کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

کاشت مو برای بیماران ام اس

بیماری ام اس، یک بیماری خود ایمنی می باشد که در این بیماری، سیستم ایمنی به بافت های بدن حمله می کند و باعث آسیب به غشای چربی که در اطراف سلول های عصبی مغز و نخاع ها می باشد، می شود.ریزش مو از علائم ام اس نیست، اما می تواند از عوارض درمان های مختلف ام اس، به ویژه عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی و سایر داروها مانند داروهای ضد افسردگی باشد.
دلیل مشخصی برای ایجاد این بیماری وجود ندارد. اما فرضیه برای این است که ژنتیک و عفونت های دوران کودکی، بر روی این بیماری تاثیر گذار می باشد.

از عوارض این بیماری، تشنج، افسردگی و اسپاسم عضلات می باشد اما علائمی از ریزش مو در این بیماران مشاهده می شود، که از عوارض مستقیم این بیماری نمی باشد. اما به دلایل افسردگی و عوامل دیگر ممکن است، ریزش مو در این بیماران ایجاد شود.

کاشت مو برای بیماران ام اس
زمانی می گوییم فرد مبتلا به ریزش مو می باشد، که روزانه بیش از صد تار موی خود را از دست دهد و بیشتر به دلیل رژیم غذایی نامناسب می باشد، ممکن است بعضی از عوارض داروهای درمانی ام اس، ریزش مو باشد. گاهی بیماران مبتلا به ام اس به دنبال راه مناسب برای کاشت مو هستند، که قبل از کاشت مو باید دلیل اصلی ریزش مو شناخته شده تا بتوان بهترین روش را برای درمان آن انتخاب کرد.
زیرا امکان تداخل دارویی در حین کاشت مو، وجود دارد و ممکن است باعث ایجاد عوارض جبران ناپذیری برای فرد شود.

انواع بیماری ام اس

بیماری ام اس بر اساس شدت و دوره بهبودی به چهار دسته تقسیم می شود، که هر کدام از آنها دارای دوره درمانی متفاوت می باشد. انواع ام اس عبارتند از:

۱- سندروم یک علامت مجزای بالینی

نتایج یکسانی در مورد این نوع ام اس دریافت نشده است و بعضی آن را شروع بیماری ام اس می دانند و گاها به آن زمان می دهند تا حمله بعدی شروع شود و به یک نتیجه قطعی، در مورد بیماری دست پیدا کنند و بعضی از پزشکان نیز آن را یک  نوع از ام اس می دانند و به تجویز دارو و درمان پردازند.

۲- عود کننده و فروکش یابنده

این نوع از ام اس در یک دوره خاصی، علائم به شدت زیاد می شود و بعد از گذشت یک مدت شروع به بهبود می کند و غشای آسیب دیده مجددا ترمیم می شود. دراین نوع از ام اس، با گذشت زمان میزان علائم بیماری شدت پیدا می کند و ترمیم ملین های عصبی با مشکل مواجه می شود. این نوع از بیماری ام اس بیشتر در سنین پایین رخ می دهد، و زنان بیشتر از مردان درگیر می باشند.

۳- پیشرونده اولیه

در این نوع از بیماری ام اس، علائم بیماری به صورت تدریجی از یک زمان خاص شروع می شود و میزان علائم آن پیشرفت می‌کند و دوره بهبودی ندارد. این نوع از ام اس، در مردان و زنان به یک اندازه شایع می باشد.

انواع بیماری ام اس

۴- پیشرونده ثانویه

 این نوع از ام اس برای افرادی به وجود می آید که قبلاً به ام اس عود کننده و فروکش کننده، دچار شده باشند و میزان علائم آن نیز با گذشت زمان افزایش پیدا می کند و دوره بهبودی ندارد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

روش مناسب کاشت مو برای بیماران ام اس

یکی از مهمترین دغدغه های افراد داشتن چهره ای زیبا می باشد، که داشتن موهای زیبا نیز بر زیبایی چهره تاثیر گذار می باشد و چنانچه افراد دچار ریزش مو شوند به دنبال راهکار مناسبی برای درمان ریزش مو می باشند. بیماران ام اس نیز از این قاعده مستثنا نمی باشند و به دلیل اینکه با مصرف داروها ممکن است دچار ریزش مو شوند، بدیهی است که به دنبال درمان ریزش مو باشند.
همانگونه که در بالا نیز ذکرکردیم، بیماری ام اس یک بیماری خود ایمنی می باشد، که سیستم ایمنی سلول های اطراف مغز و نخاع را مورد حمله قرار می‌دهد و مصرف داروهایی، باعث کنترل حملات سیستم ایمنی می شود، مصرف این داروها ممکن است باعث ریزش مو شود، همچنین کمبود ویتامین D و استرس، بر روی ریزش موی بیماران، تاثیر گذار می باشد.

روش مناسب کاشت مو برای بیماران ام اس
امروزه روش‌های مختلفی برای کاشت مو، وجود دارد که با تحقیقاتی که انجام شده است، به این نتیجه دست پیدا کردند که روش های بدون جراحی، روش مناسبی برای کاشت مو در این بیماران می باشد. برای انتخاب روش مناسب برای این افراد، عوامل مختلفی تاثیرگذار می‌باشد. از این عوامل می‌توان میزان ریزش مو و تراکم موی فرد متقاضی را بررسی کرده و با توجه به مزایا و معایبی که هر روش درمانی دارد، بهترین روش را برای فرد انتخاب کرد.

مزایای کاشت مو به روش میکروگرافت

کاشت مو به روش میکروگرافت نیز مانند سایر روش های درمانی، دارای مزایایی می باشد، قبل از این که در مورد مزایای این روش درمانی توضیح دهیم، بهتر است با روش کاشت مو به روش میکروگرافت، آشنایی پیدا کنید.
برای کاشت مو به روش میکروگرافت ابتدا باید گرافت هایی از بانک مو برداشته شود و سپس به نواحی کم مو انتقال پیدا کند. برای برداشت مو، ابتدا سر بیمار را ماساژ می دهند و سپس به ناحیه اهدا کننده مو، داروی بی حس کننده تزریق می شود، ممکن است انجام تزریق نیز کمی درد داشته باشد، زیرا نزدیک به کاسه سر است، به همین خاطر قبل از تزریق، از اسپری بی حس کننده استفاده می شود.
پزشک با ایجاد سوراخ های خطی بر روی قسمت اهدا کننده مو، گرافت های مو را برداشت می‌کند و سپس آنها را در ناحیه مورد نظر، کاشت می کند.
قبل از انجام کاشت مو از داروی بی حسی استفاده می کند تا دردی متوجه فرد نشود.

از مزایای روش کاشت با میکروگرافت موارد زیر را می توان نام برد.

۱- این روش درمانی دوره بهبودی کوتاهی دارد و بعد از انجام کاشت، فرد می تواند به فعالیت های روزمره بپردازد و هیچ محدودیتی برای انجام این فعالیت ها ندارد.

۲- به دلیل استفاده از بی حس کننده ها، درد و ناراحتی در هنگام کاشت احساس نمی کنید و همچنین بعد از کاشت نیز درد و ناراحتی شدیدی ایجاد نمی شود.

۳- در قسمت بانک مو، جای زخم یا بخیه ایجاد نمی شود.

مزایای کاشت مو به روش میکروگرافت

۴- این روش گزینه مناسبی، برای افرادی با پوست سر سفت می باشد.

۵- فولیکول های برداشتی، دارای کیفیت بالایی هستند، زمانی که برداشت گرافت ها انجام شود، هیچ آسیبی به گرافت وارد نمی شود.

۶- این روش، گزینه مناسبی برای افرادی می باشد که سابقه زخم های کلوئیدی را دارند، زیرا با انجام این روش، جای زخم باقی نمی ماند.

معایب روش میکروگرافت

این روش درمانی نیز مانند سایر روش ها، ممکن است معایبی داشته باشد.

۱- ممکن است روش کاشت از این طریق کمی طولانی باشد و این طولانی شدن جلسات درمانی، باعث آزار بیمار شود.

معایب روش میکروگرافت

۲- تعداد فولیکول هایی که در این روش استخراج می‌شود، نسبت به سایر روش ها کمتر می باشد، اما به دلیل اینکه، ریزش مو در بیماران ام اس محدود می باشد و تنها نقاط کمی از سر نیاز به مو دارد، تعداد فولیکول ها برای بیماران مناسب می باشد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

عوارض کاشت مو

بیماران مبتلا به ام اس، به دلیل اینکه به خاطر این بیماری، عوارض زیادی را باید تحمل کنند، بنابراین نمی خواهند با انتخاب روش نامناسب برای کاشت مو، عوارض بیشتری را تجربه کنند، پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار و بررسی تمام موارد، اقدام به کاشت مو می کند.
همچنین در صورتی که مراقبت های بعد از کاشت مو به خوبی انجام شود و پزشک از مهارت ویژه در این زمینه برخوردار باشد، باعث بهبودی سریعتر و کاهش عوارض می شود. اما از عوارضی که ممکن است در کاشت مو برای افراد مبتلا به ام اس ایجاد شود می توان مواردزیر را نام برد.

۱- ایجاد درد

 به دلیل برداشت فولیکول‌های مو و همچنین انجام تزریق شود، درد یک عارضه طبیعی می باشد و بعد از حدود یک هفته کاملا برطرف می‌شود، اما برای کاهش این درد، می توان از داروهای مسکن استفاده کرد.

۲- ایجاد بی حسی

 پوست سر گاهی ممکن است در هنگام استخراج فولیکول ها به عصب ها آسیب وارد شود، که این مورد بیشتر در اثر عدم حرفه‌ای بودن پزشکی ایجاد می شود و در صورتی که این آسیب زیاد نباشد، بعد از مدتی این بی حسی از بین می رود.

۳- کیست زیر پوستی

بعد از کاشت مو امکان دارد، کیسه های کوچکی در زیر پوست ایجاد شود، که این عوارض نیز طبیعی می باشد و هیچگونه دردی متوجه فرد نمی شود و بعد مدتی، کاملا از بین می رود.

عوارض کاشت مو

۴- ایجاد خونریزی

در صورتی که افراد به سیگار و مشروبات الکلی، اعتیاد داشته باشند، امکان افزایش خونریزی بعد از کاشت مو وجود دارد، اما به طور طبیعی میزان خونریزی بعد از کاشت مو کم می باشد.

۵- ایجاد ورم در ناحیه مورد نظر

بعد از کاشت مو، ممکن است در ناحیه تحت درمان ایجاد تورم شود، که این عارضه نیز طبیعی می باشد و به مدت یک هفته بعد از کاشت مو، تورم از بین میرود، همچنین، برای کاهش این موارد ممکن است پزشک داروهایی برای شما تجویز کند.

۶- ایجاد عفونت

چنانچه مراقبت های بعد از کاشت مو به خوبی انجام نشود و داروهای تجویزی به موقع و به طور منظم مصرف نشود، احتمال ایجاد عفونت زیاد می باشد.

مراقبت های قبل از کاشت مو

۱- به مدت دو هفته قبل از انجام کاشت، از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین، ویتامین E استفاده نکنید. زیرا مصرف این داروها ممکن است، باعث تأثیر منفی بر روی نتایج کاشت شود.

۲- به مدت دو هفته قبل از کاشت مو، موها به اندازه به اندازه یک میلیمتر کوتاه شود تا زمان انجام کاشت، اندازه موها به حالت طبیعی باشد و کاشت راحت تر صورت بگیرد.

۳- به مدت یک هفته قبل از جراحی از قرص های ضد التهاب استفاده نکنید.

۴- به مدت دو هفته قبل از انجام کاشت، از کشیدن سیگارخودداری کنید. زیرا این سیگار باعث کاهش اکسیژن خون می شود و احتمال ایجاد عفونت زخم بعد از عمل را افزایش می دهد. همچنین سیگار کشیدن باعث کاهش بهبود زخم می شود و امکان دارد جای زخم ها بر روی پوست سر باقی بماند، از عوارض سیگار کشیدن کاهش رشد مو نیز می باشد.

۵- به مدت سه روز قبل از جراحی ازخوردن نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

مراقبت های قبل از کاشت مو

۶- قبل از کاشت، موهایتان را کاملا با شامپو شستشو دهید و از هیچگونه حالت دهنده مو استفاده نکنید.

۷- روز قبل از انجام کاشت مو، نوشیدنی های کافئین دار مصرف نکنید، زیرا این نوشیدنی ها احتمال ایجاد خونریزی و حساسیت به دارو ها را افزایش می دهد.

۸- چنانچه از کلاه گیس استفاده می کنید، روز عمل آن را از سر خود بردارید و کاملاً مو را شستشو دهید، بعد از عمل کاشت مو دیگر نیازی به آن نیست.

۹- بعد از عمل کاشت مو، از ایجاد فشار بر روی سر باید خودداری شود، بنابراین در روز عمل لباس گشاد یا دکمه دار بپوشید، تا مجبور نباشید آن را با شدت از سر بیرون بکشید، زیرا این کار باعث فشار به گرافت های مو می شود.

مراقبت های بعد از کاشت مو

۱- برای جلوگیری از تورم، در ناحیه تحت درمان، بهتر است از کمپرس یخ استفاده کنید و کمپرس را بر روی پیشانی قرار دهید، برای تاثیرگذاری بیشتر بهتر است، در هر ساعتی به مدت ۲۰ دقیقه این کار را به صورت ضربه ای انجام دهید.

۲- بهتر است در هنگام خوابیدن سر بالاتر از سایر قسمت‌های بدن قرار بگیرد، بنابراین زیرسر خود بالش قرار دهید و به صورت طاق باز بخوابید، داشتن استراحت کافی باعث تسریع روند بهبودی می شود.

۳- بعد از کاشت مو، رژیم غذایی شما باید سرشار از ویتامین ها و سبزیجات باشد، همچنین میوه هایی مانند آناناس و پرتقال را در دستور غذایی خود قرار دهید.

۴- چنانچه پزشک مورد نظر، دارویی برای شما تجویز کرده است، داروها را به موقع و به طور منظم مصرف کنید.

۵- به مدت سه هفته بعد از کاشت مو، مصرف سیگار و قلیان ممنوع می باشد.

۶- به مدت یک هفته بعد از کاشت مو، مصرف مشروبات الکلی به دلیل افزایش گردش خون و ایجاد تورم و خونریزی در ناحیه تحت درمان ممنوع می باشد.

۷- از انجام فعالیت های سنگین، مانند شنا و کوهنوردی، به مدت یک ماه پس از کاشت مو خودداری شود.

مراقبت های بعد از کاشت مو

۸- به مدت یک ماه بعد از کاشت مو، از ابزار حرارتی و همچنین ابزار حالت دهنده مو، استفاده نشود.

۹- به مدت شش ماه بعد از کاشت مو، از رنگ کردن موها خودداری شود.

۱۰- به مدت یک ماه بعد از کاشت مو، از شامپوی مخصوص برای شستشوی پوست سر استفاده کنید.

۱۱- ممکن است بعد از یک هفته از کاشت مو، موها شروع به ریزش کند، اما نگران این موضوع نباشید،  این عارضه کاملا طبیعی می باشد و موها مجدداً رشد می کند، اما چنانچه ریزش تا شش ماه ادامه داشت حتما پزشک را در جریان قرار دهید.

۱۲- به مدت یک هفته بعد از انجام کاشت مو، از کلاه استفاده نکنید، زیرا کلاه باعث فشار به موها شده و موها حساس و شکننده می باشند، بنابراین در صورت ضرورت از کلاه های گشاد استفاده کنید و کلاه باید حتما هر روز شسته و تمیز شود تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

عمل کاشت موی بیماران مبتلا به ام اس چقدر طول می کشد؟

مدت زمان کاشت مو، با توجه به عوامل مختلفی، متغیر می باشد. عوامل تاثیر گذار بر مدت عمل کاشت مو عبارتند از:

۱- حجم طاسی

 هرچه میزان طاسی سر بیشتر باشد، مدت زمان عمل نیز افزایش پیدا می کند.

۲- تراکم بانک مو

 هرچه میزان تراکم و بانک مو بیشتر باشد، استخراج فولیکول ها راحت تر صورت می گیرد و مدت زمان عمل کاهش پیدا می کند.

عمل کاشت موی بیماران مبتلا به ام اس چقدر طول می کشد؟

۳- نحوه استخراج فولیکول ها

روش های مختلفی برای استخراج فولیکول ها وجود دارد، که با توجه به شیوه استخراج، مدت زمان عمل نیز، متفاوت می باشد.

۴- گاهی پزشک متخصص، به منظور کاهش مدت زمان جلسه درمانی، عمل کاشت را طی دو روز انجام می دهد تا موجب آزار بیمار نشود.

هزینه کاشت مو

کاشت مو یکی از روش های درمان زیبایی می باشد و تحت پوشش بیمه نیست، عوامل مختلفی بر روی هزینه کاشت مو تاثیر گذار می باشد، که از این عوامل می توان موارد زیر را نام برد.

۱- حجم طاسی و تراکم

یکی از عوامل تاثیر گذار بر هزینه کاشت مو، حجم طاسی می باشد، هر چه میزان طاسی سر بیشتر، باشد نیاز به گرافت بیشتری می باشد و مدت زمان بیشتری برای کاشت مو باید صرف شود، بنابراین هزینه دریافتی نیز افزایش پیدا می کند.

۲- نحوه استخراج گرافت

با توجه به شرایط بیماران ام اس، شیوه های خاصی برای استخراج گرافت مورد استفاده قرار می گیرد، که با توجه به شیوه استخراج، هزینه کاشت متفاوت می باشد.

۳- میزان سابقه و مهارت پزشک

 با توجه به شرایط خاص بیماران ام‌ اس، انجام این شیوه درمانی، دارای حساسیت بالایی می باشد و به منظور کاهش عوارض، باید پزشک از مهارت بالایی، برخوردار باشد تا با دقت و تمرکز کاشت مو را، انجام دهد تا عوارض زیادی برای بیمار ایجاد نشود، هر چه میزان سابقه و مهارت پزشک متخصص بیشتر باشد، هزینه کاشت مو نیز افزایش پیدا می کند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

۴- مکان کلینیک زیبایی

 کلینیک های زیبایی، دارای موقعیت های جغرافیایی متفاوتی هستند، که با توجه به این موقعیت ها، میزان هزینه دریافتی برای انجام کاشت، متفاوت می باشد. هر چه موقعیت جغرافیایی کلینیک بهتر باشد، میزان هزینه دریافتی، نیز افزایش پیدا می کند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مزیت کاشت مو به روش میکروگرافت نسبت به سایر روش های کاشت مو

روش کاشت مو به روش میکروگرافت، یک درمان بی خطر می باشد و تاثیر زیادی بر کاهش ریزش مو و طبیعی نشان دادن موها دارد و یکی از بهترین و موفق ترین روش های کاشت مو، میکروگرافت می باشد.
در گذشته از تکنیک های مختلفی برای کاشت مو استفاده می‌شد که یکی از این روش ها روش FUT می باشد که در این روش گرافت های مو به شکل یک نوار از بانک مو برداشته میشود و به همین دلیل باعث ایجاد زخم باریک و بلند بر روی پوست می شود. اما استفاده از این روش درمانی باید تحت بیهوشی انجام شود و همچنین مراقبت های بعد از آن بیشتر می باشد.

روش FIT

در این روش برداشت فولیکول ها با استفاده از پانچ می باشد و به صورت تک تک برداشت می شوند. در این روش درمانی، ممکن است تعداد زیادی از فولیکول ها، در هنگام استخراج از بین برود و مو، تراکم بالایی نداشته باشد. به دلیل برداشت مو به وسیله پانچ های دستی مهارت پزشک در این روش کاشت مو بسیار اهمیت دارد و در صورتی که دست دچار لرزش شود، گرافت از بین رفته و قابل استفاده نمی باشد.

مزیت کاشت مو به روش میکروگرافت نسبت به سایر روش های کاشت مو

روش SUT

در این روش درمانی گرافت های مو به وسیله پانچ های خودکار برداشته می شود و مزیت این روش نسبت به روش FIT در خودکار بودن پانچ ها می باشد، که باعث می‌شود میزان فولیکول های سالم بیشتر باشد و همچنین ناحیه برداشت مو آسیب کمتری ببیند.
اما در  کاشت به روش میکروگرافت که نوع پیشرفته‌تری از روش SUT می باشد، ابزار بسیار پیشرفته ترین مورد استفاده قرار می گیرد، که باعث می شود، درد و ناراحتی کمتری ایجاد شود و نتایج رضایت‌بخشی دریافت شود.
در این روش درمانی بیشتر مراحل کاشت به صورت خودکار انجام می شود و باعث افزایش سرعت کار می شود. برای انجام این روش کاشت باید فرد از بانک موی مناسبی برخوردار باشد و در صورتی که بانک موی مناسبی بر روی سر وجود نداشته باشد،  باید از سایربخش های بدن، برای پیوند استفاده شود و همچنین تجهیزات پیشرفته در این روش مورد استفاده قرار می گیرد، که باعث می شود به سادگی انجام پیوند مو صورت بگیرد.
در روش میکروگرافت نیازی به ایجاد برش بر روی پوست سر نمی باشد و تمامی مراحل کاشت و برداشت به وسیله دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود.
تنها برای جدا کردن فولیکول ها از پوست سر، برش های کم، ایجاد می شود. از مزیت های این روش این است که حتی گرافت های بسیار کوچک را برداشت می کند.

کلام پایانی

 با توجه به اینکه میکروگرافت نسبت به سایر روش ها، دارای مزیت های بیشتری می‌باشد، بنابراین گزینه مناسبی برای بیماران ام اس می باشد و به دلیل اینکه نیاز به برش های عمیق برای برداشت گرافت ها نیست، میزان عوارض آن بسیار کم می‌باشد و در بعضی از موارد به صفر می رسد. میزان سابقه و مهارت پزشک در انجام این شیوه درمانی بسیار تاثیر گذار می باشد، پس مهمترین کار برای انجام کاشت مو، انتخاب یک پزشک با سابقه و حرفه ای می باشد تا در مورد عوارض و چگونگی انجام کاشت مو، هیچ گونه نگرانی نباشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x