کلینیک تخصصی زیبایی بیمارستان عرفان نیایش

لوگو کلنیک زیبایی عرفان نیایش
  • خانه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
خدمات اصلی
خدمات دیگر
ارتباط با ما

لیست پزشکان کشور

لیست داروخانه های استان تهران

لیست داروخانه های استان البرز

ارتباط با ما
مدرن ترین کلینیک پوست و مو در کشور

چگونه از شر شوره سر خلاص شویم؟

یکی از شایع ترین مشکلات پوستی شوره سر می باشد، که این عارضه حاد نمی باشد و می توان در منزل به درمان آن پرداخت، از عوامل ایجاد شوره سر، سیستم ایمنی ضعیف بدن، کم خوابی، استرس،  تغذیه نامناسب و خشکی پوست سر می باشد، همچنین گاهی مصرف بعضی مواد غذایی باعث ایجاد حساسیت در افراد شده و منجر به ایجاد شوره سر می شود.

چگونه از شر شوره سر خلاص شویم؟
در صورتی که بیش از اندازه از مواد غذایی چرب، نشاسته و شکر استفاده شود ممکن است باعث ایجاد شوره سر شود.
با اینکه این مشکل پوستی مسری نمی باشد، اما ممکن است در بعضی افراد باعث آزار و خجالت شود، بنابراین افراد سعی دارند با انجام روش های مختلف، به درمان شوره بپردازند. چنان چه راهکارهای خانگی تاثیری در درمان شوره نداشته باشد، می توانید از روش های تخصصی تر و مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو به درمان این عارضه بپردازید.

عوامل ابتلا به شوره سر

عارضه شوره سر می تواند، ممکن است افراد زیادی را درگیر کند، حتی ممکن است نوزادان نیز به این عارضه مبتلا شوند و زمانی که پوست سر به صورت پوسته پوسته شده و بر روی شانه و ابروها می ریزد، نشانه شوره سر می باشد و پزشک متخصص به راحتی می تواند شوره سر را تشخیص دهد، عوامل مختلفی موجب بروز شوره سر می شود که از مهمترین این عوامل می توان حساسیت به محصولات بهداشتی آرایشی، بیماری های پوستی مانند اگزما، پوست خشک و یا پوست چرب و تحریک شده را نام برد، اما گاهی عوامل دیگر نیز باعث افزایش احتمال ابتلا به این عارضه می‌شود که از این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- سن افراد

با اینکه ممکن است شوره سر در سنین مختلف ایجاد شود، اما بیشتر در سنین جوانی این عارضه بروز می‌کند و افراد کمتری در سنین بالا به این عارضه مبتلا می شوند و در صورتی که در سنین جوانی شوره سر درمان نشود، امکان باقی ماندن آن تا سنین پیری وجود دارد.

۲- وجود برخی بیماری ها

همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم، یکی از عوامل ایجاد شوره سر ضعف سیستم ایمنی می باشد و در صورتی که وجود بیماری های مختلف، باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شود، منجر به ایجاد شوره سر خواهد شد، همچنین بیماری هایی که بر سیستم عصبی افراد تاثیر گذار می باشد، احتمال ابتلا به شوره سر را افزایش می دهد، از این بیماری ها می توان پارکینسون را نام برد.

عوامل ابتلا به شوره سر

۳- جنسیت

احتمال ابتلا به شوره سر در آقایان و خانم ها وجود دارد، اما بیشتر آقایان نسبت به خانم ها در معرض ابتلا به شوره سر هستند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

درمان شوره سر

شوره سر عارضه ای نیست که نتوان به درمان آن پرداخت، اما با توجه به شدت شوره سر روش‌های مختلفی برای درمان انتخاب می‌شود، که روش‌های درمانی تغییرات در سبک زندگی، استفاده از داروهای شیمیایی و شامپو ها و همچنین راهکارهای خانگی می باشد و گاهی برای دریافت نتایج بهتر ممکن است از چند روش به همراه هم استفاده شود، از روش‌های درمانی شوره سر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- استفاده از شامپو ها

یکی از بهترین و سریعترین راه ها برای درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای ضد شوره می باشد.
در صورتی که شوره سر در حد خفیف باشد، می توان با یک شامپوی ملایم موها را بشویید و باعث درمان شوره سر شوید زیرا از تجمع چربی و سلول های مرده بر روی پوست جلوگیری می‌کند، اما چنانچه استفاده از شامپوی ملایم تاثیری در درمان شوره سر نداشته باشد، می توان از شامپوهای ضد شوره برای درمان استفاده کرد و استفاده از این شامپو ها معمولا ۲ تا ۳ روز در هفته می باشد و بهتر است در روزهای دیگر از شامپوی ملایم برای شستشوی موها استفاده شود.
این مسئله را باید خاطر نشان کرد که هرچه میزان خشکی موها بیشتر باشد، باید تعداد دفعات شستشوی موها کاهش داده شود، زیرا شستشوی زیاد، باعث افزایش خشکی موها و در نتیجه افزایش شوره سر خواهد شد. از دیگر شامپو های تاثیر گذار در شوره سر می توان موارد زیر را نام برد.

  • شامپو هایی بر پایه زغال فعال

استفاده از شامپوهای بر پایه زغال فعال، باعث کاهش پوسته پوسته شدن سلولهای پوست می شود، اما ممکن است استفاده از این شامپو ها در افرادی که موهای روشن دارند باعث حساسیت به نور خورشید شده و تغییر رنگ کمی در موها ایجاد کند.

  • شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک

شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک، موجب لایه برداری پوست سر می شود و با کاهش پوسته پوسته شدن سر و از بین رفتن شوره ها از تشدید شوره جلوگیری می کند.

  • شامپوهای سلنیوم سولفاید

مصرف شامپوهای سلنیوم سولفات باید مطابق دستوری که بر روی آن نوشته شده است، مصرف شود و این شامپو ها دارای نوعی ماده ضد قارچ می باشند، پس از استفاده شامپو، باید موها به خوبی آبکشی شود.

  •  شامپوی پیریتیون روی

شامپوهای پیریتیون روی تاثیر بسزائی در کنترل شوره سر دارند، زیرا حاوی ضد باکتری و ضد قارچ می باشند.

  •  شامپوهای کتوکونازول

در صورتی که دلیل ایجاد شوره سر وجود قارچ باشد، می توان با مصرف شامپوهای کتوکونازول به از بین بردن قارچ های ایجاد شده کمک کرد و تاثیر بسزایی در درمان شوره سر داشت، اما مصرف این شامپو ها باید طبق دستور پزشک باشد.

  •  شامپوهای فلوسینولون

شامپوهای فلوسینولون باعث جلوگیری از تحریک پوست سر و کاهش پوسته پوسته شدن و خارش سر می شود، زیرا این شامپوها حاوی کورتیکواستروئید می باشد.
لازم به ذکر است استفاده طولانی مدت از یک شامپو ممکن است باعث مقاوم شدن شوره به درمان شود، بنابراین چنانچه از این شامپو ها استفاده می کنید، باید در دوره های منظم از دو شامپو استفاده شود و به منظور تاثیر بیشتر این شامپوها طبق دستورالعملی که بر روی شامپو نوشته شده است، مصرف شود و بهتر است این شامپو به مدت چند دقیقه بر روی موها باقی بماند تا اثردهی آن بیشتر باشد، چنانچه بعد از مصرف شامپو ها تغییری در درمان شوره سر مشاهده نکردید، حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید تا با توجه به شرایط شما، شامپوهای قوی تری تجویز کند.

۲- رژیم غذایی سالم

به منظور سلامت پوست و مو باید رژیم غذایی شما سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان های ضروری باشد و به دلیل اینکه میوه ها و سبزیجات حاوی این مواد می باشند، تاثیر بسزایی در کاهش التهابات پوست سر دارند و بهتر است در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات به میزان کافی استفاده کنید، یکی از مواردی که باعث بیماری های مربوط به پوست می شود، کمبود ویتامین b۷ یا بیوتین می باشد که برای تامین ویتامین باید در رژیم غذایی از ماهی ها، زرده تخم مرغ، آجیل و مکمل های خوراکی استفاده شود.
چنانچه رژیم غذایی نامناسب داشته باشید منجر به شوره های زیادی بر روی سر می شود، یکی از مواردی که تاثیر بسزایی در افزایش شوره سر دارد، مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد می باشد که در نتیجه آن گلیکوژن در پوست سر تجمع پیدا می‌کند و این ماده باعث تغذیه قارچ ها می شود و همچنین مصرف غذاهای شیرین و لبنیات نیز منجر به تولید چربی بیشتری بر روی پوست سر و تحریک غدد چربی می شود، بنابراین در انتخاب رژیم غذایی سالم حساسیت زیادی به خرج دهید.

۳- از آب داغ استفاده نکنید.

آب داغ باعث افزایش تحریک پوست و خشکی آن می‌شود، بنابراین برای شستشوی موها از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید.

۴- کنترل استرس

با اینکه استرس به صورت مستقیم باعث بروز مشکلات پوستی نمی‌شود، اما زمینه ایجاد بیماری پوستی را فراهم می کند، زیرا استرس باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و پوستی را افزایش می دهد و افرادی که بیشتر در معرض استرس هستند، زمینه ابتلا به انواع بیماری‌ها مانند مشکلات قلبی فشارخون و التهاب را دارند، با توجه به تحقیقات انجام شده افرادی که به بیماری درماتیت آتوپیک مبتلا هستند، نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نبودند، میزان بیشتری استرس را تجربه کرده اند.

۵- روتین مناسب پوست و مو

نوع شامپویی که برای شستشوی موها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاثیر به سزایی درکنترل خشکی بیش از حد و کنترل ترشح چربی پوست دارد، بنابراین هنگام انتخاب شامپو ها، به جنس موها توجه کنید، همچنین شستشوی دقیق موها و چگونگی ماساژ پوست سر، تاثیر بسزایی در درمان شوره سر دارد، با توجه به اینکه تجمع چربی بر روی پوست سر، باعث افزایش قارچ های پوستی می‌شود، بنابراین افرادی که دچار شوره سر هستند باید موها را در فاصله زمانی کمتر شستشو دهند و حداقل چند بار در هفته موها شستشو داده شود.
همچنین برای این افراد، استفاده از لایه بردارهای پوست سر گزینه مناسبی می باشد. در صورتی که از شامپوهای ضد شوره استفاده می کنید، بهتر است این شامپوها تنها با پوست سر در تماس باشند و بر روی ساقه مو استفاده نشوند و بعد از ۵ دقیقه ماساژ پوست سر، موها را آبکشی کنید تا تاثیر شامپوی ضد شوره بیشتر باشد.

۶- کمتر از محصولات حالت دهنده مو استفاده شود.

با توجه به اینکه استفاده از محصولات حالت دهنده مو مانند ژل، روغن، واکس مو و اسپری ها باعث افزایش چربی موها می شود، بنابراین مصرف این حالت دهنده ها را به حداقل برسانید تا باعث کنترل شوره سر شود.

۷- از خارش و دستکاری پوست سر خودداری کنید.

خاراندن پوست سر باعث افزایش التهاب و تحریک آن می‌شود، همچنین باعث ایجاد زخم هایی بر روی پوست سر و در نهایت عفونت آن می شود، بنابراین در هنگام شستشوی سر، موها را به آرامی ماساژ دهید و چنانچه موهای بلندی دارید بهتر است آنها را ببندید زیرا باز گذاشتن موها، باعث افزایش احتمال ریزش پوست خواهد شد.

۸- مصرف زینک و اسیدهای چرب امگا ۳ به میزان کافی

از مواردی که باعث سلامت موها می شود، اسیدهای چرب وزینک می باشد، از غذاهای حاوی اسیدهای چرب میتوان گردو و انواع ماهی ها به به ویژه ماهی آزاد را نام برد و به دلیل اینکه بدن این ماده را از طریق غذاها به میزان کافی دریافت نمی کند می توانید از طریق مصرف مکمل های خوراکی نیاز بدن را تامین کنید، زینک نیز نقش بسزایی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و در صورتی که در بدن به میزان کافی از این ماده وجود داشته باشد، از ریزش مو و ضعف بدن جلوگیری می کند، برای تامین زینک از غذاهای مانند زرده تخم مرغ و آجیل استفاده کنید.

۹- قرار گرفتن در معرض نور خورشید

یکی از ساده ترین راه ها برای کنترل شوره سر قرار گرفتن در معرض آفتاب می باشد، زیرا نور آفتاب باعث از بین بردن قارچ های پوستی می شود، اما با توجه به اینکه نور خورشید دارای اشعه های مضر ماورابنفش می باشد، احتمال آسیب پوستی وجود دارد، بنابراین کار را به مدت کوتاه انجام دهید و حتما از کرم ضد آفتاب به منظور محافظت از پوست استفاده کنید.

۱۰- مصرف پروبیوتیک ها

مصرف پروبیوتیک ها باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی می شود و از بدن در برابر مواد حساسیت زا محافظت می کند، بنابراین مصرف پروبیوتیک ها با عفونت های قارچی که باعث ابتلا به شوره سر می شود مقابله می کند، با توجه به این موارد مصرف پروبیوتیک ها باعث کاهش علائم بیماری هایی مانند درماتیت می شود، بنابراین از محصولاتی که حاوی پروبیوتیک می باشد، استفاده کنید.

روش های خانگی رفع شوره سر

چنان چه شوره سر در حد خفیف باشد، می توان با انجام راهکارهای خانگی به درمان آن پرداخت از راهکارهای خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- روغن نارگیل

استفاده از بعضی روغن ها باعث تعادل میزان چربی پوست سر می‌شود، یکی از روغن های تاثیر گذار بر شوره سر، روغن نارگیل و روغن رزماری می باشد که باعث حفظ رطوبت پوست سر و کاهش تحریک آن می‌شود و همچنین تاثیر بسزایی در جلوگیری از رشد قارچ دارد. برای استفاده از روغن نارگیل ابتدا آن را کمی گرم کنید و سپس به آرامی پوست سر را با آن ماساژ دهید  بیشتر از روغن نارگیل برای درمان شوره سری که در نتیجه خشکی پوست سر ایجاد شده است، استفاده می شود و چنانچه شوره سر ناشی از رشد قارچ باشد، روغن نارگیل تاثیری در درمان آن نخواهد داشت، می توانید از شامپوهای حاوی روغن نارگیل نیز استفاده کنید.

۲- سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل اینکه خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارد، تاثیر بسزایی در کاهش التهابات پوست سر و شوره دارد، برای استفاده از سرکه سیب کافیست نصف فنجان سرکه سیب را با نصف فنجان آب ترکیب کنید و موها را با آن آبکشی کنید.

۳- آلوئه ورا

مصرف ژل آلوئه ورا نیز تاثیر بسزایی در درمان شوره سر و التهابات آن دارد، بنابراین می توانید از ژل آلوئه ورا به منظور درمان شوره سر استفاده کنید، ژل آلوئه ورا حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای آمینه زیادی می‌باشد که وجود این ترکیبات باعث حفظ رطوبت پوست سر شده و از تجمع چربی در پوست جلوگیری می کند. با توجه به این موارد می‌توان پی برد که این ژل تاثیر بسزایی در درمان شوره سر دارد.

روش های خانگی رفع شوره سر

۴- پودر آسپرین

همان‌گونه که در بالا ذکر کردیم، شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک تاثیر بسزایی در درمان شوره سر دارند، زیرا اسید سالیسیلیک باعث لایه برداری پوست سر می شود و تاثیر بسزایی در جلوگیری از تجمع چربی بر روی پوست و کاهش التهابات آن دارد، آسپرین نیز حاوی سالیسیلیک اسید می باشد و در صورتی که به شامپوهای حاوی سالیسیلیک  دسترسی ندارید می تواند از قرص آسپرین به جای آن استفاده کنید، برای استفاده از قرص آسپرین کافیست آن را به صورت پودر درآورده و به شامپوی خود اضافه کنید.

۵- جوش شیرین

جوش شیرین خاصیت ضد قارچی دارد، بنابراین از رشد قارچ ها بر روی پوست سر جلوگیری می کند، همچنین استفاده از جوش شیرین باعث لایه برداری پوست سر و کاهش چربی های آن می‌شود، بنابراین تاثیر بسزایی در درمان شوره سر دارد، اما باید در مصرف این ماده جانب احتیاط را رعایت کنید، زیرا مصرف بیش از اندازه آن باعث خشکی پوست سر و خارش بیشتر آن می‌شود و در نهایت باعث افزایش شوره سر خواهد شد.

۶- روغن علف لیمو

با توجه به خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی علف لیمو می توان به این نتیجه رسید که روغن علف لیمو باعث کنترل شوره سر می شود و با توجه به تحقیقات انجام شده، مصرف تونیک های حاوی روغن علف لیمو به مدت دو هفته باعث درمان شوره سر تا حدود ۸۰ درصد شده است، برای استفاده از روغن لیمو کافیست چند قطره از آن را به شامپوی خود اضافه کنید و مصرف بیش از اندازه آن باعث واکنش های حساسیتی خواهد شد.

۷- روغن درخت چای

روغن درخت چای نیز مانند روغن علف لیمو خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و باعث از بین بردن قارچ ها و باکتری های روی پوست سر می‌شود، بنابراین موجب کاهش شوره سر خواهد شد. برای استفاده از روغن درخت چای نیز چند قطره از آن را به شامپوی خود اضافه کنید، زیرا مصرف بیش از اندازه آن موجب التهابات و بثورات پوستی می شود.

۸- ماست

ماست خاصیت ضدباکتریایی دارد و استفاده از آن بر روی پوست سر، باعث کاهش التهابات آن می شود، برای استفاده از ماست کافیست ماست ساده را به مدت ۲۰ دقیقه بر سر خود بمالید و سپس موها را با شامپوی ملایم و آب گرم شستشو دهید.

دشمن شوره سر

همان گونه که در بالا ذکر کردیم، عوامل مختلفی باعث ایجاد شوره سر می شود و در صورتی که دلیل ابتلا به شوره سر مشخصه شود، می توان به درمان آن پرداخت، اما یکی از مهمترین عوامل در ایجاد شوره سر آلودگی پوست سر می باشد بنابراین بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنید تا احتمال ایجاد شوره سر به حداقل برسد و روبالشی هایی که مورد استفاده قرار می دهید، در فاصله‌ی کمی شستشو داده شود و در هنگام شستشوی موها از شامپوهای مخصوص و ضد شوره استفاده کنید و موها به صورت کاملا آبکشی شود.

دشمن شوره سر
زیرا باقی ماندن شامپو در بین موها باعث افزایش احتمال ابتلا به شوره می شود، همچنین برای خشک کردن موها از ابزارهای حرارتی استفاده نکنید، زیرا حرارت بالای این ابزار باعث افزایش چربی پوست سر می‌شود و همین چربی باعث افزایش شوره سر خواهد شد.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان با کلینیک کاشت و زیبایی بیمارستان عرفان نیایش با ما در ارتباط باشید:

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

مشاوره وات ساپ

مشاوره در شبکه های اجتماعی
ارتباط در وات ساپ و اینستاگرام
مشاوره تلفني

۶ –۰۲۱-۴۹۷۹۶۲۶۴ (تماس از سراسر کشور)

درمان تضمینی شوره سر

شوره سر دارای انواع مختلفی می باشد که برای هر نوع آن باید از درمان مخصوصی استفاده شود و نمی توان برای درمان انواع شوره از یک نسخه استفاده کرد، بنابراین باید ابتدا علت ایجاد شوره سر مشخص شود و سپس به درمان آن پرداخت.

درمان تضمینی شوره سر
بهتر است این کار توسط متخصص پوست و مو انجام گیرد، تا بهترین روش برای درمان انتخاب شود به عنوان مثال چنانچه شوره سر به دلیل خشکی پوست سر باشد و افراد با انجام روش های مختلف باعث تشدید خشکی سر شوند، نه تنها تاثیری در درمان شوره سر نخواهد داشت، بلکه باعث افزایش شوره سر نیز خواهد شد.

کلام آخر

یکی از شایع ترین عوارض پوستی شوره سر می باشد، که اغلب افراد در دوره مشخصی از زندگی با آن مواجه می شوند و گاهی این عارضه با خارش و التهابات پوست سر همراه می باشد، عواملی مانند خشکی بیش از حد پوست سر، چربی بیش از اندازه، رشد قارچ ها و تغذیه نامناسب باعث ایجاد شوره سر می شود و برای درمان آن از راهکارهای خانگی و شامپوهای ضد شوره می توان استفاده کرد.
در صورتی که میزان شوره سر خفیف باشد استفاده از راهکارهای خانگی تاثیر بسزایی در درمان آن خواهد داشت، اما چنانچه این راهکارها تاثیری بر درمان شوره نداشته باشد، به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه شود تا بهترین درمان صورت گیرد، اما این عارضه خطرناک نیست و مصرف غذاهای حاوی آنتی اکسیدان و اسیدهای آمینه، تاثیر بسزایی در کنترل آن خواهد داشت.

2.3 3 رای ها
امتیازدهی به متن
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات نوشته شده
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x