کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

اصول تغذیه در ماه رمضان

با توجه به اینکه در ماه رمضان، خوردن و آشامیدن قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب آفتاب می باشد، بنابراین ممکن است باعث کاهش آب بدن و ضعف افراد شود، به همین دلیل باید اصول تغذیه در ماه رمضان به خوبی رعایت شود و با انتخاب مواد غذایی مناسب و مصرف آن به میزان کافی، سلامت فرد با مشکل مواجه نشود.
زمانی که فرد روزه می باشد، بدن به منظور تامین مواد مغذی و انرژی مورد نیاز خود بر وعده غذایی شما در هنگام سحر و افطار تکیه می‌کند و چنانچه این اصول به خوبی رعایت نشود، مشکل کم آبی و ضعف برای افراد ایجاد خواهد شد، پس باید با اصول تغذیه مناسب در ماه رمضان آشنا باشید، تا در هنگام روزه داری این مشکلات برای شما ایجاد نشود.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۱- وعده سحری نباید حذف شود.

گاهی افراد برای جلوگیری از اختلال در خواب وعده غذایی سحری را حذف می کنند، اما با اینکه حذف سحری از اختلال خواب جلوگیری می کند، اما به دلیل اینکه جایگزینی برای صبحانه افراد می باشد، حذف آن مشکلات زیادی را برای روزه‌دار ایجاد خواهد کرد، زیرا وعده سحری باعث تامین مواد مغذی و انرژی مورد نیاز فرد تا زمان افطار می شود و با حذف آن بدن با کمبود آب و مواد غذایی مواجه خواهد شد و همچنین حذف آن باعث می‌شود فرد در هنگام افطار غذای بیشتری بخورد که این موضوع باعث افزایش وزن خواهد شد.

۲- پیشگیری از پرخوری در هنگام افطار

گاهی افراد به دلیل گرسنگی زیاد در طول روز در هنگام افطاری، غذا های زیادی را به یک باره میل می کنند و این موضوع باعث آسیب به بدن خواهد شد. یک وعده افطاری باید از نظر مواد مغذی غنی باشد و در خوردن آن نباید زیاده روی شود، زیرا مصرف بیش از اندازه غذا باعث سوء هاضمه و افزایش وزن خواهد شد، بنابراین در هنگام افطار غذا را به آرامی بخورید و از پرخوری دوری کنید.

۳- از مصرف غذاهای شور و و سرخ کرده، خودداری شود.

گاهی بعضی افراد روزه دار در هنگام افطار و سحری سعی دارند با مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، انرژی بدن خود را فراهم کنند، اما این غذاها باعث احساس سیری افراد در کوتاه مدت خواهد شد و باعث می شود در هنگام روزه داری در ساعات پایانی احساس ضعف داشته باشند، همچنین مصرف این غذاها باعث افزایش وزن، بی حالی و خستگی فرد خواهد شد، بنابراین از مصرف زیاد این غذاها خودداری شود و بهتر است غذاهای شما نمک کمی داشته باشد، زیرا نمک زیاد باعث افزایش عطش خواهد شد و مصرف میوه‌ها، سبزیجات و برنج جایگزین مناسبی برای این مواد غذایی می باشد.

اصول تغذیه در ماه رمضان

۴- به میزان کافی آب بنوشید.

به منظور پیشگیری از دهیدراته شدن بدن و از دست رفتن آب آن، در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی آب بنوشید، اما دریافت یکباره آب باعث پر شدن معده خواهد شد و باعث می شود فرد تمایلی به مصرف مواد غذایی نداشته باشد، همچنین آب اضافه به یکباره از بدن دفع می شود اما بهتر است مصرف مایعات با فاصله انجام گیرد و حداقل ۸ لیوان مایعات در این فاصله بنوشید، مصرف میوه، شربت و حتی سوپ می تواند تامین کننده مایعات بدن باشد، اما مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و نوشابه های گاز دار را کم کرده، زیرا این مایعات باعث از دست رفتن آب بدن می شوند، به دلیل اینکه ادرار آور می باشند.

۵- آهسته غذا بخورید.

به منظور آسان تر شدن هضم غذا، غذا خوردن باید آهسته باشد، زیرا سریع غذا خوردن ،باعث افزایش امکان پرخوری خواهد شد، برای مصرف هر وعده غذایی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان نیاز می باشد تا مغز پیام سیر شدن را دریافت کند، بنابراین به منظور قرار دادن این فرصت در اختیار مغز؛ غذا را آهسته بخورید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۶- وعده های غذایی را سبک کنید.

به منظور افطار از غذاهای سبک استفاده کنید و با فاصله دو ساعت پس از افطار می توان از غذاهایی که خیلی چرب نباشد، استفاده کرد، همچنین مصرف زولبیا و بامیه گزینه مناسبی برای افطار نمی باشد، زیرا باعث آسیب به معده خواهد شد.

۷- از مصرف ادویه جات اضافی و نمک خودداری کنید.

مصرف غذاهای پر ادویه باعث افزایش عطش و کم شدن آب بدن خواهد شد.

۸- مصرف میان وعده های سالم

بهتر است در فاصله بین افطار تا سحر از میوه های خشک و خرما به منظور تامین انرژی بدن و دریافت مواد مغذی سالم استفاده شود.

۹- به میزان کافی غذا میل نمایید.

به منظور پیشگیری از اضافه وزن و مشکلات گوارشی در هنگام افطار و سحر، به اندازه کافی غذا مصرف کنید و از پرخوری خودداری شود.

۱۰- انجام فعالیت های روزانه

گاهی افراد برای صرف انرژی کمتر، ترجیح می دهند در هنگام روزه داری با کاهش فعالیت ها، کمبود انرژی را جبران کنند، اما بهتر است بعد از افطار با انجام فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی باعث افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن کالری های اضافه شوید.

۱۱- مشورت با پزشک

گاهی افراد به دلیل شرایط جسمانی که دارند، ممکن است روزه داری برای آن ها مضر باشد، بنابراین چنانچه قصد روزه گرفتن دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید و در صورتی که روزه داری برای شما مشکلی ایجاد نمی کند، روزه بگیرید.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

آیا روزه داری ضرر دارد؟

ماه رمضان فرصتی است برای پاکسازی سموم از بدن می باشد اما باید برای روز داری به نکاتی توجه شود تا باعث ضرر به سلامتی افراد نشود، منبع اصلی انرژی بدن گلوکز می باشد که این گلوکز در عضلات و کبد ذخیره می شود، در زمان روزه داری بدن برای تهیه انرژی از منبع گلوکز استفاده می کند و زمانی که گلوکز بدن پایان می رسد، بدن برای تهیه انرژی از چربی ها استفاده می کند.

آیا روزه داری ضرر دارد؟
در صورتی که فرد برای چند روز یا چند هفته غذا نخورد، پروتئین ها منبع تامین انرژی هستند، چنانچه تعادل غذا و مایعات دریافتی در ماه رمضان رعایت شود، ضرری برای سلامت افراد نخواهد شد، زیرا با مصرف مایعات کافی، کلیه نیز به حفظ آب بدن کمک می کند و همچنین به منظور جلوگیری از تحلیل عضلات باید در وعده سحری و افطار به میزان کافی غذاهای انرژی زا مانند کربوهیدرات و چربی ها مصرف شود.

مزایای روزه گرفتن

اغلب افراد روزه را یک وظیفه دینی و شرعی می دانند و گاهی از فواید روزه برای سلامتی شان بی خبر می باشند، اما روزه داری دارای مزایای زیادی می باشد که از این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- با توجه به اینکه پرخوری باعث عوارض زیادی برای دستگاه گوارش می‌شود، روز گرفتن بر دستگاه گوارش تاثیر گذاشته و موجب استراحت معده می شود و اسید موجود در معده توسط صفرا خنثی شده و از ایجاد زخم معده جلوگیری می کند با نرمال شدن عملکرد دستگاه گوارش، فعالیتهای متابولیسمی عملکرد بهتر خواهد داشت.

۲- روزه باعث تنظیم چربی های نامطلوب موجود در خون شده و برای افرادی که مبتلا به چربی خون بالا می باشند، تاثیر بسزایی دارد، همچنین روزه گرفتن باعث کاهش چربی های اضافه بدن نیز خواهد شد.

۳- با توجه به اینکه غذاهای فست فود دارای مواد افزودنی زیادی می باشد و امکان تبدیل این مواد به مواد سمی وجود دارد و گاهی این سموم در بدن به شکل چربی ذخیره می شوند، در زمان روزه داری با افزایش سوخت و ساز بدن، این چربی ها به منظور تامین انرژی بدن سوزانده شده و باعث آزاد شدن سموم خواهند شد.

۴- بدن برای تامین انرژی از چربی های اضافه استفاده می‌کند و در صورتی که در برنامه غذایی فرد، مصرف میوه و سبزیجات افزایش پیدا کند و مصرف چربی و قند را کاهش دهد، تاثیر بسزایی در کاهش وزن سریع دارد.

مزایای روزه گرفتن

۵- با روزه گرفتن می توان مصرف موادی مانند الکل کوکائین، نیکوتین و کافئین را کاهش داده، بنابراین کمکی برای ترک عادت ها و اعتیاد می باشد.

۶- روزه گرفتن باعث کاهش قند خون، کلسترول، فشارخون و حتی جوانسازی پوست می شود، با توجه به اینکه این علائم بر روی سلامت قلب افراد نیز تاثیر گذار می باشد با تعدیل شدن فشار خون و قند خون می توان از خطر بیماری قلبی جلوگیری کرد، همچنین با افزایش چربی خون، احتمال گرفتگی عروق وجود دارد، که در زمان روزه داری چربی های اضافه سوزانده شده و باعث جلوگیری از انسداد عروق می شود.

۷- در زمان روزه داری به منظور تامین انرژی بدن گلوکز تجزیه می شود و به همین دلیل گزینه مناسبی برای کاهش قند خون می باشد.

۸- با توجه به مطالعات انجام شده تاثیر روزه بر بیماری های التهابی ثابت شده است و روزه باعث درمان بیماری های التهابی مانند کولیت، ورم مفاصل و همچنین بیماری های پوستی مانند پسوریازیس می شود.

۹- مطالعاتی که توسط دانشمندان آمریکایی انجام گرفته است، تاثیر روزه داری بر عملکرد مغز نیز به اثبات رسیده، زیرا در ماه رمضان سطح تعادل نورون زایی افزایش پیدا کرده و باعث می شود سلول های مغزی بیشتری دربدن تولید شود و با کاهش میزان کورتیزون، سطح استرس نیز به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

۱۰- روزه باعث افزایش هورمون رشد می شود، هورمون رشد برای ورزشکاران بسیار با اهمیت است زیرا باعث ساخت سریع تر ماهیچه خواهد شد، در روزه داری بدن برای تامین انرژی، چربی های ذخیره شده را به جای ماهیچه می سوزاند.

۱۱- روزه داری باعث می‌شود تمرکز بدن به جای گوارش بر روی فرایندهای دیگری باشد و به منظور تأمین انرژی از بافت های چربی و مرده پوسا استفاده کند، به همین منظور سلول‌های جدید جایگزین سلول های قدیمی خواهد شد، بنابراین روزه‌داری تأثیر به سزایی در افزایش شفافیت و سلامت پوست نیز خواهد خواهد داشت و از آکنه جلوگیری می کند.

معایب روزه گرفتن

۱- سردرد

با توجه به اینکه در طول روزه داری فرد با گرسنگی و افت قند خون مواجه می شود، در انتهای روزه داری ممکن است، این موارد باعث ایجاد سردرد شود‌.

۲- یبوست

چنانچه اصول تغذیه ای در ماه رمضان به خوبی رعایت نشود، باعث کاهش مایعات بدن می شود و در نتیجه منجر به یبوست خواهد شد، بنابراین برای جلوگیری از ایجاد یبوست، باید به میزان کافی مایعات بنوشید و از غذاهای حاوی فیبر استفاده کنید.

۳- سوء هاضمه

در صورتی که در هنگام افطار و سحر از غذاهای پرچرب و سرخ کرده استفاده شود، این غذاها باعث ایجاد نفخ معده شده و منجر به سوء هاضمه خواهد شد و همچنین مصرف غذاهایی مانند حبوبات، کلم و نوشیدنی هایی مانند نوشابه نیز باعث ایجاد نفخ خواهد شد.

۴- کاهش فشار خون

با مصرف مایعات کم و کاهش مصرف نمک احتمال افت فشار در هنگام روزه داری وجود دارد.

معایب روزه گرفتن

۵- گرفتگی عضلات

در صورتی که مواد غذایی مصرفی شما در هنگام افطار و سحر حاوی میزان کافی کلسیم، منیزیم و پتاسیم نباشد، باعث گرفتگی عضلات خواهد شد.

۶- زخم معده

چنانچه افراد با مشکلات گوارشی مواجه باشند، روزه داری باعث افزایش اسید معده و در نتیجه بدتر شدن شرایط فرد خواهد شد، همچنین مصرف غذاهای تند و نوشابه‌های گازدار باعث بدتر شدن این وضعیت خواهد شد، بنابراین افرادی که مشکل زخم معده دارند، باید قبل از اقدام به روزه داری با پزشک مشورت کنند.

۷- سنگ کلیه

چنانچه بدن به میزان کافی مایعات دریافت نکند، باعث سنگ کلیه خواهد شد.

اهمیت تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان بسیار با اهمیت می باشد و با رعایت چند نکته ساده می‌توان باعث تضمین سلامت فرد شد. با محدود شدن خوردن و آشامیدن افراد به قبل از طلوع آفتاب و بعد از غروب آفتاب، ممکن است بدن با کمبود آب و ضعف مواجه شود که در نتیجه منجر به سردرد در فرد می‌شود، بنابراین انتخاب یک ماده غذایی مناسب و مصرف آب به میزان کافی، باعث می شود فرد از نظر سلامتی در وضعیت خوبی قرار گیرد.
یکی از مهم ترین وعده های غذایی صبحانه می باشد که بسیار برای افراد با اهمیت می باشد، اما در طول ماه رمضان وعده سحری اهمیت صبحانه را خواهد داشت، زیرا انرژی فرد را در طول روزه داری فراهم می کند، بنابراین وعده غذایی باید به میزان کافی حاوی مواد مغذی باشد تا منجر به ضعف و کاهش انرژی بدن در طول روز نشود، همچنین مصرف غذا در وعده افطاری نیز با اهمیت می باشد و در صورتی که وعده سحری حدف شود، باعث پرخوری افراد در زمان افطار و در نتیجه افزایش وزن خواهد شد.

اهمیت تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان
غذاهایی که در هنگام افطار و سحری مورد استفاده قرار می گیرد، باید از نظر تغذیه مفید و متناسب باشد و این غذاها حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی موثر گیاهی باشد، از غذا های مفید در ماه رمضان می توان برنج قهوه ای، نان کامل، ماهی و لبنیات کم چرب را نام برد، که مصرف این مواد باعث ترمیم بافت بدن و افزایش توان سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مواد غذایی مناسب کدامند؟

در هنگام افطار باید حجم مناسبی مایعات، مواد غذایی کم چرب و غذاهای فیبر دار مصرف شود، بنابراین بهتر است یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید، از مواد غذایی مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- به منظور فراهم کردن مواد مغذی مورد نیاز بدن در هنگام افطار، به میزان کافی آب میوه، شیر یا آب بنوشید، زیرا مصرف این مواد باعث دریافت کالری اضافه بدن نخواهد شد و تاثیر زیادی در از بین بردن خشکی بدن دارد، اما مصرف مایعات دیگری هایی که حاوی قندهای مصنوعی می باشد باعث ورود کالری زیادی به بدن شده و در نتیجه منجر به افزایش وزن خواهد شد.

۲- خرما

با توجه به اینکه خرما قند طبیعی دارد و بسیار انرژی زا می باشد،بهتر است در هنگام باز کردن روزه، خرما مصرف کنید، زیرا این ماده غذایی حاوی مس، منگنز، پتاسیم و فیبرمی باشد، همچنین مصرف میوه های خشک شده مانند کشمش و انجیر نیز تاثیر بسزایی در افزایش انرژی بدن و تامین مواد معدنی دارد.

۳- مصرف میوه

میوه باعث تامین انرژی، مایعات و برخی مواد غذایی بدن می شود، بنابراین بهتر است در فاصله بین افطار و سحر میوه مصرف شود.

۴- حلیم و آش

با توجه به اینکه در طول روز دستگاه گوارش در حال استراحت می باشد، بنابراین در هنگام افطار باید از غذاهای سبک تر استفاده شود و سوپ، حلیم و آش گزینه مناسبی برای افطار می باشد، در تهیه  این غذاها باید از آب گوشت و مرغ استفاده شده باشد، همچنین استفاده از حبوباتی مانند عدس و لوبیا نیز تاثیر بسزایی درتامین مواد مغذی بدن و افزایش قوای افراد دارد.

مواد غذایی دریافتی در وعده سحری نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به منظور پیشگیری از کاهش آب بدن، باید این غذا ها غنی از مایعات باشد، همچنین مصرف غذاهایی که حاوی نشاسته باشد نیز برای پیشگیری از یبوست توصیه می‌شود، از مواد غذایی مناسب سحری نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- غذاهای نشاسته دار

مصرف چلو و خورشت هایی که چربی زیادی نداشته باشد، منبع مناسبی برای تامین نشاسته بدن می باشد، همچنین مصرف شیر برنج و یا ماست به همراه میوه نیز گزینه مناسبی برای وعده سحر می باشد.

۲- ماست

ماست باعث جلوگیری از کاهش مایعات بدن می شود، همچنین حاوی مواد مغذی مانند پروتئین کلسیم و ویتامین B می باشد و در صورتی که با غلات و میوه ها ترکیب شود، خواص آن افزایش پیدا می کند.

مواد غذایی مناسب کدامند؟

۳- نان های سبوس دار

نان های سبوس دار به دلیل اینکه حاوی فیبر زیاد تری می باشد، گزینه مناسبی برای وعده سحری می باشد و بهتر است نان سبوس دار به همراه کره بادام زمینی، پنیر و موز استفاده شود، اما به دلیل اینکه نان خشک می باشد، به منظور حفظ آب بدن در کنار آن آب زیادی بنوشید.

۴- جو دوسر

جو دوسر غنی از فیبر می باشد و با مصرف آن در کنار شیر و آب می توان، مایعات بدن و پروتئین آن را فراهم کرد، همچنین مصرف جو دوسر در کنار ماست و میوه ها باعث افزایش ارزش غذایی آن خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت بعد از افطار با انجام حرکات و فعالیت های مناسب باعث کاهش استرس و افزایش سوخت کالری های اضافه بدن شوید که پیاده روی تاثیر زیادی در آرامش و متابولیسم بدن دارد، همچنین مصرف آب سبزی ها و صیفی‌جات مانند آب گوجه فرنگی وآب کرفس باعث می شود، مایعات بدن به اندازه کافی تامین شود و خوردن غذاهای شور و چرب و همچنین غذاهایی مانند کنسرو، سوسیس، کالباس باعث ایجاد تشنگی و تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد، بنابراین می‌توان با کاهش نمک غذاها و جایگزین کردن سبزی های خشک و معطر برای طعم دار کردن غذاها، تشنگی را کاهش داد، زیرا مصرف زیاد نمک باعث عطش بیشتری در هنگام روزه داری خواهد شد، علاوه بر آن منجر به افزایش فشار خون و سنگ کلیه می شود.
گاهی افراد به منظور پیشگیری از تشنگی در طول روز، در هنگام سحری آب زیادی می نوشند که این عادت مناسبی نیست و بهتر است در فاصله افطار تا سحر از آب و میوه های سرشار از آب استفاده شود.
مصرف غذاهای سنگین مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده و کتلت های چرب، در هنگام افطار گزینه ی مناسبی نیست و بهتر است از روغن های مایع مانند کلزا، ذرت، سویا و روغن آفتابگردان در تهیه غذا به مقدار کم استفاده شود و بیشتر غذاها به صورت آب پز و بخارپز باشد، برای استفاده از گوشت تمام چربی های قابل رویت از آن جدا شده و در هنگام پخت مرغ نیز پوست آن را جدا کنید و از روش آب پز برای پخت آن استفاده شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x