، جلوگیری شود و بهترین نور، نور خورشید می باشد تا باعث احساس سرزندگی و جنب و جوش در شما شود، زیرا استفاده از نورهای مصنوعی باعث می شود شما احساس کنید که شب می باشد و خود به خود باعث تلقین خواب آلودگی می شود.

۷- خوردن غذاهای پرحجم و سنگین، در طول روز باعث می‌شود بیشتر انرژی بدن، صرف هضم غذا شود و انرژی کمتری برای فرد باقی بماند، بنابراین چنانچه قصد مطالعه دارید برای یک وعده، نصف غذا را بخورید و نصف دیگر آن را زمانی که مجدداً گرسنه شدید، مصرف کنید.

۸- برای مطالعه باید انگیزه کافی داشته باشید تا از خواب آلودگی جلوگیری کند، بنابراین بهتر است کتاب هایی را برای مطالعه انتخاب کنید که در شما شوق و انگیزه ایجاد می‌کند و در مطالعه هر فصل از کتاب بهتر است،کتاب را ورق بزنید تا باعث افزایش حس کنجکاوی شما شود و سوالات زیادی را در ذهن شما ایجاد کند و ایجاد این سوال ها باعث می شود از خواب آلودگی شما جلوگیری شود.

۹- چنانچه بعد از مطالعه طولانی یک کتاب، دچار خستگی و کسالت شده اید، بهتر است به سراغ مطالب جدید دیگری بروید و از مطالعه کتاب هایی که دارای مطالب یکسانی هستند، خودداری کنید، تنوع در مطالعه باعث می شود، عملکرد بهتری داشته باشید وخواب آلوده نباشید.

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x