کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

دیابتی ها صبحانه چه بخورند؟

زمانی که ترشح هورمون انسولین در بدن کاهش پیدا می‌کند، نوعی بیماری به نام دیابت به وجود می آید، ترشح هورمون انسولین بر عهده پانکراس یا لوزالمعده می باشد و باعث کنترل قند خون می شود، با کاهش هورمون انسولین در بدن، میزان قند به خوبی تنظیم نشده و بیماری دیابت به وجود می آید و با توجه به کاهش هورمون انسولین در بدن بیماران مبتلا به دیابت، باید در مصرف گلوکز حساسیت به خرج دهند، زیرا این هورمون برای سوزاندن قند در بدن وجود ندارد.
اکثر ایرانی ها در وعده صبحانه از مواد قندی استفاده می کنند، اما افراد دیابتی باید در وعده های صبحانه از غذاهایی استفاده کنند که باعث افزایش قند خون نشود، به همین دلیل وعده صبحانه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، لازم به ذکر است که دیابت انواع مختلفی دارد، در دیابت نوع یک هورمون انسولین به اندازه کافی ترشح نمی شود و در نوع دوم انسولین به خوبی ترشح شده، اما بدن نمی‌تواند از این انسولین استفاده کند. قبل اینکه در مورد علائم و انواع دیابت توضیحاتی بدهیم، بهتر است به اهمیت وعده صبحانه بپردازیم.
یکی از مهمترین وعده های غذایی روز، وعده صبحانه می باشد، زیرا این وعده غذایی باعث تامین انرژی و هوشیاری شما در طول روز می شود، هرچند با اینکه این وعده غذایی دارای فواید زیادی می باشد، اما گاهی افراد ترجیح می دهند، صبحانه را حذف کرده و از وعده های دیگر استفاده کنند، چنانچه خواهان رژیم غذایی سالم هستید، حتماً وعده صبحانه را در اولویت قرار دهید، تا در طول روز دچار خستگی کمتری شوید و وزن خود را به راحتی کنترل کنید.
این موضوع به اندازه ای اهمیت دارد، که صبحانه نخوردن کودکان باعث بد غذایی آن ها در دراز مدت خواهد شد، افرادی که میان وعده صبحانه را حذف می کنند، از میان وعده های پر انرژی تر و مضرتری استفاده می کنند، که این وعده ها باعث افزایش وزن شده و گاهی دارای چربی و نمک زیادی هستند، که مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می آورد، از فواید مصرف صبحانه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- سوخت و ساز طبیعی بدن

به دلیل سرشار بودن وعده صبحانه از مواد مغذی مانند کلسیم، آهن، ویتامین های Bو فیبر این وعده غذایی باعث تامین نیاز بدن به مواد مغذی خواهد شد و افرادی که صبحانه را حذف می کنند، نسبت به افرادی که صبحانه می خورند بیشتر دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی می شوند، با توجه به اهمیت وعده صبحانه، کارشناسان تغذیه بر این باورند، که مصرف کربوهیدرات ها و پروتئین ها را در وعده صبحانه قرار گیرد، زیرا مصرف کربوهیدرات باعث رساندن انرژی کافی برای انجام فعالیت ها به بدن می شود و سوخت مورد نیاز شما را فراهم می کند.
پروتئین نیز باعث فراهم شدن انرژی شده و باعث می شود در وعده های غذایی بعدی اشتهای کمتری به غذا داشته باشید، قرار دادن پروتئین در وعده صبحانه، دارای اهمیت بالایی می باشد به گونه ای که بزرگسالان به منظور حفظ متابولیسم و توده عضلانی به ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین در وعده صبحانه نیاز دارند، با توجه به میزان فعالیت افراد این میزان متغیر است.

۲- کنترل وزن

با نخوردن صبحانه سطح انرژی بدن افت می کند و باعث می شود افراد به منظور دریافت انرژی کافی به غذاهای ناسالم مانند شیرینی و دونات روی آورند و با توجه به پژوهش هایی که انجام شده است رابطه مستقیمی بین نخوردن صبحانه و اضافه وزن وجود دارد و بیشتر، افرادی دچار اضافه وزن شده اند که وعده صبحانه را حذف کرده اند.

دیابتی ها صبحانه چه بخورند؟

۳- کنترل قند خون

وعده صبحانه باعث کنترل قند خون شما در طول روز می شود و افرادی که از سلامت کامل برخوردارند و افراد دیابتی نباید وعده صبحانه را حذف کنند، زیرا حذف وعده صبحانه باعث کاهش قند خون شده و منجر به عصبی تر شدن شما خواهد شد، همچنین زمانی که افراد دیابتی وعده صبحانه خود را حذف می‌کنند، احتمال افت قند خون زیاد می شود و کاهش قند خون باعث افزایش اضطراب، تحریک پذیری، لرزش های شدید، خستگی، ضربان قلب نامنظم و تشنج می شود، به همین دلیل افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید در وعده صبحانه از کربوهیدرات های آسان و مقداری چربی و پروتئین استفاده کنند، از غذا های  مناسب صبحانه برای افراد دیابتی می توان تخم مرغ، نان تست و غلات را نام برد، بنا به توصیه انجمن دیابت آمریکا مصرف کالری در وعده صبحانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالری می باشد.

۴- سلامت قلب

با توجه به گزارشات ارائه شده در ژورنال کالج قلب و عروق آمریکا افرادی که وعده صبحانه را حذف می‌کنند، بیشتر مبتلا به تصلب شرایین می‌شوند بنابراین ارتباط مستقیم بین صبحانه و سلامت قلب وجود دارد، زیرا تصلب شرایین باعث حمله قلبی و سکته می شود، همچنین باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل اضافه وزن، فشار خون، کلسترول بالا و افزایش سایز کمر می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

از صبحانه های مفید برای افراد دیابتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- تخم مرغ

یکی از بهترین صبحانه ها برای افراد دیابتی تخم مرغ باشد و تخم مرغ با این که دارای کالری کمی می باشد، اما پروتئین بالایی دارد، همچنین کربوهیدرات آن کمتر از یک گرم می باشد و با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی افراد دیابتی، خوردن ۲ عدد تخم مرغ در روز می‌تواند باعث کاهش قند خون ناشتا به صورت قابل توجه شود، مصرف تخم می تواند به صورت سرخ شده، آب پز و املت باشد.

۲- بلغور جو

یکی دیگر از صبحانه های مفید برای افراد دیابتی بلغور جو دوسر می باشد، با این که بلغور جوی دوسر دارای کربوهیدرات بالایی می باشد، اما به دلیل فیبر بالایی که دارد، باعث کاهش سطح قند خون خواهد شد، زیرا فیبر مسئول کاهش قند خون می باشد. می توانید به همراه بلغور جو دوسر از آجیل ها، انواع توت، دارچین و ماست یونانی استفاده کنید، زیرا این مواد نیز کربوهیدرات بالایی ندارند.

۳- ماست یونانی

ماست یونانی دارای ترکیبات پروبیوتیک می باشد که تاثیر زیادی در تجزیه قندها در بدن دارد و در صورتی که در کنار انواع توت ها استفاده شود، گزینه مناسبی برای افراد دیابتی می باشد و باعث کنترل قندخون و کاهش غلظت قند خون خواهد شد، ماست یونانی کم کالری می باشد و می توانید برای افزایش کالری، کمی به آن آجیل خورد شده اضافه کنید.

۴- آووکادو ونان تست

یکی از مواردی که باعث جلوگیری از افزایش قند خون می شود، آووکادو می باشد، زیرا آووکادو سرشار از فیبر و اسیدهای چرب غیر اشباع می باشد، همچنین نان تست یک غذای ساده می باشد، که افراد دیابتی می توانند در کنار آووکادو از نان تست استفاده کنند.نان تست دارای فیبر بالایی می باشد و ترکیب این دو در کنار هم باعث دریافت کالری زیادی نخواهد شد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۵- سبوس گندم

سبوس گندم دارای مواد مغذی و فیبر زیادی می باشد و تاثیر بسزایی در کاهش سطح خون دارد، سبوس گندم را می توان با شیر یا ماست استفاده کنید، همچنین اضافه کردن انواع توت به آن، تاثیر زیادی در طعم بهتر دارد.

از صبحانه های خطرناک برای افراد دیابتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- ماست طعم دار

با اینکه ماست دارای فواید زیادی برای افراد دیابتی می باشد، اما شیرین و طعم دار کردن آن، از صبحانه های خطرناک برای افراد دیابتی می باشد زیرا افزایش این مواد، باعث قند اضافه آن و بالا بردن سطح قند خون می‌شود، بنابراین بهترین گزینه برای افراد دیابتی، ماست بدون طعم می باشد.

۲- آب میوه

آب میوه قند خون شما را خیلی سریع افزایش می دهد، زیرا دارای قند طبیعی بالا و فیبر کمی می باشد و بهتر است به جای استفاده از آب میوه از میوه و سبزیجات کامل استفاده کنید.

۳- پنکیک

افراد دیابتی نباید پنکیک را در وعده صبحانه مصرف کنند، زیرا پنکیک، دارای کربوهیدرات و شکر می باشد و به سرعت، قند خون شما را افزایش می دهد و دارای فیبر و یا پروتئینی نمی باشد، که تاثیر در کاهش اشتهای شما داشته باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

انواع دیابت

دیابت پنج دسته زیر تقسیم می شود.

۱- دیابت نوع یک

۲-  دیابت نوع دو

۳-  دیابت بارداری

۴-  پیش دیابت

۵-  دیابت بی مزه

۱- دیابت نوع یک

این نوع دیابت، دیابت وابسته به انسولین می باشد، که در این دیابت سلول های تولید کننده انسولین، مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می گیرد و باعث کاهش توانایی بدن در تولید انسولین می شود، بنابراین در این نوع دیابت هورمون انسولین وجود ندارد که قند وارد شده به بدن را به سمت سلول ها هدایت کند، این نوع دیابت بیشتر در کودکان مشاهده می شود، زیرا مادرزادی می باشد.

انواع دیابت

۲- دیابت نوع دو

این نوع دیابت وابسته به سبک زندگی و رژیم غذایی افراد می باشد و نسبت به دیابت نوع یک شایع تر می باشد و در صورتی که افراد مصرف شیرینی و نوشیدنی های صنعتی را در اولویت قرار دهند، رابطه خوبی با ورزش نداشته باشند، دچار اضافه وزن و چاقی باشند و همچنین به دخانیات اعتیاد داشته باشند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع دیابت می باشند. با اینکه این نوع دیابت بیشتر بزرگسالان را درگیر می‌کند، اما اخیراً در بین کودکان و نوجوانان نیز در حال افزایش می باشد و دلیل افزایش آن در بین کودکان و نوجوانان بی تحرکی و دریافت کالری بیش از اندازه می باشد.

۳- دیابت بارداری

با توجه به اینکه در ماه های آخر بارداری سطح هورمون های بدن دچار تغییرات می شود، منجر به دیابت بارداری خواهد شد، زیرا در این دیابت توسط جفت، هورمون هایی تولید می شود، که بر میزان انسولین تاثیر گذاشته و عملکرد آن را دچار اختلال می کند.

۴- پیش دیابت

در مرحله پیش دیابت با اینکه سطح گلوکز خون بالا می باشد، اما هنوز به دیابت مبتلا نشده اید و باید تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود ایجاد کنید تا به دیابت مبتلا نشوید.

۵- دیابت بی مزه

در صورتی که در غدد درون ریز اختلالاتی ایجاد شود، باعث نوعی بیماری مادرزادی به نام دیابت بی مزه می شود که از علائم این دیابت تشنگی زیاد و تولید بیش از حد ادرار رقیق می باشد.

علائم دیابت چیست؟

بهتر است علائم دیابت نوع ۱ و نوع ۲ را به صورت جداگانه بررسی نماییم.

 علائم دیابت نوع ۱

۱-تشنگی بیش از اندازه

۲- تاری دید

۳- خستگی

۴- کاهش وزن

۵- گرسنگی بیش از اندازه

اما در زمانی که قند خون به شدت بالا باشد، منجر به تنفس سریع، خشکی پوست و دهان، برافروختگی چهره، حالت تهوع و درد معده می شود.

علائم دیابت چیست؟

علائم دیابت نوع ۲

از علائم اولیه دیابت نوع ۲ می توان به:

۱- کاهش وزن

۲- تشنگی زیاد

۳- ادرار مکرر

۴- خشکی دهان

۵- خارش پوست

۶-خستگی

۷- کاهش سطح انرژی

۸- گرسنگی دائم اشاره کرد اما با پیشرفت این بیماری زخم های ایجاد شده برروی بدن دیرتر خوب می شود،عفونت مخمری، لکه های سیاه روی پوست ایجاد می شود، درد پا و بی حسی در نوک انگشت احساس می شود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

علائم دیابت در زنان

با اینکه بیماری دیابت دارای علائم مشترک می باشد اما ممکن است بعضی علائم، در زنان و مردان متفاوت باشد، از علائم دیابت در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- عفونت واژینال ودهانی

در صورتی که مخمر تولید شده توسط قارچ کاندیدا بیش از اندازه رشد کند، باعث عفونت واژینال و عفونت دهانی خواهد شد و ایجاد این عفونت ها در زنان بیشتر می باشد، عفونت دهانی به صورت لایه های سفید رنگ بر روی زبان و داخل دهان مشاهده می شود.

۲- اختلال عملکرد جنسی زنانه

زمانی که سطح گلوکز خون بالا باشد، باعث آسیب به رشته های عصبی می‌شود و این آسیب ها منجر به بی حسی و گزگز اندام هایی مانند ساق پا، ران و ناحیه واژن خواهد شد، در نتیجه منجر به کاهش تمایلات جنسی می شود.

۳- سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک، باعث مقاومت بدن در برابر انسولین می‌شود و در نهایت منجر به افزایش سطح قند خون خواهد شد و این اختلال زمانی به وجود می آید، که میزان هورمون های مردانه بدن دچار اختلال شود.

چند بار ادرار در روز نشانه ی دیابت است؟

یکی از علائم دیابت تکرر ادرار می باشد اما نمی توان با تکرر ادرار به قطعیت گفت که شما به دیابت مبتلا هستید. زمانی که فرد به دیابت مبتلا می شود با افزایش قند خون، خروج قند خون از بدن، از طریق ادرار می باشد و خارج شدن آن باعث فشار به کلیه می شود.

چند بار ادرار در روز نشانه ی دیابت است؟
در نتیجه دفعات ادرار کردن افزایش می یابد، البته نمی توان تعداد دفعات مشخصی برای تکرر ادرار مشخص کرد و با توجه به شرایط فرد، در افراد مختلف تکرر ادرارمتفاوت می باشد و برای تشخیص دیابت باید علائم دیگر را نیز در نظر بگیرید، که این علائم تغییرات وزن، ضعف مداوم و بوی خاص ادرار می باشد.

دیابتی ها چه میوه هایی بخورند؟

از میوه های مناسب افراد دیابتی می توان لیمو شیرین، لیمو ترش، پرتقال، نارنگی، زردآلو، هلو، سیب، آلو، زغال اخته، گلابی، کیوی، گیلاس، توت فرنگی، گریپ‌فروت، هندوانه، انبه، موز و انگور را نام برد، میوه‌های تازه بهترین گزینه برای افراد دیابتی می باشد و مصرف کمپوت ها و میوه های کنسروی به دلیل قند افزوده، گزینه مناسبی برای دیابتی ها نمی باشد.

دیابتی ها چه میوه هایی بخورند؟
همچنین میوه های خشک، دارای گلوکز بالاتری نسبت به میوه‌های تازه می باشند، پس میوه‌های تازه گزینه بهتری برای افراد دیابتی می باشد، البته مصرف میوه برای کنترل اشتهای دیابتی ها، بسیار تاثیرگذار می باشد، زیرا این افراد دچار ضعف مداوم می شوند.

 

چگونه دیابت را از بین ببریم؟

علاوه بر درمان های دارویی که پزشک برای دیابتی ها در نظر می‌گیرد می توان راه های دیگری نیز برای درمان و کنترل دیابت انجام داد این راهکارها عبارتند از:

۱- رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی شما باید شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی و مواد مورد نیاز بدن باشد، تا باعث متعادل ساختن تغذیه شود و تاثیر زیادی در درمان داشته باشد و بهتر است در این زمینه از متخصصان تغذیه کمک بگیرید، تا بهترین رژیم غذایی برای شما مشخص شود.

۲- فعالیت های ورزشی

ورزش باعث کاهش قند خون و متعادل ساختن سوخت و ساز بدن می شود، ورزش یکی از بهترین راه ها برای درمان دیابت می باشد. از فعالیت های ورزشی مفید برای دیابتی ها می توان پیاده روی تند، شنا و دوچرخه سواری را نام برد، همچنین انجام فعالیت های بدنی، باعث کاهش قندخون و سوخت و ساز بیشتر بدن می شود.

۳- کاهش وزن

در صورتی که فرد دچار اضافه وزن باشد، با کم کردن وزن می تواند نیاز بدن به مصرف به انسولین را کاهش داده و در بعضی مواقع نیاز به مصرف انسولین نمی باشد و به درمان دیابت کمک شایانی می‌کند.

چگونه دیابت را از بین ببریم؟

۴- استفاده از طب سنتی

راهکارهای مختلفی برای کنترل قند خون از طریق طب سنتی وجود دارد و با توجه به گزارشات که ارائه شده و انجام آزمایشات در حین استفاده از داروهای سنتی، مشاهده شده است که قند خون در افراد دیابتی کاهش پیدا کرده است. از داروهای سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ژل رویال

مصرف ژل رویال در افراد دیابتی نتایج خوبی به همراه داشته است و باعث کاهش قند خون آن ها در صورت مصرف مرتب می شود، ژل رویال خوراک ملکه زنبور عسل می باشد و مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد و در حین مصرف باید قند خون کنترل شود.

  • دارچین

دارچین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و تاثیر زیادی در چربی سوزی و کاهش وزن دارد، همچنین باعث کاهش قند خون در بدن می شود، اما استفاده از دارچین در پخت غذا، باعث کاهش خواص آن می شود و بهتر است به صورت خام بر روی غذا ریخته شده و میل کنید.

  •  بابونه

بهتر است برای مصرف بابونه، آن را به صورت دمنوش و چای مصرف کنید، تا باعث رفع خستگی بدن شود، همچنین بابونه تاثیر به سزایی در کاهش قند خون و انتقال آن به کبد دارد.

  • زردچوبه

زردچوبه دارای خواص بسیار زیادی می باشند که از خواص آن می توان به ضد سرطان بودن و درمان بیماری‌های قلبی اشاره کرد، همچنین این ادویه تاثیر زیادی در کاهش قند خون دارد و با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد، به درمان بیماری دیابت کمک شایانی می کند.

  • گرده گل

گرده گل دارای مزایای زیادی می باشد و به عنوان یک ماده مغذی برای بدن انسان شناخته شده است،  گرده گل در هنگامی که زنبور عسل بر روی گل ها می نشیند، به پای آن می چسبد و هنگام ورود زنبور به کندو از پای آن جدا می شود، تجربه نشان داده است که می توان از گرده گل برای درمان دیابت استفاده کرد.

  • بره موم

بره موم نیز توسط زنبور عسل تولید می شود و تاثیر بسزایی در ترشح انسولین و سلول های پانکراس دارد، اما مصرف آن باید طبق دستور پزشک انجام گیرد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

برای دیابت به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

بهترین پزشکانی که می توان برای درمان دیابت به آنها مراجعه کنید، پزشکان متخصص و فوق تخصص غدد می باشند، اما چنانچه در شهر محل زندگی شما فوق تخصص غدد وجود ندارد، می توانید برای درمان دیابت به متخصصین داخلی مراجعه کنید، همچنین می توانید با جستجو در سایت های پزشکی از وجود پزشکان در شهر خود مطلع شوید.

برای دیابت به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

کلام آخر

همانگونه که مشاهده کردید در صورتی که رژیم غذایی افراد مناسب باشد، می تواند تاثیر بسزایی در کنترل قندخون داشته باشد، همچنین عوامل دیگری نیز بر سطح قند خون تاثیر گذار می باشد و یکی از مهمترین وعده های غذایی برای افراد دیابتی وعده صبحانه می باشد و گزینه های سالم زیادی برای صبحانه این افراد وجود دارد، اما با این که یک رژیم غذایی مغذی و متعادل در صبحانه تاثیر زیادی در کاهش سطح قند خون دارد، اما دیگر  وعده های غذایی نیز باید دارای دارای مواد مغذی و متعادل باشد، تا باعث کنترل قند خون، در سطح متعادل شود.

3 1 رای
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x