کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

آکنه هورمونی چیست؟

آکنه هورمونی، جوش های دردناکی هستند که به دلیل تغییرات هورمونی بر روی بدن ایجاد می شود و این نوع جوش ها موجب ناراحتی افراد شده و باعث می شود چهره آنها ظاهر ناپسندی داشته باشد و گاهی باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود، اما باید بدانید آکنه هورمونی قابل درمان می باشد و روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد که با توجه به شرایط فرد و سبک زندگی از درمان‌های مختلف استفاده می شود، در حالت طبیعی روغن سبوم توسط پوست ترشح می شود که چربی آن باعث لطافت و زیبایی پوست می شود، اما زمانی که هورمون های بدن دچار اختلال شود باعث تحریک بیشتر پوست و ترشح چربی بیشتری می شود و تولید بیشتر چربی باعث بسته شدن منافذ پوست و به وجود آمدن آکنه هورمونی خواهد شد.
البته همه افراد در برابر تغییر هورمون ها حساسیت نشان نمی دهند و تنها بعضی از افراد با افزایش میزان سبوم دچار آکنه خواهند شد. بدن همه افراد دارای هورمون تستوسترون می باشد و این هورمون باعث تامین سطح انرژی و انعطاف پذیری بدن می‌شود اما مقدار این هورمون در بدن بسیار پایین می باشد، زمانی که میزان هورمون تستوسترون افزایش پیدا کند، تغییراتی در بدن ایجاد شده و آکنه های هورمونی نیز یکی از تغییراتی است که در اثر افزایش هورمون تستوسترون به وجود می آید، آکنه هورمونی طبق مراحل زیر بر روی پوست ایجاد می شود:

آکنه هورمونی چیست؟

۱- زمانی که میزان تولید آندروژن افزایش پیدا کند افزایش آن باعث افزایش هورمون تستوسترون شده و چربی بیشتری توسط پوست ترشح شده و پوست چرب تر خواهد شد.

۲- زمانی که چربی زیادی توسط پوست ترشح شود، فولیکول‌های مو بسته خواهد شد که باعث بروز جوش های سرسفید و سرسیاه بر روی پوست خواهد شد.

۳- با به وجود آمدن جوش های سرسیاه بر روی پوست عفونت، درد و التهاب نیز به وجود خواهد آمد.

۴- با تجمع عفونت بر روی پوست، سلول هایی که توسط چربی مسدود شده است قرمز و متورم شده و باعث ایجاد درد خواهد شد.

آیا درمانی برای آکنه وجود دارد؟

با اینکه وجود آکنه هورمونی بر روی پوست آزار دهنده می باشد اما باید بدانید روش‌های مختلفی برای درمان این نوع آکنه وجود دارد که با توجه به شدت آکنه هورمونی از روش مناسب استفاده می‌شود، اما بهتر است زمانی که آکنه های هورمونی به صورت خفیف باشد سریعتر آنها را درمان کنید تا از شدت آنها پیشگیری شود. داروهای مختلفی برای درمان آکنه هورمونی وجود دارد که از این داروها می توان ترتینوئین، آنتی بیوتیک، ایزوترتینوئین را نام برد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

علل جوش هورمونی

به طور طبیعی باکتری های زیادی بر سطح پوست زندگی می‌کند و مسدود شدن فولیکول ها باعث ایجاد اختلالاتی بر روی پوست می شود و این اخلال باعث می‌شود هورمون آندروژن چربی بیشتری تولید کند و زمانی که اندازه این غده های چربی افزایش پیدا کند، باعث ایجاد جوش های هورمونی می شود با اینکه آندروژن ها یک هورمون مردانه می باشند، اما این هورمون مردانه در بدن زنان و مردان وجود دارد و جوش های هورمونی، بیشتر افراد بین ۱۱ تا ۳۰ سال را درگیر می کند. دلایل مختلفی برای ایجاد جوش های هورمونی وجود دارد و به همین دلیل جوش های هورمونی بر اساس دلیل بروز آنها به دسته های مختلفی تقسیم می شود که عبارتند از

1- جوش های دوران بلوغ

میزان هورمون های بدن در دوران بلوغ دچار تغییرات زیادی می شود و هورمون تستوسترون را نیز از این قاعده مستثنا نیست و در دوران بلوغ مقدار این هورمون افزایش پیدا کرده و منجر به تولید چربی اضافه و مسدود شدن فولیکول های مو می شود. همچنین وجود این هورمون ها تاثیر بسزایی در افزایش ضخامت لایه پوشاننده سطح داخلی فولیکول‌های مو دارد به همین دلیل در دوران بلوغ منافذ پوست و مو به راحتی مسدود می شود و انجام راهکارهای مانند شستشوی عادی پوست و یا حتی تلاش برای شستشوی زیاد آن باعث وخیم شدن و برجای ماندن زخم در صورت می شود.

2- جوش در دوره پریود

در زمان پریود میزان هورمون های استروژن و پروژسترون دچار تغییر می شود و این تغییرات باعث بروز جوش های روی صورت می شود این جوش ها به صورت متغیر می باشد و گاهی در یک دوره میزان آنها کم بوده و در دوره دیگر به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند، همچنین جوش ها در دوره یائسگی نیز در بعضی از افراد مشاهده می شود.

علل جوش هورمونی

3- بارداری

در زمان بارداری نیز میزان هورمون های بدن از تعادل خارج شده و هورمون پروژسترون که باعث ترشح چربی در پوست می‌شود به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و همین عامل باعث ایجاد جوش های هورمونی در زمان بارداری می شود ۵۰ درصد خانم ها در دوران بارداری با این مشکل مواجه هستند.

4- قرص های ضد بارداری

در ترکیب قرص های ضد بارداری هورمون استروژن و پروژسترون می باشد و مصرف این این قرص ها تاثیر بسزایی در رفع جوش های عمومی دارد اما در صورتی که افراد به طور مرتب قرص های ضد بارداری مصرف کنند و به صورت ناگهانی مصرف آن را قطع کند ممکن است دچار جوش های هورمونی می شون، زیرا عامل رفع کننده جوش ها حذف شده است.

5- سندروم تخمدان پلی کیستیک

زمانی که تخمدان ها دچار سندروم می‌شود، باعث می‌شود میزان تستوسترون به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند و این مورد باعث افزایش تولید چربی، توسط غدد چربی خواهد شد و افرادی که قاعدگی نامنظم دارند، به این سندروم مبتلا هستند و بیشتر در معرض جوش های هورمونی هستند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

علائم ضایعات آکنه

بااینکه جوش هورمونی از نظر رنگ و میزان درد با هم متفاوت هستند اما با علائم زیر بر روی پوست قابل مشاهده می باشند.
جوش های سر سفید که اینگونه جوش ها در اندازه کوچک بوده و زیر پوست باقی می مانند.

۲- جوش های سرسیاه که این جوش ها به صورت برجستگی بر روی پوست قابل مشاهده بوده و به رنگ سیاه می باشند.

۳- پاپول ها برجستگی های صورتی رنگ هستند که در اندازه کوچک در سطح پوست قابل مشاهده می باشد.

۴- پاسچول ها که این نوع برآمدگی ها به صورت قابل ملاحظه ای بر روی پوست مشاهده می شوند، و رنگ آنها به صورت قرمز بوده و در بخش بالایی آن ها چرک وجود دارد.

علائم ضایعات آکنه

۵- ندول ها

ندول های جوش های بزرگ هستند که به صورت سفید رنگ بر روی پوست قابل مشاهده بوده و تا  اعماق پوست نفوذ دارند.

۶- کیست ها

این نوع از آکنه ها بسیار دردناک بوده و پر از چرک هستند و به خوبی بر روی پوست قابل مشاهده می باشند و در صورتی که درمان نشوند، منجر به ایجاد اسکار می شود.

آکنه هورمونی در مردان

میزان شیوع آکنه هورمونی در بدن آقایان نسبت به خانم ها کمتر می باشد، اما گاهی بعضی از مردان میزان آکنه های عمومی آن ها شدت بیشتری دارد و هورمون تستسترون با شدت بالا تری تولید شده و با ایجاد غدد چربی بیشتر باعث انسداد منافذ پوست  می‌شود و این مورد می تواند باعث ایجاد ورم غدد و تشدید آکنه شود.

آکنه هورمونی در زنان

با افزایش سن خانم ها ممکن است میزان آکنه های هورمونی نیز افزوده شود، زیرا هورمون استروژن در بدن خانم ها با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و کاهش استروژن باعث تولید تستوسترون بیشتر می شود.

آکنه هورمونی در زنان برای رفع این مشکل از پروژستین می شود که نوعی پروژسترون انسان است و میزان استروژن و  پروژسترون از دست رفته را جبران می کند.

درمان آکنه هورمونی

درمان های مختلفی برای جوش های هورمونی وجود دارد که با توجه به دلیل به وجود آمدن آن و شدت جوش ها متفاوت است. استفاده از این روش ها متفاوت می باشد گاهی جوش های هورمونی نیاز به درمان خاصی ندارد و در مدت زمان کوتاهی از بین می روند، اما بعضی از جوش ها نیاز به درمان های مناسبی دارند تا بر روی پوست ماندگار نشوند از درمان های که برای کنترل جوش هورمونی تجویز می‌شود می‌توان درمان های موضعی و درمان‌های پزشکی را نام برد

۱- درمان های موضعی

یکی از درمان هایی که برای رفع جوش های هورمونی مورد استفاده قرار می گیرد بنزوئیل پراکسید می باشد که این دارو خواص ضد باکتریایی دارد و باعث کاهش میزان باکتری های روی پوست شده و از التهابات و عفونت های باکتری هایی با مصرف این دارو کاسته می شود.

۲- رتینوئیدها که این داروها باعث لایه برداری پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست می شود، بنابراین تاثیر بسزائی در رفع انسداد پوست و پیشگیری از بروز جوش های هورمونی خواهد شد.
رتینوئیدها به صورت خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از رایج ترین نوع آنها می توان ترتینوئین را نام برد که در اغلب محصولات مراقبت از پوست یافت میشود و می توان به صورت روزانه از این محصول استفاده کنید.

۳- آنتی بیوتیک های موضعی که باعث از بین بردن باکتری های روی پوست می شوند که این باکتری ها باعث ایجاد عفونت و انسداد فولیکول‌های مو می شود. معمولا آنتی بیوتیک ها برای جوش هایی تجویز می‌شود که شدت آنها به صورت متوسط و شدید می باشد و بیشترین آنتی بیوتیک ها به صورت خوراکی مصرف می شود با مصرف آنتی بیوتیک ها فرآیند ترمیم سلول ها افزایش پیدا کرده و از انسداد منافذ پوست پیشگیری می شود، در صورتی که منافذ پوست مسدود باشد، مصرف آنتی بیوتیک از ایجاد عفونت پیشگیری می کند.

درمان آکنه هورمونی

۴- روش های درمانی طبیعی

با اینکه رعایت بعضی از موارد در درمان جوش های هورمونی شدید، تاثیر زیادی ندارد اما چنانچه به همراه استفاده از سایر روش های درمانی این موضوعات نیز رعایت شود، تاثیر بسزائی در درمان جوش های هورمونی خفیف تا متوسط دارد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

از این موارد می‌توان نکات زیر را بیان کرد:

  • هرگونه دستکاری جوش باعث باز شدن آن و ورود باکتری های بیشتری به منافذ پوست شده و این مورد باعت شده میزان التهابات آن افزایش پیدا کند، بنابراین از دستکاری کردن و خاراندن جوش ها خودداری شود.
  • صورت خود را زیاد در طول روز شستشو ندهید اما چنانچه پوست شما دچار تعریق شدید شده است، باعث افزایش جوش های هورمونی خواهد شد، بنابراین در صورت عرق کردن، شستشوی صورت را انجام دهید و برای شستشوی آن از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید، زیرا این شوینده ها باعث ایجاد التهابات پوست می شود.
  • سعی کنید کمتر از لوازم آرایشی استفاده کنید زیرا وجود چربی در این لوازم آرایشی باعث تشدید جوش های هورمونی خواهد شد و در صورت لازم از محصولاتی که پایه آب دارند، استفاده کنید.
  • از حضور در اماکن گرم خودداری شود زیرا عرق کردن پوست باعث افزایش التهابات و جوش های هورمونی خواهد شد، همچنین انجام فعالیت های جسمانی باعث تعریق شده و بعد از انجام فعالیت های ورزشی حتماً دوش بگیرید تا تعرق پوست کاهش پیدا کند.
  • نوشیدن چای سبز خاصیت ضد التهابی دارد و بنابراین چنانچه جوش های هورمونی به صورت خفیف تا متوسط باشد، نوشیدن چای سبز کمک شایانی به درمان این جوش ها خواهد کرد.
  • ماسک های طبیعی نیز تاثیر زیادی در بهبودی وضعیت پوست دارد.

۵-داروهای هورمونی

در صورتی که استفاده از سایر روش های درمانی در رفع جوش های هورمونی تاثیر گذار نباشد، پزشک از قرص های هورمونی استفاده می‌کند که رایج ترین آن ها قرص ضد بارداری است که برای درمان جوش های هورمونی زنان استفاده می شود جوش قرص های ضدبارداری دارای ترکیباتی مانند استرادیول است که باعث تعدیل آندروژن ها می شود و از به وجود آمدن جوش ها پیشگیری می کند.
مصرف قرص های ضد بارداری در افراد مختلف متفاوت می باشد و با توجه به شدت جوش های هورمونی مصرف قرص های ضد بارداری در چند دوره توصیه می شود، در حین مصرف قرص های ضد بارداری آزمایشاتی انجام می شود تا با انجام این آزمایش ها میزان هورمون های بدن کنترل شود و ورود هورمون های قرص های ضد بارداری باعث اختلال در اندام های داخلی بدن نشود، در صورتی که پزشک قصد دارد از این روش درمانی برای شما استفاده کند و شما قبلا از قرص های ضد بارداری مصرف کرده اید و پاسخی دریافت نکرده‌اید، بهتر است این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا داروی دیگری برای شما تجویز شود.

درمان های پزشکی جوش هورمونی

۱- مصرف داروهای ضد آندروژن

همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم تولید آندروژن باعث افزایش هورمون مردانه خواهد شد که این هورمون در بدن زنان و مردان وجود دارد و ترشح زیاد این هورمون باعث انسداد فولیکول های مو شده و چربی پوست را افزایش می دهد و باعث ایجاد جوش های هورمونی می شود، مصرف قرص های ضد آندروژن باعث کنترل هورمون مردانه شده و از انسداد منافذ پوست پیشگیری می کند.

۲- آلفا هیدروکسی اسید

یکی از اسید هایی که از مرکبات گرفته می شود، آلفا هیدوکسی اسید ها می باشند که این آلفا هیدروکسی اسید ها باعث لایه برداری پوست شده و تاثیر بسزایی در کاهش جای جوش و جوش های هورمونی دارد.

۳- درمان فتودینامیک

در این روش درمانی از لیزر برای کاهش تولید روغن استفاده می شود و تاثیر بسزایی در درمان جوش های هورمونی دارد

۴- دمابراسیون

در این روش درمان یک برس چرخان بر سطح پوست کشیده می‌شود و باعث از بین رفتن لایه پوست شده و این روش درمانی بیشتر برای جای جوش هورمونی تاثیر گذار است.

درمان های پزشکی جوش هورمونی

۵- کورتیزول

در صورتی که جوش های هورمونی از نوع کیست باشد، کورتیزون یک درمان موثر در کاهش التهاب و بهبودی سریع این جوش ها می باشد. کورتیزون یک استروئید است که به طور طبیعی توسط بدن نیز تولید می‌شود و تزریق کورتیزون در صورتی که با سایر روش های درمانی همراه شود، تاثیر بسزایی در درمان جوش های آکنه ای دارد.

۶- فتوتراپی یا لیزر درمانی

یکی از موثرترین روش ها برای درمان جوش های هورمونی استفاده از لیزر است.
در واقع استفاده از لیزر باعث از بین رفتن باکتری های پوست شده و از به وجود آمدن آکنه پیشگیری می کند، زیرا باکتری ها نسبت به نور حساس هستند و تاباندن اشعه لیزر باعث از بین رفتن مواد سمی باکتری ها می شود و تاثیر بسزایی در حذف باکتری های پوست دارد، همچنین نور درمانی میزان ترشح غدد چربی را کنترل می کند و باعث می شود پوست چربی کمتری تولید کند.
در گذشته از اشعه یو وی برای درمان آکنه استفاده می‌شد اما اشعه uv باعث آسیب به پوست می شود و در بعضی موارد نیز ممکن است منجر به سرطان شود، اما امروزه برای  درمان از طول موج های کمتری استفاده می شود، که نور آبی می باشد ولی آسیبی به پوست وارد نمی کند و استفاده از این طول موج ها تاثیر زیادی در رفع آکنه های خفیف تا متوسط دارد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

باورهای غلط در مورد اکنه

۱- ایجاد آکنه مخصوص محدوده سنی خاصی می باشد.

نوع آکنه و میزان آنها با توجه به عوامل خاصی بر روی پوست ظاهر می‌شود و ممکن است افراد در هر سنی آکنه بر روی پوست آن ها به وجود بیاید و در زمان نوجوانی میزان آکنه ها بیشتر می باشد اما نمی‌توان گفت که بروز آکنه ها تنها مخصوص دوران نوجوانی می باشد چه بسا افراد در سنین بالاتر نیز آکنه هایی بر روی پوست آنها به وجود بیاید. بنابراین  باید به خوبی از پوست مراقبت کرد تا از ایجاد این آکنه ها پیشگیری شود.

۲- شستشوی زیاد باعث ایجاد آکنه می شود

گاهی بعضی از افراد بر این تصور هستند که شستشوی زیاد پوست با آب و مواد شوینده می تواند باعث رفع آکنه و وضعیت بهتر آن شود اما باید این مطلب را بگوییم که شستشوی زیاد صورت، پوست باعث تحریک بیشتر آن شده و میزان چربی پوست افزایش پیدا می کند و مسدود شدن منافذ پوست بدن، باعث افزایش آکنه های آن خواهد شد، به صورت معمول شستشوی پوست باید دوبار در روز انجام گیرد‌.

باورهای غلط در مورد اکنه

۳- مصرف شیرینی جات باعث افزایش آکنه می شود.

آکنه بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی بر روی پوست ایجاد می‌شود و مصرف شیرینی جات تاثیر زیادی بر تولید و ایجاد این موضوع ندارد پس در صورتی که میزان مصرف شیرینی جات کاهش پیدا کند، نمی تواند تاثیر زیادی در ایجاد اکنه داشته باشد.

۴- تخلیه جوش باعث وخیم تر شدن شرایط آکنه می شود

با توجه به ظاهر ناپسند جوش های هورمونی بعضی از افراد سعی بر این دارند که با ترکاندن جوش و تخلیه آن، باعث بهبود وضعیت و ظاهر جوش شوند اما باید بدانید که ترکاندن جوش ها باعث انتقال باکتری ها به سایر قسمت های پوست شده و پوست را بیشتر دچار آکنه خواهد کرد‌.

یائسگی و جوش هورمونی

زمانی که سن خانم ها افزایش پیدا می کند دوران یائسگی برای آنها پیش می آید که در این دوران میزان هورمون استروژن کاهش پیدا می کند و کاهش هورمون استروژن باعث ایجاد جوش های هورمونی خواهد شد.
در واقع یائسگی باعث ایجاد اختلال در میزان هورمون های بدن می شود و این اختلالات آندروژن ها را به تولید چربی های بیشتر  وادار می‌کند و چنانچه شما مستعد جوش های هورمونی باشید، این تغییرات باعث می‌شود میزان جوش های هورمونی در بدن شما افزایش پیدا کند.
همچنین دوران یائسگی دارای علائم خاصی می باشند و افراد از داروهای مکمل برای درمان مشکلات یائسگی استفاده می کنند، که این داروها نیز تاثیر زیادی در افزایش جوش های هورمونی دارد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

توصیه هایی برای کاهش جوش های هورمونی

۱- به میزان کافی استراحت کنید.

یکی از عواملی که باعث تغییر در میزان هورمون ها می شود کم خوابی می باشد. زیرا کم خوابی تعادل هورمون های جسمی را با اختلال روبرو کرده و موجب استرس و التهاب در بدن شما خواهد شد بنابراین سعی کنید حداقل به میزان ۷ ساعت استراحت داشته باشید.

توصیه هایی برای کاهش جوش های هورمونی

۲- از ورود مواد سمی به بدن پیشگیری کنید.

تماس روزانه افراد با مواد سمی باعث ورود سم به بدن شده و در صورتی که میزان این سموم زیاد باشد بدن ظرفیت مقابله با سموم را ندارد و سم ها شروع به تجمع در بدن می کند.
با توجه به موارد ذکر شده اگر از آن دسته افرادی هستید که مشکلات پوستی بیش از اندازه بر کیفیت زندگی شما تاثیر گذار می باشد، با بروز جوش های هورمونی حتما به متخصص پوست مراجعه کنید تا یک شیوه درمانی برای شما انتخاب شود.
گاهی افراد با درمان های خودسرانه باعث تشدید مشکلات پوست می شوند و شما با کمک گرفتن از یک متخصص پوست می توانید یک نتیجه رضایت بخش را دریافت کنید بدون اینکه آسیب بیشتری به پوست وارد شود. بهتر است به جای نگرانی به دنبال یک پزشک با تجربه و حرفه ای باشید تا بهترین نتیجه را در کمترین زمان دریافت نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x